Tips geluid MP3 files normaliseren ?

Started by PietB, January 10, 2010, 13:00:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PietB

Mijn verzameling is qua geluid nogal afwijkend ten opzichte van elkaar.

De software MP3gain heb ik al gevonden, zijn er andere- betere programma's of andere manieren om dit voor elkaar te krijgen ?

StijnSpijker

Als je MP3 wilt normaliseren vooraf, dan zul je de MP3 moeten re-encoden, en hier gaat kwaliteit verloren.. Het is dus misschien een leuk idee om dan gelijk te encoden naar een lossless formaat..
Je kunt ook achteraf normaliseren, dit gebeurd dan door terplekke naar het signaal te kijken wat uitgestuurd word, en de volume regeling daarop aan te passen.. Als je dit digitaal doet verlies je echter ook weer kwaliteit (minder bits aan informatie). Het slimste is dus -of- analoog normaliseren, maar dat is moeilijk te doen, of her encoderen naar een lossless formaat om verder verlies te voorkomen..
No-nonsense audio

Djang

Foobar 2000 heeft een vergelijkende functie als mp3gain. voordeel van beide is dat je kwaliteit niet erop achteruitgaat. Winamp zou ook een normalize functie moeten bevatten, heb ik echter nooit geprobeerd.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,