Rechtspraak bij ongeval, juist of niet juist.

Started by brimbrammer, January 23, 2010, 15:23:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ghanzzzzz

Als dit een nette bestuurder was en niet meer van dit soort overtredingen zou hebben gepleegt, dan zou ik zeggen: de straf is rechtvaardig
In veel gevallen zijn doodrijders al getekend voor hun leven, maar als je je vervolgens ook niet weet aan te passen.. dan vraag je gewoon om een  hogere straf

Gezien het aantal overtredingen dat meneer nog meer heeft gepleegd en het blijkbaar geheel normaal is om dit weggedrag te vertonen vind ik een hogere straf zeker nodig. Schadevergoeding, langere cel/werkstraf, > 5 jaar rijontzegging zou ik rechtvaardig vinden.
Maar bovenal geef hem een flinke poos voorwaardelijk. Laat hem niet weer in de fout gaan, op welke wijze dan ook!

brimbrammer

Quote from: Tube-freak on January 24, 2010, 16:15:54
Ja ik ben geen rechter ofzo maar ik denk dat doodslag iets anders is.  Doodslag is bijvoorbeeld die marrokaanse taxi chaufeur die iemand op zijn gezicht slaat en vervolgens valt die persoon met zijn hoofd op de stoep waardoor hij overlijdt. Doodslag is denk ik meer in de hoek van fysiek geweld,  dood door schuld eerder dat het per ongeluk ging of veroorzaakt door roekeloosheid.  Soms ligt het wel wat dicht bij elkaar, dat moet ik toegeven.  
Vaak licht het heel dicht bij elkaar inderdaad maar wanneer je bewust dik door rood rijdt met een te hoge snelheid op een druk kruispunt in een nog drukkere woonwijk is dat een bewuste keuze die je maakt en je weet ook wat voor gevolgen dat kan hebben.
In dit geval is het dan ook realiteit geworden.

brimbrammer

Quote from: Ghanzzzzz on January 24, 2010, 16:28:37
Als dit een nette bestuurder was en niet meer van dit soort overtredingen zou hebben gepleegt, dan zou ik zeggen: de straf is rechtvaardig
In veel gevallen zijn doodrijders al getekend voor hun leven, maar als je je vervolgens ook niet weet aan te passen.. dan vraag je gewoon om een  hogere straf

Gezien het aantal overtredingen dat meneer nog meer heeft gepleegd en het blijkbaar geheel normaal is om dit weggedrag te vertonen vind ik een hogere straf zeker nodig. Schadevergoeding, langere cel/werkstraf, > 5 jaar rijontzegging zou ik rechtvaardig vinden.
Maar bovenal geef hem een flinke poos voorwaardelijk. Laat hem niet weer in de fout gaan, op welke wijze dan ook!
Voor deze persoon blijkt door rood licht te rijden de normaalste zaak van de wereld, hij is er slechts 4x eerder voor gepakt maar je weet wellicht dat je pakkans zeer gering is, kun je dus zelf wel nagaan hoevaak deze persoon door een rood verkeerslicht is gereden zonder gepakt te worden.
Juist zijn voorgeschiedenis maakt deze uitspraak enigzins onbegrijpelijk.

Staaled

Quote from: Koen K on January 24, 2010, 15:20:36
Je hebt geen idee van de situatie (is de dader echt door rood gereden of was het een gevalletje "donker oranje"?), hoewel de geschiedenis van de dader - toegegeven - het ergste doet vermoeden. Bovendien weet je niet in hoeverre de dader berouw heeft getoond en hoe oprecht hij daarin is. Denk maar eens aan de treinmachinisten die een zelfmoordenaar voor hun trein krijgen. Dat is natuurlijk een totaal andere situatie, maar het "genomen" hebben van een leven lijkt me hoe dan ook een ongelooflijk zware last om bij je te dragen voor de rest van je leven.
Ik geloof daar niet (meer) in.
Zonder te willen vervallen in vroeger was alles beter, heb ik de afgelopen jaren in het verkeer sterk de indruk- en helaas ook bevestigd gekregen dat er een aantal gewetenloze types rondrijdt.

Je kunt het je niet voorstellen omdat je zelf niet zo bent of redeneert maar er wordt nog een biertje op gedronken ook. :(
Niet zozeer omdat ze een ander iets aangedaan hebben (wordt vaak ook meer als pech gezien door zo'n type , schuld en rekenschap no way), maar omdat degene er voor zijn (zelden haar) gevoel er zelf goed mee wegkomt.
Empathie is non existent, alleen de eigen belevingswereld en behoefte telt.
Voor de rechter wordt dan een toneelstukje opgevoerd (jasje-dasje) en evt straf uitzitten ,daarmee is de kous af.
Life goes on............toch?  :sneaky2:

Punt is, hoe bescherm je overige verkeersdeelnemers zonder te vervallen in draconische maatregelen & straf.
Als dat al effect heeft. :confused:

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: brimbrammer on January 24, 2010, 17:28:36
Juist zijn voorgeschiedenis maakt deze uitspraak enigzins onbegrijpelijk.
Volstrekt mee eens.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Koen K

Wat bizar... Mag ik overigens vragen hoe je die indruk hebt opgedaan?

Staaled

Quote from: Koen K on January 24, 2010, 17:48:47
Wat bizar... Mag ik overigens vragen hoe je die indruk hebt opgedaan?
Ik ben op de fiets klemgereden ,van de weg gedrukt ,achtervolgd (verschillende situaties en data) en ruim 1.5 jr terug aangereden met flink en blijvend letsel tot gevolg.
Bestuurder deze heeft mij bloedend en wel liggend in de berm nog net niet in mijn nieren getrapt.
Een mengsel van woede en zelfmedelijden.
Ik lag wat perplex en heb hem gek genoeg totaal niet onder de indruk (van hem dan) ondanks de ernst v/d situatie
nog van repliek gediend.
"U bent wel kwaad he meneer"  zei de agent even later nog.
"Nou en of, die malloot rijdt zo mijn hand er af"

Wat later heb ik vernomen van de "net goed" uitlatingen op de dijk ( ik was afgevoerd naar ziekenhuis) en in het café plus dat ie ter plaatse alvorens de politie arriveerde nog even met de baas heeft gebeld om de leugens af stemmen.

De zaak speelt nog met een volledige ontkenning zijnerzijds "ik viel in de berm" en ,erger, een valse verklaring van zijn collega (nooit ter plaatse geweest) jegens mij.

Strafrechtelijk is ie er al 100% mee weggekomen.(het OM had er geen oren naar, waar de ook de politie verbluft over was)
Daar kun je tegen in beroep gaan ,maar ,zo is mij verzekerd kleine kans van slagen.
Gaat nu alleen nog om letselschade/smartegeld.
Tot op heden geen cent.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Koen K

...

Dit soort dingen houd je toch voor onmogelijk... Volstrekt absurd... En geen getuigen of iets dergelijks?  :unhappy:

Tube-freak

Quote from: Hipster on January 24, 2010, 19:14:57
Ik ben op de fiets klemgereden ,van de weg gedrukt ,achtervolgd (verschillende situaties en data) en ruim 1.5 jr terug aangereden met flink en blijvend letsel tot gevolg.
Bestuurder deze heeft mij bloedend en wel liggend in de berm nog net niet in mijn nieren getrapt.
Een mengsel van woede en zelfmedelijden.
Ik lag wat perplex en heb hem gek genoeg totaal niet onder de indruk (van hem dan) ondanks de ernst v/d situatie
nog van repliek gediend.
"U bent wel kwaad he meneer"  zei de agent even later nog.
"Nou en of, die malloot rijdt zo mijn hand er af"

Wat later heb ik vernomen van de "net goed" uitlatingen op de dijk ( ik was afgevoerd naar ziekenhuis) en in het café plus dat ie ter plaatse alvorens de politie arriveerde nog even met de baas heeft gebeld om de leugens af stemmen.

De zaak speelt nog met een volledige ontkenning zijnerzijds "ik viel in de berm" en ,erger, een valse verklaring van zijn collega (nooit ter plaatse geweest) jegens mij.

Strafrechtelijk is ie er al 100% mee weggekomen.(het OM had er geen oren naar, waar de ook de politie verbluft over was)
Daar kun je tegen in beroep gaan ,maar ,zo is mij verzekerd kleine kans van slagen.
Gaat nu alleen nog om letselschade/smartegeld.
Tot op heden geen cent.


Pff als je zoiets hoort dan krijg je bijna de neiging om eigen rechter te gaan spelen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Staaled

Quote from: Koen K on January 24, 2010, 19:19:05
...

Dit soort dingen houd je toch voor onmogelijk... Volstrekt absurd... En geen getuigen of iets dergelijks?  :unhappy:
Helaas op dat moment niet.
Even later ,gelukkig , wel.
Deze heeft toen ook 112 gebeld.
Daar had "meneer" ook geen zin in.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Koen K


Staaled

Quote from: Tube-freak on January 24, 2010, 19:26:58
Pff als je zoiets hoort dan krijg je bijna de neiging om eigen rechter te gaan spelen.
Ik weet het.
Je lost er echter niets mee op en vergroot de schade voor jezelf.
Zou echter geen traan om hem laten.

Kans van 1 op de 1000 dat ik het er levend vanaf bracht ( het was een tractor mij tegemoet komend met hoge snelheid en balenpers erachter), realiseer ik me terdege. Dus ik heb nog geluk gehad.
Maar het gevoel van onrecht is tot op heden groot.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

brimbrammer

Quote from: Hipster on January 24, 2010, 20:24:10

Maar het gevoel van onrecht is tot op heden groot.


....en dat is zeer begrijpelijk......