Simpele AV-receiver of tóch een all-in-one systeem?

Started by WilcoL, December 15, 2009, 23:39:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WilcoL

Hey mensen,

Ja, ik wil voor mij ouders een leuke, maar vooral ook eenvoudig te bedienen AV-receiver of compleet Blu-Ray-systeempje onder de kerstboom leggen. Ze bezitten nu nog een -destijds zeker fraaie- Kenwood losse componenten-set, maar die zal dan overbodig worden.

De aanwezige AV-setup is tot nu toe als volgt:

  • Panasonic 42G10 Plasma
  • Panasonic DMR-EH58 HD-DVD-recorder (via HDMI rechtstreeks op de G10)
  • PS3 (via HDMI rechtstreeks op de G10)
  • Bose Acoustimass 5 (2.1-luidsprekersysteem)

In de huidige situatie loopt het geluid van de TV en alle hierbovengenoemde bronnen middels een stereo cinchkabel naar de Kenwood geïntegreerde amp: nadeel hiervan is dat bijvoorbeeld bij het afspelen van MP3's over de PS3 de TV altijd aan moet staan... De aan te schaffen 'vervanger' zal met name gebruikt worden om 'gewoon' radiouitzendingen weer te geven en af en toe wordt er een Blu-Raytje of DVD'tje afgespeeld wat dan uiteraard via de receiver of 't systeem zal gaan lopen.

Ik neem aan dat de apparaten op de TV aangesloten zullen blijven en via een optische verbinding (puur voor het audio-gedeelte dus) met de receiver verbonden zullen gaan worden. Maar zeker weten doe ik het niet, dus geluidsdoorgifte over HDMI naar de reciver toe is toch een vereiste! Bij een all-in-one is dit natuurlijk geen issue...

De eisen:

  • Budget: tot zo'n 400 euro, tikkie meer mag zeker in het geval van de alles-in-één oplossing
  • Erg eenvoudige, intuïtieve bediening
  • Audiodoorgifte van bron naar receiver over HDMI
  • Goede tuner (maar dat zal tegenwoordig altijd wel snor zitten denk ik zo)
  • Duidelijke afstandbediening

Mijn pa is een hele goede man die mij en mijn oudere broer op zijn manier de liefde voor apparatuur en muziek heeft bijgebracht. Ook technisch sterk, maar de leeftijd heeft zijn effect: hij vergeet af en toe logisch na te denken  :dontgetit: ;D! Mijn moeder heeft eens een keer géén vrouw-typische knopjes antipathie, maar oook zij zal een helder apparaat zeker kunnen waarderen. Ik vind het dus echt enorm belangrijk dat het een duidelijk apparaat betreft. Wat handig kan zijn is de aanwezigheid tot het vastzetten van gedane instellingen: mijn Denon AVR-2808 heeft een mogelijkheid om elke setting te beveiligen en zoiets zou nuttig kunnen zijn...

Ik zat zelf te denken aan zoiets als de Denon 1610, maar misschien moet ik mijn licht ook eens laten schijnen over de apparaten van Sony. Een ander zijspoor zou een apparaat als de Panasonic SC-BT200 kunnen zijn (alles-in-één Blu-Ray-systeem): enige kanttekening bij zoiets is dat het Bose systeem nog te gebruiken zou moeten zijn & ik weet niet hoe zo'n kastje qua speakerterminals in elkaar zit (de schaar kan er uiteraard altijd in) en ze zullen geen 5.1 systeem gaan gebruiken denk ik zo...hooguit 3.1 lijkt me. En dat laatste levert waarschijnlijk weer problemen op bij zo'n compleet systeem.


Ik heb persoonlijk -uiteraard- de voorkeur voor een losse receiver, maar kan me voorstellen dat zo'n systeem wat simpeler en gebruiksvriendelijker is.

Kan iemand mij misschien van wat suggesties voorzien? Zou ik enorm waarderen!

Bedankt voor jullie tijd,

Groeten, Wilco

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

tiptop

Daar heb ik maar 1 antwoord op.
De marantz nr1501 receiver.
Die is adviesprijs voor 500 euro, dus misschien al in winkels (en in januari is het uitverkoop ;)) voor minder te krijgen.
Voldoet aan alle wensen.
Gebruik je de oude luidsprekers nog een tijdje op en kan je altijd later overschakelen op betere.
Hij is erg smal voor een receiver, er zitten 4 hdmi ingangen op en 1 uitgang. Kan alle formaten decoderen, doet upconversie van analoge bronnen enz..

Lijkt me een inkopper ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

WilcoL

Quote from: tiptop on December 15, 2009, 23:52:28
Daar heb ik maar 1 antwoord op.
De marantz nr1501 receiver.
Die is adviesprijs voor 500 euro, dus misschien al in winkels (en in januari is het uitverkoop ;)) voor minder te krijgen.
Voldoet aan alle wensen.
Gebruik je de oude luidsprekers nog een tijdje op en kan je altijd later overschakelen op betere.
Hij is erg smal voor een receiver, er zitten 4 hdmi ingangen op en 1 uitgang. Kan alle formaten decoderen, doet upconversie van analoge bronnen enz..

Lijkt me een inkopper ;)

Bedankt voor je input! Nog nooit van het apparaat gehoord...ik ga effe Google-en  ;D ;D

EDIT: lijkt me gewoon een goede receiver, zoals er eerlijk gezegd wel meer zijn in dit segment. Ken je het apparaat zelf? Kun je me iets vertellen over het bedieningsgemak bijvoorbeeld? Alvast bedankt!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

tiptop

Quote from: WilcoL on December 15, 2009, 23:54:56
Bedankt voor je input! Nog nooit van het apparaat gehoord...ik ga effe Google-en  ;D ;D

EDIT: lijkt me gewoon een goede receiver, zoals er eerlijk gezegd wel meer zijn in dit segment. Ken je het apparaat zelf? Kun je me iets vertellen over het bedieningsgemak bijvoorbeeld? Alvast bedankt!
Wat deze onderscheid van de rest is zijn kleine formaat, geen overbodige zaken die hem onnodig ingewikkeld maken, maar wel alle zaken die 99% van de mensen graag ziet, zoals de nieuwste beeld en audioformaten. En op de achterkant ook veel minder verbindingen , dus overzichtelijker.

Bediening is makkelijk, maar je moet natuurlijk wel even oefenen. ;)

Dus een uitspringer in dit segment, voor de mensen die niet top of the bill willen, maar een overzichtelijk apparaat dat niet te veel ruimte inneemt en makkelijk te bedienen.
De klank is warm en helder. erg aangenaam om lang naar te luisteren.

Zo voldoende info? ;)

Het best kan je naar een dealer om 'm even te bekijken en beluisteren. Dan krijg je ook een beetje een gevoel met het apparaat en weet je of het wat is.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

WilcoL

Helder verhaal! Dank je wel! Ik zal eens kijken of ik in de gelegenheid ben het apparaat ergens te 'voelen'. Het door mij genoemde panasonic systeem is ook ngo steeds een kanshebber: met een optionele draadloze module zijn de surroundspeakers draadloos te gebruiken. Dan hoeft mijn ma niet heel de zithoek om te switchen en hebben ze toch 5.1. wat mijn pa wel weer leuk zal vinden  ;D.

Kogel is nog niet door de kerk, dus het kan nog alle kanten op!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

tiptop

Je moet er rekening mee houden dat zo'n systeem (en helemaal draadloos) wel een stuk minder klinkt he!

Maar als het ergonomischer beter uitkomt, dan is het natuurlijk een optie. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

WilcoL

Na wat overleg met mijn oudere -en waarschijnlijk ook nog wijzere broer  ;)- ga ik toch voor de 5.1 Panasonic-combi!

@tiptop: bedankt voor je suggestie desalniettemin, ik heb de Marantz in het echt bestudeert en het is inderdaad een fraai apparaat. Ik vrees echter dat de ergonomie van die Panasonic-set inderdaad de doorslag geeft.
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

tiptop

Quote from: WilcoL on December 22, 2009, 08:54:17
Na wat overleg met mijn oudere -en waarschijnlijk ook nog wijzere broer  ;)- ga ik toch voor de 5.1 Panasonic-combi!

@tiptop: bedankt voor je suggestie desalniettemin, ik heb de Marantz in het echt bestudeert en het is inderdaad een fraai apparaat. Ik vrees echter dat de ergonomie van die Panasonic-set inderdaad de doorslag geeft.
OK.

veel plezier er alvast mee 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

WilcoL

Quote from: tiptop on December 22, 2009, 12:22:34
OK.

veel plezier er alvast mee 8)

Dat plezier moet mijn ouders best gaan lukken! Hopen dat ze het een leuk cadeau vinden onder de Kerstboom: zullen me wel weer dwingen onder gun-point dat ik het terug moet gaan brengen omdat ze het veel te duur vinden  ;D ;D ;D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear