Crusade Audio DE CA Cones (versus Ceraballs)

Started by frank2, October 17, 2010, 11:33:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frank2

Zoals eerder geschreven mocht ik van Rogier de eigenaar van Crusade Audio 2 stel CA Cones lenen voor een test/review.
Omdat ik bezig ben met onderzetters om het plat uit te drukken vond ik dit zeer prettig vooral omdat elders al iets geschreven is over de CA Cones wat behoorlijk positief was.
Nadat ik een half uur met Rogier had gepraat en had geluisterd naar zijn echt goede speakers kreeg ik de CA cones mee. Die man is echt gepassioneerd over zijn producten.!

Afgelopen vrijdag kreeg ik ook de ceraballs te leen van Snowmaster en konden wij ze gaan beoordelen.
Wij hebben dat gedaan op mijn set (Oppo+TUC upgrade, belles voor en eindversterker, Usher speakers de BE10, stroomkabels pink faun, blok furutech 609 en een aparte audiogroep met de groef zekering) De gehele set staat op zware massieve planken van 4 cm dik beukenhout. Uit ervaring weet ik ondertussen dat elke verandering hoe klein ook meteen hoorbaar is.

Wij zijn beidden gaan luisteren naar diverse soorten cd's die wij beiden erg goed kenden zoals Dire straits, alison krauss e.d.

Ik ben begonnen met 1 stel CA Cones onder de Oppo cd speler te zetten, verder stond alle andere aparatuur op de dikke planken.
Het effect wat ik meteen hoorde loog er niet om, dit was absoluut niet meer subtiel dit effect was meer dan duidelijk hoorbaar. Er kwam een enorme rust in de muziek, de muziek werd helderder het hoog sprankelender maar vooral zuiver, geen schreeuwigheid of wat dan ook, zuiver, helder rust. Dit bleef consequent zo bij alle muziek. Daarna onder de voorversterker ook cd CA Cones geplaatst, dat resulteerde in meer dynamiek zonder dat er verder wat veranderde. Deze CA Cones zorgen voor een rust, meer detaillering en niet te vergeten een zekere flow van de muziek waardoor je opeens uren naar de muziek kunt luisteren. Oh en niet te vergeten het geluidsbeeld wordt iets breder. Wel viel me ook iets op wat ik minder prettig vond; de klankkleur werd is anders, bij een trompet hoor je duidelijk de trompet maar de klankkleur rond om de trompet, de warmte, het volle is aanmerkelijk minder, het is alsof de cones het middengebied een beetje "opschonen".

Daarna was het de beurt aan de Ceraballs:
Deze doen geheel iets anders met het geluid, het lijkt alsof er niet veel veranderd, maar er komt diepte, gelaagdheid in het geluid, meer detaillering, het beeld qua breedte blijft ongeveer gelijk. Als je dan nog een stel ceraballs onder de voorversterker zet krijg je ook meer rust in het beeld en nog meer diepte, gelaagdheid, met een grote dynamiek.
Bij deze ceraballs was er duidelijk wel een warmte rondom de trompet.

De prijzen voor beide producten liggen echter wel mijlenver uit elkaar. CA Cones 31,= euro en Ceraballs 134,= euro.

In mijn set wordt het in ieder geval een combinatie van beiden.

In vele sets hier op het forum ben ik ervan overtuigd dat de CA Cones een zeer positieve uitwerking zullen hebben, en aangezien ze haast niets kosten zou ik ze zeker uitproberen. Ze zijn te bestellen bij Peter van Hifi supply. (Crusade audio is een importeur en levert vlgs mij niet rechtstreeks aan klanten)

Misschien wil snowmaster nog wat aanvullen....

AANVULLING DOOR SNOWMASTER:

Snowmaster wil best wel iets aanvullen  Wink.
Het lastige van dit soort luistersessies is altijd de persoonlijke beleving en woordkeuze. 
Het leuke van luisteren samen met Frank is dat wij tot nu toe altijd tot dezelfde conclusie komen, maar ook andere woorden kiezen.
Ik zou zelf de Cones niet als sprankelender betitelen. De Cones doen het geluid inderdaad goed, maar bedekken ook een deel van de weergave met de "mantel der liefde".  Ze voegen iets toe dat ik juist als warmte wil betitelen en halen hardheid en onrust weg. Helaas zal dit ook vaak definitie weghalen. Het geluid wordt meer smooth. De sound wordt hierdoor zeer relaxed en aangenaam.
Als ik het woord commerciƫler gebruik dan doe ik de Cones te kort, maar de meeste luisteraars zullen de Cones als erg aangenaam ervaren. Onder veel sets zullen ze het erg goed doen.

De Ceraballs zijn kritischer. Ceraballs leggen namelijk ook zwakke schakels bloot en dat vindt niet iedereen prettig.
Ook zullen ze het niet met elke ondergrond even goed doen. Plexiglass bv. van een platenspeler of ondergrond kan too much worden.
Als je geconfronteerd wordt met zwakke schakels zal het voor menigeen lastig worden om te kunnen onderscheiden of het geluid verbetert is en dat een zwakke schakel hoorbaar is geworden of dat het gewoon slechter klinkt.
Velen komen dan tot de conclusie dat de Ceraballs slechter klinken. Na de Cones zal menigeen deze conclusie trekken.
De Ceraballs kunnen echter meer definitie, dynamiek en ruimtelijkheid aan het geluid geven. Als er echter ergens hardheid of metaligheid in de sound zit, dan wordt je daarmee bikkelhard geconfronteerd en zul je op zoek moeten naar de oorzaak.
Want de Ceraball geeft de trompet zijn natuurlijkheid terug, hij zal je als trompet dynamisch tegemoet komen en duidelijker in de ruimte geplaatst worden dan de Cones dit kunnen. Tevens zul je misschien ook de zwakke schakels in je keten beter gaan horen en dus weer aan het werk moeten omdat je hoort dat je set nog meer kan.

Met de Cones lig je dan al met een glas wijn in de hand op de bank......genietend van een relaxte smooth sound.
Het is dus ook belangrijk wat je wilt en wat beter bij jezelf of je set past. De Cones verdienen in ieder geval de aandacht van elke liefhebber en voor dit geld ben ik nog geen betere voetjes tegengekomen.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

"Naais one" Frank! ;D

Ik moet nog een laatste hand leggen aan mijn review en ik zal ook eens gaan publiceren...
Ik weet wel dat ik de cones II ook nog ga proberen.
Dus daar is het wachten op ... ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

solitaire

mooi verslag !

Heb je nog geschoven kwa locatie van de Cones tov. het apparaat ? Door massa-concentratie / constructie / functies binnen een apparaat kan per locatie de trillings'vorm' en amplitude sterk wisselen, met daardoor mogelijk wisselende uitwerkingen van de Cones.

Heeft Crusade de Cones al beschikbaar in andere kleuren dan wit trouwens ... ('k zie niets ervan op hun site)




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

frank2

de cones zijn er alleen in wit, maar ze zijn gemakkelijk te verven.
(de locatie van de cones maakt niet zoveel uit, wel geprobeerd.) Wat nog wel uitmaakt is of je de "punt" naar onderen hebt staan, max. effect of naar boven, wel effect maar minder.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

ajbeefde

Quote from: frank2 on October 17, 2010, 14:31:39
de cones zijn er alleen in wit, maar ze zijn gemakkelijk te verven.
(de locatie van de cones maakt niet zoveel uit, wel geprobeerd.) Wat nog wel uitmaakt is of je de "punt" naar onderen hebt staan, max. effect of naar boven, wel effect maar minder.

Volgens mij is men er bij het ontwerp ook van uit gegaan dat de punt naar beneden geplaatst dient te worden.

En Roger verkoopt ook aan particulieren.  Heb laatst nog wat aangeschaft bij hem.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

frank2

aanvulling door snowmaster (staat in mijn topic) bijgevoegd.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Quote from: Peerless Monster on October 17, 2010, 11:36:51
"Naais one" Frank! ;D

Ik moet nog een laatste hand leggen aan mijn review en ik zal ook eens gaan publiceren...
Ik weet wel dat ik de cones II ook nog ga proberen.
Dus daar is het wachten op ... ;D

a.s. maandag krijg ik de eerste nieuwe cones, want dan zijn ze klaar. +/- 2 cm hoog!!! ipv 3,7 cm bij de normale cones
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

Quote from: frank2 on October 21, 2010, 10:56:27
a.s. maandag krijg ik de eerste nieuwe cones, want dan zijn ze klaar. +/- 2 cm hoog!!! ipv 3,7 cm bij de normale cones

Dan ben ik ook weer zeer benieuwd naar de verschillen Frank! ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

advr



Heb ook een setje van die witte dingen besteld en inmiddels ontvangen. :P
Ik vind het wel leuk van dit soort kleine experimenten.

Eens kijken of ik iets ga vernemen. Ze komen onder mijn Linn Majik DS-i ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

lees ik ineens dat er ook lage modellen bestaan... :baaa: :baaa:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Peerless Monster

Quote from: advr on October 21, 2010, 13:18:38
lees ik ineens dat er ook lage modellen bestaan... :baaa: :baaa:

Jaaaa bijna!!
gewoon platgedrukte cones...

Heb je al geexperimenteerd Ad?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

advr

Quote from: Peerless Monster on October 21, 2010, 13:22:34
Jaaaa bijna!!
gewoon platgedrukte cones...

Heb je al geexperimenteerd Ad?

Nog geen experimenten gedaan. Ik dacht even dat ze van gips waren... ;D

Ik weet niet wat mijn Linn app met ontkoppeling doet. Nu staan ze op dempende voetjes dus het andere principe.
Wel weet ik dat mijn buizenversterker niet van ontkoppelen houdt omdat je dan de trillungen van de trafos' niet weg krijgt. Vandaar de Blotevogel onderzetters. Die dempen. Ook mijn LP12 wil niet op glas maar op dik multiplex berken of zo. Dus relatief zachte ondergrond.

Beetje spelen!

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

frank2

Ik lees net dat de platte cones met +/- 20 euro verhoogd zijn, dat vind ik persoonlijk teveel. Dan neem ik wel de cones.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rogiervh


Per set van 3 zijn ze idd iets duurder, om exact te zijn 14,95 euro. Maar er zit ook meer materiaal in, en meer werk.

De werking is verglijkbaar, zij het dat de ceramic feet het hoog nog iets losser laten spelen, en iets meer ruimtelijkheid. Dat zijn mijn bevindingen in een direct vergelijk met de Cones onder een cd speler op een houten meubel.

Gr. Rogier