Home cinema set (1000,-)

Started by bsmpower, December 2, 2009, 10:49:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bsmpower

Beste HT forum leden,

In januari ga ik verhuizen naar een koopwoning. Half december krijg ik mijn 13e maand weer. Met (een gedeelte) van dit geld wil ik graag een goede geluidsinstallatie halen. Nu zit ik dagelijks op dit forum te kijken, reviews te lezen op internet etc.. Wanneer mensen vragen wat een goede keuze is qua apparatuur wordt vaak verwezen naar een winkel om zelf te luisteren. Hier ben ik het mee eens. Maar voordat ik dit wil gaan doen wil ik eerst een selectie maken. Hopelijk kunnen jullie mij de goede kant op duwen? Het gaat om het volgende:

Inrichting & gebruik:
Woonkamer (3,5m bij 10m, waarbij de zitruimte ongeveer 3,5m bij 4m zal zijn).
60% tv, 20% games, 10% film en 10% radio/cd

Mogelijke keuzes voor rond de 1000,-:
- Denon 1610 + 2x boekenplank luidspreker van Dali, B&W, ...
- Denon 1610 + 2x staande luidsprekers (Q-acoustics, ...)

of totaal wat anders:

- Panasonic SC-ZT1 (erg mooi design, geen reviews over te vinden)
- Sony HTIS100 (ouders hebben de DAV-10 met dezelfde kleine luidsprekers. Klinkt best goed)
- Denon 1610 met 5.1 geluidsset van KEF, B&W, ... (iets over het budget)

Ik begrijp dat de een losse receiver van bv Denon (1610 komt er goed af en heeft een redelijk prijs) met goede luidsprekers van de bekende merken een beter geluid zal geven. Echter ben ik bang voor "overkill" ivm smalle woonkamer. Als ik grote zuilluidsprekers in de kamer zet dan lijkt het al snel gepropt? Een design set met minder grote luidsprekers zal dan ook voldoen? Daarbij kan ik kiezen voor een "goeie" stereo opstelling of iets "mindere" 5.1 opstelling. Aangezien ik games speel en films kijken (via PS3, blu-ray) heeft 5.1 wel voorkeur.

Graag jullie visie hierop?!

p.s. via een ander topic kwam ik op deze aanbieding. Marantz set met MA Vector luidsprekers. Qua prijs erg interessant!? http://www.raf.nl/webshop/product_info.php?products_id=29236&osCsid=8728999f8fbabeb016f64f5a9efe2e47

floeper

Ik heb voor €1000,- mijn set gekocht.

marantz sr5004
marantz dv4003
harman kardon HKTS 11bq

ik begrijp dat de dvd speler niet nodig is dus zou je dat geld eventueel nog bij de boxen kunnen doen.

Ben erg tevreden over de receiver.

stuur een pm met meer details
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

bsmpower

Bedankt voor je (pm) bericht! Dit is inderdaad ook een mogelijke combi. Mijn "probleem" is echter dat er zoveel keus is. Ik ben vooral ook benieuwd wat de mensen hier adviseren als ze kijken naar mijn situatie (dus ruimte, gebruik, budget).

Roger Black

Ga toch eens luisteren, luister dan naar verschillende merken (natuurlijk) maar ook naar €1000 combinaties, €2000 en misschien wel €3000 combinaties. Je weet dan voor jezelf wat het waard is om te investeren..

8mile


Ik snap dat het allemaal tegelijk moet: verhuizing ,nieuwe set enz
maar zoiets koop je maar een of twee keer in je leven,je doet er beter aan om nog een paar maanden te wachten en nog wat geld opzij te leggen.
Ondertussen kun je rustig nog wat rondneuzen (forums,internet,vakbladen en audiowinkels) en er over nadenken wat je nou echt wil of wat je niet wil.

jslaman

Quote from: 8mile on December  3, 2009, 01:45:01
zoiets koop je maar een of twee keer in je leven

Tot het upgrade virus je te pakken krijgt, dan koop je elke maand weer wat anders  ;D

bsmpower

Quote from: 8mile on December  3, 2009, 01:45:01
Ik snap dat het allemaal tegelijk moet: verhuizing ,nieuwe set enz
maar zoiets koop je maar een of twee keer in je leven,je doet er beter aan om nog een paar maanden te wachten en nog wat geld opzij te leggen.
Ondertussen kun je rustig nog wat rondneuzen (forums,internet,vakbladen en audiowinkels) en er over nadenken wat je nou echt wil of wat je niet wil.

Ik heb nu 3 jaar de set zoals die nu bij mij staat. Ik heb, naar mijn mening, een mooie tv en ps3 met blu-rays maar kan hier niet optimaal gebruik van maken omdat mijn geluidsset erg beperkt is (audio moet via de tv naar de versterker...). Juist omdat ik nu ga verhuizen lijkt het me een mooi moment om een nieuwe set aan te schaffen. Mijn 13e maand kan ik hier prima voor gebruiken. Uiteraard kan ik nog een paar maanden langer wachten maar heb het nu in mijn hoofd  ;). Daarbij kan ik ook kiezen voor een receiver + 2 luidsprekers en een paar maanden later uitbreiden met luidsprekers voor de surround!?

Bezoekje Saturn
Gisteren ben ik langs Saturn gegaan en enkele luidsprekers beluisterd:
- Eerst de Panasonic SC-ZT1. Erg mooi design en draadloos. De opstelling zoals die daar stond werkte perfect (geen storingen) alleen klonk het geluid wat blikkerig. Ook niet zo gek als je kijkt hoe dun de speakers zijn. De bassweergave liet ook te wensen over. Het probleem is dat ik alleen heb kunnen luisteren naar de standaard Panasonic demo. Volgende week wil ik nog eens terug met een cd met verschillende muziekstijlen en fragmenten van films erop.

- Later liep ik een luister ruimte in met prijzige apparatuur (800,- + per speaker). Een voordeel van grotere speakers is dat de ruimte beter wordt gevuld. Je hebt niet het gevoel dat het geluid specifiek uit de luidspreker komt (wat je wel sneller hebt bij kleine(re) luidsprekers?). Op dat moment stond er een film te spelen. Wat ik wel merkte was dat ik het surround effect miste (er stond een stereo opstelling incl. center).

Monitor Audio BR5 / RS6
Na mijn bezoek weer een beetje op internet gesurfd en kwam ik uit bij de Monitor Audio RS6. Deze staat i.c.m. met een Marantz stereo versterker en cd-speler in de aanbieding bij een bekende winkel (Marantz jubileum aanbieding). Dit alles voor 1000,- terwijl de MA RS6 los al 500,- zijn!? De prijs is dus erg interessant en de luidsprekers krijgen erg veel positieve reviews. Echter weet ik niet of ik wel stereo wil gaan (ivm de games en films...). Als ik de speakers los koop met een surround receiver ben ik gelijk 500,- meer kwijt (minstens). Een andere optie die ik me bedacht was de Monitor Audio BR5. Dit valt onder de RS6 maar klinkt volgens mij nog steeds erg goed.

Vanavond of het weekend even langs Hobo die zowat tegenover mijn huis zit. Eens kijken wat ze daar hebben en eventueel een afspraak maken voor een luister sessie.

bsmpower

#7
Opslaan ging niet goed maar blijkbaar wel gepost... mag verwijderd worden door de admin?!

bsmpower

#8
Opslaan ging niet goed maar blijkbaar wel gepost... mag verwijderd worden door de admin?!

bsmpower

#9
Opslaan ging niet goed maar blijkbaar wel gepost... mag verwijderd worden door de admin?!

Roger Black

Nou nou nou, om nou meteen 3x te posten ;D

Persoonlijk zou ik de panasonic lekker laten staan en iets écht moois kopen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Marantz 5003, of Harman Kardon, I.c.m. mooie speakers. Loop eens een goede audiozaak binnen en laat je verwennen met een goede luistersessie.
Je kan het zo prijzig en mooi maken als je zelf wilt, maar ik zou persoonlijk (als ik de ruimte heb) altijd voor kwaliteit gaan. Want kwaliteit betaald zich áltijd terug.

Succes!

bsmpower

Tijdens het posten werd een banner niet goed geladen waardoor mijn browser bleef laden en ik dacht dat het niet gepost werd.. excuus.

Buiten het feit dat ik inderdaad moet gaan luisteren post ik nog even lekker door en denk ik hardop na  ;)

Ik heb de Panasonic inderdaad al bijna afgeschreven. Design is niet leidend. Qua design heb je ook erg mooie boekenplank of staande luidsprekers. Ik denk/lees dat de combi Monitor Audio met Marantz receiver wel een aardige optie kan zijn. Ik vraag met alleen af of een Monitor Audio BR5 of RS6 ook goed klinkt in kleinere ruimtes en op laag niveau? Ik kom te wonen in een appartement en kan niet voluit gaan blazen  :dozingoff:. Ik kan ook gaan voor de Monitor Audio RS1 (boekenplank).

Former member 78

#12
Quote from: bsmpower on December  3, 2009, 08:43:05
Ik heb nu 3 jaar de set zoals die nu bij mij staat. Ik heb, naar mijn mening, een mooie tv en ps3 met blu-rays maar kan hier niet optimaal gebruik van maken omdat mijn geluidsset erg beperkt is (audio moet via de tv naar de versterker...). Juist omdat ik nu ga verhuizen lijkt het me een mooi moment om een nieuwe set aan te schaffen. Mijn 13e maand kan ik hier prima voor gebruiken. Uiteraard kan ik nog een paar maanden langer wachten maar heb het nu in mijn hoofd  ;). Daarbij kan ik ook kiezen voor een receiver + 2 luidsprekers en een paar maanden later uitbreiden met luidsprekers voor de surround!?

Ik weet natuurlijk niet in hoe verre jouw set beperkt is...
Maar met de PS3 kun je beeld en geluid gescheiden sturen.

Dus het hoeft niet via de TV.

[edit]
Las dat je nog een beetje twijfelde tussen stereo en teveel speakers :P
Als je een leuke stereo set hebt, klinkt het vaak beter dan zo'n uit de doos
5.1 set.

Persoonlijk zal ik voor stereo gaan als het budget rond de €1000,-- ligt.
Daarmee haal je meer kwaliteit in huis, dan wat je met een 5.1 kunt kopen
voor dat geld.

Voor eventuele negatieve reacties, dit is mijn persoonlijke mening  ;D

[/edit]

bsmpower

Ik weet dat ik beeld en geluid kan scheiden maar het probleem is dat mijn versterker een andere audio input heeft dan de PS3 output. Er zit ook geen hdmi op mijn versterker. Dus daarom gaat dat helaas niet.

In principe wil ik wel stereo beginnen. Maar als ik toch veel geld uitgeef, en de spullen nog wel een tijdje moeten mee gaan, koop ik liever een surround receiver met eerst 2 luidsprekers. Dan kan ik in ieder geval later nog upgraden naar surround als ik dat wil. Ik luisterde gisteren dus kort naar een stereo opstelling met kwalitatief goede speakers. Er speelde een actiefilm. Het geluid was echt goed maar had niet het gevoel "in" de film te zitten omdat er niks van achteren kwam.


Roger Black

Quote from: bsmpower on December  3, 2009, 10:41:25
Ik weet dat ik beeld en geluid kan scheiden maar het probleem is dat mijn versterker een andere audio input heeft dan de PS3 output. Er zit ook geen hdmi op mijn versterker. Dus daarom gaat dat helaas niet.

In principe wil ik wel stereo beginnen. Maar als ik toch veel geld uitgeef, en de spullen nog wel een tijdje moeten mee gaan, koop ik liever een surround receiver met eerst 2 luidsprekers. Dan kan ik in ieder geval later nog upgraden naar surround als ik dat wil. Ik luisterde gisteren dus kort naar een stereo opstelling met kwalitatief goede speakers. Er speelde een actiefilm. Het geluid was echt goed maar had niet het gevoel "in" de film te zitten omdat er niks van achteren kwam.


Als je voor het zelfde budget van een surroundversterker een stereoversterker koopt heb je een véél betere versterker. Het zou jammer zijn als je, net zoals ik, eerst een surround versterker koopt met 2 speakers om vervolgens stereo te luisteren. Dan er achter komen dat stereo eigenlijk wel is wat je wilt en vervolgens weer je surround versterker met verlies gaat verkopen.
Kan je het beter in één keer goed doen, dus niet zoals ik, en veel hier ;D

bsmpower

#15
Quote from: Roger Black on December  3, 2009, 11:52:54
Als je voor het zelfde budget van een surroundversterker een stereoversterker koopt heb je een véél betere versterker. Het zou jammer zijn als je, net zoals ik, eerst een surround versterker koopt met 2 speakers om vervolgens stereo te luisteren. Dan er achter komen dat stereo eigenlijk wel is wat je wilt en vervolgens weer je surround versterker met verlies gaat verkopen.
Kan je het beter in één keer goed doen, dus niet zoals ik, en veel hier ;D

Ok, maar kijk jij ook veel films? Zo ja, mis je dan niet dat "bioscoop effect" van geluiden om je heen? Als je het merendeel muziek luistert ben ik het helemaal met je eens dat stereo het beste is.

Want anders is dit een interessante set voor 999,-?!

MARANTZ SR5023 zwart
MARANTZ DV4003 zwart
MONITOR AUDIO Silver RS6 zwart

De versterker heeft echter geen HDMI of optische ingang waardoor ik mijn PS3 nog steeds niet juist kan aansluiten...?

8mile

Ik heb een versterker,cd-speler en boxen ( 3500 euro) en daar doe ik alles mee( muziek,games,tv en films).


Former member 78

Quote from: bsmpower on December  3, 2009, 10:41:25
Ik weet dat ik beeld en geluid kan scheiden maar het probleem is dat mijn versterker een andere audio input heeft dan de PS3 output. Er zit ook geen hdmi op mijn versterker. Dus daarom gaat dat helaas niet.

Ik snap het nog steeds niet...

Met deze kabel kun je het geluid op elke versterker aansluiten.

Die kabel zit standaard bij elke PS3, alleen die gele (beeld) niet gebruiken.

HDMI of optisch heeft je versterker niet nodig.

bsmpower

#18
Ik gebruik liever HDMI i.v.m. betere beeldkwaliteit. Daarbij wil ik ook liever gebruik maken van de optische audio uitgang (of dus HDMI) voor het geluid.

Gisteren langs Hobo geweest om eens te kijken wat ze hadden staan. Daarbij ook 2 korte luister sessies gehad met een cd van een pop bandje. De volgende luidsprekers heb ik beluisterd (icm een Marantz stereo versterker, weet niet welk model het was):

- B&W 685
Na paar keer wisselen tussen de luidsprekers klonk de B&W 685 voor mij het best. Lekker vol geluid met redelijke bas weergave. Wel een van de duurdere (300,-)

- Dali Lektor 1
Hier moest de verkoper steeds het volume hoger zetten om hetzelfde geluidsvolume te krijgen als de andere luidsprekers. De Dali was ook een van de kleinste luidsprekers. De Dali klonk, in verhouding tot de B&W, wat vlakker.

- Focal Chorus 706 V (?)
Het meest volle (lees: ruimtevullende) geluid. Echter een behoorlijk grote luidspreker t.o.v. de andere die er stonden.

- Energy CB-20 (?)
Niet echt een gevoel bij. Klonk niet slecht maar ook niet heel goed. Het ging meer richting het vlakke van de Dali dan het volle van de B&W. Echter wel goedkoop met 150,-.

- Monitor Audio RS8
De staande luidspreker er af en toe bij gehaald om het verschil te horen tussen een staande- en boekenplank luidspreker. Op sommige momenten vond ik de B&W 685 zelfs voller klinken. Als we dan weer terug switchten merkte je dat de RS8 een breder geluid opleverde, dus meer kamer vullend.

- B&W M1 - Monitor Audio R90HD
In een andere luister ruimte nog een paar kleinere (surround) setjes beluisterd van B&W en Monitor Audio. Viel me toch een beetje tegen. Het geluid klonk over het algemeen wat blikkerig. met een subwoofer klonk het al beter maar voor hetzelfde geld heb je ook goede boekenplank luidsprekers.

Ze hadden nog een aantal luidsprekers in de luister ruimtes maar die vielen niet binnen het budget. Daarnaast hadden ze ook nog een aantal modellen in de winkel zoals het kleinere broertje van de Focal die ik had beluisterd. Die Focal klonk dus goed maar was te groot. Misschien moet ik het kleinere broertje ook maar eens beluisteren.

Verder waren ze erg te spreken over de nieuwe Monitor Audio RX2. Deze was echter net meegenomen door een klant dus kon ze niet beluisteren. De verkoper gaf wel aan dat ze erg groot waren. Nog groter dan de Focal die ik heb beluisterd waardoor deze voor mij denk ik niet geschikt is. I.v.m. met de beperkte ruimte, en mijn grote plasma tv, ben ik bang dat alles teveel aandacht gaat opeisen. De RX1 heeft nog wel mijn interesse...

Ook wil ik de Wharfedale Diamond 10.1 ergens gaan beluisteren. Deze is verkozen tot beste stereo luidspreker bij WhatHIFI in de klasse tot 350,-. Is in NL te koop voor 119,- wat natuurlijk een erg interessante prijs is. Bied ruimte voor een sub en/of betere receiver?

Zoals je leest ben ik wel te spreken over de B&W. Echter hangt alles ook af van de versterker/receiver, en of ik er een sub bij koop of niet etc... Ik kan b.v. 2 Dali's of Wharfedales halen met een (goedkopere) subwoofer voor het geld van 2x B&W 685... Dan heb ik het heldere geluid van de Dali en de lage tonen via de sub.

Tot slot wil ik toch gaan voor een surround receiver. Ik wil best beginnen met een stereo opstelling maar wil ook de mogelijkheid hebben om ooit surround te gaan als ik dat wil.

Ghosty J

hoe heb je geluisterd? via een kastje? je luisterd dan ook naar het kastje ;)
ik zou voor 2 goeie boeken plank speakers gaan, later een sub er bij kopen bv een BK. zodat je dus duurdere monitoren kan kopen!
ik ben zelf een B&W mens dus ik hoef je niet te vertellen wat er bij op nr 1 staat :D
heb trouwens zelf ook de 685 gehad zowel voor als achter 4x dus. was er zeer tevreden mee!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

bsmpower

Wat bedoel je met "heb je geluisterd via een kastje"?

Ghosty J

heeft de winkelier steeds de kabels uit de speaker gehaald of kon je switchen op een kastje?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

bsmpower

Hij kon switchen met een kastje. Wat wil je er mee zeggen? Levert dat mindere geluidskwaliteit op?

Former member 78

Quote from: bsmpower on December  4, 2009, 09:21:51
Hij kon switchen met een kastje. Wat wil je er mee zeggen? Levert dat mindere geluidskwaliteit op?

Yep!


bsmpower

#24
Vandaag weer een luistersessie gehad. Voornamelijk geluisterd naar staande luidsprekers. Dit keer de volgende merken beluisterd;

Energy
B&W
Elac
UBL
Klipsch

De B&W 684 stond 2 meter van de muur en de rest tegen de muur aan onder een soort boekenplank waar de boekenplank luidsprekers op stonden. 3 cd's beluisterd (verschillende stijlen). De B&W klonk goed maar al gauw viel me op dat de andere speakers een betere basweergave hadden. Vooral de Elac viel op in positieve zin (helder, ruimtelijk geluid). Ik vermoedde dat dit grotendeels kwam door de plaatsing van de speakers. Daarom gevraagd om de Elac naast de B&W's te zetten. Opnieuw de cd gestart en mijn vermoeden bleek waar. De B&W klonk zelfs beter in basweergave al was de Elac iets opener. Mijn voorkeur ging met de rechtstreekse vergelijking uit naar de B&W die ook nog eens 100,- goedkoper bleken te zijn. Ik heb de B&W's niet meer naar de muur gezet, wat ik misschien had moeten doen, om alle speakers opnieuw te beluisteren.

Iets later ook de B&W 685 en 686 erbij gezet. De 685 rechtstreeks vergeleken met de staande 864. Net als bij de eerdere sessie is een staande speaker gewoon veel ruimtelijker. Daardoor ook een fijner geluid naar mijn mening. De prijs is echter 200,- meer (minder verschil als je de stands meerekent). De verkoper zei nog dat ik kon beginnen met boekenplank en die later als achter luidsprekers kon gebruiken als ik geld had voor de staande. Echter vind ik bijna alle boekenplank luidsprekers te groot voor onze kamer als achter luidsprekers.

Mijn voorkeur gaat op dit moment naar de B&W 684. Echter is mijn budget rond de 1000,- (kan wel iets hoger, 1200/1300 maar niet meer). Er moet ook een receiver komen die deze luidsprekers goed kan aansturen (eventueel bi-ampen). Dan kom je toch al gauw uit bij een Denon 1910 of vergelijkbaars. Dan kom je uit op 1600,- waarbij de verkoper wel 1500,- wilde doen. Nog steeds te veel dus. Een andere optie is het kiezen van een oudere receiver. Ik heb liever power (en misschien bi-amp mogelijkheid) dan de nieuwste HD decoders. Mijn PS3 kan dit gedeelte wel doen. Daarom kwam de verkoper met de Pioneer 2014. Model uit 2006 volgens mij die voor 500,- weg mocht. Qua power zit ik dan wel goed al weet ik niet of dit een goede keuze is? Het is toch een redelijk oud model en weinig over te vinden. Ik weet ook niet of 500,- een redelijk bedrag is... En zelfs dan zit ik weer rond de 1500,-.

Dusss ik kom al wat verder... B&W 684 klinkt goed en ziet er mooi uit. Nu op zoek naar een (2e hands / ouder model) receiver. Hopelijk lukt het nog binnen het gestelde budget... Ennn ben nog benieuwd naar de (concurrent?) Monitor Audio RS6 die overal in de aanbieding is (400,- p.s.) = 200,- minder op de totaal prijs.