zoek speakers

Started by Andre, August 18, 2003, 18:08:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andre

ík heb 2 Mission 700 speakers die ik als rears gebruik. nu heb ik al die jaren als fronts 2 grote joekels van een Toshiba speakers gebruikt..  van die mooie grote houten kasten van 20, 25 jaar oud ofzo..  Geven een mooi geluid vind ik.  En ik ben niet zo'n perfectionist als de meesten van jullie ( "Wat doe je hier!?? KSST ga weg!!  ;) " )  dus op zich beviel het me allemaal wel zo'n beetje..

Alleen wil ik nu toch de boel aanpassen..  uiteraard geven deze 2 type speakers elk een heel ander soort geluid en ik wil nu toch iets meer "eenvoud" in me geluid (zeg ik dat goed? ).  

Dus wie heeft er tips?  
Mijn eerste optie is dus de Missions gewoon houden als rear en 2 nieuwe bijpassende fronts kopen.  Optie 2 zou zijn de Missions naar voren en 2 nieuwe rears..?  Maar dat lijkt me onzin..  of niet?  
Dan optie 3, iets radicaler:  Een hele nieuwe serie speakers kopen die gewoon mooi bij elkaar past.  Evt. incl centre. (overigens is me huidige centre een Kef Q95C).  

De kamer is zo'n 4,5 x 3m.   Qua geluid wil ik er uiteraard niet op achteruit gaan maar qua prijsklasse moet het ook niet veel verder dan me huidige Mission en Kef speakers gaan.

alvast bedankt voor de tips! ;)

ps, weet niet of he tvan belang is maar me sub is een Rel Quake.
----------------
Signatures suck!  ;)

Scarp

Welke van de mission 700 series heb je?

Als ik jou was zou ik twee mooie front speakers kopen die bij je Kef centre passen. Dan kan je op termijn je twee missions vervangen door andere kef's. Als dat natuurlijk het geluid is wat je zoekt :)

Andre

Quote from: Scarp on August 18, 2003, 19:30:52
Welke van de mission 700 series heb je?

eu, de 700 . ;)    de kleinste van het stel.

Quote
Als ik jou was zou ik twee mooie front speakers kopen die bij je Kef centre passen. Dan kan je op termijn je twee missions vervangen door andere kef's. Als dat natuurlijk het geluid is wat je zoekt :)

Ach.. "Wat ik zoek.."  wat heet..   zoals ik zei, ik ben niet zo'n 'purist' op het HT gebied..  zeker niet high end, niet eens mid-end waarschijnlijk..  ik denk wat jij zegt wel een goed idee is.  Want wat ik zei over dei speakers, dat ze zo'n verschillend geluid geven , geldt net zo goed voor die centre natuurlijk.  Als er bijv een vleigtuig over vliegt in de film, van links naar rechts, dan hoorde ik duidelijk een verschil wanneer ie dus van links in de center kwam en daarna naar de rechter-front ging. En dat is dus de reden da ik nu wil veranderen..  

Maar hoe weet ik wat er bij me centre past??  KAn ik met dat type nummer gewoon op pad gaan en bijpassende Kef speakers halen??
----------------
Signatures suck!  ;)

Scarp

tja...

Ten eerste: stel een budget vast. Probeer daar niet teveel over te gaan.
Ten tweede: het best is dat front en centre (en eigenlijk ook de rears) qua geluid met elkaar matchen. Dus probeer front speakers te kopen uit dezelfde serie als je center. Dat zal meestal qua geluid kunnen matchen en qua looks ook. In eerste instantie kan je uit kosten overweging met je missions als rears spelen. Die kan je op termijn nog vervangen.

Andre

Nou, ben inmiddels bezig ergens een luistrsessie te regelen met een paar speakers uit de Q range..  zit te twijfelen tussen de Q3 en misschien de Q1 rondom, omdat ik al een sub heb..  en die Q1 zijn lekker klein..  Anders wordt het voor waarschijnlijk de Q3..  HEEL misschien de Q5..  Q7 is overkill in mijn kamer en ik denk zelfs de Q5.. vandaar..            Maar heb eigenlijk wat logistieke problemen met die vloerspeakers.
----------------
Signatures suck!  ;)

Hopper

Lijkt me het best dat je de Qserie neemt voor zowel front als sateliet.
Je hebt een sub, dus ze hoeven niet zo groot te zijn. Voor front zou je een iets betere kwaliteit kunnen nemen dan voor de achterspeakers.Om de kosten te drukken zou je ze tweedehands kunnen kopen. Probeer eens  www.marktplaats.nl
De Toshiba zou ik houden om er gewoon stereo naar te luisteren.

Veel luisterplezier
Hopper

Andre

hmm  ok, ik kan idd op mijn versterker/reeiver een 2e set frontspeakers aansluiten..   Maar je zegt dus dat de Kefs niet zo geschikt zijn voor muziek??  Nu doe ik eigenlijk niks met muziek. maar aan de andere kant staat het wel ewer leuk, zo'n extra set grote speakers eronde ofzo. :)

Heb inmidddels met een lokals Expert zaak een luistersessie in de planning staan met de Q3, de Q5 en de Q1..  
----------------
Signatures suck!  ;)

Hopper

Je gaf aan dat je die Toshiba goed vond klinken,die kun je dus blijven gebruiken voor een stereo set up.
Voor surroundsound heb je een setup nodig met luidsprekers met dezelfde klankkarakters, in dit geval dus Kef.
Dan klinkt het niet goed als de front-speakers Toshiba zijn, de middenspeaker Kef en de rear-speakers Pioneer(or whatever)
Capito?
Heb niet gezegd dat Kef niet goed was om muziek mee te luisteren, dat was jouw conclusie, waar ik het niet mee eens ben ;)

succes

Andre

Ok, duidelijk :)
Ik dacht , omdat je zei van "je kan die Toshiba's geruiken bij muziek", dat je dan du sook bedoelde te zeggen dat die Kef's beter niet voor muziek gebruikt kunnen worden. Maar qua muziek doe ik toch niks..  ik luister allen mp3's en dat via mijn Creative speakers op me pc.. en dat vind ik al goed klinken.. (dat zegt dus wat over mijn 'gevoel' voor geluid moet je maar denken. ;) )

Afijn, mensen, geef es een snelle tip zo:  Voor een kamer van 3x4,5m.   De Kef Q3 of toch maar de Q5 als fronts??  Budgetair is het niet zo'n punt. Maar als die Q5 nou min of meer overkill is, vind i het ook weer zonde natuurlijk.  Of kan je nooit te grote/sterke speakers kopen ?? Zelfs niet in een kleine kamer?  hoe zit dat eigenlijk?  

Ik ga nu es effe wat rondfietsen (letterlijk) om de prijzen es te bekijken..
----------------
Signatures suck!  ;)

MIIB

Andre, je hebt mail....

Wat je kamer betreft: ik gebruik Q5's in een kamer van 4x6m en de 5.1 opstelling staat in een 4x4 vierkant. Ik vind ze niet te groot daarvoor. Je zou natuurlijk ook Q3's kunnen nemen en ze evt. ondersteunen met een sub als je in stereo de bas mist. Voor film is het toch ook wel gaaf om de extra drive van de Q5's te hebben 8)

Rob
It really tied the room together....

Andre

Ik heb je mail gezien. Bedankt daarvoor .. is erg interessant om te weten :)

Ik moe tmaar even wachten tot die lokale dealer alhier de speakers heeft zodat ik ze rustig kan beluisteren.. Heb vanmiddag even 'geluisterd' bij de RAF alhier.. Nou dat viel natuurlijk weer vies tegen.. Om te beginnen stonden er alleen de Q5 en Q1 (als surround). Kon dus geen vergelijk maken met de Q3.. Jammer.. Maar wat ik dom vond is dat er geen Kef Q9 centre bij stond.. Dat zou je toch verwachten dan?? Of ben ik nou dom?? Afijn, andere centre eraan.. Die man loopt weg en laat mij rustig luisteren.. Nou nou.. de center stond helemaal niet goed afgesteld! Ik hoorde bijna geen spraak erdoor! De rest stond veel te hard in verhouding. En de linker rear-speaker deed het niet.

Nou ja, heb iig wel even een globale indruk gehad wat betreft de Q5.. in vergelijking met wat ik nu heb. ook de Q1 als surround zie ik wel zitten moet ik zeggen.. klonk toch wel beter volgens mij dan wat mijn huidige Mission 700's nu doen..
----------------
Signatures suck!  ;)

Hopper

De voordelen die je hebt bij deze speakers uit de Q-serie is dat ze een hoge gevoeligheid hebben (sensivity 91 dB) d.w.z. . Je versterker kan ze makkelijk aan!
Het tweede voordeel is dat ze magnetisch afgeschermd zijn, je kan ze dus aardig dicht bij je TV zetten zonder last te krijgen van de magneet op je beeldbuis. Die Q5 voor front en Q1 voor satelliet en Q95Cmidden lijkt mij inderdaad een mooie set. Heb je waarschijnlijk je subwoofer niet meer nodig.Een andere mogelijkheid 4X Q1,Q95C +subwoofer(die Rel is wel goed hoor), lekker compact.
succes...

Andre

Het is toch wat mensen! Ik denk ik ga mijn speakers bij de lokale videoboer halen alhier.. Die kon wel wat regelen met die spekaers zodat ik ze kon vergelijken. Bel ik na 2 weken maar es op.. zou ik worden teruggebeld.. niks.. volgende dag bel ik maar weer es.. zou i WEER worder teruggebeld.. weer niks.. dag erna.. nog niks.. Ben nu dus RUIM 2 weken verder.. en ga nu dus gewoon naar een ander adres.
Het is toch te erg. wil je voor zo'm 1000 euro aan speakers kopen, misschien wel meer, wordt je gewoon 2 weken aan het lijntje gehouden!
----------------
Signatures suck!  ;)

Hopper

Sommige dealers.............. ::)

Charly

Als het je alleen om films gaat, zou je ook eens naar een sub/sat setje kunnen gaan luisteren, die nemen veel minder ruimte in dan de bovengenoemde Q serie.
Primare I15 / Audio Physic Tempo 25 / Bluesound Node / LG55C9PLA