Meridian nieuws

Started by jaco, January 4, 2010, 20:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2010, 14:07:00
De Garmt van een paar jaar terug had het denk ik net als ik als een missie van meridian gezien om het wel voor elkaar te krijgen ;)

Ik ben pragmatischer gaan denken... ;) Als je het spul niet voor jezelf hoeft te kopen, kun je er veel objectiever naar kijken. Denk je dat ik Lexicon nog een warm hart toedraag? Verre van, onlangs dat ik een fanboy was. Dus zo zwart-wit is het niet.

Wat betreft Meridian: leuk om als 'freak' alle foefjes te willen hebben, maar helpt het je daadwerkelijk aan een beter werkend/klinkend systeem? Ik vind de algemene klank van Meridian (zeker in combinatie met de on-walls of eigen DSP) op een extreem hoog niveau staan en hun hele filosofie spreekt me aan. Dat ze niet met alle trends meehollen, maar zaken op hun eigen manier doen, vind ik alleen maar voor ze spreken, omdat ze het geld daar zullen investeren, waar zij denken de meeste winst te halen op puur geluidskwaliteit front.

Frank, dat jij die CD-speler niet belangrijk vindt en 7.1 een must, spreekt alleen maar meer voor je subjectiviteit naar het merk toe. Is niet erg, maar je argumenten zijn dan heel persoonlijk.

Ik vind persoonlijk de 808 een absolute doorbraak op digitale audio, ook al doen wij niets met twee-kanaals Meridian. Dankzij de research op de 808, hebben we nu een goedklinkende HD621 en DSP (7200) speakers... ;)

En Meridian was niet de absolute top, dat was Lexicon... ;) ;) ;)

jaco

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2010, 14:10:55
Even als aanvulling.
Ik heb dus een 7.1 setup. Door de oplossing van meridian moet ik geforceerd mijn speler laten downmixen naar 5.1.

Dit klinkt zeer goed door de cinema presets begrijp me goed.
Maar ik had gehoopt dat dit een tijdelijke oplossing was en dat er een oplossing kwam voor direct 7.1 THE meridian way.
Vandaar mijn kritiek.
Het is natuurlijk raar dat er voor de 861 wel een 8 kanaals input geboden wordt, en voor de nieuwe G68 en G61 slechts 6 kanaals.

QuoteEen cd speler is leuk natuurlijk maar ik vind ht een stuk belangrijker en meridian was vroeger gewoon de absolute top op surround. Nu ben ik bang dat ze steken laten vallen.
Het klinkt nu wel top, en straks vast ook nog wel.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Quote from: jaco on January  5, 2010, 14:39:18
Het is natuurlijk raar dat er voor de 861 wel een 8 kanaals input geboden wordt, en voor de nieuwe G68 en G61 slechts 6 kanaals.


Enige hoop is dat de SmartLink een 4xSP/DIF versie is.  De HD621 geeft immers ook 4x SP/DIF uit.

J.A.F._Doorhof

Ook als je verkoopt moet je wel denken aan wat de klant het beste kan kopen.
Er zullen zeker klanten zijn die een goede cd speler zoeken voor 19.000 euro.
Echter bij ons zijn de meeste toch op zoek naar wat anders blijkbaar.

Ik vind het vreemd dat als je commercieel gaat je je eigen denkwijze veranderd.
Ik verkoop nog steeds wat ik als absolute top ervaar en draai thuis ook met de dingen die ik adviseer. Bij meridian zou ik gewoon graag decoding willen zien. Wat je nu doet is het commercieel goed praten en dat vind ik persoonlijk een verkeerde insteek.

Als commerciële partij hebje invloed op de leverancier en kun je eerlijk zeggen wat je mist, wie weet doen ze er wat mee. Ik heb in verschillende producten features zien komen waar ik om gevraagd heb. Maar goed ik ben daar enorm actief en fel in. Ik ben altijd aan het zoeken jaar wat er anders zou kunnen. Sommige fabrikanten zijn daar enorm gevoelig voor en luisteren.

Als we allemaal maar alles goed praten als "experts" dan help je een merk niet, integendeel.
Het moet meridian totaal geen probleem zijn om een dsp te maken voor HD sound. Maar ze kiezen blijkbaar liever deze weg. Begrijpelijk financieel maar in mijn optiek naast het niet ondersteunen de makkelijkste weg.

Ik ga sowieso de octava waarschijnlijk om laten bouwen om het testen en ga dan verder overwegen wat te doen. Ik wil niet vast zitten aan een 5.1 oplossing van zoveel geld.
En een 861 aanschaffen zie ik me niet doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rbormans

Quote from: jaco on January  4, 2010, 20:50:52
De geruchten gaan dat analoog compleet uit is bij Meridian.
Dus geen luidsprekers meer zonder DSP, geen analoge eindversterkers etc.
Hoe concreet is dat gerucht (wat een contradictio ...) ... want ik ben ook meer van het "samenstel" type, en nu alles van Meridian te moeten gaan kopen gaat me ook wat ver.

@Frank, herlees je post toch maar eens want het is weer een typische ;)

garmtz

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2010, 15:15:10
Ook als je verkoopt moet je wel denken aan wat de klant het beste kan kopen.
Er zullen zeker klanten zijn die een goede cd speler zoeken voor 19.000 euro.
Echter bij ons zijn de meeste toch op zoek naar wat anders blijkbaar.

Bij ons ook, dat maakt de CD-speler echter niet minder geweldig, dat bedoelde ik ermee... Verder denk ik dat een klant met meridian nog steeds het beste koopt.

QuoteIk vind het vreemd dat als je commercieel gaat je je eigen denkwijze veranderd. Ik verkoop nog steeds wat ik als absolute top ervaar en draai thuis ook met de dingen die ik adviseer.

Ik denk dat je het moet omdraaien: je draait thuis met de dingen die je als top ervaart en verkoopt waar je thuis mee draait. Ik draai thuis met niets wat betreft HT, dus ik heb geen 'voorkeur' wat dat betreft. Ik vind Meridian absoluut top en heb ook nooit iets anders beweert, dus snap je opmerking niet goed. Dat Lexicon top WAS, is natuurlijk een grapje tussendoor, die jij zou moeten snappen denk ik zo... ;)

QuoteBij meridian zou ik gewoon graag decoding willen zien. Wat je nu doet is het commercieel goed praten en dat vind ik persoonlijk een verkeerde insteek.

Dat is inderdaad PERSOONLIJK voor jou wellicht een verkeerde insteek, maar het is jouw PERSOONLIJKE mening dat je de decoding in de processor wil... Ik vind zelf dat HD Audio door een Meridian systeem zo'n beetje alles op surround gebied verslaat. Wie of wat dan de decoding doet, zal me worst wezen. Het is een ANDERE manier van denken, niet een VERKEERDE.

QuoteAls commerciële partij hebje invloed op de leverancier en kun je eerlijk zeggen wat je mist, wie weet doen ze er wat mee. Ik heb in verschillende producten features zien komen waar ik om gevraagd heb. Maar goed ik ben daar enorm actief en fel in. Ik ben altijd aan het zoeken jaar wat er anders zou kunnen. Sommige fabrikanten zijn daar enorm gevoelig voor en luisteren.

Je moet eens weten wat we bijvoorbeeld Arcam voor input hebben gegeven... We zijn altijd vreselijk actief naar de fabrikanten toe, maar ik denk dat Meridian echt wel weet wat ze doen en waarom. Op dit moment zie ik geen reden om daar feedback over te hebben, hoewel we over andere zaken dan HD decoding genoeg feedback hebben gegeven naar Viertron toe.

QuoteAls we allemaal maar alles goed praten als "experts" dan help je een merk niet, integendeel.

Ik praat niets goed! Het is een keuze van een fabrikant die ik niet een verkeerde vindt!

QuoteHet moet meridian totaal geen probleem zijn om een dsp te maken voor HD sound. Maar ze kiezen blijkbaar liever deze weg. Begrijpelijk financieel maar in mijn optiek naast het niet ondersteunen de makkelijkste weg.

Jouw mening, prima. Maar weet je ook precies waarom Meridian het zo doet? Dat zou nog eens een goede vraag zijn naar de fabrikant toe.

J.A.F._Doorhof

#31
@RAF
zie niet in wat er typisch aan is ?
Ik verwoord gewoon mijn persoonlijke mening net als andere is denk ik niets mis mee.

Ik draai zelf ook met meridian dus ik heb er zelf ook ooit voor gekozen.
Bedoel er ook niets kwaads mee maar het voelt een beetje apart dat ze met een cd speler komen en 2 nieuwe updated procesoren maar nog steeds geen HD geluid.
Ik mag dat toch apart vinden ?

Had gehoopt dat de hd621 een tijdelijke oplossing was geweest tot er een nieuwe processor zou komen met 7.1 HD geluid.

Ik bedoel niets negatiefs in mijn posts ook geen steek onder water naar meridian maar puur en alleen een overdenken.

@garmt,
misschien kwam het niet goed over maar wat ik bedoel is dat je een paar jaar geleden vooral op inovatie enorm met min op een lijn zat. Je was kritisch naar het aanbod en net als ik verdedigde je de vooruitgang binnen vooruitstrevende merken als lexicon en meridian.

Ik had een reactie van je verwacht in die trend. Nu reageer je als een dealer die een nieuw product moet verkopen en dus alles goed vind. Ik bedoel dat zeker niet negatief begrijp me goed maar voor zoveel geld mag je toch ook als dealer wel vraagtekens hebben.
En wees reëel hoeveel cd spelers denk je te verkopen voor die prijs ?

En bedenk dan een denkbeeldige processor voor 10k met HD sound en hdmi van meridian ?
ik vrees toch echt dat die processor veel meer verkoopt dan een cd speler.

Ik ben zelf ook altijd kritisch toe naar de producten die wij leveren als er tenminste reden voor is. Ik denk dat dat de drijfveer is van de passie die home theater heet en als dat verkeerd overkomt sorry dan maar dat is wat ik al jaren doe en wat jij ook deed.
Dat mis ik wat. Maar goed dat kan aan mij liggen.

En nogmaals niet iets achter zoeken wat er niet is. Ik bedoel er namelijk niets negatiefs mee maar net als andere hun mening uitleggen doe ik dat ook.
Het enige wat me stoorde was de opmerking dat je objectiever kon kijken als het niet voor jezelf was dat deed me twijfelen aan die passie.
Ik verkoop natuurlijk ook apparatuur die ik zelf niet gebruik omdat ik een duurdere optie of goedkopere optie heb gekozen. Echter het is nog wel de voorkeur die ik al jaren had.
Dat was de enige zin die me dwars zat. Maar waarschijnlijk bedoelde je hem anders (hoop ik)  
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Sorry?

Ik deel de mening van Garmt volledig en begrijp eigenlijk niet zo goed, waarom je vind dat Garmt als dealer reageert.
Heb jij ervaring met de HD-Audio van Meridian, wij hebben de HD621 staan en er al veel mee gedraaid.

Ik denk dat jij in dit geval gewoon de ervaring mist met HD-Audio bij Meridian.

Groet,

Bjorn

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2010, 16:14:44
@garmt,
misschien kwam het niet goed over maar wat ik bedoel is dat je een paar jaar geleden vooral op inovatie enorm met min op een lijn zat. Je was kritisch naar het aanbod en net als ik verdedigde je de vooruitgang binnen vooruitstrevende merken als lexicon en meridian.

Ik had een reactie van je verwacht in die trend. Nu reageer je als een dealer die een nieuw product moet verkopen en dus alles goed vind. Ik bedoel dat zeker niet negatief begrijp me goed maar voor zoveel geld mag je toch ook als dealer wel vraagtekens hebben.
En wees reëel hoeveel cd spelers denk je te verkopen voor die prijs ?

En bedenk dan een denkbeeldige processor voor 10k met HD sound en hdmi van meridian ?
ik vrees toch echt dat die processor veel meer verkoopt dan een cd speler.

Ik ben zelf ook altijd kritisch toe naar de producten die wij leveren als er tenminste reden voor is. Ik denk dat dat de drijfveer is van de passie die home theater heet en als dat verkeerd overkomt sorry dan maar dat is wat ik al jaren doe en wat jij ook deed.
Dat mis ik wat. Maar goed dat kan aan mij liggen. 

J.A.F._Doorhof

Ik mis alleen maar de hmr link.
Ik ga hier analoog de g68 in en zoals aangegeven dat klinkt fantastisch en geeft me geen enkele reden tot klagen sterker ben erhelemaal content mee.

Echter als ik puur commercieel kijk vind ik het wel apart dat een merk als meridian niet inzet om die ervaring nog beter te maken (wat ze kunnen) dat zou min enthiousast maken en zorgen dat ik wil upgraden.

De hd621 is zonder meer mooi maar ik mag toch wel zeggen dat ik een betere intergratie had verwacht net de nieuwe processoren ?

Ik ben best wel een meridian fanboy zoals je weet maar met dit soort prijzen vind ik dat je cutting edge moet neerzetten in alle vormen en niet HD geluid op deze manier moet aanvoeren. Dat het perfect klinkt, geen twijfel over. Ik draai hier met de opstelling alleen niet met de 621 omdat ik hem simpelweg overpriced vind voor wat hij meer brengt.

Maak er geen strijd van die er niet is ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Omdat er meer is in de HD621, waaronder het apodizing filter wat al een paar keer genoemd is.
Het scheiden van het audio- en videopad wordt door de HD621 juist erg goed gedaan, waardoor niet alleen audio, maar ook video beter wordt. Het is dus absoluut niet hetzelfde als analoog de G68 in.

Vandaar mijn opmerking, probeer het eerst eens, voordat je je mening klaar hebt. ;).

En overpriced, dat je het geld er niet voor over hebt, betekend niet dat een product overpriced is. ;)

Strijd is er niet, maar let wel op hoe je naar mensen reageert en die opmerking naar Garmt valt bij mij verkeerd. Jij roept het van anderen, maar het mag ook weleens tegen jou gezegd worden ;).

Groet,

Bjorn

rbormans

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2010, 16:14:44
@RAF
zie niet in wat er typisch aan is ?
Ik verwoord gewoon mijn persoonlijke mening net als andere is denk ik niets mis mee.
Gewoon typisch in de zin dat je met je eigen mening te verwoorden andere dealers in diskrediet brengt, en ook typisch dat je zelf van geen kwaad bewust bent omdat je passioneel bezig bent en het voor jouw gewoon een mening is als een ander.


garmtz

Ik hou me in dit keer, Bjorn en Raf (B) zeggen al wat ik bedoel en mijn mening heb ik verder al medegedeeld.

J.A.F._Doorhof

#37
Je kan dingen op veel manieren lezen. Ik heb al een paar keer aangegeven er niets kwaads mee te bedoelen maar het puur als opvatting te posten.
Ik post inderdaad uit passie voor mijn vak en misschien wat kort door de bocht soms, vandaar dat ik het daarna verder uitleg als ik zie dat het verkeerd word opgevat. Maar de thread begon met mijn opmerking bij het nieuws van meridian. Ik geef echter wel mijn eerlijke mening als mijn Posts een antwoord krijgen. Dat mag iedereen dus ik ook denk ik. En ik heb denk duidelijk laten weten dat er geen dubbele bodem achter zit. Wat andere dealers doen boeit me bar weinig om eerlijkte zijn ik heb mijn eigen visie en die kun je nooit een andere dealer ook forceren te volgen dus dat wil ik niet eens proberen. Maar soms gaat een post ongewild door bepaalde postings een andere kant op en dan worde het al snel spijkers op laag water zoeken en dat is helemaal niet nodig. Het gaat mij puur en alleen om het nieuws.  

@Bjorn,
ik gebruik een PMS signal enhancer dus weet wat er verbeterd kan worden aan HDMI video en dat is de moeite waard. Maar niet wereldschokkend.
Nogmaals de hd621 is mooi maar voor mij niet perfect omdat hij geen decoding doet en waarom..... Lees door.

@jaco,
de bd specs omschrijven inderdaad dat er decoding in de speler moet gebeuren helemaal correct echter mediaspelers hieven dit niet net als HTPCs en misschien wel een hele rits met nieuwe producten.
Maw ik vind het geen toekomst zekere oplossing en gezien het prijspunt ben ik dan inderdaad misschien erg kritisch maar ik denk wel terecht.

Met de dune BV geen probleem. Echter de pch200 is no go voor HD audio want die geeft alleen bitstream door. En hoe zit dat met de volgende generaties ?
Als ALLE sets nu overstappen naar HD sound. Is het dan niet logisch dat toekomstige spelers geen investeringen meer doen in codecs voor decoding ?

Dat is een beetje de strekking van mijn "angst" als je zoveel geld investeerd.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2010, 16:56:05
Je kan dingen op veel manieren lezen. Ik heb al een paar keer aangegeven er niets kwaads mee te bedoelen maar het puur als opvatting te posten.
Ik post inderdaad uit passie voor mijn vak en misschien wat kort door de bocht soms, vandaar dat ik het daarna verder uitleg als ik zie dat het verkeerd word opgevat. Maar de thread begon met mijn opmerking bij het nieuws van meridian. Ik geef echter wel mijn eerlijke mening als mijn Posts een antwoord krijgen. Dat mag iedereen dus ik ook denk ik. En ik heb denk duidelijk laten weten dat er geen dubbele bodem achter zit. Wat andere dealers doen boeit me bar weinig om eerlijkte zijn ik heb mijn eigen visie en die kun je nooit een andere dealer ook forceren te volgen dus dat wil ik niet eens proberen. Maar soms gaat een post ongewild door bepaalde postings een andere kant op en dan worde het al snel spijkers op laag water zoeken en dat is helemaal niet nodig. Het gaat mij puur en alleen om het nieuws. 

Geef dan ook geen reden om spijkers te zoeken. Het geschreven woord is hard.
Als je iets anders bedoelt, lees dan je posting eens goed door voordat je op 'post' drukt.

Verder blijf ik erbij dat jij jouw mening hebt gevormd op geen enkele praktijk ervaring. ;).

V.w.b. het nieuws, Meridian is niet alleen home-theater maar geeft ook op tweekanaals gebied een volledige ervaring.
Dat jij niet de focus op stereo hebt, zegt niet dat Meridian alleen maar home-theater moet doen. ;).

Groet,

Bjorn

J.A.F._Doorhof

#39
Voor mij is het klaar.
Ik word hier een beetje moe van, sorry.

De eerste opmerking van Garmt was dat het eraan ligt hoe je demonstreert, daar ga ik dan inderdaad op in.
Wij demonstreren hier voornamelijk met BD en mediaspelers op high-end demo's en 90% van onze klanten heeft EEN mediaspeler, dus dat het daarmee werkt vind ik zeer belangrijk.
Om daarna op deze manier de boel door te draaien net zolang totdat er wat negatiefs uit komt vind ik jammer, en op een gegeven moment ga ik dan inderdaad wat posten dat dubbel uitlegbaar is.

Als je Meridian mooi vind dan zitten we exact op 1 lijn, ik ben en blijf alleen kritisch.
En net als mijn mening geen wet is, is die van jullie dat ook zeer zeker niet.
Ik richt met voor 99% op de Home Theater markt en heb daar mijn mening op gebaseerd.
Als je je voor 99% richt op stereo dan zul je alle ophef niet begrijpen en de CD speler helemaal te gek vinden.
Zit je in het midden mag je denk ik best kritisch zijn voor dit soort bedragen, het is verdorie geen 1000,00 die je even upgrade na een jaartje :D

mijn verhaal is alleen maar gebaseerd op dat ik het niet verstandig vind om zoveel geld te investeren in een systeem dat niet 100% future proof is, en zoals de producten zich nu voorstellen zal het ook niet dat worden vrees ik, laten we hopen dat ik het TOTAAL verkeerd heb en dat de nieuwe CPU kracht in de G68 ingezet gaat worden via een update voor verwerken van bitstream HD sounds, moet mogelijk zijn om de bitstream van HDMI naar MHR te zetten en dan 7.1 kanalen ervan te maken lijkt me aangezien Meridian een volledig eigen structuur heeft.

Ik geloof gewoon voor de volle 100% bij pre-amps zoals de Meridian in een levensduur van minimaal 10 jaar, of met firmware of met hardware upgrades.
De HD621 werkt nu voor BD spelers maar niet voor bepaalde mediaspelers, en dit zullen er niet minder worden ben ik bang.

Je zal trouwens merken dat vanaf dit jaar ik dezelfde eisen ga stellen aan projectoren ivm de aan komende 3D projectie.
Het is er nog niet, maar ik ben wel nu al een selectie aan het maken in de producten of die wel of niet de benodigde 120hz gaan ondersteunen.

Waarom niet gewoon je verplaatsen in wat ik feitelijk post ipv er een draai aan te geven, en als ik dan reageer, tja dan gaat het wel een bepaalde kant op inderdaad omdat ik echt de reacties soms niet meer volg..... maar ook dat zal wel weer aan mij liggen  8)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Zo gaan de discussies altijd en altijd om dezelfde reden. Maar als ik daarop doorga, zitten we hier met een paar boze mensen, dus laat ik dat niet doen... De personen die deze thread lezen, moeten zelf maar hun conclusies trekken.

Spijkie

On topic? zijn er nog nieuwtjes ??  :smile:
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

bmateijsen

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2010, 18:02:49
laten we hopen dat ik het TOTAAL verkeerd heb en dat de nieuwe CPU kracht in de G68 ingezet gaat worden via een update voor verwerken van bitstream HD sounds, moet mogelijk zijn om de bitstream van HDMI naar MHR te zetten en dan 7.1 kanalen ervan te maken lijkt me aangezien Meridian een volledig eigen structuur heeft.

Meridian werkt met MHR wat maximaal 4 x SP-DIF is, volgens mij is het dan niet mogelijk om daar bitstream op door te geven...

QuoteWaarom niet gewoon je verplaatsen in wat ik feitelijk post ipv er een draai aan te geven, en als ik dan reageer, tja dan gaat het wel een bepaalde kant op inderdaad omdat ik echt de reacties soms niet meer volg..... maar ook dat zal wel weer aan mij liggen  8)

Wanneer je er zelf rekening mee houdt, hoeven anderen alleen maar te lezen wat je echt bedoelt, dat maakt het discussiëren makkelijker op de inhoud ipv over de discussie. ;).

Groet,

Bjorn

marconist

Quote from: bmateijsen on January  5, 2010, 18:46:34
Meridian werkt met MHR wat maximaal 4 x SP-DIF is, volgens mij is het dan niet mogelijk om daar bitstream op door te geven...


Bitstream is geen audiobegrip. Het is alleen maar een afsprak hoe je een X aantal signalen(data) onderbrengt in een digitale datastream.

Wat je er na het "demonteren" ervan mee doet is niet van belang. Dus kan je er gewoon MHR of wat dan ook van maken, afhankelijk van het aantal verschillende signalen dat in een stream zit. KPN doer er waarschijnlijk wel meer dan 10.000 in één stream.  ;)

J.A.F._Doorhof

#44
Feitelijk zou je natuurlijk niet perse 2 kanalen per spdif te moeten laten lopen.
SP/DIF is inderdaad alleen maar een aansluitnorm, elke DVD speler werkt ermee en dan lopen er 6 kanalen door 1 kabeltje.
Meridian kiest voor voor een bepaalde oplossing voor optimale performance en dat is 4x SP/DIF voor 8 kanalen.
ECHTER, de G68 heeft geen 4x SPDIF ingangs mogelijkheid, tenzij ze een digitale ingang zouden koppelen intern ?

Bedenk echter het volgende wat ook zou kunnen:
front/left full resolution.
sub/center full resolution.

En dan de laatste link voor de 4 surrounds met bv iets minder resolutie.
Het is maar een idee maar feitelijk is er meer dan genoeg bandbreedte voorhanden natuurlijk alleen zal er wat programmeer werk bij komen als het natuurlijk überhaupt mogelijk is.
Echter feit blijft dat je zonder decoding gewoon bepaalde oplossing niet ondersteund.

Dus ideaal, een nieuwe HD621 met decoder.
HDMI erin en 3x SPDIF eruit voor de G68 serie en 4xSPDIF voor de 861 ?

Over mijn manier van posten ben ik heel kort, je kan er altijd iets uithalen wat je niet zint en daarop doorgaan, maar of dat zinvol is ?

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Dat is waar buiten de audio-wereld, er zijn echter zeer specifieke afspraken over gemaakt.

Quote from: marconist on January  5, 2010, 19:07:55

Bitstream is geen audiobegrip. Het is alleen maar een afsprak hoe je een X aantal signalen(data) onderbrengt in een digitale datastream.

Wat je er na het "demonteren" ervan mee doet is niet van belang. Dus kan je er gewoon MHR of wat dan ook van maken, afhankelijk van het aantal verschillende signalen dat in een stream zit. KPN doer er waarschijnlijk wel meer dan 10.000 in één stream.  ;)


bmateijsen

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2010, 19:09:12
Bedenk echter het volgende wat ook zou kunnen:
front/left full resolution.
sub/center full resolution.

En dan de laatste link voor de 4 surrounds met bv iets minder resolutie.


Dat zou ik de meest slechte implementatie vinden, alle kanalen zijn gelijk in een surroundsetup!

J.A.F._Doorhof

#47
Ik denk dat het niet zo een slechte oplossing is.
Zoals aangegeven kun je qua bandbreedte makkelijk 4 kanalen door een kabel laten lopen.
Bij DTS lopen er 8 doorheen in de maximale bezetting.

Het is in ieder geval een oplossing, ze kunnen ook gewoon alle kanalen bij elkaar gooien en delen over de 3 SPDIF's zodat ze allemaal gelijk zijn, het maakt mij niet uit als er maar 8 binnen komen :D

En ik vraag me echt af of je het verschil hoort als er 4 kanalen door een kabel gaan of 2, je onderschat dan echt wat de kabel kan hebben.
Vergeet niet dat met DVDA er 192khz signalen door een kabel lopen, en bij HD geluid is dit een stukje lager natuurlijk.
Dus het moet makkelijk zonder hoorbaar verlies kunnen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

SP-DIF heeft een maximale bandbreedte van 2 x full PCM over 1 kabel.
Als je overal dezelfde luidspreker hebt staan, dan wordt het ineens een stuk minder als je de bandbreedte dan halveert.

Groet,

Bjorn

marconist

Bmateysen heeft natuurlijk gelijk. DTS en Dolby zijn (afgezien van het Hd gedoe) lossy formats.

Je kan natuurlijk wel 4 spdifs gebruiken om er 8 fullblown signalen doorheen te sturen. En die modificatie wordt ook geleverd voor Oppo en ander Blu-ray spelers.

Probleem is om een versterker te vinden met 8 DAC's met elk hun eigen versterker. Voorbehouden dus aan rijke knakkers of zelfbouwers.  ;)

Eén coax met zeskanalen LPCM gemuxed is natuurlijk simpeler, hetgeen Meridian heeft geknutseld. Maar volgens mij slaat dat ook niet erg aan ......

Ach, HDMI lost het eigenlijk toch wel handig op. Ik denk dat andere oplossingen (op de analoge na) toch langzaam in de mist zullen verdwijnen.