Mijn Home Theater

Started by Vulpecula, August 19, 2003, 20:36:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vulpecula

Ik kijk de laatste tijd nogal vaak hier op het forum. Ik ben namelijk bezig om een hometheatre te bouwen. Alleen ik ben een arme student dus dat wordt een jaren plan. Ik heb in de vakantie hard gewerkt voor deze boxen + versterkers. Hierbij de foto's hoe het er nu bij staat.



Klik op de foto voor een grote versie van de foto

De boxen moet nog afgewerkt worden. Maar dat zal binnenkort ook gebeuren.

Jinsu

Hoi,

waarom zo grote speakers? Invergelijking met de tv een lichte overkill ;) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Scarp

Wow... wat een enorme speakers. Klinkt dat nou een beetje? Staan ze niet wat dichtbij elkaar trouwens?

Vulpecula

Quote from: Scarp on August 19, 2003, 20:55:28
Wow... wat een enorme speakers. Klinkt dat nou een beetje? Staan ze niet wat dichtbij elkaar trouwens?

Eigenlijk wel. Maar anders gaat de deur van mijn kamer niet open. Daarom heb ik ze maar dicht bij elkaar gezet.

Ik heb de speakers zelf gemaakt. Alleen nog een kleurtje en 4 stelpootjes eronder en dan zijn ze helemaal af. En geluid zit erin.

Hertog_Martin

ik zie geen deur? en als de deur buiten beeld is en hij slaat dus open tegen de speaker dan zou ik een stop ergens plaatsen en dan gewoon zo dat je nog net je kamer in kan :) dus als ik jou was zou ik toch alles eraan doen om ze zo ver mogelijk uit elkaar te zetten voor een beetje stereoeffect.



Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Bart_M

Hoi,

Waarom heb je gekozen om er 2 keer een tweeter in te zetten?

Grtn,
Bart

MrPink

Wow, kolossale speakers... :)

Groetjes,
Oscar

kermit

Superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Spacebass

Je hebt er hard aan gewerkt zie ik.....

Arno P

Heel apart dat je per kast 2 mid en 2 tweeters hebt....wellicht om het rendement tov de woofers te compenseren???

Is er niet te veel invloed op het afstraalgedrag op die manier ?

Bart_M

De twee tweeters naast elkaar snap ik ook niet helemaal.
Had dat niet beter 1 tweeter kunnen zijn met een hoog rendement en dan boven en onder een mid unit?

Grtn,
Bart

Spacebass

Volgens mij had je beter een Avalon kunnen kopen  ;D

Jongens, jullie zouden mijn projecten eens moeten zien dan ziet dit er 50X beter uit!

Al doende leert men...  :)

Oracle

Quote from: Spacebass on August 21, 2003, 20:51:24
Jongens, jullie zouden mijn projecten eens moeten zien dan ziet dit er 50X beter uit!

Dus jij opent zometeen een topic: "SpaceBass's zelfbouw"?  ;)

Groet,
Mark

Spacebass

Dan loopt het forum "leeg" geloof mij.
Mijn "jeugd" projecten of ook wel zonden genoemd waren leuk, maar puur intuitief..hoewel ik weet iemand die een oude subkast van mij nog steeds gebruikt als laag voor zijn drumfill  ;D  (monitor die naast/achter de drummer staat op een podium)

Nee als ik mijn Omega center bouw, dan zal ik zeker een topic openen  ;)

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on August 21, 2003, 21:57:21
Nee als ik mijn Omega center bouw, dan zal ik zeker een topic openen  ;)

Betekend dit dat ik weer opzoek mag voor onderdelen ;D

@Vulpecula,

Heb je echt niet de mogelijkheid om de speakers anders te plaatsen? Lijkt me zonde om zulke joekels op een dergelijke manier te moeten beluisteren..

Mvrgr

Patrick

Vulpecula

De linkse speaker heb ik al verplaatst naar de hoek. De rechtse moet ik dan maar telkens als ik film ga kijken verplaatsen naar de hoek en een briefje op de deur hangen dat deze niet mag worden geopend.

Waarom er 2 tweeters en 2 mid toners in zitten kan ik zo niet zeggen. Ik heb deze met een kameraad van me gemaakt en die weet veel van zelfbouw speakers. Maar ik zal het hem binnenkort eens vragen waarom er 2 tweeters enzo in zitten.

Arno P

De 2 mid en tweeter zal ongetwijfeld met het rendement tov de woofers samenhangen.

Normaal gesproken is het streven altijd om mid en tweeter (elk 1) zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten om fazeproblemen bij de hogere frequenties zo klein als mogelijk te houden. Tanoy doet het bijvoorbeeld aardig door de tweeter fysiek in het midden van de mid te plaatsen. Voor de woofers tov de mid is het minder kritisch (afhankelijk van het gekozen kantelpunt. Voor de woofer zijn de frekwenties over het algemeen zo laag dat de golflengtes tov de afstand tussen de luidsprekers als zeer groot mogen worden gezien en dat het voor die frekwenties lijkt dat de units (mid/woofer) nagenoeg 1 geluidspunt vormen.

Maar ach, als het goed klinkt, en jij bent er happy mee, lekker luisteren..
(en dat meen ik, want niets is zo irritant dan iemand die alleen nog maar naar de kwaliteit van zijn installatie zit te luisteren dan naar het eigenlijke geluid (die periode heeft bij mij toch zeker een jaar of 10 geduurd, nu hoor ik weer de muziek ;)))



Vulpecula

Quote from: Arno P on August 22, 2003, 11:50:34
De 2 mid en tweeter zal ongetwijfeld met het rendement tov de woofers samenhangen.

Normaal gesproken is het streven altijd om mid en tweeter (elk 1) zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten om fazeproblemen bij de hogere frequenties zo klein als mogelijk te houden. Tanoy doet het bijvoorbeeld aardig door de tweeter fysiek in het midden van de mid te plaatsen. Voor de woofers tov de mid is het minder kritisch (afhankelijk van het gekozen kantelpunt. Voor de woofer zijn de frekwenties over het algemeen zo laag dat de golflengtes tov de afstand tussen de luidsprekers als zeer groot mogen worden gezien en dat het voor die frekwenties lijkt dat de units (mid/woofer) nagenoeg 1 geluidspunt vormen.

Maar ach, als het goed klinkt, en jij bent er happy mee, lekker luisteren..
(en dat meen ik, want niets is zo irritant dan iemand die alleen nog maar naar de kwaliteit van zijn installatie zit te luisteren dan naar het eigenlijke geluid (die periode heeft bij mij toch zeker een jaar of 10 geduurd, nu hoor ik weer de muziek ;)))

Toevallig dat ik net bij mijn kameraad ben geweest. Hij zei dat er ook een tweeter in had gekund maar dat zag weer niet uit. Vandaar dat we toch maar 2 tweeters hebben gepakt en ze wat minder afgesteld.

Het geluid is toppie. Heb nix te klagen als ik weer eens een goeie dvd aan het kijken ben. En gewone muziek cd's klinken er ook geweldig op.
Maar ja wat wil je met +/- 1500* watt rms vermogen.

* Het precieze vermogen zal binnenkort gemeten worden.

Arno P

Denk aan de doppen in je oren bij het meten...anders heb je de luidsprekers dadelijk voor niets gemaakt... ::)

Vulpecula

Quote from: Arno P on August 22, 2003, 12:00:53
Denk aan de doppen in je oren bij het meten...anders heb je de luidsprekers dadelijk voor niets gemaakt... ::)

Zal ik zeker doen ;)

J.A.F._Doorhof

Hummm,
Om uiterlijke redenen 2 tweeters plaatsen is een beetje vragen om problemen en kost overbodig geld.
De kameffecten van 2 tweeters kunnen je wel eens problemen opleveren.

Zijn de speakers goed doorgerekend ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Arno P

Overigens, als het rendement van de speakers bekend is, en je weet het versterkervermogen, dan is de maximal SPL redelijk goed te berekenen...

Hertog_Martin

om eerlijk te zijn heb ik vanaf de eerste post al zoiets van dat de denkwijze 'the bigger the better' is gebruikt.

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1