zelfbouwsub in driehoekige kist????? of in betonnen kist???

Started by morca, January 17, 2010, 12:24:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

een vriend van mij gaat zelf een sub bouwen
nou heeft ie verzonnen om de kist niet vierkant maar driehoekig te maken zodat hij net als een tvkastje in de hoek kan staan achter een stoel

heeft 1 van jullie ervaring hiermee?
kan een woofer wel in zo,n kast of zou dat het geluidsbeeld nadelig beinvloeden
het word een gesloten kist zonder poort

ik dacht zet het hier eens neer kijken wat de medeaudiofielen hier van vinden kweet zelf niet goed het advies te geven
heb het idee dat het wel kan maar heb hier liever eerst wat input over

de woofer komt aan de vookant in de langste zijde en achterste zijden kunnen dan tegen de muur staan


update 6-2
nou heeft ie een betonnen kist gezien bij de bouwmarkt
lijkt mij niet wat maar weet het niet
iemand hier ervaring mee of dat wel kan


gr Morca

Interficior

De kast die driehoekig is, is geen probleem. Dat hij in de hoek staat geeft 'm wel extraveel gain.
Take it or lease it

sphere

Ik zou hem dan trapeziumvormigmaken, al dan niet met driehoekige topplaat. Dan kan je daar mooi de versterker kwijt, en dradenmeuk.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

morca

Quote from: Interficior on January 17, 2010, 12:34:56
De kast die driehoekig is, is geen probleem. Dat hij in de hoek staat geeft 'm wel extraveel gain.

je bedoelt dat ie hard speelt?
harder dan een gewone kist die ook in de hoek staat?
of begrijp ik het verkeerd
heb het even gegoogeld maar de uitleg is engels en wat ik ervan begrijp is het bovenstaande

morca

Quote from: sphere on January 17, 2010, 12:39:48
Ik zou hem dan trapeziumvormigmaken, al dan niet met driehoekige topplaat. Dan kan je daar mooi de versterker kwijt, en dradenmeuk.
dat is ook een goeie ja maar de versterker past daar niet achter denk ik
een hypex DS4.0
en er komt ook nog een behringer dsp bij dus hij zal toch extra ruimte nodig hebben

Interficior

Quote from: morca on January 17, 2010, 12:45:30en er komt ook nog een behringer dsp bij dus hij zal toch extra ruimte nodig hebben
Ooh, dan gaat het wel goed als je hem in de hoek mikt. :)

Over wat voor woofer gaat het?
Take it or lease it

morca

Quote from: Interficior on January 17, 2010, 12:47:30
Ooh, dan gaat het wel goed als je hem in de hoek mikt. :)

Over wat voor woofer gaat het?

jl audio 12w3 v3 4ohm
hij zal blij zijn dat zijn hoekkastje wel kan
en stelt de hulp ook op prijs
heb deze topic op zijn verzoek aangemaakt hij is geen lid maar het word tijd hem over te halen ook maar eens lid te worden ;)

sphere

Euh, je bouwt de versterker gewoon in, je hebt alleen ruimte nodig voor de aansluitingen en de koelribben. Dat is maar een paar cm.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

morca

Quote from: sphere on January 17, 2010, 13:17:07
Euh, je bouwt de versterker gewoon in, je hebt alleen ruimte nodig voor de aansluitingen en de koelribben. Dat is maar een paar cm.
maar eens kijken hoeveel ruimte hij heeft
denk niet genoeg voor een extra kamer in de kist voor de amp
hij gaat eerst meten hoeveel ruimte er is de kist moet achter de stoel zoals die nu staat ivm zijn vrouw ;)

Ejorne

Gaaf man!
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Het is trouwens vrijwel zeker dat ik de hypex ds4.0 niet weg doe.
De Behringer weet ik nog niet zeker, zo'n anti mode 8033 is wel een mooi apparaatje maar ik krijg te horen dat de Behringer er niet voor onder doet...


morca

Quote from: Ejorne on January 17, 2010, 14:15:19
Gaaf man!
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Het is trouwens vrijwel zeker dat ik de hypex ds4.0 niet weg doe.
De Behringer weet ik nog niet zeker, zo'n anti mode 8033 is wel een mooi apparaatje maar ik krijg te horen dat de Behringer er niet voor onder doet...


ja ik ben ook benieuwd naar het resultaat
maar we zullen op de eerste rij zitten aangezien er een meting moet worden gemaakt voor de dsp ;)
daar heb ik de spullen niet voor en hij zelf ook niet dus blijft er maar 1 over ;D

disco

Basluidsprekers koppelen hun weergave aan de wand, indien ze tegen een wand worden geplaatst. Als je dus aan twee wanden plus de vloer 'aankoppelt' worden bepaalde gedeelten uit de baspartij drievoudig versterkt t.o.v. opstelling midden in de kamer. Waarschijnlijk krijg je nu extreme pieken rond sommige frequenties, mogelijk vind je dit plezierig ;)
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

Ejorne

Quote from: disco on January 21, 2010, 17:35:17
Basluidsprekers koppelen hun weergave aan de wand, indien ze tegen een wand worden geplaatst. Als je dus aan twee wanden plus de vloer 'aankoppelt' worden bepaalde gedeelten uit de baspartij drievoudig versterkt t.o.v. opstelling midden in de kamer. Waarschijnlijk krijg je nu extreme pieken rond sommige frequenties, mogelijk vind je dit plezierig ;)

De behringer maakt (tot op zekere hoogte) korte metten met die pieken...

Ejorne

Ik denk dat een driehoekige kist wat stijver is van zichzelf dan een kubus.
Maar zou het alsnog zinvol zijn om bracing toe te passen?

En de locatie van de driver?
Kan die onderin, om het zwaartepunt van de kist wat laag te houden. Of kan die beter symmetrisch worden gebouwd, dus de woofer in het midden van de baffle?

En...
-Dubbele baffle?
-Verzwaren met bijvoorbeeld loodbitumen?
-Vullen met BAF?

Wie heeft hier tips over?

disco

Quote from: Ejorne on January 21, 2010, 19:53:09
De behringer maakt (tot op zekere hoogte) korte metten met die pieken...
Beschikt de Beringer (versterker neem ik aan) over een automatisch werkende equaliser o.i.d.?
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

Ejorne

Quote from: disco on January 21, 2010, 22:15:46
Beschikt de Beringer (versterker neem ik aan) over een automatisch werkende equaliser o.i.d.?

Het is geen versterker maar een parametrische EQ. (althans, onder andere een pEQ. Maar de pEQ is de enige functie die gebruikt wordt)
In dit geval betreft het een Behringer DSP1124p.

Met een microfoon en RoomEQwizzard wordt een meting gemaakt van de luisterruimte respons.
Vervolgens wordt er met de Behringer op de pieken een overeenkomende demping geplaatst.

Ejorne

Quote from: morca on January 17, 2010, 14:26:12
daar heb ik de spullen niet voor en hij zelf ook niet dus blijft er maar 1 over ;D

;D

Ik zal eens even kijken of ik een uurtarief moet gaan berekenen.

Lijkt me wel een goed plan ja, ik denk dat ik maar begin met een uurtarief van een biertje of 3...

:D

Ejorne

Quote from: disco on January 25, 2010, 18:32:17
Kijk... dat bedoelde ik :)
Een signaalprocessor, leuk speelgoed. Je weet toch wel dat het gebruik van zo'n apparaat vervorming met zich meebrengt?

Die vervorming is voor de lage tonen niet zo heel erg relevant, veeeeeeel minder relevant als de veel vlakkere frequentie amplitude die het ding weet te brengen. En een vlak frequentieverloop is voor mijn gehoor veel gevoeliger dan een beetje vervorming. Ik vraag me af of die vervorming überhaupt wel als zodanig waarneembaar is.

Dus is het naast leuk speelgoed voor mij ook nog eens zeer nuttig speelgoed.  8)

disco

Geen idee hoever de huidige techniek staat, de laatste hardware DSP waarmee ik heb gewerkt was een 12-bit Yamaha omstreeks 1988. Tegenwoordig gaat de processing allemaal softwarematig, voor studiowerk althans.
Over hoeveel eq's beschik je met zo'n DSP? Instelbare Q-faktor? Nog een LPF er achteraan? Die vroege DSP's waren ruisbakken van de eerste orde, hopelijk zal de S/N tegenwoordig beter zijn.
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

Ejorne

Quote from: disco on January 25, 2010, 21:36:52
Geen idee hoever de huidige techniek staat, de laatste hardware DSP waarmee ik heb gewerkt was een 12-bit Yamaha omstreeks 1988. Tegenwoordig gaat de processing allemaal softwarematig, voor studiowerk althans.
Over hoeveel eq's beschik je met zo'n DSP? Instelbare Q-faktor? Nog een LPF er achteraan? Die vroege DSP's waren ruisbakken van de eerste orde, hopelijk zal de S/N tegenwoordig beter zijn.

Gebeurd allemaal digitaal tegenwoordig in de meeste apparaten. Eerst gaat het door een ADC dan volgt processing en daarna weer door een DAC.

Wat wel een 'probleem' is is fase draaiing die op kan treden, heb ik begrepen. Maar ik heb het verschijnsel hier nog niet waargenomen. Misschien treedt het hier ook wel op maar ik heb het nog niet opgemerkt...

Deze Behringer dsp1124 beschikt over 2x twaalf banden met instelbare frequentie en Q-factor.

Ejorne

SYSTEM SPECIFICATIONS
Bandwidth 20 Hz to 20 kHz, -3 dB
Noise > 94 dB, unweighted, 20 Hz to 20 kHz
THD 0.0075 % typ. @ +4 dBu, 1 kHz, Gain 1
Crosstalk < -76 dB


DIGITAL PROCESSING
Converters 24-bit Sigma-Delta, 64/128-times Oversampling
Sampling Rate 46,875 kHz

morca

nou een nieuwe vraag
hij heeft bij de bouwmarkt een betonnen kist gezien waar hij misschien de woofer in wil zetten
lijkt mij niet zo,n goed idee maar denk ga het hier eens voorleggen wat de medeleden van het forum hier van vinden of ervaring mee hebben????

Ejorne

Wil hij er een betonnen kist omheen gaan doen?

Op zich is het qua materiaal volgens mij wel een goede basis. Het is erg stijf.
Echter is het wel wat lastiger bewerkbaar.

Maar wat wellicht wel een voordeel is (kan ook een nadeel zijn) is het gewicht. Het zal behoorlijk zwaar zijn waardoor de kans op het 'weglopen' van de sub al wat is verminderd...  8)

morca

ja dat is wel zo was wat voor jou geweest ;)

die van hem gaat niet zo gauw aan de wandel ik moet ook wel heel gek doen voordat er beweging in komt, zo vaak zal hij hem niet zo ver open draaien

verder geen reactie,s jammer genoeg ik heb mijn bedenkingen erover maar aan de andere kant is het wel heel erg stijf zoals jij ook al zei