Zwartgelakt houtfineer Tannoy's opknappen

Started by Douma, January 8, 2010, 14:55:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Sinds kort heb ik een stel Tannoy DC3000 luidsprekers staan. Deze luidsprekers zijn uitgevoerd in echt houtfineer dat af fabriek zwartgelakt is. Nou is de tand des tijds flink bezig geweest waardoor de zwarte lak er op sommige plaatsen aan het afslijten is. Daarnaast zijn er ook de nodige krasjes op gekomen.

Wat zou een goede werkwijze zijn om de kasten weer netjes te krijgen? Ik zou het liefst willen dat de houtstructuur wel zichtbaar blijft. Als ik de boel ga verven ben ik bang dat de structuur voor een deel dicht gesmeerd wordt.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

disco

Inderdaad, niet klakkeloos de vlakschuurder erop. Het zwart is spuitwerk, waarschijnlijk twee componenten en afgedekt met matte polyurethaan (blanke lak). Je krijgt ze het netst door beschadigingen bij te schuren en het geheel licht (korrel 320 - 400) op te schuren. Ontstoffen, ontvetten, nogmaals ontstoffen met een 'plakdoek' en opnieuw spuiten. Als je zelf kunt spuiten (schone, warme omgeving, compressor en spuit) moet je ook nog opletten dat je e.e.a. binnen een zekere droogtijd kunt afronden i.v.m. de hechting van de lagen. Succes :]
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

Douma

QuoteInderdaad, niet klakkeloos de vlakschuurder erop. Het zwart is spuitwerk, waarschijnlijk twee componenten en afgedekt met matte polyurethaan (blanke lak). Je krijgt ze het netst door beschadigingen bij te schuren en het geheel licht (korrel 320 - 400) op te schuren. Ontstoffen, ontvetten, nogmaals ontstoffen met een 'plakdoek' en opnieuw spuiten. Als je zelf kunt spuiten (schone, warme omgeving, compressor en spuit) moet je ook nog opletten dat je e.e.a. binnen een zekere droogtijd kunt afronden i.v.m. de hechting van de lagen. Succes :]

Jammergenoeg is dit voor mij niet te doen, aangezien ik hier de apparatuur en ruimte niet voor heb. Laten spuiten gaat me meer kosten dan de luidsprekers zelf gekost hebben. Ik zal dus genoegen moeten nemen met minder. :-\

Bestaat er niet iets van zwarte wax of zoiets wat gebruikt wordt om autobumpers weer mooi te krijgen? Wie weet dat ik daarmee een heel eind kom.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

S@m

Quote from: Douma on January 25, 2010, 19:41:51
Jammergenoeg is dit voor mij niet te doen, aangezien ik hier de apparatuur en ruimte niet voor heb. Laten spuiten gaat me meer kosten dan de luidsprekers zelf gekost hebben. Ik zal dus genoegen moeten nemen met minder. :-\

Bestaat er niet iets van zwarte wax of zoiets wat gebruikt wordt om autobumpers weer mooi te krijgen? Wie weet dat ik daarmee een heel eind kom.

Met wax kom je nergens, dat kan ik je uit ervaring vertellen. Ik zou de luidsprekers ontvetten, en met de roller opnieuw in de gewenste verf/beits zetten...

Douma

QuoteMet wax kom je nergens, dat kan ik je uit ervaring vertellen. Ik zou de luidsprekers ontvetten, en met de roller opnieuw in de gewenste verf/beits zetten...

Ik denk dat ik dat inderdaad maar ga doen. Ik heb hier zowel een pot satijnglans zwart op alkydbasis als op acrylbasis staan. Is het ene boven het andere te verkiezen en waarom?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

S@m

Afhankelijk wat er al op zit, ik zou dan ook eerst een stukje proberen op een plaats waar het geen kwaad kan en dan bijvoorkeur met acrylverf, droogt sneller en is minder ongezond.

HermanW.

Acrylverf is wel minder fijn in gebruik. Het droogt veel sneller, waardoor de verf nogal stroperig kan worden en minder fijn te verwerken is. Is mijn ervaring althans.
Als je de houtnerf zichtbaar wilt houden zou ik beits kiezen en dat met een roller aanbrengen.

Douma

QuoteAfhankelijk wat er al op zit, ik zou dan ook eerst een stukje proberen op een plaats waar het geen kwaad kan en dan bijvoorkeur met acrylverf, droogt sneller en is minder ongezond.

Acrylverf kan prima over alkyd. Andersom kan het een ander verhaal zijn en zal ik persoonlijk nooit doen. Ik ben alleen toch bang dat ik met verf er een te dikke laag op krijg.

QuoteAcrylverf is wel minder fijn in gebruik. Het droogt veel sneller, waardoor de verf nogal stroperig kan worden en minder fijn te verwerken is. Is mijn ervaring althans.
Als je de houtnerf zichtbaar wilt houden zou ik beits kiezen en dat met een roller aanbrengen.

Geen verf gebruiken dus, maar beits. Ik zal eens kijken wat ze daarvoor bij de bouwmarkt hebben.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

Douma

QuoteHeyyy D, weer terug naar het DC concept? :)

Klopt. Zoals eind vorig jaar in mijn persoonlijke topic te lezen was. :P :D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Miracle.

Quote from: Douma on January 25, 2010, 19:41:51
Bestaat er niet iets van zwarte wax of zoiets wat gebruikt wordt om autobumpers weer mooi te krijgen? Wie weet dat ik daarmee een heel eind kom.
Met bandenzwart kun je vaak al wel wat kleine slijtplekjes wegwerken.
1:1 verdunnen met wasbenzine en opbrengen met een zachte kwast. Eventueel nawrijven met een zachte doek.

Plaats eens wat foto's van de slijtplekken en krasjes. Mss kan ik dan wat meer zeggen hoe je het het beste op kunt knappen.

Mvg. Miracle.

Douma

QuotePlaats eens wat foto's van de slijtplekken en krasjes. Mss kan ik dan wat meer zeggen hoe je het het beste op kunt knappen.


Ik zal kijken of ik vandaag een paar foto's kan maken. Anders wordt het morgen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Hier een foto van de beschadigingen. Dit soort slijtageplekken zitten op een aantal plekken op de kasten. Het is dus het laklaagje wat er hier en daar afslijt.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

S@m

Sjonge, ik dacht dat ze allang weer stonden te pronken....

Douma

QuoteSjonge, ik dacht dat ze allang weer stonden te pronken....

Pronken doen ze zeker, maar nog niet in die mate zoals ik het zou willen zien. ;)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

S@m

Quote from: Douma on February  6, 2010, 20:55:43
Pronken doen ze zeker, maar nog niet in die mate zoals ik het zou willen zien. ;)

Misschien is het mooiste een er zwarte beits op te zetten...

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Miracle.

Quote from: Douma on February  6, 2010, 14:47:37
Hier een foto van de beschadigingen. Dit soort slijtageplekken zitten op een aantal plekken op de kasten. Het is dus het laklaagje wat er hier en daar afslijt.


Oei, dat zijn niet zomaar slijtplekken, da's afgebladderd, en ziet eruit of dat door vocht komt.
Dat ga je niet meer redden met een beetje bandenzwart, of wat zwarte lak er overheen.

Eerst eens met een kleurkaart de tint bepalen, en dat dan met een heel fijn penseel en vaste hand opvullen. Daarna heel licht opschuren en het geheel opnieuw in kleur brengen.
Met een heel fijn rollertje en dunne verf (vraag het liefst raad aan een meubelrestaurateur of  goede schilder).

S@m

Quote from: Miracle. on February  7, 2010, 00:48:52
Eerst eens met een kleurkaart de tint bepalen, en dat dan met een heel fijn penseel en vaste hand opvullen.

Da's inderdaad een hele goeie..!

Douma

Quotekan je hier iets mee ?

http://www.furnitureknowledge.com/how_to_refinish.htm

succes

Dat lijkt interessante stof te zijn. Die zal ik komende week eens doorlezen.

QuoteOei, dat zijn niet zomaar slijtplekken, da's afgebladderd, en ziet eruit of dat door vocht komt.
Dat ga je niet meer redden met een beetje bandenzwart, of wat zwarte lak er overheen.

Op de foto ziet het er erger uit dan het is. De randen lijken op de foto scherper dan ze in werkelijkheid zijn. Omdat er over de gehele kast ook kleine krasjes zichtbaar zijn moet de hele kast een nieuwe laag krijgen. Het eerst met een penseel bewerken van de grote plekken is een goed idee. Daarna een zwarte beits of verdunde verf er over heen.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Douma

Het duurde even, maar de klus is geklaard. Zonet korrel 400 ter hand genomen en daarna een laag verdunde acryl zijdeglans er overheen. Het resultaat is beter dan ik had verwacht. De houtnerf is nog perfect te zien en de kasten zijn weer mooi zwart.

Voor:


Na:


"Nothing lasts, but nothing is lost."

S@m


JeKa


solitaire

het resultaat is werkelijk erg fraai !
Hinterm Horizont geht's weiter.