Epson TW2900 vs TW3500

Started by J.A.F._Doorhof, December 10, 2009, 18:25:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Dit zal wel een interessante worden denk ik.......

Een tijdje geleden hebben we de TW3500 getest en deze bestempeld als zeer goed in zijn prijsklasse.
Een titel die Epson eigenlijk continue te eer valt de laatste 2-3 jaar.
Dit heeft niets te maken met dat ITC een voorkeur zou hebben voor Epson maar wel met het feit dat ik (ITC) altijd open en eerlijk de reviews doet.
En ik denk dat dit stuk dat meer dan bewijst.

Toen de TW3000 en TW3800 op de markt kwamen heb ik een review geschreven waarin bleek dat de TW3000 en TW3800 feitelijk nagenoeg dezelfde projectoren waren.
Natuurlijk zijn er op papier kleine verschillen, anders kun je als fabrikant nooit waarmaken dat je meer geld vraagt voor de ene projector.
Ik had gehoopt dat dit een eenmalige actie was van Epson.........

Jammer genoeg is dat niet zo.
Ik wil beginnen met een verklaring :
ITC heeft de TW2900 pas vorige week voor review gekregen, de TW3500 hebben we al een hele tijd geleden gekregen en onze informatie van de TW2900 van DAT moment was dat de TW2900 een lager segment projector was die vooral bedoeld was voor de internet dozenschuivers en qua performance onder de TW3500 zou liggen.
Aangezien onze informatie normaliter zeer betrouwbaar is als we het rechtstreeks vragen (het gebeuren TW3000 TW3800 was toen niet bekend bij Epson NL en ik heb die bal aan het rollen gebracht) gingen we er dan ook vanuit dat er een wezenlijk verschil zou zitten tussen de 2900 en 3500......

In de review van de 3500 heb je al kunnen lezen dat het een op zich hele leuke projector is die voor het geld een goede performance neer zet, maar niet heel erg afwijkt van de TW3000/3800 alleen wat gunstiger geprijsd is. Aangezien de 2900 een stukje lager geprijsd is hebben we toch ook een aanvraag voor de 2900 ingediend om het verschil tussen beide projectoren eens goed te kunnen bekijken, ik had verwacht dat er een klein verschil zou zijn in scherpte en dynamiek (afgaande van de specs).

Waar bij de 3000 en 3800 namelijk online er eigenlijk geen verschil was tussen de 3000 en 3800 is dit bij de 2900 en 3500 wel zo.
We hadden dus in principe geen reden om aan te nemen wat ik nu ga opschrijven......

Qua uiterlijk verschillen de 3500 en 2900 wel.
De 3500 heeft een grijze zijkant en de 2900 is volledig in het wit uitgevoerd.

Echter daar stopt het jammer genoeg tot mijn schrik.
Ik heb 7 TW3500's gemeten en 1 TW2900 en tot mijn grote schrik zijn beide projectoren op papier misschien anders maar na de calibratie is er geen enkel verschil meer te bespeuren.
Beide projectoren hebben qua kleurruimte exact dezelfde afwijking in het groen en het gemiddelde contrast bereik van de projectoren ligt binnen een kleine marge (dus van ALLE projectoren), er waren 2 TW3500's die lager meten dan de TW2900 en 5 die marginaal hoger meten.
Dit is echter NORMAAL, er zit altijd wat afwijking tussen de projectoren onderling.

Mijn conclusie is dus dat BEIDE projectoren behalve de grijze zijkant verder exact gelijk zijn.
Ik heb hierover contact gehad met Epson en na veel navragen (Epson is daarin zeer open en snel dat moet ik ze echt als groot compliment geven) blijkt dat Epson international wederom 2 projectoren op de markt heeft gezet die nagenoeg gelijk zijn maar wel een prijsverschil hebben.
Je snapt dat ik dat ZEER kwalijk vind, een merk dat ik verdedig als zijnde een van de beste projectoren heb ik natuurlijk hoog zitten, en ik moet eerlijk zeggen dat de medewerking van Epson NL in ALLE zaken tot nu toe meer dan perfect was/is.

We wisten dit vorige week en hebben ook direct klanten die op de wachtlijst stonden geïnformeerd hierover.
Probleem is echter dat de 2900 slecht leverbaar is en de 3500 uit voorraad leverbaar was/is.
We wilde Epson echter wel de tijd geven om een goede oplossing te vinden voor dit "probleem".
Waar ik op gehoopt had was een extra lamp voor de mensen die de 3500 al gekocht hadden, of een aanpassing van de garantie op de 2900 waardoor er een echt verschil is tussen beide projectoren.
Jammer genoeg is er echter geen enkele speelruimte naar het nu lijkt.

Ik kan dus ook niet anders adviseren als de TW2900 aan te schaffen ipv de 3500 tenzij je de projector snel wilt hebben.

Ik wil via deze kant wel NADRUKKELIJK bevestigen dat ITC ten ALLE tijden te goede trouw heeft gehandeld.
Daarnaast wil ik BENADRUKKEN dat we onze mond hadden kunnen houden, aangezien er weinig bedrijven zijn die testen op de manier zoals wij doen had dit waarschijnlijk anders nooit naar boven gekomen of veel later. Wij zijn echter van mening dat we ten alle tijden een plicht hebben naar onze klanten om eerlijk en open te zijn in onze reviews.
Ik had beloofd een review te maken van de TW2900 en doe dat dan ook bij deze :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91602.0

Ik wil wel benadrukken dat Epson Nederland in deze 100% meegewerkt heeft aan mijn eisen, maar jammer genoeg niet de "final say" heeft in deze.

PERSOONLIJK vind ik dit soort praktijken niet netjes.
De reden die word opgegeven is dat de 3500 bedoeld is voor de dealers die echt in het home theater segment zitten en de 2900 speciaal is voor de webverkopen.
Mijn conclusie is dat ik beide kan leveren en dus mijn klanten vanaf nu voor de keuze zal zetten dat de levertijd bepaald welke projector ze willen hebben en dat zodra de levertijden gelijk lopen we alleen nog zullen adviseren naar de 2900.

PERSOONLIJK vind ik dit een zeer kwalijke manier van zaken doen van Epson international, dit brengt mensen enorm aan het twijfelen over de producten die ze moeten aanschaffen.
Dit brengt Epson ook in gevaar om met de duurdere versies te blijven zitten.
Mijn advies was dan ook heel simpel om de garantie van de 2900 in te korten tot bv 2 jaar en geen lamp garantie.......

Laten we hopen dat er alsnog wat gebeurt, in ieder geval voor de mensen die nu een 3500 hebben.

Reacties vraag ik om NETJES en RESPECTVOL te houden, vergeet niet dat de mensen van Epson die op DIT forum actief zijn hier buiten staan.
Ook voor hun was dit een schok..
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FivePack

#1
Dit is inderdaad minder nieuws, vooral omdat ik mn 3500 zaterdag bij ITC heb opgehaald. Ach ja maar hopen dat ze het alsnog inzien en een leuke kerstattentie bedenken :D
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

AllStar

Wat is het prijsverschil tussen de 2900 en 3500 bij jou Frank, dus incl. de calibraties? Wil verder zeggen dat ik het netjes vind dat je zo eerlijk bent . .

J.A.F._Doorhof

@Fivepack,
We balen hier zelf ook wel redelijk van zoals je begrijpt.
Aangezien onze marges op deze projectoren echter zeer laag zijn kunnen we zelf weinig doen jammer genoeg.
Laten we hopen echter dat er alsnog "iets" komt.....

@Allstar,
Ik dacht uit mijn hoofd rond de 300.00 maar dat weet ik niet zeker, ben nu thuis.
Het gaat niet om netjes te zijn, het gaat erom dat ik ben voor 100% eerlijke informatie.
Er word me wel eens verweten dat ik een Epson fanboy zou zijn, dit weerleg ik altijd en ik hoop dat dit dat ook onderstreept.
Wij van ITC zijn gewoon van mening dat het merk moeten leveren met de beste prijs/kwaliteit maar zijn ook van mening dat we 100% eerlijk moeten zijn, ook al schaadt dat misschien dat merk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FivePack

@ Frank, zie dat mijn post dubbel is uit te leggen, maar in dit geval staat "ze" niet voor ITC, laat dat duidelijk zijn ;D
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Ik ben een van de personen welke een 3500 besteld heeft en kan dus voor de 2900 gaan. Balen voor degene welke wel een 3500 nu hebben.
ITC kan ik alleen maar complimenten geven, chapeau :clapping:

J.A.F._Doorhof

Balen is een groot woord, ze hebben nu een fantastische projector en hoeven niet langer te wachten als ze al gedaan hebben.
We weten alleen dat de 2900 moeilijker leverbaar is op dit moment, we hopen dat dit snel opgelost is natuurlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Valkyrie

Frank, heb je de projectoren vergeleken rechtstreeks vanuit de doos of heb je ook na bijvoorbeeld 200 uur ze aan dezelfde test onderworpen? M.a.w. is er ook gekeken naar het verloop van de kwaliteit?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Pos

maar waar is dan de review van de 2900 (de link gaat naar een review van de 3500)
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

J.A.F._Doorhof

de projectoren waren nieuw uit doos maar dat maakt niet uit.
Contrast, ANSI, kleuren, lightoutput etc zijn allemaal gelijk.

@pos,
heb je wel gelezen wat ik post ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AllStar

Quote from: Pos on December 10, 2009, 22:35:09
maar waar is dan de review van de 2900 (de link gaat naar een review van de 3500)

Hint: volgens de metingen van Frank > 2900 == 3500  :dry: :dry:

Pos

nu snap ik hem............ :dry:   *zet Bowmore maar weer in de kast*
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

FireStarter

Ik zit nu zelf ook met het probleem. Ik lijk wel gek om voor de 3500 te gaan maar ik wil hem gewoon voor de kerst hebben. Daarom heb ik geen andere keuze. Voor mn gevoel is de 3500 al een goedkope projector omdat ik rekening hield met de €1800 van de TW3000.

moviescanner

Hoi,

geldt dat dadelijk ook voor 5500 vs 4400 ? ik hoop het niet, zou schadelijk zijn voor Epson.

groetjes,

Erik

bmateijsen

Dat zijn twee heel verschillende projectoren... Totaal andere discussie.

Quote from: moviescanner on December 11, 2009, 10:31:04
Hoi,

geldt dat dadelijk ook voor 5500 vs 4400 ? ik hoop het niet, zou schadelijk zijn voor Epson.

groetjes,

Erik

moviescanner

@bmateijsen

Oké, gelukkig maar  :) Ik had mijn zinnen gezet op de 5500 om deze aan te schaffen

groetjes,

Erik

PsycoHero

Volgens mij is de optische zoom toch ook verschillend?
Voor mensen waarvoor de plaatsing van de projector kritisch is lijkt me dit wel van belang...

Kan je dit bevestigen Frank?
Onkyo TX-SR607, Energy Take Classic 5.1, Philips 37PFL9732D/10, Epson TW-3500, Kingpin LMS-210, PS3, AMD PhenomII 940 BE...

Erwin25

Tja..

Ook ik heb afgelopen zaterdag mijn TW-3500 opgehaald.
Ik heb behoorlijk lopen pushen (excuses Annewiek.. :) ) om hem z.s.m. geleverd te krijgen.

Met zoveel zaken, kan het zijn dat er achteraf iets goedkopers (maar net zo goed) op de markt komt.
Ook ik wil ITC bedanken voor de eerlijkheid en de inzet om Epson over te halen om iets te doen voor de TW-3500 eigenaren.

(P.S. extra lamp zou echt geweldig zijn!).

Overigens ben ik heel erg blij met de TW-3500 en beleef ik hier zoveel lol aan dat ik nu geen enkele vorm van spijt heb.

Ik zal eerdaags even wat foto's posten van het uiteindelijke resultaat. Morgen wordt eerst nog mijn nieuwe Pana G10 geleverd...dan is het (voorlopig  :bigsmile:) weer even klaar.

(geluid is the next step...wat een hobby is het ook... pffff.. $$$$)

Erwin
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

J.A.F._Doorhof

De projectoren zijn van de Epson site verdwenen op dit moment dus ik kan dat niet checken.
Het zou best kunnen, ik test hier op een 2.00 breed scherm en kan gewoon simpelweg MEETKUNDIG geen verschil vinden.
Qua lightoutput lopen ze gelijk op, en op eigenlijk alles.

Het kan natuurlijk zijn dat er een andere lens gebruikt is, maar het lijkt me gewoon dat het dezelfde units zijn.
Zodra de specs weer online staan wil ik er best naar kijken.

Volgens mij was bij de oude specs een verschil van 100 ansilumen wat op dit soort getallen gewoon verwaarloosbaar is.
Ook was de aperture anders waarbij duidelijk een fout zat in de TW2900 want apertures van f22-45 is een beetje extreem :D
Wat ik denk is dat na de TW3000/3800 er is besloten om online er kleine verschillen in de specs te zetten, maar dit is speculatie van mijn kant, LET OP IK BEWEER DUS NIET DAT DIT WAAR IS.

Wat ik wel 100% zeker weet is dat er nagenoeg geen ENKEL verschil is tussen de units, ook in demo's met een 2900 en 3500 naast elkaar kon geen klant een verschil zien.
Het kan dus best dat er met zoom een verschil in zit maar ik heb dat hier niet voor handen en uiteindelijk gaat het om het beeld.
Nogmaals even wachten tot ik de specs zie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Aangezien ik niet hou van dingen als, "weet ik niet zeker" hebben we even een TW2900 en een TW3500 op elkaar gezet.
Lenszoom is EXACT gelijk, lensshift is EXACT gelijk.

Dus er zit GEEN verschil in het zoombereik of lensshift.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

misschien heeft men hier iets aan, enige verschil hier is het ansilumen contrast en de soort lamp (E_TORL tov UHW), weet bij god niet wat dat betekend :).  Voor de rest zie ik geen verschil in specs.


http://www.aboutprojectors.com/projector_compare.php?brand1=7&prodid=11139&brand2=7&prodid2=11138&brand3=&prodid3=&submit=Compare+Now

J.A.F._Doorhof

Dat is de Epson - Twin Optimised Reflection Lamp of wel een lamp met een andere reflector waardoor hij kleiner is en meer rendement heeft en in principe koeler blijft.
Ik zou op de spareparts moeten kijken of ze dezelfde lamp gebruiken maar dan nog de metingen zeggen me gewoon dat het dezelfde projectoren zijn.

Feitelijk is het natuurlijk nog steeds een zelfde lamp in essentie.
Kan dus best zijn dat twee namen gebruiken om wederom een verschil te laten lijken.
Ik ben daar dus ook ingetuind voordat ik ze zag.
Bij de 3000-3800 was zelfs op de site geen verschil te vinden. Nu wel.
Maar nogmaals ik kan het niet zien en niet meten.
En ook qua zoom en shift zijn ze dus identiek (waar ook verschil in zou zitten)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Annewiek

ik zal morgen eens kijken wat voor lamp er in de TW2900 moet, ik denk ook gewoon de ELPLP49, dat is de lamp van de TW3500/TW5000
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

oud_account_1

Ik ben blij dat de 2900 identiek is aan de 3500, ik was van plan een 3500 aan te schaffen, dus dit scheelt weer wat :headbanging:
Vanaf wanneer is de 2900 goed leverbaar, en geldt dat dan voor alle officiele leveranciers?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values