Home cinema set (1000,-)

Started by bsmpower, December 2, 2009, 10:49:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bsmpower

Zeker een mooie sub om te zien, maar kost wel 180,-. De Yamaha 79,-. Is toch veel verschil. Om eerlijk te zijn zit ik meer richting de 100,- te kijken dan 150,-  :satisfied:

fastlex

Dan zou ik voor een 2e hands gaan kijken.
Ik zou liever een paar maanden wachten en een iets betere kopen dan eentje te snel.

Aan de andere kant, de yamaha ziet er mooi uit en als deze jou voldoening geef?
En terugsturen kan altijd nog.
Het is geen geld, hopelijk is het wat. 100 watt en 8" woofer moet genoeg zijn!
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

bsmpower

2e hands of demo is ook goed ja. Misschien toch beter om nog even te wachten voordat ik een te snelle aankoop doe. Sowieso wachten op alle nieuwe meubels en overige inrichting en dan de Marantz eens helemaal goed instellen. Misschien is er nog (veel) meer uit te halen dan de standaard instellingen waar die nu nog op staat  ;)

Roger Black

Probeer ook eens te spelen met de plaatsing van je speakers...
En... Bass is ook wel smaak, sommige mensen worden helemaal happy van een brom die het hele huis laat trillen, anderen gaan meer voor de SQ..

bsmpower

Speakers staan nu ong. 30cm (advies bij Quad's?) van de muur en iets ingedraaid. Op zich komt er wel redelijk wat bass uit en voldoet dit prima bij muziek. Echter miste ik gisteren de dreun bij bv de inslag van de raket met bijbehorende explosie. Lastig uit te leggen in tekst   :music:

Misschien heb ik net de verkeerde blu-ray gepakt. Ik zal thuis eens meerdere testen doen. Iemand bekend met trailers/samples etc. waarmee ik mijn set eens goed kan testen?

fastlex

#230
Een sub voegt echt wel wat toe aan je installatie hoor!
Je moet niet merken dat hij er is, maar het wel merken als je deze uitzet.
Een goed voorbeeld is U-571 en  Saving privat ryan oid.

En net wat Roger Black zegt, een subwoofer hoort niet het hele huis te laten trillen of liggen rommelen onder een bank.
Opzich wel een kunst.
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Roger Black

Quote from: fastlex on February  3, 2010, 14:52:09
Je moet niet merken dat hij er is, maar het wel merk als je deze uitzet.

Exact!

djaxx

Ik zou in je plaats idd geen paniek snel snel aankoop doen , en gewoon zals je met de rest van je set gedaan hebt, kalm en goed voorbereid kopen. Ga je steeds meer plezier aan hebben.

bsmpower

Nog een laatste reactie dan kan dit topic wat mij betreft wel dicht?

Gisteren bij alle luidsprekers dus plaat tussen de aansluitingen vervangen door draad. Lastig te zeggen of ik echt verschil hoor. Tijdens een test met een live muziek dvd heb ik bij 1 speaker gebruik gemaakt van draad en bij de andere de plaat laten zitten. Het verschil wat ik hoorde waren de omgeving geluiden beter/helderder te horen waren bij de bedrade versie. Bij de plaat versie klonk het meer als ruis. Dus het zal vast iets positieve invloed hebben  :smile:

Hierna de blu-ray van Pearl Harbor op gezet om mijn bass "probleem" nog eens te beluisteren. Ik heb de aanval scene op Pearl Harbor er op gezet en dit dreunde goed door de luidsprekers. Ik zie toch nog even af van een sub want wat ik gisteren hoorde was ruim voldoende! De vorige "show-off" trailer was blijkbaar niet zo'n goeie.

Tot slot ga ik deze week nog een optische kabel kopen om de Ziggo decoder op de receiver aan te sluiten en zo de beeld problemen met de Marantz te omzeilen. Wanneer de nieuwe meubels er staan en/of wanneer ik beter licht heb, zal ik nog wat foto's maken!

Roger Black

Klinkt goed!

Hee en... promised!


Ps, ja kan zelf het topic sluiten links onder.

Roger Black

Hey zocht je nog een center?

Staat er een op Hifi, ik pm je de link wel even

bsmpower

#236
Om nog een keer iets te posten in mijn topic. Ik heb onlangs ook de Quad L2 center gekocht om mijn 5.0 set af te maken. Ik moet zeggen dat het geluid nu beter is verdeeld. Ik miste de center in eerste instantie niet want het geluid leek ook uit het midden te komen (als ik midden op de bank zat). Maar als ik ergens anders ging zitten in de woonkamer stoorde ik me er aan dat het geluid teveel uit 1 box kwam (bij tv/film). Na het aansluiten van de center heb ik nog even gerommeld met de surround instellingen zodat het voor mij goed klonk (center stond te hard tov de staande voor).

Al met al ben ik erg tevreden met mijn Quad set en kan deze aan iedereen aanraden die ook kijkt naar bv Monitor Audio RS6, B&W 684, Dali Lector, en misschien nog een treetje hoger...  :D. De 22L2's gaan echt laag...  :worship:. Hoop binnenkort nog nieuwe foto's te maken.

blue-eyes

Je beschrijft indirect het grote voordeel en nadeel van een phantoomcenter.

Voordeel is gelijke sound, nadeel is dat er 1 hotspot is, ergens anders de beleving wegvalt. Als je vaak alleen kijkt is dit geen probleem.



Let wel, je set is op 1 plek goed afgesteld. Als je ergens anders gaat zitten klinken alle speakers niet meer zoals je zou moeten horen. Dat geldt niet alleen voor phantoomcenter ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

bsmpower

Je hebt gelijk. In mijn voorbeeld staat de 3-persoonsbank precies voor tv en staan de luidsprekers daarnaast. In principe zit je op de bank goed. Maar we hebben ook een stoel aan de zijkant die vlak bij de linkerluidspreker staat. Het luistert vervelend als je stemmen alleen uit de speaker hoort ipv vanuit de tv. De center zorgt er iig voor dat het geluid altijd vanuit de tv wordt geprojecteerd (goh  :lookaround:) wat prettiger is. Ennn ondanks het fanthoom geluid voegt een center toch wel wat toe (voornamelijk bij tv/film).

frankp

Ik lees ondertussen al een paar maanden mee en ik heb gisteren en vandaag dit topic eens doorgenomen en moet zeggen dat ik nu een aardig lijstje kan gaan samenstellen om te gaan luisteren.
Oftewel, morgen op naar Hobo en Audio-Time in Breda!!!

De Marantz SR6004 stond sowieso al op mijn lijstje (samen met een Onkyo TX-SR608), maar qua speakers was het iets met veel bomen en een bos....
Denk dat ik toch ook maar eens die Quad's ga luisteren.

Nu nog alleen de laatste moeilijke keuze: Eerst een beamer + scherm kopen, of eerst een 5.0 set + receiver  :crazy:

bsmpower

Ik zou gaan voor een 5.0 set met receiver. Een vriend/collega van mij heeft een groot beamerscherm (met beamer dus) in zijn kraakpand woning. Ziet er leuk uit (vooral groot) maar je moet een redelijk donkere ruimte hebben om goed beeld te hebben. Daarnaast vind ik een tv een scherper beeld geven dan een beamer + scherm.

Daarnaast is geluid een belangrijk onderdeel van bv een film. Gisteren bv Kick-Ass gezien via de Quad's en dat was een (geluids)ervaring op zich :). Ik weet niet wat voor een geluidsysteem je nu hebt maar wat heb je aan een groot scherm zonder bijpassend geluid  ;)?

On-topic: ik zou zeker de Quad's eens beluisteren. Zoals je mss hebt gelezen ging ik in eerste instantie voor B&W op basis van de "looks" en reviews. Na een paar luistersessies bleken merken als Monitor Audio en Dali beter bij mij te passen. Gelukkig had ik een winkel in de buurt die de Quad 21L2 had staan. Een korte luistersessie was voldoende om mij te overtuigen dat dit DE luidsprekers waren die ik wilde. Ik heb ze uiteindelijk als demo gereserveerd bij een andere winkel en door een fout (waren per ongeluk verkocht) kon ik de 22L2 voor dezelfde prijs krijgen. Je kent het verhaal want binnen de kortste tijd heb ik meer Quad luidsprekers gekocht. Wel allemaal als demo model want dat scheelde toch behoorlijk in prijs en ze zien er als nieuw uit  :clapping:

frankp

Beamer en scherm zijn inmiddels al aangeschaft (Epson TW2900 en 92" scherm).
Ben net terug van vakantie dus ik ga de komende weken maar weer eens wat luisterrondes maken.

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van de Monitor Audio RX1, dus ik ga maar eens naar de RX2 luisteren samen met
de bijbehorende center. Voor de surrounds was ik toch nog niet van plan om al te veel aan uit te gaan geven dus dat zouden
dan misschien de BR1 of BR2 kunnen worden.
Maar ik zal zeker ook nog eens gaan luisteren naar Quads.

sparda

Ook ik heb dit topic aardig wat gevolgd en gebruik het nu even als leidraad om te kijken naar speakers :)

De kandidaten:
Monitor Audio RX8
XTZ 99.26
B&W 683 of CM5
Quad 22L2
(Focal?)
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4