Nescio - high end FAST met DSP

Started by holco, December 15, 2009, 20:54:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henkjan_O

Quote from: slobberbone on January  2, 2010, 09:09:32
Lijkt mij niet verstandig de Trio8 is behoorlijk gelijk aan de SDX10 en als de SDX10 meerdere wordt komt de breedbander in moeilijkheden lijkt mij.
het enige voordeel zou 'm zitten in de extra headroom die je hebt in het laagste laag, je zou dan bv nog wat extra kunnen korrigeren in de Hypex om zo ook echte lage klappen op vol volume te kunnen doen. dan zal je wel de 400W versie van de AS2 moeten pakken, want de AS2.100 heeft daar niet genoeg power voor.  met deze filtering (4e orde op 300Hz) zit de breedbander aan de helft van z'n xmax zo ergens bij de 100dB, lijkt me voor in de woonkamer voldoende toch   :angel:
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

solitaire

Interessante luidspreker !

Vooral door de digitaal direct-in en de luisterruimte-correctie mogelijkheden.

Toegegeven, 'k ben om te beginnen al een liefhebber van breedbanders (of eigenlijk, het ontbreken van 'flits-belichting'-tweeters ...) ... zal binnenkort eens een Speaker&Co opzoeken.



gefeliciteerd Henkjan



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Henkjan_O

ook mensen die zeggen dat ze niet van breedbanders houden zouden eens moeten gaan luisteren  ;D ik denk dat in een blinde test er maar weinig mensen het als een breedbander zouden herkennen. voordeel van een kleine unit, dan is de bundeling niet zo sterk als met bv een 4", en de Alpair is zeer gedetailleerd, beter dan menig tweeter. en door de DSP-ing is er geen kleuring die bij de wat eenvoudigere breedbander ontwerpen soms tegenkomt, en door de filtering hoeft de breedbander geen lage tonen te doen waardoor deze ook niet "dicht loopt" bij complexere muziek (een andere vaak gehoorde klacht over breedbanders)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

dre73

yep,dit is een volwaardig systeem die voor mij in het hoog ook geen beperkingen heeft!!
en dan dat middengebied :-*
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

taaiewillem

Wat een mooi ontwerp! Qua design zou ik er graag primaire Rietveld kleuren in willen zien. Dan komt het te staan in het museum van moderne kunst! Als de weergave ook zo goed is als de recensie zegt: een topper!
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

Henkjan_O

namens Ewoud bedankt voor t compliment   ;D

maar als je van De Stijl houdt, dan was het ontwerp van Ewoud van een jaar eerder in de Elektor special wat voor je:
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

amanda

Ik heb de Nescio's ook gehoord.
Het systeem klinkt groots!
Het bouw een enorme stage op wat denk ik typisch is voor een breedbander.

Ben weer aan het overwegen om ook weer breedbanders in te zetten  :wub:

dre73

QuoteBen weer aan het overwegen om ook weer breedbanders in te zetten

ik dacht het al! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

amanda

Tja een breedbander klinkt gewoon erg lekker  :tongue2:

taaiewillem

Een oude vuistregel zegt dat een weergever die 'lekker' neutraal moet klinken, ongeveer 600.000 als product moet hebben van laagste en hoogste onverzwakte grensfrequenties. Dus 300x2000 (telefoonkwaliteit) of 150x4000 (goede middentoner). Bij voorkeur dus geen wisselfilters binnen dit gebied.
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

solitaire

Quote from: taaiewillem on March 18, 2010, 22:11:42
Een oude vuistregel zegt dat een weergever die 'lekker' neutraal moet klinken, ongeveer 600.000 als product moet hebben van laagste en hoogste onverzwakte grensfrequenties. Dus 300x2000 (telefoonkwaliteit) of 150x4000 (goede middentoner). Bij voorkeur dus geen wisselfilters binnen dit gebied.

wie biedt 30x20.000  ;)

Zelf hield ik altijd de 400.000 aan (ingegeven door Jean Hiraga), maar idd. is 600D een mooi uitgangspunt.

De Nescio staat hoog op mijn luister-verlanglijstje :coffee:




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

jeroenkv

Quote from: amanda on March 18, 2010, 21:14:08
Tja een breedbander klinkt gewoon erg lekker  :tongue2:

Klopt, maar het voordeel komt vooral door de time alignment. Nu ik met DSP eerst alles gelijk zet voordat ik ga filteren hoor je filterovergangen niet meer. Er is duidelijk verschil met het gelijktrekken van de fase met het filter (ompoling, helling etc.).

Dracoplasm

Kan iemand mij wijzen op het artikel waar in de link naar wordt gerefereerd?
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Henkjan_O

welk artikel in welke link?

het artikel over de Nescio staat in de Elkektor Audio special 2009, gewoon op papier dus.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Dracoplasm

Quote from: Henkjan_O on April 19, 2010, 14:09:50
welk artikel in welke link?

het artikel over de Nescio staat in de Elkektor Audio special 2009, gewoon op papier dus.

Het artikel waar over in de link werd gesproken.
Dank je.
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Dracoplasm

Oeh, ze komen hier donderdag een paar daagjes logeren! Ben zeer benieuwd.
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Dracoplasm

Quote from: Henkjan_O on April 25, 2010, 11:10:23
veel plezier alvast   :headbanging:

Dank je.
Vraag me alleen af wat de mogelijkheden zijn icm de versterkers.
Is het mogelijk om alleen een dac aan te sluiten (waar dan pc/cd/dvd speler op aangesloten zijn) op de digitale ingang van de versterker?
Of moet er een voorversterker bij? Mits allebei mogelijk zijn, wat is dan wijsheid? Volume kan ook op de versterkers en ik zag dat er ook een ab verkrijgbaar is.
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Henkjan_O

hangt af van de versie van de AS2.100:  heb je de basis versie, dan heb je alleen een analoge ingang, dan kan je zelf kiezen of je 'm direct uit je DAC (of andere bron) voedt en het volume met de AS2.100 regelt, of dat je er nog een VV tussenhangt.  Heb je de digitale ingang versie, dan kan je ook nog 'm direct digitaal voeden (USB of SPDIF), dus direct uit de CD speler of PC
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Dracoplasm

Wat zou jij aanraden (als ontwerper/bouwer als ik me niet vergis)? Bedankt in ieder geval voor de informatie.
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Henkjan_O

ik heb het niet zelf 1-op-1 kunnen vergelijken, maar m'n klompen zeggen dat als je digitaal in gaat dat dat dan een DA en AD omzetting scheelt.  of je dat echt kan horen is de vraag natuurlijk... maar als je het weet dat je die niet hebt dan klinkt het ook beter (zonder enige bijbedoeling geschreven, we horen immers met onze hersenen).  wat in elk geval wel t voordeel is van digitaal in, is dat je veel minder last hebt van een inschakelplop
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Dracoplasm

Quote from: Henkjan_O on April 27, 2010, 22:15:10
ik heb het niet zelf 1-op-1 kunnen vergelijken, maar m'n klompen zeggen dat als je digitaal in gaat dat dat dan een DA en AD omzetting scheelt.  of je dat echt kan horen is de vraag natuurlijk... maar als je het weet dat je die niet hebt dan klinkt het ook beter (zonder enige bijbedoeling geschreven, we horen immers met onze hersenen).  wat in elk geval wel t voordeel is van digitaal in, is dat je veel minder last hebt van een inschakelplop
Ik heb sowieso meerdere bronnen, ik zou dan dus net zo goed de goedkopere versie zonder digitale ingang aan kunnen schaffen icm een dac?
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Henkjan_O

tja, als je meerdere bronnen fatsoenlijk wil kunnen schakelen is een VV wel handig, en heb je niet zo heel veel aan die digitale ingang.  tenzij je 'm ook aan je PC wil kunnen hangen (dat kan ook met die digitale ingang, gewoon USB tussen master en PC, windhoos herkent t als geluidskaart, en "ting" heeft nog nooit zo mooi geklonken)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

JeroenGRT

Hoe ziet het kostenplaatje eruit voor deze speaker? Ben ook wel erg benieuwd hoe zo'n dergelijk concept zou werken met een scan speak 10f breedbander en actief laag.

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)