KEF Q7 poort demping

Started by DualIP, August 18, 2003, 22:26:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DualIP

Heb sinds kort een stel KEF Q7 front speakers.
De meeste reviews zijn lovend over deze speakers, als klein minpuntje wordt soms de basweergave genoemd.
Echter, in geen enkel review wordt vermeld wat het effect is van de 2 bijgeleverde stukken schuimrubber, die je naar smaak kan plaatsen in de 2 bas poorten.

Bij een enkele baspoort levert schuimrubber gewoon wat demping bij afsnijfrequentie:iets lager rendement bij  strakkere basweergave

De Q7 heeft 2 poorten/reonantiekamers dus er valt uitgebreider mee te spelen.
ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen........

jaco

Ik vrees dat je op dit forum haast een roepende in de woestijn bent qua KEF.
Ik heb ook een kef set, maar ja, bandpass modell 2's. Niet verstandig om die dicht te schuimen.

Ik weet niet hoe de Q7 opgebouwd is, maar bij de nieuwe reference zijn de 2 laag weergevers (203, 205) gemonteerd in hun afgesloten eigen behuizing. Als dat bij de Q7 ook zo is, dan zou je 1 of 2 poorten kunnen dichten, en dan redelijk de zaak moeten kunnen aanpassen.

Ik zou zeggen: proberen, en maar luisteren wat het beste klinkt, maar dat had je zelf ook wel al bedacht neem ik aan.

Maar wie weet is er een mede Q serie eigenaar hier.

Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MIIB

Ik heb bij mijn fronts (Kef Q5) de poorten aan de achterkant ook dichtgestopt met het bijgeleverde schuim. Zonder de 'proppen' hard ik teveel last van boemerige bas, waarschijnlijk omdat ze vrij dicht bij de muur staan (30 cm). De poorten aan de voorkant heb ik ook dicht gehad, maar daar werd de bas wel erg droog van.

hoop dat je hier iets aan hebt, maar waarschijnlijk zal je toch zelf moeten proberen en luisteren om er echt uit te komen wat beter klinkt.

Rob
It really tied the room together....

garmtz

Vreemd, dat ik steeds weer hoor dat de Q-serie zo boemt (zie HVT)... Waarom niet een ontwerp maken dat al gewoon gelijk goed is zonder aanpassingen?  ???  Of ben ik nou te hard/onredelijk?

patrick_vdb

Hi,

Wellicht marktverbreding, een speaker die inzetbaar is in meerdere soorten en maten ruimtes, al dan niet met een aanpassing zoals dichtstoppen van de poorten.

Mvrgr

Patrick

garmtz

#5
Goed punt. Maar het lijkt dan een commerciƫle overweging. En die zijn zelden goed voor de geluidskwaliteit...

MIIB

Tja, in mijn geval ligt het ook duidelijk aan de plaatsing. Basreflexpoorten en muren combineren niet zo gemakkelijk  ;)

Dat wist ik ook van tevoren, maar met de oplossing van de schuimrubberproppen heb ik de boel prima in balans. Dus of je te hard bent..... misschien  ::)

Rob
It really tied the room together....

garmtz

Quote from: MIIB on August 20, 2003, 21:27:10
Tja, in mijn geval ligt het ook duidelijk aan de plaatsing. Basreflexpoorten en muren combineren niet zo gemakkelijk  ;)

Dat wist ik ook van tevoren, maar met de oplossing van de schuimrubberproppen heb ik de boel prima in balans. Dus of je te hard bent..... misschien  ::)

O.k. In jouw geval is het een soort noodzakelijkheid. Maar hoe presteert de speaker in 'ideale' omstandigheden, dat is interessant. Nu is er niet zoiets als een ideale luisteromgeving, maar er is wel zoiets als een grote gemene deler. Het zou zo moeten zijn dat een speaker in die situatie zonder aanpassing gewoon o.k. klinkt.

patrick_vdb

#8
Quote from: garmtz on August 20, 2003, 21:26:53En die zijn zelden goed voor de geluidskwaliteit...

Commerciele overwegingen zijn idd vaak een doorn in het oog voor wat betreft de kwaliteit, ben zelf ook van mening dat een speaker zonder aanpassingen goed behoort te klinken in de ruimte waar zij komt te staan.

Maar misschien ligt er nog wat anders ten grondslag aan de keuze voor dit soort oplossingen? Wellicht willen ze de klant "slechts" de gelegenheid geven om de speaker (welke misschien te groot is voor de ruimte of welke misschien niet eens ideaal geplaatst kan worden vanwege domestische redenen) toch naar "behoren" zijn taak te laten doen ipv te moeten zeggen dat de betreffende speaker niet geschikt is voor de betreffende ruimte.

Mvrgr

Patrick

Rob_Dingen

Hoi

Ik vind het een hele goede oplossing en tweak dat zouden er meer moeten doen.
Als je naar het laag luistert luister je niet naar de speaker maar de ruimte waar hij staat.
Als je ze dan in een hoek of dicht bij de muur zet en je zit zelf ook bij de muur dan heb je veel te veel laag.
Maar het kan ook zo zijn dat je net in een dip van het laag zit op je luisterplek.
Nu zijn alle bovenstaande punten meestal wel op te lossen door juiste plaatsing oftewel verbouwing van de woonkamer waar niet iedere vrouw gelukkig mee is of praktiesch niet is uit te voeren.
Dan heb je ook nog ruimtes die laag vreten en die heel vet klinken bij deze speaker hebben ze dan mooi de ruimte gegeven om er zelf mee te expirimenteren.
Door de basreflex afstemming te veranderen gaat de kwaliteit zeker niet achteruit integendeel.

Rob

J.A.F._Doorhof

Hi,

B&W heeft als het goed is ook stukken schuim van verschillende diktes en samenstelling bij de speakers, dit heeft mij gered in mijn oude ruimte waar de surrounds gewoon veel te bonkerig klonken (verkeerde opstelling, maar goed).

Het is in ieder geval een VEEL betere oplossing dan sokken in een poort stoppen.

Ook bij onze bazuinen wordt vaak BAF (hoop dat ik het goed spel) meegeleverd dit om de lage tonen wat te kunnen dempen in bepaalde ruimtes.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Kef doet dit ook iets soortgelijks bij de reference series.
Daar kun je een aanpassing in het filter doen. Er is te kiezen uit 3 standen. 1 voor basarme omgeving, 1 voor bar rijke omgeving en 1 voor de muur plaatsing.
Dat systeem zal wel redelijk duur zijn: complex filter, en misschien proberen ze het bij de Q serie inderdaad betaalbaar op  te lossen door met de poort afstemming te spelen.

Ik zie ook niet in waarom dat minder zou zijn. Het geeft inderdaad mensen de kans de speaker iets af te stemmen op de ruimte zonder ingrijpende veranderingen in zitpositie, kamerindeling etc.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

ChrisR

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 21, 2003, 09:21:23

Het is in ieder geval een VEEL betere oplossing dan sokken in een poort stoppen.


Hmmm, dat heb ik dus (q55.2), ook aan de achterkant. Wat is een betere oplossing? Bij mijn kef's werd destijds niets meegeleverd om de poort(en) dicht te stoppen.

Chris

Cinematic

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 21, 2003, 09:21:23

Het is in ieder geval een VEEL betere oplossing dan sokken in een poort stoppen.

Tja,.. probeer eens SCHONE sokken !  ;D


mvg.

ChrisR

Bedankt voor de tip.
Sokken zijn inmiddels gewassen en weer droog.

Klinkt hetzelfde  ;D

mradem

Ik heb ook speakers uit de q serie. De kleinere broer de Q3 als fronts. Bij mij klinken ze geweldig en heb geen last van boemig geluid. ben echt tevreden met me speakers. Mja er is natuurlijk altijd baas boven baas :P .

MIIB

Quote from: mradem on September  3, 2003, 22:24:13
Ik heb ook speakers uit de q serie. De kleinere broer de Q3 als fronts. Bij mij klinken ze geweldig en heb geen last van boemig geluid.

De Q3 is ook een behoorlijk andere speaker (2-weg), de Q5 heeft een extra basspeaker en is 2,5-weg. Van de Q3 wordt vaak gezegd dat ie wat licht in de bas is, maar blijkbaar komt het met jouw accoustiek/plaatsing prima tot zijn recht   ;)

Rob
It really tied the room together....

mradem

Jahoor prima icm de Rel sub. Mja het ook een slaapkamer ;D .

Major_Ton

Hallo,

Ik heb eens naar de Q-7's geluisterd in een acoustisch behoorlijk bewerkte ruimte. Ik moet zeggen dat het laag behoorlijk in balans was met het midden en hoog.
Een basreflex poort zorgt ervoor dat er lagere frequenties hoorbaar zijn vanuit de poort dan vanaf de woofer. Als je de poort dempt, gaat de speaker minder in het laag door en kan de lucht stroom niet meer 'blaffen' op de muur.
De speaker levert dus gewoon minder laag, maar de tonale balans van de speaker blijft hetzelfde.
Toch snap ik niet waarom fabrikanten speakers blijven ontwikkelen met een poort aan de achterzijde. Je hoort altijd van dezelfde complicaties. Megeleverde faom proppen om een bonkend laag te voorkomen en dus een moeilijke plaatsing. Plaats die poort gewoon aan de voorzijde en klaar!

Anywayzzz, met Foam proppen is niks mis, je verliest alleen wat frequenties in het laag.

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

jankees

Een beetje off topic maar nu we het toch hebben over de Q serie van Kef.

Ik denk erover om over te stappen op deze serie en vraag me af of ik de Q5 of de Q7 moet hebben als fronts. Ik heb een basarme kamer. Alle bas verdwijnt op een of andere manier bij mij.

Geeft de Q5 voldoende bas weer of doet hij op dat gebied belangrijk onder voor de Q7? Wie of wie?

Groet, Jan-Kees

MIIB

De Q5 is niet bepaald een basarme speaker  ;) zie ook boven...

Van de Q7 wordt wel gezegd dat de bas meer in balans is met mid en hoog dan bij de Q5, ik was daar zelf na een luistersessie niet zo van overtuigd.

Over het 'verdwijnen' van bas: noem eens wat meer details van je kamer, zoals oppervlak/inhoud, soort vloerbedekking, L-vorm/vierkant, plaatsing speakers etc. etc.

Dat soort overwegingen bepalen ook het soort speakers natuurlijk, Q7's zijn tenslotte ook gewoon een maat groter......  8)

Rob
It really tied the room together....

mradem

Ik heb toch mijn Q3 als fronts ingeruild voor de Q7. Die Q3 stonden op small. Kan ik die Q7 speakers nu het best op large zetten?