help met instellen sub

Started by timthetoolman, August 24, 2003, 21:58:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

timthetoolman

hallo mensen ik heb een probleempje ik heb een niewe ht set gekocht.

een marantz 5300 sreceiver en een speaker set van kef 2005.2.
je weet wel die eitjes.

ik heb een probleem dat ik geen optimaal geluid uit mijn sub-woofer krijg.
ik heb een sub woofer kabel er bij gekocht ik moest een enkle hebben maar omdat ze niet hadden kreeg ik een dubble en moest ik 1 plug aftapen.
als ik die kabel er in doe dan begint mijn subwoofer te brommen.
ik heb gehoort dat dat niet goed is .
dus heb ik een gewone tuplip stekker gepakt je weet wel wit en rood en deze aangesloten  en nu bromt hij niet meer .
maar hoe stel je hem goed af want ik vind de sub-woofer nou nog niet optimaal werken bij mijn dvd's van bij voorbeeld blad/perfect storm/of lord of the rings en er zijn toch stukken in die film waar de kopjes van de kast kunnen gaan trillen.

oh ja ik heb de andere kant van de kabel op de recdeiver op pre out subwoofer aangesloten.

help help

DrBoom

wel raar dat hij bromt als je maar 1 plugje aan de sub aansluit, ik heb ook zo'n splitter kabel op m'n sub (ik sluit ze alletwee aan wel) en als ik daar 1 van lostrek bromt het toch niet ???
Enfin ja, da's natuurlijk simpel op te lossen door gewoon een andere kabel te kopen hé, breng deze desnoods terug naar de winkel en vraag of je'm mag omruilen voor een andere (of dat ze een bestellen als ze die niet op stock hebben).

Een goede werking van de sub begint met een goede plaatsing en afregeling natuurlijk.
Hiervoor heb je 1 onmisbaar stuk gereedschap nodig, een SPL (of dB) meter.
Kan je bestellen bij Conrad.nl of rechtstreeks via de webshop bij Frank, kost iets van een €35.
Wat je nog nodig hebt is een CD/DVD met testtonen, die je ofwel zelf kan maken met de computer, ofwel koop je een testdisc zoals Avia, Platinum of de HT Tune Up dvd.

Om de juiste plaatsing van je sub te vinden kan je op verschillende manieren te werk gaan, één daarvan is het plaatsen van de sub op de plaats waar JIJ normaal zit om te luisteren (dus in de zetel of weet ik veel waar), en dan in de kamer rond te kruipen (ja kruipen) en luisteren waar de bas het beste klinkt.
Dan zet je op DIE plaats je subwoofer.

Als je interieur/vrouw/andere reden het niet toelaat om je sub ergens anders te plaatsen dan bijvoorbeeld in de hoek, dan heb je natuurlijk niet veel keus :)

Als je eenmaal een iet of wat deftige plaats hebt gevonden, dan kan je beginnen met afregelen. Dit kan je doen met de interne ruistonen van de receiver, of met een testdisc (avia/platinum/...).
De bedoeling is dat je alle speakers (en ook de sub dus) op 75 dB afregelt met behulp van de SPL meter, terwijl je op je luisterplaats zit.

Eens je dat allemaal hebt gedaan zal de sub veel beter klinken, en zal hij ook beter tot z'n recht komen.
En als de kopjes van de kast dan nog gaan trillen, dan is dat gewoon omdat de film zo veel bas bevat (of de kast nodig aan vervanging toe is ;D )

timthetoolman

dr boom dank je wel voor deze adviezen en ik ga zeker zo een test cd kopen en zo een meter .

en kijken of ik het optimale eruit kan halen.

timthetoolman

jongens probleem met sub opgelost werkt gigantisch
zat in de instellingen van de sub-woofer.
1 knopje grond die kon je op in of op out zetten.

maar in ieder geval bedankt voor jullie adviezen.