Ebook Readers

Started by Martijn76, November 29, 2009, 09:52:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeroen de Waal

Quote from: Wijdeveld on April 16, 2011, 11:21:36
Niet doen, neem een tablet!

Een ereader heeft echt alleen zin als je boeken leest. Bovendien moet je 'm elke 1-2 weken opladen, iets wat je ook gaat vergeten als je 'm af en toe gebruikt. dan is de batterij leeg als je eens aan het strand een boek wilt lezen.


Deze mening deel ik niet.
Ik heb zelf een Sony PRS-650 en daarvan gaat de accu enorm lang mee. Heb hem door ziekte een 2 tal maanden niet gebruikt en gisteren weer aangezet en geen probleem met de accu.
Misschien dat met andere modellen/merken wel problemen zijn met de accu maar in mijn geval niet.


Jeroen.

Wijdeveld

De Onyx/Boox Neo serie heeft het probleem van een ontlading in slaapstand. Kan typisch zijn voor dit type, maar als je echt weinig leest heb je natuurlijk altijd het risico dat je 'm leeg uit de kast trekt. Voor incidenteel gebruik zou ik sowieso geen Ereader aanschaffen (... voor intensief gebruik daarentegen wel).

Maar goed, wat suggesties:
- Onverslaanbaar qua prijs (mits je in Amerika kan shoppen) is de Kindle 6". Hier is ie wat duurder (170 euro), maar nog steeds relatief goedkoop. Enorm nadeel (en voor vele waaronder ikzelf een dealbreaker) is het ontbreken van Epub support. Kun je omheen met Calibre, maar blijft behelpen.
- Een Boox one is 6" is ongeveer even duur als de Kindle en heeft het accu probleem niet. Je mist een touch screen (wat ook weer een voordeel is, zie de opmerking bij Sony)
- De Sony PRS-650 van Jeroen. Is iets duurder, maar heeft een erg mooi scherm. De eerste Sony's met touch screen hadden alleen erg veel last van reflectie. Het glare probleem is met de 650 nagenoeg verdwenen, ook omdat het scherm zelf een erg mooi hoog contrast heeft. Zeker een aanrader.
- De Bebook Neo / Onyx 60. De duurste, en niet de beste gezien de accu problemen. Blijft toch een fijne reader met erg veel extra's en een goede support (al veel firmware updates gehad en actieve community).

Allemaal 6"modellen. Succes!
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

AndreF

Ik heb een Sony PRS 950 Daily Edition (uit de USA), en ben helemaal om. Ik heb speciaal voor deze gekozen omdat hij een "groot" scherm heeft en daarom echt leest als een boek. Verder kan het apparaat nog veel meer maar daar heb ik hem niet voor gekocht. (Overigens wel een prijzig apparaatje, omgerekend 256 Euro.)

Waar je vooral op moet letten is het scherm. een Nook maar ook sommige andere readers  hebben een LCD scherm en zijn niet bruikbaar in zonlicht (net zoals een ipad, netbook dat ook niet is). Een e-reader met E-ink scherm is dat wel en zorgt voor het boek lees gevoel. Heb je goede ogen dan kun je een kleiner scherm kiezen, letter grote is overigens wel in te stellen maar bij een klein scherm ben je dan meer pagina's aan het omslaan dan aan het lezen.

Succes met je keuze

AndreF
SAMSUNG LE40M86BDMARANTZ SR 5002 /
KEF Q7 / KEF Q10C / KEF Q-Compact / KODI OPENELEC  / Harmony One+

PuNkEnStEiN

Quote from: Wijdeveld on April 16, 2011, 16:31:05- De Sony PRS-650 van Jeroen. Is iets duurder, maar heeft een erg mooi scherm. De eerste Sony's met touch screen hadden alleen erg veel last van reflectie. Het glare probleem is met de 650 nagenoeg verdwenen, ook omdat het scherm zelf een erg mooi hoog contrast heeft. Zeker een aanrader.
Dit model is inmiddels al maandenlang niet leverbaar. Heel jammer, want het schijnt een prima e-reader te zijn.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Pjotr27

Wie heeft er ervaring met een Pocketbook 902?
Ik ben voor een studie ( digitaal) op zoek naar een reader en twijfel tussen een IPAD en een reader.
Pocketbook heeft ook een groot scherm, 9.7 inch wat gewoon prettiger leest.
Ipad heeft alleen veel meer mogelijkheden maar ja daar kan je ook een laptop voor gebruiken.
En het scheelt ruim 200 euro in prijs.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

PuNkEnStEiN

Quote from: PuNkEnStEiN on April 16, 2011, 20:23:55Dit model is inmiddels al maandenlang niet leverbaar. Heel jammer, want het schijnt een prima e-reader te zijn.

Boekhandel Paagman op de Frederik Hendriklaan in Den Haag had pas ineens weer een aantal zwarte Sony PRS-650 op voorraad. Ik heb er dus gelijk maar eentje aangeschaft. Mooi apparaat, kan ik iedereen aanraden die een ebook reader zoekt. :smile:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Palu

Quote from: Pjotr27 on June 15, 2011, 12:23:59
Wie heeft er ervaring met een Pocketbook 902?
Ik ben voor een studie ( digitaal) op zoek naar een reader en twijfel tussen een IPAD en een reader.
Pocketbook heeft ook een groot scherm, 9.7 inch wat gewoon prettiger leest.
Ipad heeft alleen veel meer mogelijkheden maar ja daar kan je ook een laptop voor gebruiken.
En het scheelt ruim 200 euro in prijs.

Ik heb van de week gekeken naar de e readers. De handling mogelijkheden mat een i pad zijn vele malen groter, zoals verder verwerken van gegevens uit een PDF, knippen plakken kopieren etc. Denk ook aan kleurmogelijkheden. De eenvoud van doorbladeren met een ipad is ook veel beter, ik laat de e-readers lekker liggen. Binnenkort zijn die onverkoopbaar door de veel betere i pads. De prijzen zullen gaan komende tijd geweldig inzakken.
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Jeroen de Waal

Ik denk dat voor de "echte lezers" een e-reader juist prima is en wellicht handiger dan een iPad.
Handiger in de zin van batterijverbruik en de eenvoud.


Jeroen.

Pjotr27

Quote from: Palu on June 15, 2011, 13:53:12
Ik heb van de week gekeken naar de e readers. De handling mogelijkheden mat een i pad zijn vele malen groter, zoals verder verwerken van gegevens uit een PDF, knippen plakken kopieren etc. Denk ook aan kleurmogelijkheden. De eenvoud van doorbladeren met een ipad is ook veel beter, ik laat de e-readers lekker liggen. Binnenkort zijn die onverkoopbaar door de veel betere i pads. De prijzen zullen gaan komende tijd geweldig inzakken.

IK twijfel ook erg, maar ja een aantal uren studeren op een e reader lijkt me wel prettiger.
En ook voor boeken lezen is een reader weer handiger...
Aan de andere kant, zwart wit of grijs is voor tijdschriften met foto`s niet zo handig.
En ik lees een paar online magazines...
Ik ga weleens in een grote winkel kijken, misschien dat dat me kan overtuigen
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Palu

Quote from: Jeroen de Waal on June 15, 2011, 13:59:14
Ik denk dat voor de "echte lezers" een e-reader juist prima is en wellicht handiger dan een iPad.
Handiger in de zin van batterijverbruik en de eenvoud.


Jeroen.

echte lezers kopen gewoon een boek
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Jeroen de Waal

Quote from: Palu on June 15, 2011, 14:13:14
echte lezers kopen gewoon een boek

Stond niet voor niets tussen aanhalingstekens  ;D


Jeroen.

PuNkEnStEiN

Quote from: Palu on June 15, 2011, 13:53:12De handling mogelijkheden mat een i pad zijn vele malen groter, zoals verder verwerken van gegevens uit een PDF, knippen plakken kopieren etc. Denk ook aan kleurmogelijkheden. De eenvoud van doorbladeren met een ipad is ook veel beter, ik laat de e-readers lekker liggen. Binnenkort zijn die onverkoopbaar door de veel betere i pads.

Ga jij maar eens in de volle zon een boek lezen op je iPad. Ik wens je veel leesplezier. :laugh:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Bant

#37
Ik heb al een tijd een Kindle 3G(van amazon dus) en ik moet zeggen dat het echt een top ding is! Je gebruikt hem gewoon icm met Calibre (gratis) dat je gebruikt om je boeken collectie te ordenen en op je kindle te zetten. Tevens converteert dat automatisch verkeerde bestandsformaten in wel ondersteunde formaten (zoals .mobi en .pdf).
Als je gewoon echt boeken wil lezen is e-ink echt duizend keer beter dan bijvoorbeeld een iPad, het is super rustig aan je ogen (gewoon hetzelfde als papier eigenlijk) en ook in volle zon prima te lezen. Bij een ipad krijg je net zoals bij een LCD scherm gewoon na een tijd last van je ogen. (Bovendien zou ik met een ipad de accu gerust in 1 klap leeg-lezen, met e-ink kun je rustig een maandje of meer lezen)

Daar staat tegenover dat je minder goed grafische documenten met veel plaatjes (zoals kranten ed) op kunt lezen. Het gaat wel, maar is niet ideaal. Met de Kindle 3g kun je trouwens overal ter wereld gratis internetten als je hem registreerd op een willekeurig adres in amerika. Anders doet in nederland alleen wikipedia en amazon.com het. Het browsen is niet heel fantastisch, maar als je in het buitenland zit kan het best handig zijn om even het nieuws en weer te checken.

Wat ook sweet is, is dat je met Calibre automatisch dagelijks kranten (zoals nrc), tijdschriften en andere feeds kunt forwarden naar je kindle, die kun je dan draadloos waar ook ter wereld ophalen.

De kindle is trouwens, zeker de non 3g versie echt spotgoedkoop. Volgens mij heb je er al eentje in huis voor rond de 140 euro. Ik lees tegenwoordig echt alleen nog maar op de kindle (als de boeken beschikbaar zijn).
Studieboeken enzo, waar veel formules, grafieken, tabellen etc in staan die doe ik er niet op, dat werkt gewoon niet fijn op een e-reader (iig niet op de kindle) aangezien je te veel heen en weer moet bladeren tussen hoofdstukken enzo.




Oh, hier kun je trouwens een mooi overzicht krijgen van wat er allemaal te krijgen is en wat het kan/kost: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1451236

Pjotr27

Goede tip! Super bedankt!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Bant

Dat 3g verhaal is trouwens weliswaar erg cool en soms ook wel handig, maar ik zou er de meerprijs niet voor over hebben als ik kijk hoe vaak ik het echt gebruik. Het is dat ik deze heb gekregen, maar anders zou ik voor de aanzienlijk goedkopere versie zonder 3g zijn gegaan. Die heeft wel (net zoals de 3g) wifi.

Pjotr27

Ik heb intussen een echte ebook reader ( Sony PRS300, 5 inch scherm) geleend bij de bibliotheek, een IPAD en een Samsung Galaxy Tab 1000 ( 7 inch scherm) geleend van de buurman om een en ander te vergelijken.

Qua bediening: de beste is dan met afstand de Samsung, het installeren in de bibliotheek, het openen en bladeren, lettertype instellen werkt voorbeeldig. De IPad zit er tussen in qua installatie een drama, al die Apple gebonden software. De Sony werkt prima, ik mis alleen de touchscreen meteen..
De bediening Samsung op 1, Sony op 2, Apple op 3

Scherm:
In de zon is de Sony de enige die nog leesbaar is. Het Apple scherm is de beste van alledrie, maar het is ook het grootste apparaat. De Samsung heeft het minste scherm maar wel een fijne resolutie 1024x600, Sony 800x600 ,Apple 1024x 768. Qua scherm Apple op 1, Sony op 2, Samsung op 3.

Lezen: Mixed feelings, de Sony is het rustigste qua beeld maar ook wat flets. De bediening zonder touchscreen vind ik lastig, qua letters en kleur vind ik de Samsung het beste, de IPad is te groot om lang mee te lezen, de Sony vind ik weer te klein. Kortom lastige keuze.

Opties: tja speelt toch wel een rol mee, de Sony is echt alleen een reader en als je muziek wilt luisteren of internetten heb je een ander apparaat nodig, De Samsung en Apple hebben meteen alles erop wat je maar wilt.
Dan is het een questie van welk besturingssysteem je beter vind. Android of Apple.

Prijs: een eBook reader koop je voor zo`n 150 euro, de Samsung kost momenteel net iets meer dan 300 ( uitlopend model) en een IPAD 479 euro. Veel verschil dus... Wel is de Sony een ouder model, de opvolger heeft een iets beter scherm, ook de Samsung loopt uit, de opvolgers hebben ook weer een groter scherm en ipv android 2.2 3.0...

Conclusie: Na een dag met alledrie gewerkt te hebben gaat mijn voorkeur uit naar een Android Tablet ipv een Ebook reader. Of het de Samsung of een opvolger gaat worden met Honeycomb 3.0 moet ik nog gaan uitvinden. Komende week dus maar eens langs een leverancier om een en ander in het echt te gaan zien....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Jeroen de Waal

De Sony PRS650 is wel een enorme verbetering tov de PRS300.
Beter beeld, touch screen en mp3 mogelijkheid.


Jeroen.

Bant

#42
Interessant verhaal, dat van die ipad met betrekking tot die software herken in wel. Mijn opa heeft ook een ipad en gebruikt hem ook als e-reader. Maar WAT een gigantisch omslachtig gedoe om daar een boek om te krijgen zeg. Ik heb helemaal geen zin om iTunes en weet ik wat nog meer te moeten installeren die mij vervolgens vertellen wat ik wel en vooral niet kan/mag.
Hij is natuurlijk wel erg nice ;)

Met de Kindle kun je trouwens ook muziek (mp3) luisteren tijden het lezen. Het is wel heel simpel opgezet, je kunt gewoon muziek naar een mapje op je kindle kopiƫren en vervolgens op 'play' drukken op je kindle. Daarna zijn je enige opties 'pauze' 'play' 'next number' en 'previous number'. Dat kan dan met sneltoetsen terwijl je bv een boek leest. Uiteraard volume control, en met ingebouwde speakers of koptelefoon.

Waar woon je? Ander mag je mijne wel even uittesten of je het wat vind.

Pjotr27

Quote from: Bant on June 18, 2011, 12:50:26
Interessant verhaal, dat van die ipad met betrekking tot die software herken in wel. Mijn opa heeft ook een ipad en gebruikt hem ook als e-reader. Maar WAT een gigantisch omslachtig gedoe om daar een boek om te krijgen zeg. Ik heb helemaal geen zin om iTunes en weet ik wat nog meer te moeten installeren die mij vervolgens vertellen wat ik wel en vooral niet kan/mag.
Hij is natuurlijk wel erg nice ;)

Met de Kindle kun je trouwens ook muziek (mp3) luisteren tijden het lezen. Het is wel heel simpel opgezet, je kunt gewoon muziek naar een mapje op je kindle kopiƫren en vervolgens op 'play' drukken op je kindle. Daarna zijn je enige opties 'pauze' 'play' 'next number' en 'previous number'. Dat kan dan met sneltoetsen terwijl je bv een boek leest. Uiteraard volume control, en met ingebouwde speakers of koptelefoon.

Waar woon je? Ander mag je mijne wel even uittesten of je het wat vind.

Leerdam....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Bant

#44
Quote from: Pjotr27 on June 18, 2011, 12:51:53
Leerdam....

Oke dat is wel een beetje te ver dan waarschijnlijk, ik zit in Delft namelijk. Ik wil hem ook wel opsturen als jij de verzenkosten betaald, maar misschien is dat weer een beetje te veel van het goede ;)

Geen touch-screen trouwens, maar dat vind ik totaal niet storend want ik wil toch alleen maar een boek selecteren en lezen, vervolgens heb je nog maar 1 knop nodig: NEXT PAGE ;D

Pjotr27

Quote from: Bant on June 18, 2011, 12:54:18
Oke dat is wel een beetje te ver dan waarschijnlijk, ik zit in Delft namelijk. Ik wil hem ook wel opsturen als jij de verzenkosten betaald, maar misschien is dat weer een beetje te veel van het goede ;)

Geen touch-screen trouwens, maar dat vind ik totaal niet storend want ik wil toch alleen maar een boek selecteren en lezen, vervolgens heb je nog maar 1 knop nodig: NEXT PAGE ;D

Is te ver, nee ik ga wel bij een grote jongen kijken....
Maar tot nu toe ga ik voor een gewone tablet, misschien dat een ebook reader nieuw model iets beter is maar er zijn ook beperkingen ( geen tijdschriften lezen of je moet zwart wit willen) etc...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Wijdeveld

Quote from: Pjotr27 on June 18, 2011, 11:59:41
Ik heb intussen een echte ebook reader ( Sony PRS300, 5 inch scherm) geleend bij de bibliotheek, een IPAD en een Samsung Galaxy Tab 1000 ( 7 inch scherm) geleend van de buurman om een en ander te vergelijken.
...
Conclusie: Na een dag met alledrie gewerkt te hebben gaat mijn voorkeur uit naar een Android Tablet ipv een Ebook reader. Of het de Samsung of een opvolger gaat worden met Honeycomb 3.0 moet ik nog gaan uitvinden. Komende week dus maar eens langs een leverancier om een en ander in het echt te gaan zien....


Altijd goed, een 1:1 vergelijking! Ik heb nu de luxe te beschikken over een iPad 2 en een Onyx (6" ereader). Uitermate simpele conclusie:
- Voor boeken, de Onyx (klein font op de iPad is niet lekker leesbaar, dat is nog los van problemen met glare als je buiten bent).
- Voor de rest (mail, internet, muziek, film, apps), de Ipad.

... en wat zit er elke dag in mijn tas? De Onyx!
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Pjotr27

Welk type Onyx heb je? de a60?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Wijdeveld

De Onyx 60. Zie eerdere omschrijving voor de voor- en nadelen van deze Ereader t.o.v. andere 6" modellen. Zelf vind ik 'm erg prettig voor dagelijks gebruik.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"