Monarchy Audio Digital Interface Processor 24/96

Started by thommy, August 9, 2003, 12:25:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thommy

Hi there,

Iemand ervaring met dit toestelletje?


Ben net terug van de winkelier en deze was er wild van.
Spijtig genoeg had ik niet de tijd om het eens daadwerkelijk uit te testen.
Dit zou volgens hem wel de ideale anti-jitter oplossing zijn.
Is dan ook nog betaabaar, dacht iets van een €300, moet je wel nog een extra digitale interlink aankopen.

Als ik kan beschikken over mijn nieuwe Kimber bekabeling ga ik dit zeker eens uitproberen ;)

Stereophile is er alvast gerust in ;-)
zie:
DIP

Mvgr
Yves.



Yanmik

QuoteAls ik kan beschikken over mijn nieuwe Kimber bekabeling
Word het nu toch Kimber ?? Dacht dat je resoluut voor NBS ging ?
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

thommy

Quote from: willem1 on August  9, 2003, 12:34:13
QuoteAls ik kan beschikken over mijn nieuwe Kimber bekabeling
Word het nu toch Kimber ?? Dacht dat je resoluut voor NBS ging ?

Hi willem,

Inderdaad, het kan verkeren hé ;-)
Na het beluisteren van de KS 1011 was ik meteen van kaart.
Had ook al zoiets met de NBS, maar Kimber doet er nog een schepje bovenop.
Bedoel ik dan in het laag, echt niet te doen hoe deze correct het laagste van het laagste uit de N 802 laat horen 8)
Dus voor de perfecte synergie wordt alles Kimber.

En nu weer over dat dingetje dat 'DIP' noemt ;)
Iemand ervaring?

Mvgr
Yves.

thommy

Dit is volgens mij geen voodoo-stuff .

To do just that, the DIP uses a Phase-Locked Loop to recover the master clock, suppresses as much of the jitter (yes, Lars calls it "yitter") as possible, then encodes the new data and clock into a fresh datastream. (There's isolation so the incoming datastream doesn't foul the outgoing datastream.)

As C.C. Poon explained, the standard signal coming out of a CD transport is a feeble 0.5V. When the DIP reclocks the datastream, it boosts the signal to 5V. "The stronger output ameliorates some of the deficiency of the digital cable, which has to carry a very complicated signal," said C.C.

Dit dingetje doet blijkbaar toch effectief iets, weet echter niet als het eindresultaat beter zal zijn?

Mvgr
Yves.

ub4b

#4
Een dip heeft weinig zin als je processor al reeds een dubbele Phase Look Lock heeft. Meridian, Tag McLaren, Integra, ... allemaal hebben ze eigenlijk de functionaliteit van een DIP al aan boord.

Je moet eerst de specs van je eigen processor zien te bemachtigen en kijken of ie jittercorrectie intern reeds doet.

SP/DIF is in elke set een beperkende factor, neem het van mee aan, je kan beter investeren in een CD/SACD/DVD-A met een beestige analoge output. Ik zou SP/DIF enkel nog voor DD en DTS houden.

thommy

#5
Ik heb bij mijn processor geen last van jitter hoor.
Daar gaat het niet om, trouwens heb zelfs twee van zulke dingetjes gezien op een top model Teak transport en afzonderlijke DAC.
Beide bovenvermelde toestellen zullen niet ontbreken aan een waanzinnige SP/DIF ;D
Ben ik trouwens met je eens dat een goede analoge verbinding voor CD althans de max is ;)
Het is gewoon een kwestie om het onderste uit de kan te halen.

'k Ga dit toch eens uitproberen.

Mvgr
Yves.

Martin_M

#6
Volgens mij heeft iedere processor met SP/DIF wel last van jitter.
De één in mindere mate dan de ander maar je hebt altijd last van trillingen, stralende voedingen en verschillende klokken.

Ik heb zelf ook een TEAC loopwerk maar verwacht toch echt wel last van jitter te hebben (al is het een behoorlijk zware bak met een max. protectie tegen trillingen van het loopwerk en een voeding die uit de behuizing erachteraan hangt).

Ik heb bij Frank D. ook eens een anti-jitter filter gehoord en daar was bij verschillende setups toch een behoorlijk hoorbaar resultaat mee te behalen.

Gewoon eens testen lijkt mij.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jaco

Ub4b zegt alleen maar dat je moet kijken of je processor dit al niet doet omdat je dan een zinloze uitgave zou doen.

Dit lijkt me een goede suggestie.

Overigens ga ik wel voor CD en DVD-A digitaal tussen loopwerk en processor. Gaat op mijn systeem op een andere manier niet beter.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het advies om voor goede DAC's te gaan is niet altijd een goede oplossing.
Veel pre-amps samplen toch weer het geluid naar digitaal voor bv basmanagments DSP's of volume control.

Ik luister 90% van mijn muziek via trifield en bezit een speler met behoorlijk extreme DAC's toch klinkt de digitale link net iets ruimtelijker.

De manier van jittercontrol kan de uitkomst van de klank beïnvloeden.
Er is niet te zeggen dat bv bij een Meridian een dejitter filter niet nodig is omdat de Meridian een extreem goede eigen opvang heeft.
Ik heb de Dragon 5.1 een hele tijd gebruikt (bekend als een goed dejitter filter) en DEZE unit werd wel overbodig bij de Meridian, maar bv bij de EAD was het verschil nog steeds zeer goed te horen (de EAD heeft ook een dejitter circuit).

Gewoon testen in je setup dus.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b

Nog even dit ...

Het grappigste aan het anti-jitter verhaal was een post van een collega bij hiif.nl . Hij testte een anti-jitter DAC met ram buffering van Chord, een redelijk duur speeltje.

Er was nog steeds een duidelijk verschil in klankkwaliteit tussen een 2 seconden en 5 seconden RAM buffer. Dat zegt wel iets over hoe slecht de clocktransmissie geregeld is bij SP/DIF, want als je het met RAM buffering niet meer goed krijgt vind ik het eigenlijk een beetje tevergeefs. Tevergeefs om met grote bedragen te smijten want je krijgt het nooit 100% terug goed.

Ook een andere review van de genesis digital lens beaamde dit : ondanks de belofte van RAM buffering nog steeds een verschil te horen in bronnen.

garmtz

Quote from: ub4b on August 11, 2003, 14:20:00
Er was nog steeds een duidelijk verschil in klankkwaliteit tussen een 2 seconden en 5 seconden RAM buffer. Dat zegt wel iets over hoe slecht de clocktransmissie geregeld is bij SP/DIF, want als je het met RAM buffering niet meer goed krijgt vind ik het eigenlijk een beetje tevergeefs. Tevergeefs om met grote bedragen te smijten want je krijgt het nooit 100% terug goed.

Extreem... :o Wat denk jij dat uiteindelijk beter zal zijn: een S/PDIF signaal van 16bit/44.1kHz voor CD uit een extreem goed transport, of 16bit/192kHz uit b.v. Philips 963?

J.A.F._Doorhof

Zolang er verbeteringen te krijgen zijn zullen er mensen geld aan uitgeven.

Jitter is NIET uit te sluiten in deze digitale tijd, de vraag is hoe onderdrukken we het en hoe gaan we ermee om, speciale clock kabels en goede buffering kunnen al heel veel helpen. En als gebruiker is er HEEL veel winst te halen in demping of bv toppers/vibrapods/spikes/cones etc.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b

#12
Ik heb geen zin om deze discussie opnieuw te voeren, maar het feit dat er nog steeds verschillen zijn tussen transporten zelfs na RAM buffering en dit met twee totaal verschillende producten vertelt iets over de gebreken van SP/DIF ... uiteindelijk gaat het om de data op de disk zelf die ongeschonden in het tijdsdomein tot aan de DAC moet geraken. Duur of goedkoop transport, een beetje loopwerk kan de data exact van het schijfje halen, alleen de ene wat stabieler kwa timing dan de andere.

En met SP/DIF zal geen enkel transport goed genoeg zijn juist omwille van de gebreken van SP/DIF, namelijk het ontbreken van tweerichtings clockverkeer.

Over de RAM buffering oplossingen die echt grof geld kosten :

Stel dat je een buffer hebt met op de output een perfecte clock die extreem lage jitter waardes heeft, op welke frequentie ga je die dan locken ?

Op de input ? Dan heb je terug de originele jitter met een delay. Trager misschien en perfect sync ? Gosh een buffer overrun want je kan teveel data niet tegenhouden, sneller, een buffer underrun.

Het enige wat je kan doen is de originele clock snelheid benaderen en ze stabieler proberen te maken (good luck). Hier speelt waarschijnlijk het window 2s vs 5s een rol, over een grotere periode krijg je een nauwkeuriger gemiddelde. Dat soort oplossing is voor mij onaanvaardbaar gezien er in de telecom wereld reeds lang veel efficientere oplossingen zijn. Alleen gaat de audiowereld deze niet toepassen omdat er dan geen verschillen meer zijn, kijk naar wat Tag doet :

Quote
Vorige week zei Udo Zucker op het Tag forum al dat ze geen opvolger voor de huidige DVD spelers gingen ontwikkelen. Dit omdat de verwachting is dat wanneer HDMI uitkomt het geen verschil meer maakt of je nu een goedkope of dure DVD speler gebruikt.

Zolang de industrie zich schuldig maakt aan dit soort praktijken doe ik voor mijn part niet mee. Dure transporten met SP/DIF = exact hetzelfde verhaal.

Een betere oplossing zou zijn : de data iets te snel sturen zodat de buffer altijd vol kan blijven en op het moment dat de buffer vol geraakt zit via flow control zeggen dat de zender even moet wachten, via een duplex link. i-link heeft ook een speciale signalisatie voor clock, maar het feit dat de compatibiliteit achterblijft tussen de verschillende merken met i-link wil ook wel iets zeggen.

Trouwens, ik gebruik de Philips enkel op analoog uit en is 24/192 ipv 16/192.

J.A.F._Doorhof

Hi,

We hebben de discussie inderdaad al vaker gevoerd en blijkbaar heb je er niets van opgestoken, of je wilt het niet opnemen.

Jitter is niet alleen bij de SPDIF Interface.
Het transport, de clock de bekabeling, de omzetting van digitaal naar analoog overal kan jitter optreden, helemaal uitroeien is onmogelijk.

Zolang het verzwaren van een speler winst opleverd, en de stroomaansluiting ook voor een grote winst zorgt zal een goedkoop transport nooit net zo goed gaan klinken als een duur transport wat voor interface er ook gebruikt wordt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Uitroeien is inderdaad moeilijk en blijkbaar zelfs met enorme buffers niet compleet uit te sluiten, maar ik moet zeggen dat ik toch de verschillen tussen transporten bij een Meridian processor (met RAM buffer) drastisch kleiner vindt dan bijv. bij mijn Lexicon (met dubbele PLL). Pech voor mij... :)

Uitroeien kan niet, het is immers een probleem bij digitale audio en kan zijn oorzaak hebben in aftasting, transport, voeding etc. etc., verminderen of minimaliseren kan wel. Er is de laatste jaren ook veel verbeterd op dit gebied.

markvl

Ik verwacht dat binnen afzienbare tijd (laten we zeggen een jaar of 4) solid state geheugens zoals flash cards voldoende capaciteit hebben en betaalbaar genoeg zijn om een CD of DVD op te slaan. Een CD kan nu al, er zijn cards van 512Mb en 1Gb.
Dan is het een kwestie van een interface in je processor en je ben van >95% van de problemen af.
Zal alleen een tegenvaller zijn voor de producenten van dure loopwerken...

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

J.A.F._Doorhof

#16
Voordeel bij Meridian is de volledige digitale opbouw en upsampling (24 bits en intern zelfs 48 bits) van het systeem waaronder het volume bereik (zelf op 72bits, digitaal en gedeeltelijk analoog), pas aan het echte einde van de keten wordt het eenmalig omgezet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#17
Quote from: markvl on August 11, 2003, 20:25:36
Ik verwacht dat binnen afzienbare tijd (laten we zeggen een jaar of 4) solid state geheugens zoals flash cards voldoende capaciteit hebben en betaalbaar genoeg zijn om een CD of DVD op te slaan. Een CD kan nu al, er zijn cards van 512Mb en 1Gb.
Dan is het een kwestie van een interface in je processor en je ben van >95% van de problemen af.
Zal alleen een tegenvaller zijn voor de producenten van dure loopwerken...

Groeten,
Mark
dan krijgen we ongetwijfeld flash card lezers met vergulde contactpennnen, welke intern zilveren printbanen hebben, en non resonerende behuizing.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

ub4b


J.A.F._Doorhof

Toch vreemd dat je altijd weer terug komt op persoonlijke aanvallen.
Moet toch niet hoeven, of wel soms....

Ik ben niet de enige die dit roept, maar jij bent wel de ENIGE die blijkbaar achter je eigen beweringen staat.

Een forum is om van elkaar te leren, het is jammer dat je blijkbaar denkt de kennis al te hebben, je zou nog veel kunnen leren als je je wat opener zou opstellen, niet alleen van mij maar van veel meer mensen hier.

Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"