zelfbouw speekers

Started by JorricK, August 19, 2003, 19:21:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JorricK

hallo ik kom hier omdat ik een paar vragen heb over zelfbouw speekers (aangezien ik redenlijk noob ben ik dit soort dingen) ik was namenlijk van plan om van 3 verschillende speekers: philips , sony en een andere sony allemaal ongeveer 18cm in 1 kast te bouwen.
(ik doe zelf bouwtechniek dus die kast is geen probleem)

maar mijn vraag in nu hoeveel liter/cm3 oftewel hoe groot moeten die kasten worden?, is daar een standaart maat voor? en hoe moet ik die boxen aansluiten? mijn broer(electronist) ;) zegt dat je ze niet parralel aan kan sluiten en in serie is ook niet alles....
ik heb bij mijn eigenboxen JAMO 180w al gezien daar er redenlijk wat electronica in een box zit moet ik er zelf ook iets inbouwen??


owja dit ben ik nog vergeten ik zoek wat informatie over mijn boxen namenlijk:
jamo 266 power van max 200w
en
jamo 9083
iemand info hierover vooral die bovenste?

garmtz

Begin er niet aan als je niet precies weet wat je doet. Luidsprekers bouwen is nogal complex, vooral het wisselfilter. Commercieel verkrijgbare speakers zullen in vrijwel alle gevallen beter klinken dan wat je zelf kunt fabriceren van willekeurige drivers en een willekeurig wisselfilter.

JorricK

hmzz ok ik weet niet eens wat een wisselfilter is dus veel verstand heb ik er niet van nee...
maar klinkt het zo slecht dan? eenzelfbouw kast? jah ik bedoel als hij ongeveer de goede maat is...

Bart_M

Elke speaker heeft andere parameters. Met die parameters ga je een kastvolume en crossoverfilter bepalen.
Wat wil je bouwen? 3 x een 18 cm unit is geen subkast, maar kan ook geen hoge tonen geven.

Begin met het bouwen van een bestand ontwerp, en ga eens kijken bij speakerland oid. Dat bespaard je een teleurstelling.

Grtn,
Bart

johnl

Een luidspreker is een samenspel van kast ( vorm, inhoud, systeem bv reflex of gesloten ) speakers, en dan met name de woofer en het filter en dempingsmateriaal. Alles moet op elkaar afgestemd zijn, je kunt dus niet zo maar een speaker in een kast stoppen en verwachten dat het klinkt. Als je niet de juiste parameters van de speakers weet kun je daar niet je kast op afstemmen. En zonder meetapp kun je geen optimaal filter maken. Als je zelf een luidspreker wilt bouwen koop dan speakers waarvan de waarden bekend zijn, kwalitatief goeie en veel gebruikte speakers zij oa verkrijgbaar van Vifa.

Groeten,

John.

Hopper

#5
www.remo.nl

Het is best leuk om zelf speakers te bouwen, maar verdiep je eerst eens in de verschillende soorten die er zijn. Je kan niet zomaar  "een kistje "in mekaar spijkeren en daar wat speakertjes inhangen, tenminste, het kan wel, maar het klinkt niet.....

succes
(cheque de link)