Food, inc.: onthutsende documentaire

Started by spijtebijt, January 22, 2010, 09:15:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

spijtebijt

Absolute aanrader! De documentaire Food, inc. geeft een onthutsend beeld van de Amerikaanse voedselindustrie. Supermarkten in de VS hebben gemiddeld 47.000 producten, maar in feite zijn er slechts een handjevol voedselproducenten die de dienst uitmaken.
Deze machtsmonopolies beheersen de teelt van kippen, runderen en varkens, en ook het verbouwen van mais en genetisch gemanipuleerde soja. De consument heeft weinig te zeggen. In sommige staten is het zelfs verboden om kritiek te leveren op de voedselproducten. Nog erger: in sommige staten mogen zelfs geen beelden vertoond worden van de bio-industrie.
Iedereen die kritiek uit, wordt voor de rechter gesleept wegen smaad. Net als Oprah, die een jaar lang in de clinch heeft gelegen na haar pittige uitspraken over de gekke koeienziekte. Uiteindelijk won ze de strijd, maar dat kostte wel meer dan een miljoen dollar. Het blijkt voor de producenten een prima dreigement te zijn om mensen voor de rechter te slepen, zelfs al verliezen ze uiteindelijk de rechtszaak.
Kippenboeren worden door de afnemer gedwongen enorme bedragen te investeren. De gemiddelde boer heeft een half miljoen dollar schuld, terwijl hij 18.000 dollar per jaar verdiend.
Een producent van genetisch gemanipuleerde soja beheerst vrijwel de hele soja-productie. De consument heeft geen keuze, want met een succesvolle lobby tegengehouden dat de producten op het etiket moet vermelden dat er genetisch gemanipuleerde soja in het eten zit.
Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes (zodat je niet helemaal depressief wordt als je deze film ziet): de documentaire toont een ecologische boer, die koeien, kippen en varkens teelt (en slacht, en verkoopt). En ook de producent van organische yoghurt, die zijn fabriek voor 23 mijoen heeft verkocht aan (ik meen) Danone en zo nationaal en internationaal invloed uitoefent op de zuivelproductie.



"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Nosoforos

Het is inderdaad erg ziek. Ik heb hem ook laatst gezien, is inderdaad een aanrader.

Tube-freak

Deze ga ik eens bekijken als ik hem online kan vinden.  Had laatst Supersize me gekeken maar dat ging echt werkelijk nergens over.
Het stond bij voorbaat vanaf de eerste seconde al vast dat ze de Mcdonalds eens lekker te grazen gingen nemen.  En die dokters hadden bij elke test dezelfde kledin g aan viel mij op, zeg maar alsof het allemaal dezelfde dag was opgenomen.

Verder was er een dokter die zei dat hij niet wist dat van veel vet of vlees je lever kapot gaat, ik weet niet wat vooor een idioot die dokter dan is want dat is gewoon algemeen bekend.

Volgens mij is het doorgestoken kaart.

Hopelijk dus dat Food Inc.  een betere is.  bedankt voor de tip ga hem proberen te vinden.

 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

negotiata

Jaren geleden gezien.

Dan ga je heel  anders tegen ons "voedsel" aankijken
- To be or not to be, thats the question -

Kjelt

Denk maar niet dat het hier in Europa anders is, ook hier zitten machtblokken die prijzen opleggen en mensen onderdrukken. Veel supermarkten zijn hier ook bij betrokken. En als je dacht dat je hier in Nederland als boer zelf je dier mag slachten, niet dus.

John Wx

eet wat je lekker vind en af en toe beweging  :popcorn:
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Quote from: Kjelt on February 20, 2013, 11:51:19
Denk maar niet dat het hier in Europa anders is, ook hier zitten machtblokken die prijzen opleggen en mensen onderdrukken. Veel supermarkten zijn hier ook bij betrokken. En als je dacht dat je hier in Nederland als boer zelf je dier mag slachten, niet dus.

Is het ook niet het houd elkaar allemaal in leven voor een boterham en sommige een driedubbele maar is in elke branche, bank failliet bijna omdat ze slecht met geld omgaan wat doen wij we geven ze geld ? :(
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Lightspeed

Heb deze docu ook op DVD (A-Film quality collection) en met de huidige paardenvlees mixup's blijkt maar weer dat het goed is dat zo'n docu gemaakt is. Deel 2 zou zomaar in de EU kunnen gefilmd worden.  :hehe:  :o
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

spijtebijt

Tja, de verhalen over het paardenvlees en de biologische eieren hadden zo in de film gekund... En dan het belachelijk akkoord over de plofkippen: onze supermarkten mogen straks geen plofkippen meer verkopen, maar driekwart van de Nederlandse kippen worden geexporteerd en voor die dieren maakt het allemaal niets uit. Dat mogen dus gewoon plofkippen zijn... :crazy:
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"