Probleem met Dune Prime en NAS

Started by godenzoon, January 10, 2010, 11:44:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

godenzoon

Op verzoek in een nieuwe topic geplaatst:

Mannen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik kom er niet meer uit    :(

Onlangs heb ik een Prime aangeschaft tezamen met een QNAP nas. De beide apparaten had ik in de woonkamer geplaatst en via homeplugs verbonden. In de meterkast staat mijn router waar het signaal het netwerk op ging. Dit geheel werkte prima; zelfs volledige BR iso's werden strak afgespeeld zonder enige stottering! Alle Devolo homeplugs hadden een verbinding van > 100 mbit.

Ivm het continue geratel van de NAS heb ik (onder druk van de vriendin   ;))de NAS vandaag in de meterkast geplaatst. Deze heb ik direct verbonden aan mijn router (zonder homeplug). Nu komt het probleem: volledige BR iso's worden nu stotterend afgespeeld! Al het overige loopt probleemloos. Hebben jullie enig idee hoe dit kan komen? De router heeft 100 Mbit lan...

Zelf denk ik (niet geremd door veel 'netwerk kennis') dat de router wel eens de bottleneck kan zijn. Is de 100mbit voor een volledige BR niet te laag? Indien dat het geval is kan ik een Gigabit switch achter de router zetten en deze koppelen aan een Homeplug. Dit zou toch moeten werken  8)

Wat ik vreemd vind is is dat de oude setup (NAS & Dune in de woonkamer) wel goed werkte. Toen ging het verkeer tussen de NAS en de Dune toch ook over de router? Of zouden de Devolo homeplugs zo slim zijn dat deze de router niet nodig hebben? Dit zou je bijna denken op basis van het volgende plaatje van Devolo.nl:



Interessant is overigens wel dat bij de nieuwe setup de verbinding van de 'Dune homeplug' zwaar is verbeterd tot zo'n 170 mbit. Hier kan het dus niet aan liggen dacht ik zo! Als test heb ik ook de NAS dmv een homeplug in het netwerk geplaatst maar hierdoor werd de performance alleen maar slechter!


godenzoon

Update van mijn kant:

Zojuist heb ik contact gehad met de helpdesk van Tele2 om eens te vragen naar de kwaliteit van de router aangezien 100mbit toch genoeg zou moeten zijn. Volgens de info functie van de Dune zag ik namelijk dat de max bitrate rond de 45mbit lag.

Het antwoord van Tele2 was dat de Tele2 router niet geschikt is voor streamen van data. Het is bekend dat dit problemen kan veroorzaken.  :crazy: Het advies was dan ook om een switch achter de router te plaatsen en de nas hieraan te koppelen. Hetzelfde geldt voor de homeplugs...

Zijn jullie het hiermee eens?

meteorite

Home plugs kunnen onderling communiceren (zijn een soort switches ( deze onhouden mac addressen)) dus daarom had je voor heen een goed verbinding

blijkbaar router <-> homepluge wat delay (latency probleem), wat tele2 zegt zou kunnen als een goede switch tussen plaatst dat het probleem verholpen is

maar geen gigabit want de homplugs communiceren altijd met 100mbit met de host pc/apperaat (onderling kunnen ze wel hoger communiceren)


denk maar zo

router 100mbit -> homeplug 100mbit  <-------------170mbit of 300mbit ligt aan de soort homeplug--------> homeplug 100mbit -> dune 100mbit
input is 100mbit dus de output zal ook altijd 100mbit zijn, je kan alleen latency probleem hebben

1Gbit Homeplugs zijn er nog niet dus een Gbit switch heeft hier geen invloed op

Popcorn Hour | Sanyo | Pioneer | KEF | Marantz | LaserDisc | D-VHS | HD-DVD | Blu-ray

godenzoon

@meteorite, bedankt voor de input! Het is wel te hopen dat de router het probleem is anders zou er iets verkeerd moeten zijn met het stopcontact in de meterkast. Dit stopcontact zit op dezelfde groep als de NAS en de Dune dus ik kan het mij haast niet voorstellen.

Ik verwacht morgen de switch te ontvangen. Aangezien jouw info nieuw voor me is heb ik een Gigabit netgear switch besteld. Ik dacht dat de homeplug met meer dan 100mbit met de switch zou communiceren vandaar deze keuze... Helaas dus (voor mijn portemonnee) !! Maar het vormt toch geen probleem?

meteorite

Quote from: godenzoon on January 12, 2010, 18:13:58
@meteorite, bedankt voor de input! Het is wel te hopen dat de router het probleem is anders zou er iets verkeerd moeten zijn met het stopcontact in de meterkast. Dit stopcontact zit op dezelfde groep als de NAS en de Dune dus ik kan het mij haast niet voorstellen.

Ik verwacht morgen de switch te ontvangen. Aangezien jouw info nieuw voor me is heb ik een Gigabit netgear switch besteld. Ik dacht dat de homeplug met meer dan 100mbit met de switch zou communiceren vandaar deze keuze... Helaas dus (voor mijn portemonnee) !! Maar het vormt toch geen probleem?

Nee hoor geeft geen probleem, behalve voor je portemonnee  8)

Lijkt me stug dat het aan je stopcontact in de meterkast ligt, HomePlug bij een koelkast kan soms wel problemen geven, maar de storing is meestal zo klein dat het meestal niet op valt
Popcorn Hour | Sanyo | Pioneer | KEF | Marantz | LaserDisc | D-VHS | HD-DVD | Blu-ray

godenzoon

Nou ben ik helemaal de weg kwijt  ???

Zojuist de switch geplaatst. Resultaat: het is in deze setup alleen maar veel slechter geworden! Nu zijn mijn NAS, homeplug en router dus gekoppeld aan de switch.

Ik had gedacht door de switch te plaatsen te voorkomen dat het dataverkeer nog over de router zou gaan. Volgens mij is dit nu niet het geval; als ik de switch niet aan de router koppel ziet mijn Dune de NAS niet. Kan ik dan niet om die router heen?!   :wacko:

meteorite

Quote from: godenzoon on January 13, 2010, 20:18:17
Nou ben ik helemaal de weg kwijt  ???

Zojuist de switch geplaatst. Resultaat: het is in deze setup alleen maar veel slechter geworden! Nu zijn mijn NAS, homeplug en router dus gekoppeld aan de switch.

Ik had gedacht door de switch te plaatsen te voorkomen dat het dataverkeer nog over de router zou gaan. Volgens mij is dit nu niet het geval; als ik de switch niet aan de router koppel ziet mijn Dune de NAS niet. Kan ik dan niet om die router heen?!   :wacko:

De router heb je nou eenmaal nodig om dat daar een DHCP server op draaid deze deel ip adressen uit die je nodig hebt voor je apperaten


als volgt aan sluiten

ADSL lijn -> router -> utp cabel naar switch -> homeplug
                                                            -> Nas

Zo heb ik het zelf ook, heeft jouw netgear switch niet een cross port? (lijkt me stug, tegenwoordig doen ze dit automatische de switches)

Als er een cross port op de netgear zit dan moet hier de utp cabel in naar de router, in de andere porten op de switch zijn voor de NAS en Homeplug

Popcorn Hour | Sanyo | Pioneer | KEF | Marantz | LaserDisc | D-VHS | HD-DVD | Blu-ray

godenzoon

Quote from: meteorite on January 14, 2010, 20:40:17
De router heb je nou eenmaal nodig om dat daar een DHCP server op draaid deze deel ip adressen uit die je nodig hebt voor je apperaten


als volgt aan sluiten

ADSL lijn -> router -> utp cabel naar switch -> homeplug
                                                            -> Nas

Ik had het precies zo aangesloten maar de performance met switch is aanzienlijk slechter dan zonder switch.  :blush:

Ik heb vervolgens een tweetal testjes gedaan:

1. Met een hele hele lange UTP kabel heb ik de Dune direct verbonden aan de router. De zwaarste BR (veelal > 40 mbit ps) liep probleemloos. De router is dus toch niet het probleem;
2. Ik heb mbv die hele lange UTP kabel ieder stopcontact geprobeerd om het signaal het elektriciteitsnet op te laten gaan. De verschillen zijn groot; het stopcontact dat ik bij de oude setup gebruikte is (toevallig) de beste. Hiermee kan ik BR's met een bitrate omstreeks de 30 a 35 mbit prima draaien. Zwaardere echter niet...

Mijn conclusie is dus dat ik met homeplugs die zogenaamd 200mbit zijn nog geen 40 mbit per seconde kan streamen. Dit terwijl de homeplug van de Dune momenteel een verbinding van 163 mbit zegt te hebben. Erg frustrerend allemaal dit gedoe!  >:(

Heeft iemand nog een idee?