Ebook Readers

Started by Martijn76, November 29, 2009, 09:52:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn76

Beste mede-forummers,

Hebben jullie ervaring met de verschillende mogelijkheden om eBooks te lezen ?

PC en iPhone zijn natuurlijk mogelijk, maar zoals bekend hebben deze opties wat praktische bezwaren als het gaat om portabiliteit of de schermgrootte.

Ben dus vooral benieuwd naar de ervaringen met de Kindles, Bebooks, e.d.

Is dit nou echt een goede vervanging voor de papieren variant?

Hoorde tijdje geleden Steve Jobs al aangeven dat 'niemand meer lees', dus ik verwacht binnenkort ook wel een mooie Apple-oplossing :)

AllStar

Mijn zus heeft een Sony Reader Pocket Edition en ik hoor alleen maar positieve geluiden :)

Fatalfelix

Heb een tijdje onderzoek gedaan naar de e-reader ivm leuke mogelijkheden in de onderwijsmarkt, en ik moet zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat mijn kinderen later met een e-reader naar school gaan ipv een tas vol boeken. Zoveel leuke mogelijkheden zoals inzoomen, tekst zoeken, tekst bijwerken etc. Maar goed, mijn eigen onderzoek is destijds niet afgemaakt omdat een andere partij me voor was  :-\.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Martijn76

Het lijkt me op zich ideaal, maar zie toch wel veel verschillende soorten/maten en mogelijkheden.. mezelf kennende kan ik beter even wachten en me orienteren dan direct naar de (web)winkel rennen om zo'n ding te halen...

Zie ook zaken als 'US only' e.d.; ga me ook elders nog even verder verdiepen en m'n bevindingen hier posten.

De invalshoek vanuit educatie/zakelijk perspectief is trouwens ook zo heel gek nog niet...:)

neptune

er komen een aantal mooie modellen nog uit, dus misschien verstandig even te wachten hierop. Ook het aanbod en de prijs van de ebooks is nog niet ideaal in Nederland.
De Plastic logic reader bijvoorbeeld wordt een hele mooie reader.
En kleurenreaders zijn ook al aangekondigd voor volgend jaar.

zet hier iets neer

Martijn76

Quote from: neptune on November 30, 2009, 16:21:17
er komen een aantal mooie modellen nog uit, dus misschien verstandig even te wachten hierop. Ook het aanbod en de prijs van de ebooks is nog niet ideaal in Nederland.
De Plastic logic reader bijvoorbeeld wordt een hele mooie reader.
En kleurenreaders zijn ook al aangekondigd voor volgend jaar.

Die bovenste vind ik wel mooi zeg... die tweede ben ik bang dat er een ezelsoor in komt.

Heb nog even gekeken, maar Apple blijkt toch nog niet echt met een iTablet of andere reader bezig te zijn :(

ksi

Ook geinteresseerd in de wifi mogelijkheden. Dat je bijvoorbeeld 's ochtends de krant meteen kan lezen. Zit in een appt waarbij ik eerst naar benden zou moeten om een eventuele krant te lezen. Nu is het vaak nu.nl wat gratis is en soms nog actueler maargoed. Zie wel mogelijkheden met die ereaders.

sj0er-D

Quote from: Martijn76 on December  1, 2009, 15:25:39
Die bovenste vind ik wel mooi zeg... die tweede ben ik bang dat er een ezelsoor in komt.

Heb nog even gekeken, maar Apple blijkt toch nog niet echt met een iTablet of andere reader bezig te zijn :(
kan jij in hun secret development mailbox dan ;)

Martijn76

Quote from: sj0er-D on December  1, 2009, 16:19:15
kan jij in hun secret development mailbox dan ;)

In Steve's mailbox staat 't in ieder geval niet! ;)

Martijn76

De Nook is ook geinig natuurlijk



of natuurlijk de 'niet-Amazon'  Kindle; de iRiver Story



Op zich het niet gebonden zijn aan 1 bepaalde winkel (of uberhaupt winkels) vind ik ook wel belangrijk...

gsuk

welk winkels hebben een goede asortiment aan ereaders om te kunnen zien wat ze allemaal kunnen
liefst omgeving Amsterdam en Utrecht

alvast bedankt

groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

Onne

Ik zat onlangs in het vliegtuig van San Jose naar New York, de persoon naast mij had een Ebook reader met weinig knoppen (geen kleurenscherm)
Het viel mij op dat het een enorm rustig beeld is wat mede daarom heel goed te lezen is. Even een tikje voor de volgende pagina.
Vooral de wit/grijze achtergrond vond ik uniek omdat er maar heel minimaal licht vanaf kwam. Net alsof er geen backlight in het scherm zat,
maar toch zie je het perfect. En de tekst was echt haarscherp, bijna beter dan in een papieren boek....
Dus mm succes met zoeken.




DVDGuy

Quote from: Onne on December 10, 2010, 14:01:34
Ik zat onlangs in het vliegtuig van San Jose naar New York, de persoon naast mij had een Ebook reader met weinig knoppen (geen kleurenscherm)
Het viel mij op dat het een enorm rustig beeld is wat mede daarom heel goed te lezen is. Even een tikje voor de volgende pagina.
Vooral de wit/grijze achtergrond vond ik uniek omdat er maar heel minimaal licht vanaf kwam. Net alsof er geen backlight in het scherm zat,
maar toch zie je het perfect. En de tekst was echt haarscherp, bijna beter dan in een papieren boek....
Dus mm succes met zoeken.

Aan de hand van jouw beschrijving denk ik dat het een BeBook is geweest; rustig beel, geen schittering en inderdaad eigenlijk mooier dan "gewoon papier".

Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

gsuk

Quote from: gsuk on December 10, 2010, 13:18:27
welk winkels hebben een goede asortiment aan ereaders om te kunnen zien wat ze allemaal kunnen
liefst omgeving Amsterdam en Utrecht

alvast bedankt

groetjes Emile

niemand?
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

Bart_M

#14
Even een andere vraag aan de ebook reader bezitters, ik weet dat je op ipad of dergelijke tablets ook prima boeken kan lezen.
Waarom zou je dan nog kiezen voor een dergelijk ebook? Qua prijs komt het vrij dicht bij elkaar te liggen. €150 voor een ebook reader, €300 voor een 10" Android tablet waarmee je ook nog eens veel meer mogelijkheden hebt.

Wat zijn nu echte voordelen waarom je een ebook reader zou hebben naast een tablet?

gjjoosten

Ik vind dat je op een e reader wat rustiger leest. Op een tablet worden je ogen op een gegeven moment moe.

( getypt en gelezen op mijjn iPad ;) )
mvg,

Gert Jan

Bart_M

Quote from: gjjoosten on December 12, 2010, 13:26:55
Ik vind dat je op een e reader wat rustiger leest. Op een tablet worden je ogen op een gegeven moment moe.

( getypt en gelezen op mijjn iPad ;) )

Ook als je de backlight goed laag zet?

gjjoosten

Die staat bij mij al vrij laag. Maar ik houd ook van een paar uur doorlezen misschien heeft het daar ook mee te maken
mvg,

Gert Jan

steventje

Kunnen die ebook readers ook afbeeldingen weergeven of alleen tekst (E Ink screen)?
Ik zou er graag ééntje in kleur hebben als je bvb. een wetenschappelijk boek leest met illustraties.

Wijdeveld

Quote from: steventje on April 15, 2011, 17:33:38
Kunnen die ebook readers ook afbeeldingen weergeven of alleen tekst (E Ink screen)?
Ik zou er graag ééntje in kleur hebben als je bvb. een wetenschappelijk boek leest met illustraties.

Afbeeldingen zijn geen probleem, maar de huidige generatie is e-books met eInk schermen is nog zwart wit (met 8 of 16 grijstinten). Voor wetenschappelijke artikelen vind ik de reflow op een 6" scherm ook niet optimaal. Bovendien kan een Ipad of iets dergelijks veel beter PDF's lezen, organiseren en aantekeningen in maken. Neemt niet weg dat ik bijna dagelijks een uur op een Onyx eInk scherm lees, en op lange afstandsvluchten nog veel langer. Misschien is de Adam (Notion Ink) met Pixel QI iets voor jouw?
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

yulunga

Voor wat betreft de kindle ben je ook niet gebonden aan 1 winkel hoor. Ik heb er zelf afgelopen maand een meegenomen uit de US (de wifi versie) als opvolger voor mijn Cybook. Met behulp van het programma Calibre kun je zowat ieder ebook dat je op je PC hebt staan in het juiste formaat op je reader zetten. Dit programma kun je ook gebruiken voor andere readers dan de kindle.

Quote from: Martijn76 on December  1, 2009, 17:23:07

Op zich het niet gebonden zijn aan 1 bepaalde winkel (of uberhaupt winkels) vind ik ook wel belangrijk...


Dirc

waar kijken jullie naar bij de aanschaf van een e-reader?

Ik lees niet vaak, maar een van de redenen is dat ik nooit zin heb om een boek te kopen en mee te nemen.
Een e-reader daarentegen....


Ik heb alleen geen idee welke en wat de meerwaarde van duurdere is.

Wijdeveld

Quote from: Dirc on April 16, 2011, 10:57:35
waar kijken jullie naar bij de aanschaf van een e-reader?

Ik lees niet vaak, maar een van de redenen is dat ik nooit zin heb om een boek te kopen en mee te nemen.
Een e-reader daarentegen....


Niet doen, neem een tablet!

Een ereader heeft echt alleen zin als je boeken leest. Bovendien moet je 'm elke 1-2 weken opladen, iets wat je ook gaat vergeten als je 'm af en toe gebruikt. dan is de batterij leeg als je eens aan het strand een boek wilt lezen.
Voor een ereader zijn de belangrijkste zaken:
- Scherm; 5" is heel erg pocket format, 6" kun je een net wat groter font nemen terwijl je nog redelijk veel tekst in beeld houdt. > 7"schiet zijn doel wat voorbij wegens de omvang en gewicht, maar wie weet ligt daar wel een toekomst met super dunne schermen
- Ondersteunde formaten: ALTIJD checken op minimaal Epub en PDF. Er zijn omwegen (Calibre conversie), maar met veel boeken is dat echt niet handig
- Extra's als bibliotheken voor woorden, text to speech en internet.  Tja, wat de gek er voor over heeft. Voor sommige ideaal, meestal gebruik je het niet.

Succes!

HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Dirc

Een tablet hoef ik niet. Dat is een uitvinding voor mensen zonder laptop. ik heb al 2 laptops en 1 netbook, dus een tablet heeft bij mij niet veel waarde en kost een berg geld.

Een ebook zou ik dan ook aanschaffen om meer te lezen dan ik nu al doe natuurlijk. gewoon boeken erop gooien, meenemen en kiezen maar.

Pos

Het scherm moet voldoende leesbaar zijn bij zonlicht. (sommige sony's hadden hier problemen mee)
Ik zou ook kiezen voor minimaal 6 inch, iets groter is mooier natuurlijk, maar de prijs gaat dan ook omhoog.
Ondersteuning van formaten zou ik kijken waar je de boeken gaat kopen, sommige webwinkels ondersteunen alleen een bepaald type. (Epub heeft voorkeur)
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP