koud klinkt mooier dan warm, huh?

Started by wil, January 16, 2010, 15:56:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil

Quote from: sr7000 on January 17, 2010, 17:17:04
Om te kijken in welk van de onderdelen het optreedt zou je eens onderdeel voor onderdeel kunnen testen met een ander onderdeel. Leen eens een andere voorversterker, cd-speler, eindversterker of boxen, en kijk of je dan het verschijnsel houdt.
Het verschil is subtiel, zoals ik al zei. Geen wereld van verschil, maar wel dat  :pompom:-moment zodra je de boel koud-en-wel aanzet. Switchen met andere apparatuur geeft geheid verschillen in ontwerpen enz. Dus dat gaat niet werken...  :sigh:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sr7000

switchen met andere apparatuur zal inderdaad een ander geluid opleveren. Maar als je een onderdeel switched en het geluid veranderd niet meer na 10 minuten, dan weet je wel welk onderdeel de boosdoener was.

oud_account_1

Quote from: wil on January 17, 2010, 17:38:40
Het verschil is subtiel, zoals ik al zei. Geen wereld van verschil, maar wel dat  :pompom:-moment zodra je de boel koud-en-wel aanzet. Switchen met andere apparatuur geeft geheid verschillen in ontwerpen enz. Dus dat gaat niet werken...  :sigh:

wil
Je kan toch eenvoudig uitzoeken welk component het veroorzaakt door iedere keer één component aan te laten staan?
Als je dan weer gaat luisteren en het treedt niet op dan is het component dat al aan stond de veroorzaker.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

wil

Ehm... eens denken...

Alles aan gedurende 1 uur muv één component. Na 1 minuut luisteren en vergelijken met luisteren na een half uur. Alles af laten koelen (een dagje?) en dan het volgende component...

Het ís een optie.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

rexp

Ik heb dezelfde ervaring. Omdat ik niet tevreden was over het geluid van mijn set, heb ik gedurende een paar dagen verschillende luistertests gedaan, en voortdurend genoteerd wat mijn bevindingen waren. Na een paar keer luisteren inderdaad letterlijk opgeschreven dat het leek alsof mijn versterker 'moe' werd. Dat uitte zich vooral in een gebrek aan helderheid en dynamiek. Het leek alsof het geluid doffer werd, en er meer vervorming optrad bij bepaalde passages.

In de tussentijd heb ik een iPod met dock gekocht, en het viel me op dat de 'moeheid' niet meer optrad. Vervolgens heb ik mijn DVD/CD-speler vervangen door een dedicated CD-speler, en had ik er ook geen last meer van.

Dus in mijn geval was de DVD/CD-speler de schuldige. Kennelijk een circuitje dat het niet goed meer doet als het te warm wordt.

Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

B.

Al eens geprobeerd wat meer 'off-axis' te luisteren? En dan kijken of je het nog steeds zo ervaart met dat warm/koud..

Robiwan

Quote from: wil on January 16, 2010, 15:56:05
Al lange tijd geleden kreeg ik het gevoel dat wanneer ik mijn versterkers aanzette en een CD'tje opzette, mijn set voor mij supermooi klonk. Diepte, lucht tussen de instrumenten, zwart, dynamiek, alles was aanwezig.  :pompom: Na even te zitten luisteren, is dat nieuwigheid-gevoel weg.  :nopompom:

Toch ben ik er eens op gaan letten en ik krijg steeds meer het gevoel dat mijn set het mooist klinkt, net nadat ik versterkers heb aangezet  :eh:. Zodra ze op temperatuur zijn, nemen bovenstaande typeringen af. Wat is dat nu? Toch gewenning? Oftewel audiopsyche? Of is er een technisch te verklaring dat koude versterkers beter kunnen klinken dan versterkers op temperatuur?

wil

Apart bij mij juist andersom. Na een 10 minuten opwarmtijd klinkt het beter (anders, aangenamer) dan wanneer het net aan staat.

off topic
Als ik plaatjes ging draaien op m'n vrije woensdag, liet in het plateau altijd lekker zowat heel de dag draaien ook als ik een paar uurtjes geen plaatjes luisterde. Daar ben ik van teruggekomen, omdat dat geheel onnodig is en alleen maar snellere slijtage veroorzaakt aan met name de snaar. Uit wow en flutter metingen blijkt dat de tafel al na pakweg 12 seconde exact op snelheid draait en dat er geen significante veranderingen meer optreden na die tijd. Echter wat wel meespeelt is de kamertemperatuur. Een echt koude kamer geeft net wat meer zweving dan een kamer op pakweg 22 graden.

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2