Sub aanschaffen?

Started by -Timo-, January 3, 2010, 15:00:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Timo-

Is een Wharfedale power cube 12 een goede subwoofer, en geschikt voor film :) ?

bmateijsen

Om het nog moeilijker te maken ;D, wij hebben nog een Velodyne CHT-10R zwart nieuw in doos staan. Met volledige garantie en gaat ivm nieuwe serie weg voor een mooie prijs 8).

Groet,

Bjorn

-Timo-

Die zal wat boven budget liggen :)

nadorst

Quote from: -Timo- on January 17, 2010, 11:58:13
Is een Wharfedale power cube 12 een goede subwoofer, en geschikt voor film :) ?

heb ik sinds gisteren in bezit, dus kan er nog niet veel over zeggen, maar eerste indrukken zijn goed!

-Timo-

#29
Nevermind :)

yorkie13


-Timo-

Ja had die ook al zien staan maar is jammergenoeg boven budget  :unhappy:.

Ik zie nu veel Klipsch KSW10 voorbij komen 2dehands. Alleen denk ik dat die niet echt krachtig genoeg is voor films, iemand een idee?

daxie

beste Timo, zoals ik al gezegd heb raad ik je echt aan om nog wat door te sparen. Geen enkele sub onder de 300 euro zal kwalitatief iets toevoegen aan je set.

bmateijsen

Quote from: -Timo- on January 17, 2010, 14:01:55
Die zal wat boven budget liggen :)

Ik denk dat dat wel meevalt, oude serie, dus in dit geval best een leuke korting 8).

Martijn_H

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=10385&p=1456545#p1456545

Deze is heel fraai..

Hoe meer laagweergevers in de ruimte hoe evenwichtiger de laagrespons wordt.

-Timo-

Ik heb bij iemand een REL gereserveerd waar ik volgende week naar ga luisteren (en eventueel koop). Het gaat om de Q150. Volgens hifi.nl toch een goede subwoofer en zeer geschikt voor film :).

daxie

#36
Quote from: Martijn_H on January 21, 2010, 10:36:41
Hoe meer laagweergevers in de ruimte hoe evenwichtiger de laagrespons wordt.

Dit is wel heel erg kort door de bocht. Meer laagweergevers kunnen ook de laagweergave sterk achteruit doorgaan. PAP!

Plaatsing
Afregeling
Parametrische Equalisatie

W

-Timo-

Daar versta ik nu geen .... van  :blink:

daxie

een goede laagweergave heb je maar als die drie optimaal zijn. Met de eerste 2 kan je ook al veel doen. Maar zomaar ergens een subwoofer neerzetten is geen garantie voor een betere laagweergave.

Martijn_H

Neehoor, hoe meer hoe beter. Dat komt voort uit verschillende onderzoeken. Ik zeg dat niet zomaar. Zeggen dat het niet klopt wat ik zeg is natuurlijk heel makkelijk, maar nergens op gebasseerd. Wat wel blijkt is dat er met meer dan 4 subs niet veel extra winst te behalen valt.

Je fronts laag laten weergeven en een sub bijv achter de luisterplek zetten kan al één en ander goed in balans zetten. Blijft wel proberen natuurlijk.. Maar er zijn wel bepaalde richtlijnen die je kan volgen als je méér subs gaat gebruiken, zoals ik.

daxie

#40
Quote from: Martijn_H on January 23, 2010, 16:32:14
Neehoor, hoe meer hoe beter. Dat komt voort uit verschillende onderzoeken. Ik zeg dat niet zomaar. Zeggen dat het niet klopt wat ik zeg is natuurlijk heel makkelijk, maar nergens op gebasseerd. Wat wel blijkt is dat er met meer dan 4 subs niet veel extra winst te behalen valt.

Ik weet over welke onderzoeken je het hebt. Ik heb ze ook allemaal gelezen. Die zijn allemaal gebaseerd op een optimale situatie met een duidelijk te berekenen ruimte, en voor om het even welke niet-dedicated ruimte enkel te gebruiken als richtlijn.

ik baseer me op heel wat ervaring met subs, niet op theoretische onderzoeken.

Als je dan toch over "op baseren" wil hebben, ik heb al vaak gediscussieerd met onderzoekers in akoestiek (ik werk op een universiteit waar een groep onderzoekers bezig is met akoestiek) en die bevestigen dat alleen maar. Als je op andere fora informatie zoekt vind je trouwens ook hetzelfde terug.

Integendeel, het correct in- en afregelen van meerdere subs is in een niet-ideale situatie nog moeilijker dan 1 sub. En ook dat is proefondervindelijk.

Ik ben absoluut voorstander van meerdere subs, maar daar hangen grote voorwaarden aan vast. Je kan niet zomaar zeggen "meer is beter".

Martijn_H

Dit is 1 voorbeeld voor een huiskamer situatie .. http://mehlau.net/audio/multisub_geddes/

Ik hou het zelf gewoon op de uitkomsten van verschillende metingen. Als onderzoekers/mensen dingen stellen zonder gedegen onderzoek te doen kan ik er niet zoveel mee.

daxie

#42
Quote from: Martijn_H on January 23, 2010, 16:50:51
Ik hou het zelf gewoon op de uitkomsten van verschillende metingen. Als onderzoekers/mensen dingen stellen zonder gedegen onderzoek te doen kan ik er niet zoveel mee.

Ik schat mijn eigen ondervindingen en metingen en die van proffen en doctorandi toch nog iets hoger in dan iemand die inderdaad hier wat schrijft...

Een zwaluw maakt de lente niet...

We komen eigenlijk overeen in die zin dat het "kan" beter zijn maar niet automatisch...

-Timo-

Kan je nu best je sub aansluiten op een stereoversterker via speakonkabel op de luidsprekeruitgangen van de versterker of via cinch op de 2 pre-out aansluitingen. Want ik lees enorm veel tegenstrijdige artikels :)

jslaman

Ik zou je sub high level aansluiten

Martijn_H

Quote from: Lars_Portman on January 24, 2010, 07:00:37
2 subwoofers en staande golven.... Dit kan zoveel moeilijker worden om in te regelen...
De ruimte moet zich er dan echt voor lenen en 2 plaatsen hebben waar vanuit goed te spelen is met subwoofer. Plaatsing wordt dan nog belangrijker en  als achter in kamer als extra opvulling gebruikt word kun je waarschijnlijk niet eens hoge over cross hebben en krijgt die maar kleine gedeelte extra VAN LFE.

Is mogelijk maar is niet eerste aanrader. Dan is Parametrische Eq zeer welkom...



Deze uitspraak is echt nergens op gebasseerd behalve dan misschien een vaag onderbuikgevoel. Ga je er eerst maar eens in verdiepen zou ik zeggen. 

daxie

Quote from: Martijn_H on January 24, 2010, 12:20:16
Deze uitspraak is echt nergens op gebasseerd behalve dan misschien een vaag onderbuikgevoel. Ga je er eerst maar eens in verdiepen zou ik zeggen. 

jij ook dan... Je uitspraken zijn op weinig vaststaands gebaseerd. De topicstarter heeft niks aan deze discussie die nergens toe leidt.

yorkie13

#47
Quote from: -Timo- on January 24, 2010, 11:22:00
Kan je nu best je sub aansluiten op een stereoversterker via speakonkabel op de luidsprekeruitgangen van de versterker of via cinch op de 2 pre-out aansluitingen. Want ik lees enorm veel tegenstrijdige artikels :)

kan allebei bij genoemde Rel q150, gewoon proberen en kijken wat in jouw geval de betere optie is
bij mij zelf heeft aansluiten via de pre outs mijn voorkeur
ik heb echter een MJ acoustics Reference 1 mkII via een Neutrik kabel aan mijn Onkyo reciever hangen
en deze op 42 hz afgefilterd

erres45

Hier wil ik ook op reageren: ik heb mijn BK 300xls/pr via neutrik aangesloten omdat ik via LFE het laag wat rommeliger vind klinken. Alleen is dan het probleem dat je frontspeakers ook al het laag meekrijgen terwijl ik deze op 90 Hz wil affilteren om geen vervorming bij hogere volumes te krijgen. Dit kon ik alleen maar oplossen met een los filter
wat prima voldoet. Sommige subwoofers hebben wel deze mogelijkheid maar de BK 300 helaas niet, wat niet wegneemt dat ik super tevreden ben met deze sub: veel waar voor je geld.
Het betreft een 5.1 systeem met 5x B&W VM1 gefilterd op 90 Hz.(Heb ook de stelling dat 5 gelijke speakers de minste problemen kunnen geven). Voor 90% luister ik naar muziek. Heb de hele set wel afgeregeld met SPL meter en programma op de laptop met frekwenties om een zo vlak mogelijke frekwentie karakteristiek te krijgen, maar elke ruimte reageert weer anders, maar ben toch zeer tevreden gehoormatig. Maar alleen met aanvullende electronica is een echt vlakkere karakteristiek te realiseren. (antimode o.i.d.)
Wellicht mijn volgende stap.
Ook wil ik hier nog even opmerken het vaak gehoorde op de forums om muziek wat stereo is opgenomen ook stereo weer te geven. Mijn ervaring is dat dit op mijn HT receiver Sony STR DA2400ES in de multistereo stand in 5.1 veel beter en voller klinkt.

Gaarne jullie ervaringen en opmerkingen.
NAD T748-Sony SLV70-BK XXLS 400-5xB&W VM1-Antimode 8033B

B.

Ik zou om te beginnen die sub snel weer op het LFE kanaal aansluiten, in plaats van high-level.
Wat je nu hebt gedaan is van je fronts het laag afnemen met een passief simpel filter. Geen nette oplossing naar mijn mening.

Of koop een receiver met een goede LFE output..