Afwijkende norm VS en EU bij symetrische verbindingen

Started by Spacebass, August 22, 2003, 14:10:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

Een hele tijd geleden heb ik het er al eens over gehad..XLR pluggen...
Ik riep toen al eens over de verschillen tussen de Amerikaanse norm en de Europese norm.

Wat is er nl aan de hand...

VS:

  • Pin 1= Ground
  • Pin 2= -
  • Pin 3= +
EU:

  • Pin 1= Ground
  • Pin 2= +
  • Pin 3= -
Inmiddels is de wereld een stuk kleiner geworden en de kans dat je dus een apparaat verkeerd aanstuurt dus ook groter. Natuurlijk is het zo dat er fabrikanten zijn die het aanpassen aan de markt, maar lees goed de handleiding...
Als dit van elkaar afwijkt en het hardwarematig/softwarematig niet aan te passen is, zal je een fasedraaier moeten gebruiken, dit kan je natuurlijk kopen, maar ook gewoon zelfmaken...

Simpelweg:
verbind Pin 1 van plug A met Pin 1 van plug B
verbind Pin 2 van plug A met Pin 3 van plug B
verbind Pin 3 van plug A met Pin 2 van plug B

That's all....

ps ik moest er ineens weer aan denken...

garmtz

Klopt, de Chord versterker heeft ook inverterende XLR ingangen. Ik weet alleen niet of die van Lexicon dat ook zijn, anders moet ik al mijn speakers andersom aansluiten... :)

Spacebass

QuoteNatuurlijk is het zo dat er fabrikanten zijn die het aanpassen aan de markt, maar lees goed de handleiding...

Daarom wil ik deze regel nog eens extra benadrukken voor de zekerheid...goeie tip Jack  ;)

suyver

Goede tip SB. En omdat ik zelfs hier in Zwitserland mensen hoor denken "wat zijn XLR pluggen?" heb ik even een plaatje van een male en female plug:



(bron)

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Spacebass

En dan ook nog de originele Cannon ipv de bekende Neutrik 8)

Selmar_Cleef

Wat is dan het veschil tussen Cannon en Neutrik?

Spacebass

#6
De naam  ;D ... niets bijzonders .. ik weet niet eens of ze nog produceren. ik kom ze alleen niet meer zo vaak tegen (heb er nog wel een paar) .

Ahh nog wel wat extra info over cannon

XLR is dus uitgevonden door  ITT Cannon in 1954  en onder de naam Cannon op de markt gebracht.

en ja hoor ze maken ze nog steeds:

Klik hier

Selmar_Cleef

Ah.. net ook even met google gezocht.
Neutrik is iets "mooier" afgewerkt. Cannon is wat robuuster uitgevoerd. Eerste wat ik vond met zoeken op XLR Cannon was voor de proffesionele(?) markt.

Spacebass

Yep, ze worden in allerlei varianten verkocht (ze zijn er nl ook met meerdere polen)

Vroeger kon je bijvoorbeeld bij Fokker kopen voor 1/5 van de prijs die je betaalde bij de "pro-audio" importeurs. Word/werd? ook in vliegtuigen gebruikt...

en omdat in de Pro-audio wereld kabellengten van + 10 meter, meer regel is dan uitzondering, is de symetrische opbouw van het signaal een must.

Selmar_Cleef

Ik heb even rond gekeken bij Neutrik. Er zijn zelfs XLR connectoren voor gebruik buiten, water en stof dicht :o Zullen wel gebruikt worden bij concerten.



En ook nog een met verschillende kleuren, handig als je veel XLR connectoren op je amp hebt.

Spacebass

Quotewater en stof dicht  Zullen wel gebruikt worden bij concerten

nooit gezien ook niet op hele grote openlucht concerten;) , Denk dat ze gebruikt zullen worden in vaste installaties die buiten staan (pretparken) of op een schip, vliegtuigen, fabriekshal enz... opzich heeft de female versie een rubberen afdichtring (de microfoon kant...mja daar heb je niets aan als je microfoon/DI/equipment zelf niet waterdicht is  ;) )
kortom ik denk alleen voor echt speciale situaties....

garmtz

Mijn Chord versterker inverteert i.d.d. Dus ik mijn speakers andersom aangesloten...  ;D

bmateijsen

Even off-topic... Hoe klinkt ie, de Chord???

groet Bjorn

garmtz


Spacebass

Garmt, ik weet natuurlijk niet precies hoe dat technisch > gehoormatig in elkaar zit, maar is het niet zo dat je beter op de input can converteren?
De flow gaat nu anders lopen in de electronica...of maakt dat niets uit?

garmtz

Quote from: Spacebass on August 25, 2003, 10:14:32
Garmt, ik weet natuurlijk niet precies hoe dat technisch > gehoormatig in elkaar zit, maar is het niet zo dat je beter op de input can converteren?
De flow gaat nu anders lopen in de electronica...of maakt dat niets uit?

Ja, het maakt op zich iets uit, want bij alle elektronica (wisselfilter in de speaker) zit de 'hete' nu aan de 'koude' kant en vice versa. Dit kan verschil geven. Voor de versterker maakt het verder niet echt uit. Misschien dat ik beter de fase van mijn subs om kan draaien... :)

Hier een review alvast (met wat side notes...  :-\): http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=61;action=display;threadid=9706