Plop bij PietDV - een verslagje

Started by daxie, December 31, 2009, 15:57:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

Het was al enige tijd geleden, namelijk van mei 2008 (zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=69713.0), maar het is er eindelijk van gekomen om eens bij PietDV langs te gaan.
Piet heeft een erg fraaie set staan met de B&W Nautilus 802 als fronts, die aangevuld worden met Matrix'en als surround en de HTM4s als center. Een TAG 192 als processor, en Krell 2250 als aansturing van de fronts. De rears en center worden onderhouden door de KAV-500 van Krell, ook geen watje.

Ook van de partij was PieterJan, die anderhalf jaar verder nog steeds geen andere eindversterking geeft :). Dat komt er van als je ambities gepaard gaan met een al even ambitieus prijskaartje..  :P

Ik had ook een vriendje meegebracht, namelijk mijn Opp BDP-83. Piet is namelijk op zoek naar een blu-ray speler, en de Oppo interesseert hem wel. We zouden deze middag bekijken of hij qua sound en beeld bevalt, maar daarover meer later.

Toegekomen vallen uiteraard de 802's onmiddellijk op. Deze imposante maar toch niet overheersende luidsprekers zijn een toonbeeld van afwerking, en volgens mij tot het mooiste wat B&W al gebracht heeft. Ik was erg benieuwd om deze luidsprekers te aanhoren, aangezien ze toch een klasse hoger zijn dan  wat ik tot nu toe meestal heb mogen aanhoren.

Als software hadden we diverse zaken mee, namelijk Norah Jones, de Fixkes, Ozark Henry, Gorki, Bart Peeters, Katie Melua, Roger Waters... Ook hebben we geluisterd naar DVDs van The Eagles, Kraftwerk, Roger Waters,...

De TAG-Krell-B&W combinatie klinkt zeer aangenaam, met heel veel gevoel en al helemaal niet vermoeiend om naar te luisteren, terwijl het toch een prachtig stereobeeld en details laat horen. Dat deze combinatie weer wat extra liet horen werd ons (Pieter-Jan en mezelf) al duidelijk bij door ons gekende nummers. Het deed me ook plezier dat Piet aangenaam verrast was door de opname van de Fixkes. Deze Vlaamse band werd door een grote hit wat onderschat, want hun CD is echt (voor mij) een pareltje...
De set blinkt vooral uit in een combinatie van kracht, dynamiek maar toch allemaal gecontroleerd en rustig. De laagweergave is strak, gecontroleerd, wat geen evidentie is. Dit komt mede door de erg stabiele eindversterking die er aan hangt, de Krells staan bekend hiervoor. Persoonlijk vond ik de tussenkomst van de equalising van de Tag niet altijd geslaagd. De invloed op het laag vond ik iets te doorgedreven, de bas werd net iets te hard teruggedrukt vond ik, waardoor het geheel soms aan kracht in moest bieden. Ons gehoor is minder gevoelig voor lage tonen, en ik ben iemand die vind dat daar rekening mee gehouden mag worden. Te  vlak getrokken basweergaves klinken vaak futloos en missen body. Dit was zeker niet wat te horen was door de TAG, maar ik moet mijn voorkeur geven aan het minder bewerkte signaal.

Na heel wat muziek beluisterd te hebben wouden we overschakelen naar beeld. Muziek-dvd's, kippenvelmomenten daar met Kraftwerk en Roger Waters, waren de openers. Dit systeem heeft geen subwoofer nodig. ALs hij zijn laagweergave wil verbeteren zal hij een erg degelijke subwoofer nodig hebben. Persoonlijk ben ik er echter wel van overtuigd dat het toch een toevoeging kan zijn, mits goed afgeregeld. Ik stel een DD-18 voor :p. Om eens een blu-raytje te bekijken haalde ik mijn oppo uit zijn tasje.
Jammer genoeg was er geen HDMI-DVI verloopje voorhanden, waardoor we op component waren aangewezen. Aangezien ik die echter niet gebruik, stonden deze gedeactiveerd in de Oppo. Geen probleem, even in het menu aanzetten. Alleen was ik in mijn haast mijn afstandsbediening vergeten. Maw beeld vanuit de Oppo konden we  vergeten. Neen, we hebben geen video of s-video geprobeerd :).

We besloten dan maar eens de loopwerk/CD-speler kwaliteiten van de (standaard) Oppo te bekijken. Ik zal Piet en PieterJan dit laten aanvullen, maar als ik vertel dat er de volgende 2-3 uur niet meer teruggekeerd is naar het TAG loopwerk, dan weet je dat de Oppo niet teleurstelde. Als loopwerk gebruikt, maw de Oppo digitaal aangesloten en de TAG als DAC, was het verschil miniem. Ze waren aanwezig, maar op geen enkel moment bleek de weergave dusdanig "minder" dat het de moeite waard was om over te schakelen. Best een mooie prestatie voor een alleskunner. Analoog was het verschil iets groter, maar ik citeer de medeluisteraars: zeker mee te leven. De DACs van de TAG gaven net wat meer diepte, wat meer openheid. De scherpte die Frank Doorhof beschreef in zijn bespreking, vonden we niet terug. De conclusie was dat de Oppo voor zijn prijs en eigenschappen eigenlijk een zeer goede speler is, en ook als CD speler veel plezier kan bezorgen. Iets wat ik alleen maar kan bevestigen. We waren het eigenlijk over eens dat op een bepaald niveau de stappen exponentieel toenemen. Een steeds kleiner wordende verbetering vraagt steeds grotere inspanningen. En on that bombshell besloten we terug te keren naar de TAG, om onze laatste nummers van de dag te aanhoren.

Een DVD'tje dat PieterJan had meegebracht, "Live from Abbey Road Studios", was heel erg aangenaam om mee af te sluiten. Een leuke DVD die zeker de moeite is om aan te schaffen.

Rond 19u werden we uitgewuifd op de tonen van Kabouter Plop, de muziekkeuze van Piet's dochter, Helene.

Bedankt voor de gastvrijheid, en tot een volgende keer, bij mij!

groeten,

Wouter

Ik heb besloten een aantal muziek-dvds aan te schaffen, wil het toch nog eens een kans geven :), ik had toch nog een waardebon bij bol:

Brothers In Arms / On Every Street -Dire Straits (geen DVD weet ik ook wel)
Roger Waters - In the Flesh Live -Roger Waters
Coldplay - Live 2003 -Coldplay
Pink Floyd - Live At Pompeii: Director's Cut -Pink Floyd
Novastar - Almost Bangor (Live) - Novastar

Pieter-Jan

#1
Mooi geschreven Wouter,

De tijd was inderdaad gekomen om de meet en greet bij Piet te laten doorgaan.
Ik zag er al een hele tijd naar uit en de ervaringen waren dan ook zeer positief.

Rond kwart voor twee belde (euh klopte eigenlijk) ik aan ten huize PietDV. Even later gestommel en de immersympathieke Piet deed de deur open ;).

Eenmaal in de luisterruimte stonden de B&W 802's opgesteld. Het dient waarschijnlijk niet meer gezegd te worden, maar dit zijn topspeakers van Bower en Wilkins die ook als dusdanig afgewerkt zijn. Pareltjes voor het oog. Als je deze toppers in een huiskamer zou willen opstellen, moet je er wel de ruimte voor hebben want echt klein ogen en zijn ze niet.

De luisterruimte is gezellig ingericht met een hoekbank die goed zit, wat uiteraard ook belangrijk is ;)
Ook valt onmiddelijk de projector op (SIM) die een plaatsje gekregen heeft op een steun voor diaprojectoren. Geen enkel bezwaar omdat ie toch op een vaste plaats staat en er eigenlijk nooit achter de bank moet worden gekomen.

Tegen de rechter zijwand staat de elektronica. Als bron gebruikt Piet een DVD32FLR van Tag McLaren, als pro een AVR192, het topmodel van het ter ziele gegane TagMcLaren.
Voor het nodige sap voor de luidsprekers zorgen 2 Krell versterkers. De frontstage wordt verzorgd door een 2 x 250 Krellwattskrachtpatser (het type ken ik niet).
Center en surrounds worden aangestuurd door een KAV-500 van Krell die ieder kanaal 100 Watt ter beschikking stelt.

Ondertussen was ook Wouter aangekomen en maken we ons klaar om wat muziek te luisteren.

Quote from: daxie on December 31, 2009, 15:57:59
Ook van de partij was PieterJan, die anderhalf jaar verder nog steeds geen andere eindversterking geeft :). Dat komt er van als je ambities gepaard gaan met een al even ambitieus prijskaartje..  :P

De KAV-500 was eerder al in mijn set op bezoek geweest (zie eerdere verwijzing in dit topic). Deze had zo'n verpletterende indruk op me gemaakt, dat mijn ambities veel sneller de lucht in gingen dat mijn wedde en er dus helaas nog geen nieuwe eindversterker gekomen is.
Ondanks dat kon ik ook nog genieten van mijn technics (alleen met een wat wrang gevoel als ik aan de krell denk ;) )
Daarom kijk ik ook ongelofelijk uit om de emotiva 5 kanaals bij Wouter te gaan luisteren ;)
Maar goed ... back on topic.

Eerste CD die de lade ingaat is Gorki's "Hij leeft" met de Track "Boris komt na een lange reis terug naar huis". De track die duidelijk Afrikaanse invloeden heeft, is doorspekt met kleine geluidjes, percussiesoundjes en is mooi warm opgenomen.
De set laat hier een ongelofelijke diepte horen. Qua breedte loopt de stage tot net buiten de luidsprekers. Ieder geluidje is perfect aan te duiden in het geluidsbeeld. Iedere effectje te definiƫren. Luc De Vos staat mooi warm te neuriƫn tussen de luidsprekers. De rest van de muzikanten naast en achter hem.

Zoals gezegd gaan ook de fixkes in de speler. Heel mooi en warm opgenomen dit. Ik heb de CD ondertussen ook al een eind in de kast staan.
Het eerste nummer was al meteen merkwaardig. Wouter en ik maakten bijna gelijktijdig dezelfde opmerking. Hier was heel duidelijk de ruisvloer te horen.
Ikzelf had die nooit eerder gehoord, maar merkwaardig genoeg zorgde dat ervoor dat er een gigantische hoeveelheid microdetail hoorbaar was. Heel fijn vind ik dit, de CD klinkt gewoon super op de set.

Algeheel gezien mag de set voor mij het laag net wat meer aanzetten. Met sommige opnames is de bas uiteraard zeer strak, maar voor mij net niet genoeg aanwezig. De aansturende elektronica en speakers zullen hier zeker niet schuldig aan zijn, ik denk eerder een persoonlijke smaak.
Bij de tryout van de krell in mijn set ervaarde ik duidelijk meer bas en midlaag, iets wat meer mijn smaak is.
Aan het highend karakter van de set valt echter niet te twijfelen, de mate van dynamiek, macro en microdetail, plaatsing, ... is dusdanig groot dat muziek luisteren met een goede CD echt magie wordt.

Om het Nederlands onderonsje niet te onderbreken luisteren we nu naar Bart Peeters. Op zijn "Plaatje" staan een aantal fantastische nummers en covers, onderandere ook van "Starfish and Coffee" van Prince. Zeester met koffie heet het hier niet zo vrij vertaald, maar het klinkt fantastisch en voert je muzikaal terug naar je kindertijd. Heel mooie tekst, bijpassend mooie muziek. Een CD om te koesteren. De nummers klinken mooi open en warm op de Krell's. De mate van detail blijft. Stiekem jaloers op deze versterkers ... misschien ooit ook in mijn set.

Als ik me niet vergis ging toen Ozark Henry in de speler. Iets meer elektronicaklanken, iets minder mijn ding, maar wel zeer goed opgenomen en de set tilt de CD probleemloos op grote hoogte. Fijn om muziek op die manier te horen.

Wat betreft de indruk van de room EQ kan ik Wouter volgen. De bassen worden inderdaad beter volgbaar, maar worden ook naar mijn mening iets te ver teruggedrukt, waardoor de impact te klein kan worden bij sommige CD's. Misschien zou het een idee kunnen zijn om algeheel het laag wat te shelven zodat het geheel onderaan wat meer body krijgt.

Dan even muziekDVD's erin, allereerst de referentieDVD van Kraftwerk - Minimum Maximum. Ook hier wordt een gigantisch en strak geluidsbeeld ontplooid. De TAG slaagt er met zijn surroundweergave niet in om een ooit eerder beluisterde Parasound C2 van FrankG bij Molle achter zich te laten, maar overtuigd door muzikaliteit, strakheid en detail ... Chapeau. Er wordt geexperimenteerd met RoomEQ. Wouter en ik zijn unaniem. Kraftwerk klinkt vetter en beter met de EQ uit.

Ook de Eagles mogen aantreden en doen dat met verve. De gitaren in het begin zijn zeer mooi. De percussie gaat mooi diep. Hier ook voor mij een klein beetje gemis aan basfundament. Het is er wel, maar voor mij net te weinig. De geluidsbel is er ... alles klopt.

Ook Roger Waters op DVD weet te overtuigen en meer dan dat ... Dit is echte top.

De eerder genoemde OPPO blu ray speler wordt nu aangesloten. Helaas geen beeld dus door het ontbreken van de afstandsbediening, maar dat mag de pret niet drukken en we besluiten de speler in te zetten voor muziekweergave.

Nu mag Katie Melua de honeurs waarnemen en ook zij staat rotsvast op haar podium. Zeemzoet van klank, alles mooi op zijn plaats. Neen, we luisteren niet naar de TAG DVD32FLR.
Ik ben zowaar verbaasd dat deze alleskunner zo'n mooie prestatie neerzet voor deze prijs. Tuurlijk is de FLR beter, maar nu moeten we toch op details gaan letten. Er is iets minder fijn detail. Diepte lijkt echt wel OK, ook de plaatsing is goed. Ik merk toch iets minder rust dan met de FLR. Al bij al is dit een speler waarmee ik gerust zou kunnen leven als transport.

Als we overschakelen naar de analoge uitgangen klinkt de speler ineens een stuk warmer - ook mooi - maar verliest hij een stukje "highend" kenmerken. Iets minder detail, iets minder diepte, iets minder dynamiek, maar zelfs dan blijft de speler ver boven zijn kostprijs presteren naar mijn mening.

We luisteren nog een aantal nummers op de OPPO en alles blijft muzikaal en leuk om te luisteren.
Om af te sluiten schakelen we als eerder gezegd terug over naar de TAG. Mijn gloednieuwe "Live from Abbey Road" DVD gaat in de speler en we ontdekken samen prachtige opnames.
Startend met Damien Rices "9 crimes", wat een muziek, wat een opname, wat een gevoel. Piano, cello, contrabas, ... en 2 prachtige stemmen. Emotie en kippenvel. Hiervan hou ik het meest.

Daarna komen nog de Gipsy Kings. De gastheer en mijn medeluisteraar lieten vooraf reeds weten dat dit muzikaal hun "ding" niet is, maar toch viel hun mond voorzichtig open door de professionaliteit, ritmiek en muzikaliteit van deze Zigeuners.

Als laatste volgt Josh Groban. Piano en stem, meer is niet nodig om emotie over te brengen.

Deze set slaagt wonderwel in haar opzet om muziek op een verslavend mooie manier neer te zetten.
Een dikke proficiat daarvoor en ik kan alleen maar hopen dat ik ooit in de buurt kom van het niveau dat hier werd neergezet ...

Aan de gastheer een dikke dank je wel voor de uitnodiging en het glaasje wijn met versnapering. 't Was leuk en we zien in ieder geval uit naar de ontmoeting bij Wouter met Emotiva ...

Pieter-Jan
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

daxie

#2
Om even te checken ben ik nu naar het nummer van de fixkes aan het luisteren. Ruisvloer aanwezig en nog zoveel meer, iets wat me bij piet ook niet opgevallen was. luister eens naar de eerste 30 seconden van ik eb tijd... Laat me weten of je iets bijzonder hoort. Man wat een prachtige opname. Staat in mijn top3.

Oh ja, mijn geminis klinken super, ik ben benieuwd wat andere versterking er mee doet...

Pieter-Jan

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Pieter-Jan

Krijg zo de indruk dat ze in de achtergrond de tafel aan het zetten zijn voor een dinertje  :popcorn:
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

daxie

Quote from: Pieter-Jan on January  6, 2010, 16:47:46
Krijg zo de indruk dat ze in de achtergrond de tafel aan het zetten zijn voor een dinertje  :popcorn:

inderdaad, zoiets :)