Sub aanschaffen?

Started by -Timo-, January 3, 2010, 15:00:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Timo-

Hallo,

Ik ben het bezit van het volgende:
Arcam A22 versterker
B&W 685 op 2 steunen
Panasonic Blu-Ray speler
Monstercable interlinks en Auqioquest speakerkabels

Tegenwoordig kijk ik (nog!) meer een meer film (in stereo dus, wegens plaatsgebrek). Muziek klink allemaal zeer mooi maar met het bekijken van een film mis ik iets. Dialogen zijn in orde maar ik heb niet echt een soort bioscoopervaring bij het bekijken van een film en dan vooral bij actiescenes. Vroeger had ik dit meer. Toen had ik een goedkoop all-in-one setje van LG (met subwoofer) dat zelfs bijna minder kostte dan mijn 2 luidsprekersteunen ;) en ook niet echt goed stond opgesteld. Nu is mijn vraag, lost het aanschaffen van een subwoofer iets op? Ik kan geen achterspeakers plaatsen en ik kan ook niet zeggen dat ik die expliciet mis. Daarom dacht ik dus meteen aan een subwoofer.
Ik heb eerder een beperkt budget momenteel. Ik kan een 2dehands Tannoy mx10 aanschaffen (in perfecte staat) voor 100 euro. De (slaapkamer) is niet zeer groot maar ook niet echt klein te noemen. Zou deze of een subwoofer mijn probleem oplossen of is dit weggegooid geld?

Bedankt voor de hulp! Grtz

PHiX

Mijns inziens gaat een sub niet zoveel toevoegen. In je oude set werd het aparte LFE-kanaal naar je sub geleid. Als je nu een sub aansluit pakt deze het zelfde signaal als één van je stereo-luidsprekers. Wellicht dat het iets steviger klinkt, mogelijk stoort het zelfs de geluidskwaliteit. Voor wat meer bioscoopervaring denk ik dat je toch iets van een dolby receiver nodig hebt.
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

B.

Met een sub voeg je natuurlijk wel het ontbrekende gebied toe wat 'sublaag' heet :)
Reken maar dat dit voor een extra dimensie zorgt. Ik vind een subwoofer net zo belangrijk als surrounds.

-Timo-

Hehe. Nog iemand die een mening kan formuleren (+ over de Tannoy)?

daxie

Een subwoofer zal zeker wat toevoegen, op voorwaarde dat de subwoofer zelf van goede kwaliteit is. En daarin schiet de Tannoy toch wat te kort, het lijkt me net iets interessanter om nog wat door te sparen voor een betere subwoofer. Vanaf 400 euro zijn al leuke dingen te vinden die kwalitatief beter matchen met je set.

-Timo-

#5
Ok! Bedankt voor je antwoord!

Jammer dat er zo weinig 2dehands te vinden is in België. In Nederland veel meer maar enkel op locaties die te ver zijn :(

-Timo-

Een ASW500 is ook een mogelijkheid ...

B.

Bij AV123 verkopen ze XTZ subwoofers. Het reference model kost 'slechts' €429,-.
Naar mijn verwachting zit er een XXLS12 driver in van Peerless en die presteert behoorlijk. Nogmaals; naar mijn verwachting! De Peerless woofer wordt op de website genoemd bij de ''stand-modellen'' subwoofers van XTZ, terwijl de woofer bij het reference model slechts beschreven wordt als ''long throw woofer''.

Kan een sponsor van AV123 hier misschien meer duidelijkheid over geven?

Als je dit geld uit wilt geven heb je naar mijn mening een veel betere sub dan die Tannoy en zoals reeds gemeld voegt het wel degelijk een extra dimensie toe, aan zowel films als muziek :)

yorkie13

#8
de xxls12 woofer welke in de XTZ passieve 99w12.18P subwoofer wordt gebruikt is van zeer goede kwaliteiit
echter moet hier nog wel een losse subamp bij gekocht worden, combi kost 600 euro

een andere optie is de xxls400 van BK, een 400 watt gesloten subwoofer welke ook gebruik maakt van een
peerless xxls12 woofer
deze subwoofer zou je prima kunnen aansluiten op de pre out van de arcam a22 versterker
en anders via de meegeleverde Neutrik high level kabel

-Timo-

Quote from: RA SUBS on January  4, 2010, 19:17:09

een andere optie is de xxls400 van BK, een 400 watt gesloten subwoofer welke ook gebruik maakt van een
peerless xxls12 woofer
deze subwoofer zou je prima kunnen aansluiten op de pre out van de arcam a22 versterker
en anders via de meegeleverde Neutrik high level kabel
En over welk budget spreken we dan :) ?

yorkie13

net onder de 500 euro voor de xxls400
maar je kan ook eens naar een rel strata III 2de hands kijken
een prima stereo subwoofer

-Timo-

Even verwarring: hoe sluit je zo'n sub dan juist aan? Toch gewoon de 2 cinch van de pre-out naar de 2 op de subwoofer of zie ik dit fout?

-Timo-

Of een enkele van rood naar rood...
Ik had op een andere site gelezen dat dit niet zomaar ging bij een stereoversterker maar dit klopt dus niet? Tenzij ik de B&W's aan de subwoofer zou hangen (wat de kwaliteit niet ten goede zou komen uiteraard).

yorkie13

je hebt op de arcan a22 een pre out, daar kan je een extra eindversterker , of dus een actieve subwoofer aan hangen
crossover regel je op de subwoofer
je gebruikt een stereop interlink hiervoor

-Timo-

#14
Ok bedankt! Ik weet voldoende :) Nu nog vinden wat die crossover juist inhoud (want op m'n arcam valt dit nergens in te stellen).

-Timo-

Is een (oudere) rel quake beter dan die tannoy mx10?

yorkie13

is in elk geval leuk om uit te testen
je bedoeld de Quake I ?

-Timo-


daxie

Ik snap echt niet hoe die Quake overal blijft opduiken. Timo, je kan bij Ralf een pak betere subwoofers kopen...

jurriaan

Zelfbouw van een sub een optie? Kun je het geheel naar eigen wens maken zowel qua kosten als formaat.

Een sub voegt zeker iets toe, zeer zeker ook met de B&W 685. Aan mijn set heb ik later een sub toegevoegd en dat is wel een blijver.


-Timo-

Ik denk dat ik die Tannoy toch maar links ga laten liggen. Alleen het budget is geen 400 euro en er is voor de rest weinig 2dehands te vinden. iemand voorstellen?

sushi

Nou...ik denk dat je toch wel effe goed moet rondkijken op marktplaats bijvoorbeeld.
Ik zie hierzo al een tweetal subwoofers (ASW 2500 & ASW 610) voor beide een vraagprijsje van ongeveer 400 euro. Deze zullen we een goede combi maken denk ik??

Of vond je 400 euro alsnog teveel? Je kan natuurlijk altijd reageren en wellicht dat je de subs voor goedkoper kunt kopen?

-Timo-

#22
Ja die ene staat al op bijna 500 euro en die andere komt van Groningen want bijna 4 uur rijden is voor mij :p. Toch bedankt voor je reactie

Edit: pff nergens iets te vinden 2dehands :s

jurriaan


-Timo-

Heb ik niet echt de tijd en zin voor :).