vanzomereng - Mijn setje

Started by vanzomereng, January 27, 2010, 13:58:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

#250
Nederblues

Ontstaan van de blues
Blues is een muziekstijl die ongeveer tussen 1860 en 1900 is ontstaan en zijn oorsprong vindt in de muziek die uit Afrika afkomstige slaven in het Zuiden van de Verenigde Staten, o.a andere in de Mississippidelta, tussen Memphis en New Orleans) maakten. De voornaamste muzikale bronnen die tot het ontstaan van de blues hebben bijgedragen zijn de religieuze liederen (gospels, spirituals), de worksongs en de field hollers. Een typische variant van de blues is de cajunmuziek. Muziek maken met elkaar of alleen, met of zonder instrumenten, was voor hen vaak de enige manier om hun lijden uit te drukken en te verzachten. Omdat deze muziek een melancholische toon en inhoud had, werd ze 'blues' genoemd. Soms gebruikten de zangers 'scheldwoorden' die de bewakers niet kenden. Ze spraken bijvoorbeeld af dat 'hark' in hun liedje als 'zot' bedoeld werd. Zo konden ze de bewakers uitschelden zonder dat deze het merkten. Ze maakten zelf instrumenten en 's avonds zongen ze uit volle borst over de miserie die ze hadden.
De aanduiding 'blue' voor rouw is afkomstig uit de zeilscheepvaart. Als een schip haar kapitein of een andere officier tijdens de reis verloor, voerde ze voor de rest van de reis een blauwe vlag en werd een blauwe band rond het hele schip geschilderd alvorens de thuishaven binnen te lopen. Toen vele zwarten rond de Eerste Wereldoorlog vanuit het Zuiden naar de steden in het Noorden (onder andere Chicago en Detroit) trokken, kreeg de blues een meer 'stedelijk' geluid, voornamelijk gekenmerkt door het gebruik van elektrisch versterkte instrumenten. Deze meer up-tempo variant van de blues zou later de weg bereiden voor rhythm and blues en rock 'n' roll. Deze laatste zouden de blues enigszins naar de achtergrond dringen, maar in de jaren '60 en '70 leefde het genre op doordat Britse (blanke) rockmuzikanten als Eric Clapton, de Rolling Stones en Led Zeppelin opnieuw blues gingen spelen. Alle stijlen van de jazz zijn sterk door de blues beïnvloed, van New Orleans Jazz tot en met cool jazz.

Blues in Nederland
Halverwege de jaren zestig ontwikkelt zich, in navolging van Engeland, in Nederland een bluesvereniging. De werkelijke beweging zit in Den Haag met Q 65, The Subterraneans, Blues and Sons, Indiscrimination en het daaruit en het daaruit voortspruitende Livin 'Blues. De legendarische Cuby & the Blizzards en in Beverwijk the Bintangs. In Den Haag bestaat er een bluesclub nl. de Hoochie Coochie Club. Daar treden bekende maar ook onbekende bluesbands op. Dit is begin jaren zestig. De bekendste uit de jaren zeventig zijn Barrelhouse, Flavium de Hoochie Coochie Band. Gedurende de jaren tachtig blijft het aantal bluesgroepen gestaag groeien. De meest opvallende tendens is dat steeds meer groepen het bluesidioom wat ruimer opvatten. Bijvoorbeeld Blues mengen met Louisiana - Rock&Roll en Rockabilly. Of R&B mengen met Country en Western.

Nog meer grote namen uit de Nederlandse blues geschiedenis
-   Groep Muskee Gang (Harry Muskee, zanger van Cuby and the Blizzards)
-   Julian Sas
-   Magic Franky & the Blues Disease
-   Gitarist van wereldformaat Jan Akkerman (o.a. bekend als gitarist v/d groep Brainbox, Focus)
-   Gitarist van wereldformaat Eelco Gellings (o.a. bekend als gitarist v/d groep Cuby and the Blizzards, Blues Connection, Golden Earring en Eelco Gellingsband)
-   King of the World (met de geweldige gitarist Erwin Java bekend uit Cuby and the Blizzards)

In de regel wordt de niet meer bestaande band, Cuby and the Blizzards in de Nederlandse blues geschiedenis,
toch wel als 1 van de grootste gezien.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cuby_%2B_Blizzards


Mijn Blues voorkeur & covers
Mijn voorkeur gaat uit naar langzame slepende blues, waarbij naast de gebruikelijke slepende gitaarsolo's ook voldoende ruimte is, voor die ooooh zo lekkere vette hammondorgelsound.  Uiteraard horen blues-albums live-uitvoeringen te zijn, het liefst gespeeld in niet te grote zalen maar in rokerige kleine lokalen/buurthuizen of grote kroegen en waar de geweldige sfeer van af druipt.

Als er 1 muziekgenre is waar heel erg veel wordt gecovered, dan is het wel "the blues".   Ook door de nederlandse grote bluesbands wordt
naast veel eigen werk dus ook veel gecoverd, niettemin zijn vele van deze covers echte pareltjes om te horen.


Hieronder een kleine selectie van Nederblues-songs

"Nightlife" – Flavium
https://www.youtube.com/watch?v=S9ycYxlFQDw

"In A Sad Night" – Blues Connection
https://www.youtube.com/watch?v=x8jNRcmkOks

"Back Street" - Eelco Gelling & Blues Connection
https://www.youtube.com/watch?v=cQPCEG1xuG8

"You Don't Have To Go" - Tineke Schoemaker & Barrelhouse Blues Band
https://www.youtube.com/watch?v=XDK0AwHW3iA

"Blues for J" – Julian Sas (met vette solo op hammondorgel 4:05 minuut)  :wub:
https://www.youtube.com/watch?v=nkw-aZx4XsQ

"I Believe to my Soul" – Julian Sas
https://www.youtube.com/watch?v=Qkr5HHPdskY

"Lonesome in my bedroom" - Magic Frankie
https://www.youtube.com/watch?v=NSCCJanbfU8

"Crying over You" - Magic Frankie
https://www.youtube.com/watch?v=q74vLpEzLCE

"Shaky Grounds"-  Muskee/Cuby and the Blizzards
https://www.youtube.com/watch?v=EfZncptAack

"Too Blind to See" – Cuby and the Blizzards
https://www.youtube.com/watch?v=RNCsSe1IK7A


Albums/Cd's
Wie geïnteresseerd is in Nederblues, heeft veel keus in diverse verzamelaars en moet op internet maar eens zoeken op 1 van bovengenoemde
namen of op "Nederblues"   

Verder kan ik nog onderstaande albums aanraden:
#  "Travelling with the Blues" (LIVE) van Cuby and the Blizzards
#  "Dedication" (LIVE) van Julian Sas
#  "Built for Comfort" (LIVE) van Magic Frankie



Voor bezoekers die hier pas aanhaken, het Gerrit's Muziekcafe is gestart vanaf
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97022.msg3413401#msg3413401
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Klein onderzoekje PRIJS_KWALITEITSVERHOUDING

Omdat ik toch mijn tijd binnen moet doden i.v.m. Corona , heb ik een onderzoekje gedaan, welke wetenschappelijk totaal NIET verantwoord is  :ohmy:,
m.b.t. weergavekwaliteit in verhouding tot de aanschafprijs van een set.

Ik ben zelf helemaal niet bij machte om dergelijke kwaliteit te kwantificeren en heb dit onderzoek derhalve
gebaseerd op de PUNKTEN/BESTENLISTE van het grote Duitse audiotijdschrift "AUDIO"

Uitgangspunt bij onderstaande is globaal gebaseerd op:
-   3 sets vergelijken in 3 klassen (bovenkant v/d onderklasse, bovenkant middelklasse & high-end)
-   Elke set kent passieve speakers + versterker + streamer/dac als bron
-   In elke klasse componenten/speakers gekozen met afzonderlijk, de beste prijs/kwaliteitsverhoudingen
-   Binnen 1 set de combinatie/verhoudingen tussen de componenten (prijs), redelijk gangbaar te noemen is
-   Versterkers en speakers matchen met elkaar op basis benodigd vermogen/stabiliteit (AK-getal)
-   Elke set kent een toeslag voor 10% voor kabels, stekkerblok e.d.
-   De speakers zijn de allergrootste bepalende factor m.b.t. de verkregen uitkomst/kwaliteit en de versterker en de
         bron (streamer/dac) zijn hier gekozen met het idee, dat de luidsprekers op hun "maximum" kunnen presteren,
         met die aanname dat ook de akoestiek geen roet in het eten gooit.   

Als ik mijn eigen set als basis neemt B&W 702S2, Rotel RA-1592 en Pioneer N-70A, kan je concluderen dat:

# om 17% kwaliteitswinst te behalen, de set bijna 6 keer zo duur wordt
# dat een set die maar 16% minder scoort op kwaliteit maar 1/3 kost van mij set.

Als ik dit soort testen herhaal met andere testen of me baseer op de punten/ranglijsten lijsten van het hifiblad
STEREO of STEREOPLAY, kom ik op vergelijkbare verhoudingscijfers uit. 

In de praktijk heb je weinig aan dit onderzoekje en spelen vele andere zaken zoals smaak, pride of ownership ook een
belangrijke rol en daarom is dit onderzoekje niet meer dan alleen om een globale een indruk te krijgen.

Ondergetekende maar dit is puur persoonlijk,  ben van mening toegedaan dat de rol (lees aanschafprijs) van kabels,
versterkers en bron, veel minder hoeft mee te groeien met de prijs van de luidsprekers en aanzienlijk goedkoper kan zijn.
In dit geval komen de verhoudingscijfers er natuurlijk heel anders uit te zien.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vergeerr72

Een aardige toevoeging zou zijn om afschrijving mee te nemen. De prijzen van dure componenten dalen vaak harder, dus als je tweedehands shopt kom je misschien tot  andere verhoudingen?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vanzomereng

#253
Quote from: vergeerr72 on January 16, 2021, 13:17:14
Een aardige toevoeging zou zijn om afschrijving mee te nemen. De prijzen van dure componenten dalen vaak harder, dus als je tweedehands shopt kom je misschien tot  andere verhoudingen?
Klopt, 2e-hands shoppen kan je zeer veel geld besparen
- je moet dan wel je gading kunnen vinden
- je moet hiermee een beetje vertrouwd zijn, zeker particulier als er geen garantie op gegeven wordt
zeker de moeite waard alleen niet voor iedereen weggelegd

Ik zelf ben van het type "de juiste adresjes weten" en nieuw kopen bij winkels waarbij meestal wel 15 tot 20% van de nieuwprijs af gaat
met behoud van garantie.  Of winkeldochters of overjarige typen kopen, scheelt ook vaak zo maar 25 tot 40% v/d adviesprijs.

Als je maximale wilt scoren en je begint met helemaal vanaf niks, ben je het goedkoopste uit met actieve speakers met ingebouwde dac/versterker.
Ik zou dan volgens de Audio-puntenlijst een set kunnen scoren die vergelijkbaar presteert als hetgeen ik nu heb voor 60% van het geld
wat ik eraan besteed heb.   
Meer dit is allemaal theoretisch, zoals eerder vermeld er spelen meer zaken een rol (smaak, imago, pride-of-ownership, service, dealerschap etc.)


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vergeerr72

#254
Op allo usbridge (black friday korting), sommige zekeringen ( 3 voor de prijs van 2) en gaia voetjes (100 euro goedkoper in frankrijk) is alles tweedehands in mijn set.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

Indien je door de jaren heen af en toe wat nieuws koopt, daarbij probeert goed in te kopen (zoals de gastheer aangeeft) en vervolgens ook weer goed door weet te verkopen (altijd zelf zuinig omgaan met de spulletjes, alle originele toebehoren bewaren incl ovp en bij verkoop zorgen voor nette advertenties met duidelijke foto's), kan je met steeds er een beetje bijleggen, steeds weer stappen maken.

Echter kom je op een gegeven moment op een punt dat een kleine stap aan kwaliteit winst, steeds meer bijleggen gaat betekenen. Op dat punt is het een kwestie van tevreden zijn met wat je er hebt staan of een volgende keer de portemonnee nog een stukje verder open trekken indien je wederom wil upgraden. Maar een side step (een keer iets anders) kan ook voldoening geven indien je vernieuwingsdrang hebt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Quote from: Xander32 on January 16, 2021, 15:43:15
Indien je door de jaren heen af en toe wat nieuws koopt, daarbij probeert goed in te kopen (zoals de gastheer aangeeft) en vervolgens ook weer goed door weet te verkopen (altijd zelf zuinig omgaan met de spulletjes, alle originele toebehoren bewaren incl ovp en bij verkoop zorgen voor nette advertenties met duidelijke foto's), kan je met steeds er een beetje bijleggen, steeds weer stappen maken.

Echter kom je op een gegeven moment op een punt dat een kleine stap aan kwaliteit winst, steeds meer bijleggen gaat betekenen. Op dat punt is het een kwestie van tevreden zijn met wat je er hebt staan of een volgende keer de portemonnee nog een stukje verder open trekken indien je wederom wil upgraden. Maar een side step (een keer iets anders) kan ook voldoening geven indien je vernieuwingsdrang hebt.

Herkenaar. Ik vrees dat ik binnen mijn financiele kaders op het side step niveau beland ben. Ik kijk soms nog wel eens met weemoed terug op de periode waar ik echt flinke slagen maakte met relatief weinig geld. Alsof je een beetje uitgespeeld bent. Tevreden zijn is dan idd een goed alternatief, en zeker als je daar alle reden toe hebt :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

r_flagg

Even terug komen op de blues.
Deze wilde ik jullie toch niet onthouden. Een Duits bluesnr.... ja, Duits. 🙈
Maar oh zo lekker om naar te luisteren.
Engerling met Moll blues

https://m.youtube.com/watch?v=Dm8DZxu0qbQ
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

vergeerr72

#258
Quote from: brt on January 16, 2021, 22:34:07
Herkenaar. Ik vrees dat ik binnen mijn financiele kaders op het side step niveau beland ben. Ik kijk soms nog wel eens met weemoed terug op de periode waar ik echt flinke slagen maakte met relatief weinig geld. Alsof je een beetje uitgespeeld bent. Tevreden zijn is dan idd een goed alternatief, en zeker als je daar alle reden toe hebt :)
Ik denk als die ladder dac binnen  hebt hier wel anders overdenkt [emoji6]

En met relatief weinig geld toch maar eens aan een akoestisch wandpaneel beginnen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Tabcam

Quote from: r_flagg on January 17, 2021, 16:09:02
Even terug komen op de blues.
Deze wilde ik jullie toch niet onthouden. Een Duits bluesnr.... ja, Duits. 🙈
Maar oh zo lekker om naar te luisteren.
Engerling met Moll blues

https://m.youtube.com/watch?v=Dm8DZxu0qbQ
Mooi gespeeld en lijkt moeite in opname te zijn gestoken. Moet wel wennen aan Duits gesproken blues :-X.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vanzomereng

Quote from: r_flagg on January 17, 2021, 16:09:02
Even terug komen op de blues.
Deze wilde ik jullie toch niet onthouden. Een Duits bluesnr.... ja, Duits. 🙈
Maar oh zo lekker om naar te luisteren. / Engerling met Moll blues

https://m.youtube.com/watch?v=Dm8DZxu0qbQ

Wel ff wennen die blues in Duitse taal maar het nummer is wel zeer fraai,  lekkere slepende slow blues   :wub:

By the way Franstalige blues !,  google maar eens op Benoît Blue Boy

https://www.youtube.com/watch?v=USUjM75XQwk


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Quote from: vergeerr72 on January 17, 2021, 16:11:30
En met relatief weinig geld toch maar eens aan een akoestisch wandpaneel beginnen.
Ik kan je luisterruimte niet maar veelal kan je met akoestische maatregelen, grotere stappen maken dan met een andere dac, versterker, kabeltje.
We horen nog beslist wel van jou, welke resultaten dit bij jouw zal opleveren
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vergeerr72

Quote from: VANZOMERENG on January 17, 2021, 20:00:11
Ik kan je luisterruimte niet maar veelal kan je met akoestische maatregelen, grotere stappen maken dan met een andere dac, versterker, kabeltje.
We horen nog beslist wel van jou, welke resultaten dit bij jouw zal opleveren
Bij mij leverde beiden wat op.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

smacdab

Quote from: TabCam on January 17, 2021, 16:35:43
Mooi gespeeld en lijkt moeite in opname te zijn gestoken. Moet wel wennen aan Duits gesproken blues :-X.

Lohues.

brt

#264
Quote from: vergeerr72 on January 17, 2021, 16:11:30
Ik denk als die ladder dac binnen  hebt hier wel anders overdenkt [emoji6]

En met relatief weinig geld toch maar eens aan een akoestisch wandpaneel beginnen.

Ha! Ik help het je hopen, dat zou toch erg leuk zijn.
En dat akoestische paneel boven de bank gaat er ook komen.
En er komen nog nieuwe 845 buizen aan binnenkort.
Dus ik verveel me (nog) niet ;)
Maar de echte slagen zijn het niet meer vrees ik, al hoop ik van wel.

EDIT:
ps: het is hier al zeker geen slechte akoestische ruimte namelijk, zeker niet voor een woonkamer.
Steeds íetsje beter. Opgeteld tikt het toch wel aan, al met al...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

vergeerr72

#265
Quote from: brt on January 17, 2021, 20:44:32
Ha! Ik help het je hopen, dat zou toch erg leuk zijn.
En dat akoestische paneel boven de bank gaat er ook komen.
En er komen nog nieuwe 845 buizen aan binnenkort.
Dus ik verveel me (nog) niet ;)
Maar de echte slagen zijn het niet meer vrees ik, al hoop ik van wel.

EDIT:
ps: het is hier al zeker geen slechte akoestische ruimte namelijk, zeker niet voor een woonkamer.
Steeds íetsje beter. Opgeteld tikt het toch wel aan, al met al...
Het bracht mij meer dan ik verwacht had zo'n paneel. Ik heb er twee over die ik bij kennis meebracht, die was ook wel meteen overtuigd.

Ben wel benieuwd naar die dac.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Ik ga dat paneel ook zeker maken, maar heb ook al besloten dat ik het max 2,5 cm diep wil doen, anders oogt het gewoon te lomp.
Maar het wordt wel zo'n 2,3 bij 1 meter dus het zal allicht iets doen lijkt me. Maar ik heb niet tot nauwelijks nagalm hoor... Dus qua absorbtie verwacht ik geen enorme verschillen, wellicht qua reflecties.

Wat ik merk dat wel iets doet is verder naar voren zitten. Idealiter stond de bank waarop ik luister een halve meter van de muur. Maar dat is gewoon niet haalbaar. Ik prop al wel een paar kussens in mijn rug om verder van de muur te komen, maar merk dat als ik nog verder weg zit vd muur ik meer in  het geluid raak. Alsof ik een paar stoelen naarvoren schuif in de concerthal.

Ik ben ook erg benieuwd naar de dac. Het is relatief nog steeds een instapmodel qua r2r, maar kan zeer goed meekomen met dacs die het 3-voudige kosten, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

r_flagg

Heeft het nog zin om een holle ruimte achter zo'n paneel te maken?
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

vanzomereng

House-sound of Klanksignatuur

Ik kreeg onlangs nog de vraag, om de klanksignatuur te beschrijven van mij B&W 702S2 speakers
en kwam tot de conclusie, dat dit niet mogelijk was.  Tenminste dat het mij NIET lukt  :unhappy:

Ik kan wel allerlei zaken benoemen, dat de bas super strak is, het geluid 3-dimensionaal, detailrijk zonder overal een vergrootglas op te leggen,
een licht warme afstemming heeft en het hoog "smooth" is en nog allerlei andere kwalificaties opnoemen, echter alles is relatief en staat in
verhouding tot een bepaalde "referentie" die in mijn SLECHTE ONBETROUWBARE audiogeheugen staat opgeslagen.
Alle bovengenoemde kwalificaties kunnen op elk type en merk luidsprekers, worden geplakt en zeggen me nog niks over de klank-signatuur/house-sound.

Ook grote Audio-testbladen, welke nog enigszins de moeite noemen om diverse weergave-aspecten van een luidspreker te kwantificeren
(zie onderstaande afbeelding) geven wellicht inzicht in bepaalde kwaliteiten maar vertellen me nog niet hoe een luidspreker klinkt.
Onderstaande testresultaten welke op zich best wel valide kunnen zijn, kunnen net zo goed op een Dynaudio, Sonus-Faber, Elac of B&W etc.
van toepassing kunnen zijn  :confused:

Het lijkt me dan ook onmogelijk om een bepaalde house-sound of klanksignatuur van een bepaald merk te beschrijven, om bijvoorbeeld iemand enthousiast te maken om naar een bepaalde luidspreker te luisteren of op een short-list te zetten.   
- Verder kan een bepaalde house-sound/klanksignatuur v/e merk in de loop van de tijd nog veranderen.
- Verder kan binnen 1 merk, de klanksignatuur binnen types of ranges nog sterk verschillen en is er geen sprake meer van 1 house-sound.

Hier op het forum, heb ik weleens gelezen dat de "house-sound" van B&W, binnen alle huidige type/ranges in grote mate aan elkaar gelijk zijn
maar een herkenbare omschrijving van deze z.g.n. "house-sound" heb ik nimmer gelezen.

Ook in diverse topics aangaande HT-installaties, lees ik dat het combineren met diverse speakers, het van groot belang is
om te letten op een "gelijke sounding" omwille van de geluidskwaliteit/homogeniteit.

Ik ben benieuwd of er forumleden zijn, die in staat zijn op een herkenbare wijze een bepaalde house-sound of klank-signatuur te beschrijven
die uniek/herkenbaar is voor een bepaald merk of type luidspreker  :ohmy:




Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Mijn audiofiele High-end aankoop

Optische kabel voor nog geen 8,50 Euro !, om mijn Denon Blue-Ray speler (die nu al via digitale coax, verbonden is met mijn AMP/Rotel RA-1592)
ook te verbinden met mijn DAC/Streamer Pioneer N-70A, omdat ik deze altijd als koptelefoonversterker gebruikt.
Ik heb nog diverse muziek blue-ray's liggen welke niet zijn geript, welke ik nu dan ook, zonder beeld kan beluisteren via mijn koptelefoon,
zodat mijn vrouw dan eventueel gewoon TV kan kijken.
M.b.t. huize VANZOMERENG geldt m.b.t. music, the show must always go on  (indien noodzakelijk 7x24)  ::)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

CinéHome

#270
Wat de house sound betreft van B&W...
Er zijn magazines die de moeite nemen om een meting van het frequentieverloop te doen (Audio doet dat dacht ik).
Dan zie je bijna zonder uitzondering een 'dip' rond of rondom 4kHz. Ik dacht soms wel 8db.
Niet te onderschatten 'house sound'.

En wat je zegt dat deze balkjes in de foto ook op andere merken van toepassing zouden kunnen zijn... uiteraard kán dat, maar het is niet waarschijnlijk. Die balkjes geven de uitslag weer voor die bepaalde speakers. Andere speakers hebben een andere verdeling... of niet (toevallig).
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Koen K

#271
De meting van Stereophile aan de B&W 702 S2:



Quote from: StereophileBowers & Wilkins 702 S2, anechoic response on tweeter axis at 50" (blue) and on midrange axis (red), both averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with complex sum of nearfield responses of midrange unit, woofers, and port plotted below 300Hz.

(hier staat de rest)

CinéHome

Deze zit iets lager dus. BBC dip, heb ik laatst geleerd. :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

vanzomereng

#273
My guilty pleasures


Tja, ik heb altijd wel wat moeite met de term guilty pleasure  :confused:

Wikipedia
"A guilty pleasure is something, such as a film, a television program or a piece of music,
that one enjoys despite understanding that it is not generally held in high regard, or is seen as unusual or weird."


Dit impliceert, dat er dan ergens een tribunaal of comitee van blijkbaar wijze mensen moet zijn, die menen de wijsheid in pacht
te hebben, welke muziek dan wel aan een bepaald standaard (kwaliteitscriteria) voldoet.
Voldoet ie niet, dan is het een guilty pleasure     --> ook hier weer de discussie smaak <versus> kwaliteit.


ABBA – Eagle (Live at Wembley)
Gewoon omdat het zo lekker nummer is & ik als puber een beetje gek was op Agnetta (die blonde zangerers)  :inlove:
https://www.youtube.com/watch?v=sG9Xo9hljhM

Madonna – Live to Tell (Live)
Ook een lekker nummer en i.c.m. de beelden, bij mij toch wel een "unheimisch" gevoel oproept of het einde aller tijden nadert (zeer knap gedaan)
Ik ben geen Madonna fan maar hier op deze clip, kan ze me wel bekoren
https://www.youtube.com/watch?v=2JvK3U2gpsQ

Saga -Catwalk
Van Saga heb ik wel veel meer titels hier thuis maar dit nummer vind ik met name fraai, vanwege het deuntje wat vaak in me kop zit
https://www.youtube.com/watch?v=1p1rJJcbmis
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Koen K

Quote from: MichelDW on January 22, 2021, 09:33:35
Deze zit iets lager dus. BBC dip, heb ik laatst geleerd. :D

De term "BBC" geeft alles toch een soort aanzien hè?  :D

Gelet op het afstraalgedrag is er hier in ieder geval niet veel reden om zo'n BBC-dip aan te brengen, en je ziet ook meteen hoe het zit met die on axis dip rond 5 kHz: