Review Themescene HD82

Started by Rob_Dingen, December 14, 2009, 16:36:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Dag

Deze keer een review van de ThemeScene HD82 DLP projector.
Ondanks dat het hier op het forum DLP niet zo populair is vind ikzelf dit toch de mooiste techniek qua beeldkwaliteit.
De specs zien er op papier niet zo indrukwekkend uit als zijn concurrenten desondanks sta ik steeds weer te kijken naar de kwaliteit van het beeld wat er bij DLP af komt.
Tegenwoordig is het regenboog effect een stuk verbeterd ten opzichte van een paar jaar geleden ook de dithering is veel minder zichtbaar.
Vroeger hadden ze ook last van beweging onscherpte maar ook dat is voorbij.
Zo ook bij deze projector zie ik de regenbogen nauwelijks en kan zeggen dat ik er zeer gevoelig voor ben.

Uiterlijk menu bediening

De projector heeft een mooie vormgeving en is hoogglans zwart.
Er zitten 2 AB bedieningen bij eentje kun je achter op de projector klikken en die heeft zeer weinig knopjes en is eigenlijk voor de dagelijkse bediening.
De andere AB is uitgebreid en heeft achtergrond verlichting en de belangrijkste zaken zijn direct toegankelijk.
De menu's zijn overzichtelijk met legio instellingen op het gebied van Gamma Sharpnes Color en Color Temp.
Ook zitten er aparte RGB Gain en Bias instellingen voor een goede grayscale afstelling.
Helaas is er geen CMS aan boord.
Zoom en lensshift zit onder de lens op de bodem van de projector goed toegankelijk maar het voelt nog steeds goedkoop aan met veel speling op de wieltjes.
Maar de projector is mechanisch wel goed af te stellen.

Metingen

De kleuren zijn over gesatureerd wat zichtbaar is in de driehoek die hieronder afgebeeld is.
Dat is duidelijk zichtbaar ten opzichte van de REC709 standaard.
Als ik de berekende waardes bekijk is de projector ook niet mooi in balans.
Het is dus zeer jammer dat je geen CMS hebt om dit te corrigeren.
De grayscale is mooi vlak te krijgen en is verder geen probleem.
Contrast is niet geweldig zowel ANSI als on/off .
ANSI is 250:1 en ik had dit hoger verwacht omdat ik al wat film materiaal had bekeken.
Lumen.
Er zit een optie voor Dynamic Black ( DB ) en een optie AI.
DB is een sturing van de IRIS en corrigeert de licht intensiteit in het beeld.
AI is een lamp sturing die meer licht geeft in heldere scenes en donkerder word bij donkere scenes.
Er is dus geen lamp low of high setting voor handen.
Zoom Max AI off 460 Lumen  AI on 650 Lumen
Zoom Mid AI off 360 Lumen AI on 470 Lumen
Zoom Min AI off 290 Lumen AI on 380 Lumen
Contrast.
Zoom Max AI off DB off 1500:1 DB on 7900:1
Zoom Mid AI off DB off 1500:1 DB on 7900:1
Zoom Min AI off DB off 1600:1 DB on 7800:1
Zoom Max AI on DB off 2100: 1 DB on 10000:1
Zoom Mid AI on DB off 2100:1 DB on 11000:1
Zoom Min AI on BB off 2100:1 DB on 10500:1

Beeld
Ik heb verschillende Blu-Ray films bekeken die bekend zijn en ik kan zeggen ondanks de niet zo spectaculaire meet gegevens dat het beeld er goed uitziet en beslist met andere projectors mee kan.
Kleur is na het wat verlagen van color en wat tint afstelling toch redelijk goed nog iets over gesatureerd maar niet echt storend.
Zoals gewend bij DLP is het beeld zeer dynamisch met ruim voldoende licht voor een scherm tot 230cm.
Wel heb ik DB uitgezet omdat die veel te traag werkt.
Wat er gebeurt als je bijv een donkere sterrenhemel hebt (begin Ghost Rider) en de maan komt in beeld is er totaal geen detail in de maan en is dus volledig wit.
Na een seconde komt ineens alle details weer tevoorschijn dat is dus storend.
Er waren ook voldoende scenes waar ik er geen last van had tenminste ik zag het niet maar dit zou veel beter kunnen.
De AI setting heb ik ook een keer zien werken maar dat stoorde niet zo erg als de DB instelling.

Conclusie
Als DB goed zou werken en de projector CMS aan boord had was het een killer geweest voor het geld.
Maar helaas is dat niet het geval en moet je deze projector qua prijs vergelijken met bijv de Panasonic AE4000.
Hierdoor heeft de Pana bij mij een streepje voor qua kleurechtheid en instel mogelijkheden.
Toch qua beeldkwaliteit is het zeker geen miskoop en ik weet zeker dat er genoeg zijn die hier goed mee kunnen leven.
Dus eigenlijk wat gemengde gevoelens als calibrateur zie ik liever de Panasonic maar toch heb ik een voorkeur voor de look van DLP.
Zou zeggen ga zelf eens kijken wat je voorkeur heeft.

Rob








kermit

#1
Idd een leuke projector!Maar de DB is enorm storend. Ik heb hem zien spelen en het is net alsof iemand de brightness hoger en lager zet. Te traag. En zeker bij donkere naar lichtere scene's is het storend. Jammer dat ze het niet goed voorelkaar hebben anders was het een dijk van een projector geweest. Scherpte, dynamiek ziet er goed uit.

J.A.F._Doorhof

Jammer dat het ook bij de duurdere niet goed is met de dynamiek verwerking.
Blijf optoma wel mooie units vinden, helemaal gezien het geld.
Maar inderdaad jammer van de onrust die ik zie in het beeld, ben je er niet gevoelig voor blijven DLP's gewoon mooi.
Alleen tot nu toe nog geen goed werkend CMS systeem in een DLP gezien in de lagere prijsklasses.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

De Ai werkt dus niet met een vertraging van een paar seconden zoals bij de door Frank geteste HD20, maar de Dynamic Black lampsturing heeft wel een opvallende vertraging, jammer. Ook een beetje weinig licht, deze is toch de opvolger van de 80 die jij altijd voor iets grotere schermen of daglicht situaties aanraadde?

Rob_Dingen

#4
Hoi

Jawel op de AI zit ook vertraging maar dat vond ik minder opvallen.
Het probleem is dat ze de nieuwe technieken wel geïmplementeerd hebben maar het werk helaas nog niet goed.
Als je dat allemaal uitzet vallen ze weer terug naar de vorige modellen en lopen dus wat achter.

Rob

J.A.F._Doorhof

Misschien een firmware upgrade ?
Vond dat namelijk ook doodzonde van de HD65/20 had daar ook moeite met de flickeringen die het AI systeem met zich mee bracht, verder zijn het hele leuke units voor de prijs, maar zonder AI erg beperkt in mijn optiek.

Enige nadeel was dat de 20/65 wat soft ogen door de lens, hoe is de HD82 daarin ?
Heb je een resolutie patroon bekeken ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

De lens is niet super goed dat zie je ook aan de contrast metingen.
Maar echt soft vond ik hem niet maar ook niet rag scherp.

Rob

J.A.F._Doorhof

Mooi dan zou hij dus een stukje beter zijn dan de HD20, ik zag bij de HD20 bv amper verschil tussen 1080P en 720P testpatronen vooral in het hogere frequentie gedeelte was er een soort van softe schaduw om de lijntjes die je bv op de JVC helemaal niet ziet en op de Epsons/Sony etc. nagenoeg niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

De lampsturing krijg je niet snel voor elkaar met projectorlampen. De lampen gloeien nl behoorlijk na en snel dimmen is nou niet hun sterkste eigenschap.
Iris sturing is sneller. Of wachten op de led projectoren.

Bij de demo in duitsland had ik zelf zo nu en dan last van het regenboogeffect, ik adviseer potentiele kopers dan ook om hier goed op te letten en ook testmateriaal zelf mee te nemen (vooral hele felle (witte) stukjes in een verder donker beeld, bv autolampen in de nacht, roepen bij mij rbe op)

reza

Weet iemand de prijs van deze beamer?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: reza on December 15, 2009, 17:40:12
Weet iemand de prijs van deze beamer?
Bij Grobi incl reserve lamp €2999.-
andere winkels andere prijzen  ;)

donaldk

Okay, dus beter een JVC kopen voor hetzelfde geld of een Epson 5000 voor minder...

reza

Quote from: donaldk on December 15, 2009, 23:58:11
Okay, dus beter een JVC kopen voor hetzelfde geld of een Epson 5000 voor minder...





Dat bedoel ik.


Bedankt Kjelt voor de info ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bartvv

Quote from: reza on December 15, 2009, 17:40:12
Weet iemand de prijs van deze beamer?

De adviesprijs is 2499,- inclusief BTW


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

bartvv

Quote from: donaldk on December 15, 2009, 23:58:11
Okay, dus beter een JVC kopen voor hetzelfde geld of een Epson 5000 voor minder...

Ach, de JVC is D-ILA, de Epson TW5000 LCD en de Themescene HD82 is een DLP machine. Al deze projectiesystemen hebben voor- en nadelen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan DLP projectie, wat het scherpst is bij bewegende beelden. Bovendien blijft DLP het langst mooi.


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

Rob_Dingen

Quote from: donaldk on December 15, 2009, 23:58:11
Okay, dus beter een JVC kopen voor hetzelfde geld of een Epson 5000 voor minder...
Volgens mij zijn beide projectoren duurder en de 5000 is een ouder model.
Ook zijn beide voorbeelden niet op alle punten beter.
DLP heeft altijd de mindere specs maar ziet er in mijn ogen meestal beter uit.

Rob

Kjelt

Quote from: bartvv on December 16, 2009, 10:17:00
Bovendien blijft DLP het langst mooi.
Als je doelt op de levensduur van de panelen en verlies van CR dan is dit een beetje achterhaald. De JVC D-ILA panelen van de eerste generatie hebben nog steeds dezelfde CR. Dit in tegenstelling tot de SXRD van Sony die wel degelijk CR inboeten over tijd en de lcd panelen die te lijden hebben van het felle lamplicht. Alleen gaat het dan om 1000én branduren en dan hebben de meeste hun projector toch alweer geupgrade.

williams

#17
Ik heb een jaar of 2 de hd80 gehad en ben hier altijd tevreden meegeweest.
Nu ben ik in het bezit van de jvc 350 en ook hier ben ik erg tevreden over .
Daar ik bijde heb gehad kan ik denk ik wel zeggen dat ze allebij pluspunten hadden ,kwa contrast is de jvc de duidelijke winaar en dit zie je duidelijk terug in donkere scene's
Bij dag scene's zou ik toch de voorkeur willen geven aan dlp, vooral de dynamiek in het beeld is erg goed bij de optoma's en ook bij bewegende beelden blijft het wat scherper .
Na 2 jaar met de optoma hd80 was ik op zoek naar een nieuwe projector en toen heb ik ook naar de hd82 gekeken en het zag er inderdaad weer erg goed uit in dag scene's maar het contrast was niet verbeterd t.ov van de hd 80 en ook de werking van de iris vond ik niet goed werken ,het beeld leek een beetje te pompen met donker beelden.
Ik heb toen voor de jvc 350 gekozen ,maar met de hd82 zou ik ook goed kunnen leven ,buiten de automatische iris.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.