vanzomereng - Mijn setje

Started by vanzomereng, January 27, 2010, 13:58:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

#375
Ik ervaar niet dat oudere luidsprekers minder resolutie hebben. Ze hebben vaak een andere klankkleur, zijn slordiger gefilterd (met minder kennis) en hebben niet altijd prima afstraalgedrag. Tegenwoordig is daar meer aandacht voor. Met een beter geluid als gevolg. Hoeft je smaak  niet te zijn, natuurlijk.

Als het om resolutie gaat: dat ging m.i. 20 jaar geleden ook al uitstekend. Ook toen werden er al prima tweeters en midwoofers gemaakt. Luidsprekers met een prima resolutie kunnen lekker klinken, nee die horen lekker te klinken. Doen ze dat niet, dan is er iets anders aan de hand.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vanzomereng

Quote from: Xander32 on April 10, 2021, 13:40:19
Veel van de huidige gear heeft de focus op maximale resolutie, inzicht, detaillering. Maar dat gaat vaak ten koste van een natuurlijk, vloeiend geluid. Zal wellicht ook een stuk gewenning zijn (al een halve eeuw in mijn geval  :)) en van daaruit ontwikkelde voorkeuren.
Vaak worden vele facetten door elkaar gegooid.
Veel resolutie is op zich geen issue wat storend is maar juist iets wat je moet omarmen, echter als dit maar niet ten koste gaat,
of beter gezegd in de juiste verhouding staat tot een bepaalde mate van "smoothness" .  Waarbij gezegd moet worden dat voor het pure genieten
van de muziekweergave/kwaliteit "smoothness" veruit te prefereren is boven resolutie.
Luidsprekers met een (sterk) aangezet midhoog/hoog om z.g.n. extra resolutie te simuleren, vind ik kwalijker omdat veelal van extra resolutie
helemaal geen sprake is maar meer de aandacht v/d luisteraar op een bepaald frequentiegebied wordt getrokken en dit vaak "subjectief"
wordt uitgelegd, als zijnde extra "detailrijk".   


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Tsjemig..drie keer gelezen en ik snap het nog niet.

Ik denk dat ik lees: Geniet van de muziek.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Quote from: chansig on April 10, 2021, 16:58:17
Tsjemig..drie keer gelezen en ik snap het nog niet.

Ik denk dat ik lees: Geniet van de muziek.

Gr. Hans

Snelle leerling, klopt helemaal wat je zegt  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

#379
Op dit ogenblik draait  Beste van 2-meter sessies

Werkelijk verbluffend, hoe fraai het hiero klinkt.
Zeer homogeen, gedetailleerd door de hele frequentieband, veel drive, natuurlijk, vloeiend en zeer ruimtelijk.

Die B&W 702 S2 zijn echte pareltjes  :inlove:

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Bij deze ff een overzicht hoe mijn luisterruimte eruit ziet

Speakers staan met de achterzijde ca 60cm v/d muur/raamzijde
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Ik heb de volgende album al in de aanslag (solo-album van 1 v/d grote mannen uit de Eagles)

Inside Jobs - Don Henley

Zeer fraai, eigen werk en ook diverse Eagles nummers

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Prachtig album ook (3 luik).

Quote from: VANZOMERENG on April 24, 2021, 12:39:10
Op dit ogenblik draait  Beste van 2-meter sessies

Werkelijk verbluffend, hoe fraai het hiero klinkt.
Zeer homogeen, gedetailleerd door de hele frequentieband, veel drive, natuurlijk, vloeiend en zeer ruimtelijk.

Die B&W 702 S2 zijn echte pareltjes  :inlove:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

#383
Zondagochtend draai ik vaker klassiek (waarom weet ik niet?)

"De schijf van 5 4"  van Vivaldi

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

frank2

#384
Dat doe ik ook zeer vaak
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vanzomereng

Quote from: frank2 on April 25, 2021, 09:43:12
Dat doe ik ook zeer vaak
Goed bezig frank2

Tip v/d maand  "Locatelli - Arte del violino" met Jaap van Zweden nog als 1e violist

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

#386
Vooruit dan maar...nog een klassiek-tip dan voordat ik aan mijn vers gebakken broodje met filet american begint op de zondagochtend

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Maximus_Aurelius

Hier ook heel vaak, niet alleen op een zondag.

Tip:


APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

vanzomereng

Quote from: Maximus_Aurelius on April 25, 2021, 14:23:55
Hier ook heel vaak, niet alleen op een zondag.
Zeer fraai Maximus_Aurelius  :clapping:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

#389
Je hoort en leest hier nogal eens over forumleden die allergisch zijn voor scherp hoog.
Ik zeg maar zo,  "watjes" men is niks meer gewend tegenwoordig.

In mijn jeugdjaren luisterde we nogal eens naar zelfbouwkleunen van speakers die voor een paar euro in elkaar werden gebasteld
en er werd gebruik gemaakt van piezo-tweeters (zie foto onder) omdat deze voor een paar gulden gekocht konden worden en je
hiermee geen wisselfilter nodig had.
Omdat de gevoeligheid v/d tweeter veel hoger was dan die van de woofer/mid, was er ook nog sprake van een oplopende frequentiecurve.

Maar voor tieners toentertijd waar voornamelijk "Running with the Devil" van Van Halen op volle oorlogssterkte werd gedraaid,
was dit gewoon feest en de vele liters bier maakte dat de klanksignatuur over de vele en lange avonden genietbaar bleef.

Het was zeker niet audiofiel maar men was meer met muziek bezig, ik kan me de avonden wel herinneren waarbij we als vrienden onder elkaar
we veel over popmuziek (en lekkere meiden) spraken en niet over onze hardware.

Tegenwoordig zou ik met dit soort weergave niet gelukkig zijn en klassiek (violen) zouden m.i.z. als "ijzerzagen" klinken maar mij zou je niet
snel horen dat een bepaalde type speaker  "te fel" te "scheeuwerig" is.   
Bepaald door het genre muziek en de vele luisteruren per week, heb ik wel een sterke voorkeur voor "mildere" weergevers maar ik denk
toch af en toe met weemoed terug naar vervlogen tijden.



 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Carrol

Een audio vriend zei ooit iets tegen mij"muziek luisteren mag af en toe wel eens pijn doen"....zijn set klonk idd zeer scherp,fel in het hoog....maar was,is zeer gedetailleerd,je hoorde echt alles....maar begreep hem wel🤔😏😉
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Mitch--

#391
Quote from: VANZOMERENG on April 27, 2021, 10:08:06
Je hoort en leest hier nogal eens over forumleden die allergisch zijn voor scherp hoog.
Ik zeg maar zo,  "watjes" men is niks meer gewend tegenwoordig.

In mijn jeugdjaren luisterde we nogal eens naar zelfbouwkleunen van speakers die voor een paar euro in elkaar werden gebasteld
en er werd gebruik gemaakt van piezo-tweeters (zie foto onder) omdat deze voor een paar gulden gekocht konden worden en je
hiermee geen wisselfilter nodig had.
Omdat de gevoeligheid v/d tweeter veel hoger was dan die van de woofer/mid, was er ook nog sprake van een oplopende frequentiecurve.

Maar voor tieners toentertijd waar voornamelijk "Running with the Devil" van Van Halen op volle oorlogssterkte werd gedraaid,
was dit gewoon feest en de vele liters bier maakte dat de klanksignatuur over de vele en lange avonden genietbaar bleef.

Het was zeker niet audiofiel maar men was meer met muziek bezig, ik kan me de avonden wel herinneren waarbij we als vrienden onder elkaar
we veel over popmuziek (en lekkere meiden) spraken en niet over onze hardware.

Tegenwoordig zou ik met dit soort weergave niet gelukkig zijn en klassiek (violen) zouden m.i.z. als "ijzerzagen" klinken maar mij zou je niet
snel horen dat een bepaalde type speaker  "te fel" te "scheeuwerig" is.   
Bepaald door het genre muziek en de vele luisteruren per week, heb ik wel een sterke voorkeur voor "mildere" weergevers maar ik denk
toch af en toe met weemoed terug naar vervlogen tijden.


Zo punt gemaakt, en weer door, wat een gezever zeg... zeg ik als schijnbaar 'watje'
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

vanzomereng

Quote from: Mitch-- on April 27, 2021, 12:51:42
Zo punt gemaakt, en weer door, wat een gezever zeg... zeg ik als schijnbaar 'watje'

Wat zo'n gezever tot zo'n brompotterij kan leiden  :notify:
E.e.a. is met een knipoog/lichtvoetig geschreven maar is blijkbaar bij jouw een beetje zwaar op jouw maag gevallen, wellicht ben je toch een "watje"  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Mitch--

Quote from: VANZOMERENG on April 27, 2021, 16:04:23
Wat zo'n gezever tot zo'n brompotterij kan leiden  :notify:
E.e.a. is met een knipoog/lichtvoetig geschreven maar is blijkbaar bij jouw een beetje zwaar op jouw maag gevallen, wellicht ben je toch een "watje"  ;)

ach ja, cross topic nog eens een plasje doen.....
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

vanzomereng

Laten we anderen lekker beleefd het laatste woord houden en gaan we hier vrolijk weer verder met een lekker DVD-tje
die zo opgezet gaat worden, lekker achterover voor de buis met een fleske Hertog-Jan erbij  :colgate:

"Celebration Day" van Led Zeppelin
Vooral het nummer "Kashmir" is op dit album zeer fraai uitgevoerd  :inlove:

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

fugazi_2009

Quote from: VANZOMERENG on April 27, 2021, 19:49:20

Vooral het nummer "Kashmir" is op dit album zeer fraai uitgevoerd  :inlove:

Dat is inderdaad een heel lekkere versie!
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

vanzomereng

Zo dadelijk gaat onderstaande album de revue passeren

UK Live

Vooral het nummer/versie Rendez-vouz 6:02 is geweldig

https://www.youtube.com/watch?v=GyjcRcDaTpU


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Amai... mijn geweldige Denon DVD3800DB heeft nu onderstaande DVD in zijn ladeke liggen en draait er lustig op los  :colgate:

Simply Red  "Live in Sicily"
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

#398
Net Simply Red uitgezwaaid en nu snel ff van Sicillie naar New York

Dream Theater "Live Scenes from New York"

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Nu loopt deze op zijn eind, komt mooi uit,  zo vlak voor de F1-training van Portugal

Tony Joe White  "Closer to the Truth"

https://www.youtube.com/watch?v=lycWErC0sv4





Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD