Spijkie's Stereo -> toch andere versterking…

Started by Spijkie, December 26, 2009, 12:51:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ACQUA

Quote from: Spijkie on December  1, 2022, 12:41:40
Deze week een keuze gemaakt voor een akoestisch schilderij. Niet echt gegevens over met metingen ed. We wilden iets aan de muur en zijn gaan kijken wat we mooi vonden en dit bleek ook uitvoerbaar met akoestisch doek.

Ben ik ook over aan het twijfelen maar zou graag een fotocollage willen maar heb tot op heden nog geen site gevonden die de geladen foto's meteen kan plaatsen...
Panasonic TX-55F Z830E - Marantz PM6006 - Apple TV 4K - Audio Physic Spark - SUPRA CABLES ( CinéHome )

Spijkie

Hier een kleine update, een audio ifi x op de switch gezet ipv de standaard. Hij zit er net tussen vandaag , kan er nog niks over zeggen maar het blokje voelt heel degelijk aan. Lichtjes hadden voor mij niet gehoeven.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Magura

Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

Spijkie

Quote from: Magura on December 29, 2022, 11:33:24
En hoe bevalt de update Spijkie?

Het brengt iets meer rust op een of andere manier, ik snap het niet helemaal hoe dit kan maar geeft ook niks. Het is een mooi degelijk blokje, ben blij dat ik voor de X heb gekozen ipv de basis ifi power.

Geen wereldschokkende verschillen hoor .

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Magura

Mooi dat het een positief effect geeft. Dat geeft mijn LT3045 boardje ook op mijn d-link switch. Toch kriebelt het om iets anders/beters te proberen.  ;D
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

Spijkie

Quote from: Magura on December 30, 2022, 12:51:02
Mooi dat het een positief effect geeft. Dat geeft mijn LT3045 boardje ook op mijn d-link switch. Toch kriebelt het om iets anders/beters te proberen.  ;D

Ik zie dat je met een auralic mini speelt, heb ik ook gehad. Speel je bekabeld of via WiFi ?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Magura

Ja klopt, fijn ding! De Mini is bekabeld. Ik heb wel eens via wifi gespeeld maar niet echt een groot verschil gehoord.

Gr. Matthijs
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

Spijkie

Quote from: Magura on January  1, 2023, 16:08:04
Ja klopt, fijn ding! De Mini is bekabeld. Ik heb wel eens via wifi gespeeld maar niet echt een groot verschil gehoord.

Gr. Matthijs

Heb je ook een andere voeding aan de auralic? Dit gaf bij mij een grote verbetering.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Magura

Ik heb een Audiowind A-270 regelaar (LT1963) en daarna met een LT3045 aan de aries mini. Dat geeft hier ook verbetering. Echt veel meer opties om het beter te krijgen is er niet volgens mij.
Ja, andere streamer kopen :D Wellicht iets voor later.


Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

Spijkie

Quote from: Pathos on October  7, 2022, 17:19:36
Op het eerste gezicht, lijkt het erop dat er qua akoestiek best wat te winnen valt. Wat denk ik wel mooi zou passen is panelen in de zelfde bruin tint van de kast, voor achter de speakers. Dat hoeft nog niet eens zo duur te zijn.

Gr

Hallo Pathos, je zou weleens gelijk kunnen krijgen. We hebben nu stalen bestelt van akupanel / akuwood om te kijken hoe dit zou staan. Ik vraag me alleen af of t iets uitmaakt of je ze achter de speakers plaatst of tegenover. Iemand die daar iets over kan zeggen?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Pathos

Quote from: Spijkie on January  5, 2023, 07:49:14
Hallo Pathos, je zou weleens gelijk kunnen krijgen. We hebben nu stalen bestelt van akupanel / akuwood om te kijken hoe dit zou staan. Ik vraag me alleen af of t iets uitmaakt of je ze achter de speakers plaatst of tegenover. Iemand die daar iets over kan zeggen?

Gr Spijkie

Het vaakst word de muur tegenover de speakers akoestisch behandeld. Dat is het grootst reflecterend oppervlak. Achter de speakers maakt ook nog verschil. De goedkope panelen van NoviSono zouden dat een oplossing kunnen bieden.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

chansig

#536
Eerste reflectie punten (zijkant, vloer, plafond) leveren volgens mij het meeste op.

Maar vaak hebben mensen daar geen mogelijkheden om panelen te hangen/leggen/zetten. Ik gelukkig wel en daar word ik dan weer gelukkig van. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: Pathos on January  5, 2023, 07:55:47
Het vaakst word de muur tegenover de speakers akoestisch behandeld. Dat is het grootst reflecterend oppervlak. Achter de speakers maakt ook nog verschil. De goedkope panelen van NoviSono zouden dat een oplossing kunnen bieden.
Het groots en vaak makkelijkste reflecterende oppervlak is het plafond (zoals Hans ook aangeeft). Als de laatst geplaatste foto van Spijkie nog klopt is er toch redelijk wat ruimte tegenover de speakers.

Helpt panelen plaatsen achter de speakers, jazeker meeste luidsprekers stralen namelijk omnidirect uit, echter hoe hoger in freq je gaat hoe minder omnidirect het wordt.
Deze kwam ik onlangs tegen vond ik vrij begrijpbaar uitgelegd welke invloed een ruimte heeft. Combinatie tussen akoestiek en plaatsing:
https://www.sonarworks.com/blog/learn/should-you-place-speakers-against-the-front-wall
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Demping achter de speaker dienen om de nagalm in de ruimte te verlagen niet voor de omni directe afstraling.
Omni directe afstraling zit alleen in het midlaag en laag gebied en word bepaald door de breedte van de speaker.
Dempings panelen met 5cm dik Akotherm dempen vanaf 500/600Hz heb ik gemeten.
Zou beginnen op de reflectie punten links en rechts en later op het plafond.
Soms kan op het plafond het beeld negatief beïnvloed worden, dus proberen en luisteren voordat je gaten gaat boren.

Rob

Pathos

Helaas zijn vaak die eerste reflectie punten, juist net niet de plekken waar je een paneel wil plaatsen  om esthetische redenen, of kan plaatsen.

Dat is dan de afweging. Als je voor een akoestisch schilderij kiest, zal je dit bewust hebben gedaan en niet overal een paneel kunnen wegzetten, waardoor het ook niet optimaal zal zijn. Meestal kun je op de muur tegenover de speakers het grootste schilderij/paneel kwijt waardoor je het meest effectief nagalm verminderd.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

katwax

Quote from: Rob_Dingen on January  5, 2023, 12:27:01
Demping achter de speaker dienen om de nagalm in de ruimte te verlagen niet voor de omni directe afstraling.
Omni directe afstraling zit alleen in het midlaag en laag gebied en word bepaald door de breedte van de speaker.
Dempings panelen met 5cm dik Akotherm dempen vanaf 500/600Hz heb ik gemeten.
Zou beginnen op de reflectie punten links en rechts en later op het plafond.
Soms kan op het plafond het beeld negatief beïnvloed worden, dus proberen en luisteren voordat je gaten gaat boren.

Rob
Omni directe afstraling tegengaan met demping was niet waarop ik wou duiden.
Het ging mij eerder over het feit dat achter de luidsprekers dempen, als eerste reflectie, nog wel zin heeft, maar zeker niet ideaal is aangezien het omni direct minder is hoe hoger je in freq gaat.
Tenzij je het hoge plafond zit, is reflectie van plafond toch vaak 1 van de dichts bijzijnde oppervlakte. Begrijp niet goed waarom dit negatief zou zijn.

Geluid uit de speaker gaat niet mooi rechtdoor, maar naar alle eerste reflectie punten met de snelheid van geluid (343 meter per seconde), vanuit deze eerste reflectie gaat het dan kaatsen op volgende reflectie punten. Waarbij we zeker kunnen zijn dat door de grote oppervlakte van het plafond deze eerder vroeger dan later zal meespelen. Buiten hier en daar een lamp of dergelijk is een plafond vaak leeg en dus in mijn inziens ideaal om demping te plaatsen.

Zoals Pathos aangeeft zijn vaak de wanden veel moeilijker om iets op te plaatsen omdat hier toch vaak kasten, ramen, ... aanwezig zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Spijkie

Wij zouden panelen kunnen plaatsen op de wand achter de speakers en recht tegenover de speakers achter de bank. Ik denk heel eerlijk gezegd dat ik t mooiste vind om de wand achter de speakers te bekleden.

Als dit iets effect zou hebben zou dat fijn zijn, het galmt soms een beetje nog.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

katwax

#542
Quote from: Spijkie on January  5, 2023, 21:29:14
Wij zouden panelen kunnen plaatsen op de wand achter de speakers en recht tegenover de speakers achter de bank. Ik denk heel eerlijk gezegd dat ik t mooiste vind om de wand achter de speakers te bekleden.

Als dit iets effect zou hebben zou dat fijn zijn, het galmt soms een beetje nog.

Gr Spijkie
Als je met galm flutter echo bedoelt, dan kan je dit makkelijk testen door bv een hoeslaken of dergelijke tegen 1 van de 2 muren te hangen (niet gespannen).
Werkt dit dan kan je ipv het laken een paneel plaatsen op 1 van de 2 wanden, zo'n echo kaatst namelijk tussen 2 punten en door plaatsen van iets oneffen of paneel op 1 van de 2 wanden neem je dit weg.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Spijkie

Quote from: katwax on January  5, 2023, 09:04:12
Het groots en vaak makkelijkste reflecterende oppervlak is het plafond (zoals Hans ook aangeeft). Als de laatst geplaatste foto van Spijkie nog klopt is er toch redelijk wat ruimte tegenover de speakers.

Helpt panelen plaatsen achter de speakers, jazeker meeste luidsprekers stralen namelijk omnidirect uit, echter hoe hoger in freq je gaat hoe minder omnidirect het wordt.
Deze kwam ik onlangs tegen vond ik vrij begrijpbaar uitgelegd welke invloed een ruimte heeft. Combinatie tussen akoestiek en plaatsing:
https://www.sonarworks.com/blog/learn/should-you-place-speakers-against-the-front-wall

Het scheelt dat m'n lyngdorf veel recht trekt, het gaat me meer om de galm bij het praten en leefgeluiden eerlijk gezegd. Ben allergisch voor schelle hoge geluiden. Op de vloer ligt een kleed wat gelukkig iets doet. Zijkanten kunnen we weinig mee doen, plafond krijg ik er niet door  ::). Blijft over achterwand en wand tegenover luidsprekers en dan moet het Idd nog esthetisch verantwoord zijn Idd.

Ik kan dezelfde houten latjes als bij het haardje op de achterwand laten plaatsen. Dit is dan zonder akoestisch vilt. Dat zou weinig impact hebben neem ik aan.

Het is best een puzzel eerlijk gezegd.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Ter indicatie de kleurstalen:

Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

katwax

Quote from: Spijkie on January  6, 2023, 08:01:02
Het scheelt dat m'n lyngdorf veel recht trekt, het gaat me meer om de galm bij het praten en leefgeluiden eerlijk gezegd. Ben allergisch voor schelle hoge geluiden. Op de vloer ligt een kleed wat gelukkig iets doet. Zijkanten kunnen we weinig mee doen, plafond krijg ik er niet door  ::). Blijft over achterwand en wand tegenover luidsprekers en dan moet het Idd nog esthetisch verantwoord zijn Idd.

Ik kan dezelfde houten latjes als bij het haardje op de achterwand laten plaatsen. Dit is dan zonder akoestisch vilt. Dat zou weinig impact hebben neem ik aan.

Het is best een puzzel eerlijk gezegd.

Gr Spijkie
De Lyngdorf doet niets aan je galm/RT/uitdooftijd, hij gaat enkel zorgen voor voor je SPL zodat alles frequenties op ongeveer zelfde volume spelen.
Galm in het hoog is vaak flutterecho en dit is makkelijk op te lossen. flutterecho wordt veroorzaakt door het kaatsen van frequentie tussen 2 oppervlakken. Laat iemand even met een grote handdoek of dergelijke langs de muren gaan terwijl je iets laat spelen waar je het goed kan horen, als ze dan op de juiste spot komen is dit snel aan te duiden. Als je dan een rechte lijn trekt naar het vlak ertegenover weet je waar het kaatst.
Dan kan je op 1 van deze 2 spots oneffenheid (vilt, latjes, absorptiepaneel, ...) aanbrengen.
Let op dit is enkel van toepassing voor hoge frequenties en dus geen oplossing voor je RT over het geheel beter te maken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

#546
Quote from: katwax on January  5, 2023, 15:16:36
Tenzij je het hoge plafond zit, is reflectie van plafond toch vaak 1 van de dichts bijzijnde oppervlakte. Begrijp niet goed waarom dit negatief zou zijn.
Ik weet ook niet waarom dat negatief kan zijn maar dat is gewoon ervaring met wat ik getest en gehoord heb.
In mijn luister ruimte werkt het prima om het plafond te dempen en in mijn HT niet, daar heb ik het weer verwijderd.
Dat beïnvloeden het stereobeeld negatief, het beeld werd veel lager weer gegeven wat ik niet prettig vind.
Dus mijn advies is blijven luisteren voordat je het definitief maakt.

Rob

Bebatoli

Rob, Mijn plafond is 3,8 meter hoog en daar is echt wel demping nodig. Ik heb dat gerealiseerd met een akoestische lamp, die werkt ook voor de zijwanden omdat ze getrapt is. Als je geen demping gebruikt bovenaan heb daarboven enorm veel galm die zich vermengd met het geluid op de luisterplek. De lamp is niet goedkoop, maar wat mij betreft zijn geld meer dan waard.

Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

Rob_Dingen

Quote from: Bebatoli on January  6, 2023, 13:41:06
Rob, Mijn plafond is 3,8 meter hoog en daar is echt wel demping nodig. Ik heb dat gerealiseerd met een akoestische lamp, die werkt ook voor de zijwanden omdat ze getrapt is. Als je geen demping gebruikt bovenaan heb daarboven enorm veel galm die zich vermengd met het geluid op de luisterplek. De lamp is niet goedkoop, maar wat mij betreft zijn geld meer dan waard.



Mooie esthetische oplossing.
Ik zeg ook niet dat je niet moet dempen op het plafond maar alles moet proberen voordat je de echte aanpassingen gaat doen.

Rob

mmuetst

Ben het met het advies van Rob wel eens, ga eerst testen voordat je zomaar een akoestisch schilderij gaat plaatsen. Ik snap dat het moet passen binnen je leefomgeving, maar zomaar een paneel plaatsen lijkt mij niet verstandig.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.