Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

tonv

de sw 112 valt kwa grootte best wel mee, de sb 1000 is een gesloten sub, de 112 een gepoorte, toch een verschil :exclamation:

GPO

Quote from: goergen on March 19, 2016, 20:27:10
Hoi Ralph, Dank je wel! Ook dank voor de adviezen!

Ik houd de markt in de gaten, echter de Monolith en Klipsch zitten qua prijs te dicht bij de SVS. Daar heb ik m'n zinnen al wel zo'n beetje op gezet inmiddels. De PB-2000 zou natuurlijk geweldig zijn, maar is helaas te duur en te groot.

Ik kwam er overigens achter dat de PB-1000 echt een stuk groter is dan de SB, zoals te zien is op deze foto: http://digitalhippos.com/files/styles/default/public/media/DSC05310_0.JPG?itok=V6gcQon1

Ik ben bang dat ik de PB-1000 niet kwijt kan in onze niet al te grote woonkamer. Aangezien onze kamer niet erg groot is is de SB-1000 misschien ook wel voldoende.

Ik gebruik de set voor ongeveer 40% muziek, 40% film, en 20% gamen. Muziek luisteren is veelal casual, de subwoofer zou niet altijd aanhoeven. Klipsch vind ik qua design mooi, maar de R112sw is behoorlijk groot toch? Komt dat geluid in de buurt van de SB-1000?

Overigens: Onlangs kon ik een SVS PB-10 kopen voor € 275,-. Naast dat hij een stuk groter is, hoe klinkt die in vergelijking met de PB-1000? daar heb ik weinig over kunnen vinden.

De oudere SVS PB10 (NSD of ISD) zijn een stuk oudere subwoofers van SVS, de SVS PB-1000 is in principe bedoeld als vervanger van dat oudere model. Ze zijn min of meer gelijkwaardig. De PB10 is groter en heeft een iets potentere driver, maar de PB1000 heeft betere elektronica en software die de driver beter op z'n limieten laat gedragen. De PB1000 is gewoon een hele goede budget vriendelijke subwoofer en hij is net niet te groot voor de meeste mensen, dat maakt het wel gaaf ding. Ik heb er zelf 2 en ik heb in het verleden een PB12-NSD gehad, maar die kan niet opboksen tegen 2 x PB1000.

De Klipsch R-112SW is ook een goede sub, al geef ik zelf iets eerder de voorkeur aan SVS. De PB2000 is ook een mooi ding, maar een stuk groter dan de PB1000. Overigens zou ik dan eerder naar de Klipsch R-115SW kijken als je de PB2000 overweegt.... maar dan heb je het al weer over een monstersub en dat was zo te lezen niet echt de bedoeling in je huis...  :P

De SB1000 is een heel stuk kleiner dan de PB1000 en ook een stuk minder krachtig. Deze zou ik alleen aanraden voor kleine studentenkamers waarbij je niet elke week naar blockbusters met dikke LFE effecten zit te kijken. Dat gaat bij dat kleine subje niet zo lekker...

De SVS SB2000 is wellicht ook een optie, maar de PB1000 is nog steeds krachtiger voor films (gepoort vs gesloten). Bovendien is de SB2000 weer een stuk duurder.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Nico111

Even een vraag je over de afwerking van de svs subs met de kleur black ash. Zit hier ook een reliëf in?
Op de foto lijkt dit wel zo, maar dit is niet helemaal goed te zien. Ik zit te kijken of wrappen een optie is maar dan is te veel reliëf niet mooi.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

goergen

Quote from: GPO on March 19, 2016, 21:01:49
De oudere SVS PB10 (NSD of ISD) zijn een stuk oudere subwoofers van SVS, de SVS PB-1000 is in principe bedoeld als vervanger van dat oudere model. Ze zijn min of meer gelijkwaardig. De PB10 is groter en heeft een iets potentere driver, maar de PB1000 heeft betere elektronica en software die de driver beter op z'n limieten laat gedragen. De PB1000 is gewoon een hele goede budget vriendelijke subwoofer en hij is net niet te groot voor de meeste mensen, dat maakt het wel gaaf ding. Ik heb er zelf 2 en ik heb in het verleden een PB12-NSD gehad, maar die kan niet opboksen tegen 2 x PB1000.

De Klipsch R-112SW is ook een goede sub, al geef ik zelf iets eerder de voorkeur aan SVS. De PB2000 is ook een mooi ding, maar een stuk groter dan de PB1000. Overigens zou ik dan eerder naar de Klipsch R-115SW kijken als je de PB2000 overweegt.... maar dan heb je het al weer over een monstersub en dat was zo te lezen niet echt de bedoeling in je huis...  :P

De SB1000 is een heel stuk kleiner dan de PB1000 en ook een stuk minder krachtig. Deze zou ik alleen aanraden voor kleine studentenkamers waarbij je niet elke week naar blockbusters met dikke LFE effecten zit te kijken. Dat gaat bij dat kleine subje niet zo lekker...

De SVS SB2000 is wellicht ook een optie, maar de PB1000 is nog steeds krachtiger voor films (gepoort vs gesloten). Bovendien is de SB2000 weer een stuk duurder.

GPO

Twijfel twijfel over SB of PB. Ik ga binnenkort de PB-1000 eens proberen in het echt te zien. De 2000-serie laat ik sowieso schieten, ivm grootte en prijs. Ik moet al heel erg mn best doen om een sub uit de 1000-serie te krijgen.

Je zei dat de PB-12 niet beter is dan 2x PB-1000, maar hoe is dat in vergelijking met 1xPB-1000?

Quote from: Nico111 on March 19, 2016, 23:10:10
Even een vraag je over de afwerking van de svs subs met de kleur black ash. Zit hier ook een reliëf in?
Op de foto lijkt dit wel zo, maar dit is niet helemaal goed te zien. Ik zit te kijken of wrappen een optie is maar dan is te veel reliëf niet mooi.

Er zit relief in, als ik het me goed herinner.

tonv

black ash is, zeg maar zwart essen fineer, dus hout motief, in dit geval vinyl oftewel plastic.

c20v

Quote from: Nico111 on March 19, 2016, 23:10:10
Even een vraag je over de afwerking van de svs subs met de kleur black ash. Zit hier ook een reliëf in?
Op de foto lijkt dit wel zo, maar dit is niet helemaal goed te zien. Ik zit te kijken of wrappen een optie is maar dan is te veel reliëf niet mooi.
Ja, er zit relief in maar dat zou geen probleem zijn. Heb ooit eens een offerte bij een carwrapper aangevraagd voor m`n SB-2000  en die bood een wat dikkere folie aan (3M premium cast).
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

GPO



Quote from: goergen on March 20, 2016, 09:58:25
...
Je zei dat de PB-12 niet beter is dan 2x PB-1000, maar hoe is dat in vergelijking met 1xPB-1000?
...

Ik was net van een PB12 overgestapt op de PB1000, ik zet Battleship op en gewoon hele gave dikke LFE effecten rollen door de kamer. Het volume richting referentie niveau gezet, wat scenes verder beluisterd en alles bleef gewoon mooi in balans. Buiten stonden de rolluiken te trillen.

Ik had nergens het idee dat ik met de PB1000 inleverde tov de PB1000. SVS zelf zegt dat de PB1000 3dB minder hard gaat op 20 Hz tov de PB12, maar op hogere frequenties even hard ivm de efficientere driver vd PB1000...

Gewoon prima sub dus. Ik denk zelfs wel de meeste bang for the buck binnen de SVS subs...

Gpo
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

goergen

Quote from: GPO on March 20, 2016, 11:58:04

Ik was net van een PB12 overgestapt op de PB1000, ik zet Battleship op en gewoon hele gave dikke LFE effecten rollen door de kamer. Het volume richting referentie niveau gezet, wat scenes verder beluisterd en alles bleef gewoon mooi in balans. Buiten stonden de rolluiken te trillen.

Ik had nergens het idee dat ik met de PB1000 inleverde tov de PB1000. SVS zelf zegt dat de PB1000 3dB minder hard gaat op 20 Hz tov de PB12, maar op hogere frequenties even hard ivm de efficientere driver vd PB1000...

Gewoon prima sub dus. Ik denk zelfs wel de meeste bang for the buck binnen de SVS subs...

Gpo

Ok, mocht ik een goedkope PB-12 vinden dan ga ik die overwegen.

Overigens, als jij nou een van die PB-1000's aan mij verkoopt voor 400,-, dan kan je zelf mooi opschalen naar die PB-2000 uit de markt! ;D

LuPo

Quote from: GPO on March 20, 2016, 11:58:04

Ik was net van een PB12 overgestapt op de PB1000, ik zet Battleship op en gewoon hele gave dikke LFE effecten rollen door de kamer. Het volume richting referentie niveau gezet, wat scenes verder beluisterd en alles bleef gewoon mooi in balans. Buiten stonden de rolluiken te trillen.

Ik had nergens het idee dat ik met de PB1000 inleverde tov de PB1000. SVS zelf zegt dat de PB1000 3dB minder hard gaat op 20 Hz tov de PB12, maar op hogere frequenties even hard ivm de efficientere driver vd PB1000...

Gewoon prima sub dus. Ik denk zelfs wel de meeste bang for the buck binnen de SVS subs...

Gpo

Bedoel je dat je nergens inleverde met de PB1000 tov de PB12? Er staat twee keer hetzelfde. :P

GPO

Quote from: LuPo on March 22, 2016, 09:50:31
Bedoel je dat je nergens inleverde met de PB1000 tov de PB12? Er staat twee keer hetzelfde. :P

Eh ja, dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen... :)

Overigens gaat de PB12 wel iets harder en dieper, maar het verschil is klein met een PB1000. Een PB2000 overigens is dan wel weer een stapje hoger, maar die gaat ook weer harder dan de PB12, al blijven de verschillen vooral merkbaar op de limieten en met hogere volumes.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

goergen

Quote from: GPO on March 22, 2016, 19:19:24
Eh ja, dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen... :)

Overigens gaat de PB12 wel iets harder en dieper, maar het verschil is klein met een PB1000. Een PB2000 overigens is dan wel weer een stapje hoger, maar die gaat ook weer harder dan de PB12, al blijven de verschillen vooral merkbaar op de limieten en met hogere volumes.

GPO

Is de pb-12 misschien een goeie optie als instapkeuze? Die zijn tweedehands nu wel een stuk goedkoper nog dan pb-1000's.

GPO

Quote from: goergen on March 22, 2016, 19:23:40
Is de pb-12 misschien een goeie optie als instapkeuze? Die zijn tweedehands nu wel een stuk goedkoper nog dan pb-1000's.
PB-12 zie je weinig 2e hands.

En als je nu doelt op de PB-12 op MP.... dat is een nog wat ouder type. Dat zie ik aan de driver (geen SVS logo en grijs) Denk dat dat model uit 2006 is... ondertussen dus al 10 jaar oud.

Ik had de PB-12 NSD met 325 Watt bash versterker. Die is iets krachtiger en heeft een betere driver. Er is ook nog een model erna met Sledge 400 Watt en Peerless driver; deze heet de PB-12 NSD DSP.... die zie je ook weinig 2e hands ... :)

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

LuPo

En de PB-12 NSD DSP is dus nog steeds niet veel beter dan PB1000?

Wat heb ik ook een goede koop gedaan met mijn PB-1000. :devil: Vrij snel gekocht nadat hij uitkwam na meerdere positieve reviews van erkende websites. Nooit spijt van deze aankoop gehad!

Wim76

Ik heb zelf de PB12 NSD. Er komt aardig wat punch vanaf. In een huiskamer van 11.5m bij 4.5m laat hij in de keuken, wat naast de huiskamer zit, toch wat kozijnen resoneren bij bepaalde scenes.
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

goergen

#2964
Na afgelopen zaterdag schaar ik me met trots ook bij de SVS-club! Ik heb de tweede SVS SB-12 NSD overgenomen van forumgenoot DoorofNight.

Ik ben nu druk bezig met het inregelen van de subwoofer. Dat is nog best moeilijk. Ik heb gemerkt dat ik bij bepaalde frequenties niets hoor, terwijl ik de bank voel trillen.

Bijvoorbeeld dit nummer:
https://www.youtube.com/watch?v=65GAh-LXVw8 (Ik speel hem zelf via Spotify Premium) - Ik ben benieuwd geworden naar dit nummer toen ik op Youtube zag hoe een zware grill van een SVS sub werd afgeblazen.

Ik hoor van de basslijn alleen de eerste paar "hogere" bassfrequentie. Daarna valt hij weg, onhoorbaar, maar wel voelbaar. Dat heeft zonder twijfel alles te maken met de akoestiek, wij hebben ook een vrij kleine woonkamer. Ik ben benieuwd in hoeverre dit verholpen kan worden. Of zijn dit frequenties waar iedere gesloten sub moeite mee heeft?

Kunnen jullie wel het volledige bereik van dit nummer horen?

DofN

Als je niet kan (laten) meten (op korte termijn) kan je beter een tonesweep doen van 20 tot bijvoorbeeld 100 Hz. Dan ga je op je luisterplek zitten en ga je luisteren wat die sweep doet :)

Met een nummer is het lastig testen.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

ambior

#2966
Een vraagje voor de SVS kenners en gebruikers> de Sledge manual ( knipsel hieronder) meldt de mogelijkheid om via de High Pass out een signaal waaruit het laag verwijderd werd naar je set te sturen en zo de hoofdluidsprekers minder voor het laag te gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee en lukt het om de sub mooi te laten overnemen zonder aan het totale geluidsbeeld te raken? Of is het te verkiezen de hoofdluidsprekers onaangeroerd te laten en na het bijvoegen van een sub hun werk zoals voorheen te laten doen?

There are two sets of output connectors on the STA-400D. One set (labeled Line Out) is unfiltered and carries
the same signal as found on the input connectors. The set labeled High Pass Out has a high pass filter applied
which has a corner frequency of 80Hz and a slope of -12 dB per octave.


Zijn er subs waar die "corner frequency" instelbaar is en maakt dat het samenwerken hiermee nauwkeuriger en/of gemakkelijker instelbaar?

GPO

Quote from: goergen on April 10, 2016, 16:40:14
Na afgelopen zaterdag schaar ik me met trots ook bij de SVS-club! Ik heb de tweede SVS SB-12 NSD overgenomen van forumgenoot DoorofNight.

Ik ben nu druk bezig met het inregelen van de subwoofer. Dat is nog best moeilijk. Ik heb gemerkt dat ik bij bepaalde frequenties niets hoor, terwijl ik de bank voel trillen.

Bijvoorbeeld dit nummer:
https://www.youtube.com/watch?v=65GAh-LXVw8 (Ik speel hem zelf via Spotify Premium) - Ik ben benieuwd geworden naar dit nummer toen ik op Youtube zag hoe een zware grill van een SVS sub werd afgeblazen.

Ik hoor van de basslijn alleen de eerste paar "hogere" bassfrequentie. Daarna valt hij weg, onhoorbaar, maar wel voelbaar. Dat heeft zonder twijfel alles te maken met de akoestiek, wij hebben ook een vrij kleine woonkamer. Ik ben benieuwd in hoeverre dit verholpen kan worden. Of zijn dit frequenties waar iedere gesloten sub moeite mee heeft?

Kunnen jullie wel het volledige bereik van dit nummer horen?

Jazeker! Net ff uitgeprobeerd....  :pompom:

Dit is wel een lekker nummertje. Typisch zo'n track die je op SPL wedstrijden wel eens hoort als opwarmertje. Ik hoor een baslijn met 3 a 4 verschillende bastonen allemaal schat ik ze tussen de 30 - 50 Hz in. En ze klinken bij mij prima in balans en geven bij mij van die typische voelbare basdruk op je oren.... Lkkrrrr...

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

goergen


DofN



Niet mijn die muziek al klinkt het wel gelikt, maar wel lekker met twee subs. Ik denk dat als ik de gain omhoog draai, de buren helemaal gek worden. (Het laag staat bij mij wat zuinig afgesteld)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

ambior

Quote from: ambior on April 14, 2016, 13:56:31
Een vraagje voor de SVS kenners en gebruikers> de Sledge manual ( knipsel hieronder) meldt de mogelijkheid om via de High Pass out een signaal waaruit het laag verwijderd werd naar je set te sturen en zo de hoofdluidsprekers minder voor het laag te gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee en lukt het om de sub mooi te laten overnemen zonder aan het totale geluidsbeeld te raken? Of is het te verkiezen de hoofdluidsprekers onaangeroerd te laten en na het bijvoegen van een sub hun werk zoals voorheen te laten doen?

There are two sets of output connectors on the STA-400D. One set (labeled Line Out) is unfiltered and carries
the same signal as found on the input connectors. The set labeled High Pass Out has a high pass filter applied
which has a corner frequency of 80Hz and a slope of -12 dB per octave.


Zijn er subs waar die "corner frequency" instelbaar is en maakt dat het samenwerken hiermee nauwkeuriger en/of gemakkelijker instelbaar?

Iemand?

Raphie

Quote from: ambior on April 16, 2016, 10:13:25
Iemand?
dat mag je allemaal zelf kiezen, wat in jouw situatie het best werkt.
JBL PRX Power!

ambior

Quote from: Raphie on April 18, 2016, 07:51:07
dat mag je allemaal zelf kiezen, wat in jouw situatie het best werkt.

Nu ja, er zijn modellen en merken waar wel of niet een gefilterde uitgang beschikbaar is en vooraleer te kopen vroeg ik me af of er hier mensen zijn die hiermee ervaringen hebben en of je best bij aankoop een sub kiest met die mogelijkheid ofwel of het weinig belang heeft....

RalphH

Quote from: GPO on April 15, 2016, 20:33:06
Ik hoor een baslijn met 3 a 4 verschillende bastonen allemaal schat ik ze tussen de 30 - 50 Hz in.

RTA'tje ;D



Verder heel zacht uitgedrukt,...niet mijn ding. Maar het laag zit r lekker op ja.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: RalphH on April 18, 2016, 21:04:02
RTA'tje ;D



Verder heel zacht uitgedrukt,...niet mijn ding. Maar het laag zit r lekker op ja.
En mensen maar zeggen dat er geen laag < 30 hz zit in muziek.... hahaha.

Tis wel een stuk dieper dan verwacht.... dan heb je met deze muziek wel iets meer profijt met diep getunede bass reflex subs... :)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS