75 Ohm CINCH connectoren

Started by audiolover, January 5, 2010, 15:40:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Ik ben aan het kijken wat er te koop is aan CINCH connectoren (male) die 75 Ohm zijn om digitale interlinks te maken. Ik heb er tot nu toe 1 gevonden, Canare RCAP maar kent iemand andere opties van andere merken?

2e vraag: Die Canare is een crimpconnector, kan iemand me vertellen of die met een "normale" crimptang (bijv. WBT) te crimpen zijn of uitsluitend met die van Canare zelf?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

scrutinizer

#1
Quote from: audiolover on January  5, 2010, 15:40:13
Ik ben aan het kijken wat er te koop is aan CINCH connectoren (male) die 75 Ohm zijn om digitale interlinks te maken. Ik heb er tot nu toe 1 gevonden, Canare RCAP maar kent iemand andere opties van andere merken?

2e vraag: Die Canare is een crimpconnector, kan iemand me vertellen of die met een "normale" crimptang (bijv. WBT) te crimpen zijn of uitsluitend met die van Canare zelf?

He Audiolover,

De Eichmann Bullet Plug connector en WBT nextgen™ 0110 Ag en Cu zijn ook geschikt voor dit doeleind,
WBT-0110 Ag
maar voor je aan deze actie gaat beginnen, keep in mind dat je voor deze 75 ohm karakterestieke impedantie ook gebruik moet maken van het female deel of chassis deel om deze te handhaven..
WBT-0210 Ag

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Nahpets

Anton,

Is dat specifiek voor die WBT delen of zou je zo'n chassis deel ook ' moeten'  gebruiken voor de Bullet en Canare?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

scrutinizer

#3
Quote from: Nahpets on January  5, 2010, 16:37:01
Anton,

Is dat specifiek voor die WBT delen of zou je zo'n chassis deel ook ' moeten'  gebruiken voor de Bullet en Canare?

Geld ook voor de Bullit.
Het is de combinatie die deze karakteristiek handhaaft, Enno.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Nahpets

Weer wat geleerd vandaag  :pompom:

Wellicht nog een leermomentje:
Zijn de chassisdelen van de digitale in- en uitgangen op CD-speler, geluidskaarten en DAC's/versterkers deze aangepaste versies of zijn dat normaal gesproken standaard RCA terminals?

En indien het nromale RCA's zijn heeft het dan nog wel enige zin om een volledige 75 Ohms digitale kabel er tussen te zetten?

Met de welgemeende excuses aan Audiolover voor het kapen van dit topic....
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

hifiman

Quote from: Nahpets on January  5, 2010, 16:49:39
En indien het nromale RCA's zijn heeft het dan nog wel enige zin om een volledige 75 Ohms digitale kabel er tussen te zetten?
1 meter versus 1cm, you do the math  ;)

Nahpets

Math? Een 4 op mijn eindlijst  :nopompom:, dat was dus in de tijd dat je met een 4 nog je VWO kon halen. A long, long time ago .......
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

hifiman

Quote from: Nahpets on January  5, 2010, 16:54:32
Math? Een 4 op mijn eindlijst  :nopompom:, dat was dus in de tijd dat je met een 4 nog je VWO kon halen. A long, long time ago .......
Maar 1cm versus 100cm gaat nog wel lukken toch?

Nahpets

Quote from: Audioloog on January  5, 2010, 16:58:17
Maar 1cm versus 100cm gaat nog wel lukken toch?

Het verschil zit ergens tussen de 98,0 en 100,0 cm.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

audiolover

#9
Ik ben Audioloog en Nahpets helemaal kwijt, math was en is absoluut mijn zwakke punt!

@ Nahpets: géén probleem dat je mijn topic kaapt want nu heb ik er dank zei jou 2 vragen bij:

1e vraag: Als ik dus een set mooie 75 Ohm connectoren en 75 Ohm digitale kabel koop en ik pas de apparaatzijde niet aan met 75 Ohm chassisdelen levert het me per saldo weinig op? Mag ik dat zo samenvatten?
2e vraag: Mag je er bij een kwaliteitsmerk/apparaat vanuit gaan dat de digitale in/uitgang een goed 75 Ohm chassisdeel is?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

scrutinizer

Quote from: audiolover on January  5, 2010, 20:22:28
Ik ben Audioloog en Nahpets helemaal kwijt, math was en is absoluut mijn zwakke punt!

@ Nahpets: géén probleem dat je mijn topic kaapt want nu heb ik er dank zei jou 2 vragen bij:

1e vraag: Als ik dus een set mooie 75 Ohm connectoren en 75 Ohm digitale kabel koop en ik pas de apparaatzijde niet aan met 75 Ohm chassisdelen levert het me per saldo weinig op? Mag ik dat zo samenvatten?
2e vraag: Mag je er bij een kwaliteitsmerk/apparaat vanuit gaan dat de digitale in/uitgang een goed 75 Ohm chassisdeel is?

1/ Op de keper beschouwd ......Ja (gedramatiseerd)
2/ Daar mag je van uit gaan, maar RCA is tot aan deze specifiek ontwikkelde Eichman's bullit's en WBT next gen's, nooit optimaal voor 75 ohm geschikt geweest. Wat betreft BNC is deze stelling juist.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

dddac

wat mij meestal opvalt, is dat men veel moeite geeft om 75 Ohm pluggen, kables, afsluiting, enz te gebruiken, maar dat de bron impedantie in de regel no way 75 Ohm is .....

Is dat al in orde? niet op papier maar gemeten ? anders heb je gewoon een mooie electrische verbinding. Wat op zich niet verkeerd is natuurlijk......

mvg
doede


hifiman

Quote from: dddac on January  5, 2010, 21:20:28
wat mij meestal opvalt, is dat men veel moeite geeft om 75 Ohm pluggen, kables, afsluiting, enz te gebruiken, maar dat de bron impedantie in de regel no way 75 Ohm is .....
De bron impedantie is ook niet relevant, die 75 ohm is alleen boeiend voor de transmissielijn. Had overigens net zo goed een andere waarde kunnen zijn, maar men heeft hier ooit voor gekozen.

marconist

Quote from: Audioloog on January  5, 2010, 21:25:41
De bron impedantie is ook niet relevant, die 75 ohm is alleen boeiend voor de transmissielijn. Had overigens net zo goed een andere waarde kunnen zijn, maar men heeft hier ooit voor gekozen.


Niet zomaar.
Uit Wiki:
"The best coaxial cable impedances in high-power, high-voltage, and low-attenuation applications were experimentally determined in 1929 at Bell Laboratories to be 30, 60, and 77 Ω respectively. For an air dielectric coaxial cable with a diameter of 10 mm the attenuation is lowest at 77 ohms when calculated for 10 GHz."

60 Ω is ook na WW2 nog lang populair geweest in Duitse apparatuur.

tijse400

misschien een domme vraag, maar wat is bijvoorbeld het verschil tussen video kabel een coaxiale digitale kabel voor audio?

ze horen beide 75 Ohm te zijn toch?

en wat betekent 75 Ohm? dat is toch de weerstand?  van wat? per 1 cm kabel? per 1 kabel? en hoe moet ik het dan zien dat ook de connectoren 75 Ohm moeten zijn?

en waarom moet het die weerstand hebben? wat is het voordeel ervan?

ik snap dat nooit zo. gewone antenne kabel is ook al 75 Ohm bijvoorbeeld, en dat is er weer in verschillende diameters. en ik heb ook wel eens 50 Ohm kabel gezien. waarom wordt dat bijna nooit gebruikt? hoe miner weerstand hoe beter dacht ik altijd?
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

mr TC

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'