cd lens cleaner

Started by audiolover, January 9, 2010, 23:41:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Ik heb een Meridian 506/24 en zou eigenlijk de lens wel eens schoon willen maken. Is de procedure bij een Meridian 506 (waar het hele loopwerk in de lade zit die naar buiten komt) anders dan bij andere spelers? Kan iemand een goede manier aanbevelen om schoon te maken?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

HermanW.

Voorzichtig met een wattenstaafje en alcohol (96%) over de lens gaan.
Dat het hele loopwerk naar buiten komt is daarbij alleen maar makkelijk.

Miracle.

#2
Alcohol is niet DE oplossing om een lens mee schoon te maken.
Veel lenzen, zoals die in de Meridain, zijn van kunststof, wat niet zo heel blij is met alcohol, hoe zuiver danook.
Neem liever een goede LP reiniger op een wattenstaafje en haal dat heel voorzichtig in een draaiende beweging over het lensje.
Daarna neem je een brillen- of (fototoestel) lensdoekje (of vergelijkbaar materiaal) en wrijft het lensje héél voorzichtig weer droog.
In beide gevallen absoluut geen enkele druk uitoefenen op de lens, daar kan hij van verbuigen, en dan leest hij nooit meer uit zoals het geweest is.

ReinigingsCD's zijn wat mij betreft helemaal uit den boze. Die hebben in alle gevallen die ik tot nu toe gezien heb nylon reinigingsdraden, en die geven ALTIJD beschadiginen (hoe klein dan ook) op de lens. Dat kan volgens mij nooit bevordelijk zijn voor het uitlezen van een CD.

Mvg. Miracle.