Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

snicky

#1950
Quote from: MVG on November 18, 2014, 23:25:53
Dit heb ik ook wel eens gehad, bij exact dezelfde scene... Schakelde je toevallig precies naar deze scene, ik bedoel dat je de scene selecteerde ipv dat de film gewoon liep vanaf het begin? Dit was bij mij het geval, bij gewoon doorspelen was dit niet. Als ik naar die scene zap dan krijg ik een heel harde plof. Maar niet diep, eerder alsof er ergens een rotje wordt afgestoken.. Ik dacht dat t een fout in de disc was in ieder geval..


Ik skipte inderdaad naar deze scène!

Ik had het ook nog niet eerder gehoord daarom dacht ik misschien is de subwoofer ingespeeld en wat minder stijf geworden.

Of de subwoofer kan het gewoon niet aan[emoji13]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

GPO

#1951
Quote from: RalphH on November 18, 2014, 15:33:07
LFE + main, is dat niet alleen als je fronts op Large staan? Bij mijn Onkyo wel namelijk.

klopt.

Quote from: emo72 on November 18, 2014, 22:19:43
ik ben daar ook mee aan het spelen. Als ik de fronts op large zet moet ik de sub op 180 graden fase draaien,  bij small is 0 weer beter. Wat ik wel heb gedaan is de center naar small gezet. Werkt bij mij nu goed.

Ja, dat is best raar eigenlijk, maar goed.

Gisteren nog weer wezen meten en luisteren. Ik heb zoveel parameters waar ik aan kan sleutelen, dat ik af en toe nogal moe wordt van al mijn eigen metingen en instellingen proberen...  :clapping:

Hoe dan ook, ik heb gemerkt dat ik een mooie uniforme bass-response op de MLP (1e luisterpositie) en SLP (2e luisterpositie) krijg als ik de volgende instelling kies:
- fronts       : small
- crossover : 80 Hz
- SVS bij fronts op 180 graden fase
- SVS achterin op 0 graden fase

Je zou denken dan wordt alle bas opgeheven, maar het tegendeel is waar -->



Dus dat is in het gebied van 22 - 90 Hz toch mooi binnen +/- 5 dB nauwkeurig, dit is overigens met een lichte EQ op 29, 35 en 57 Hz (meeste pieken zijn ongeveer 5 dB gedempt).

Waterval van deze meting ziet er ook mooi rustig uit -->



Andere settings moest ik veel meer EQ'en en was het verschil in geluid tussen MLP en SLP nog steeds vrij groot. Dus deze setting houden we maar even een tijdje aan kijken hoe het bevalt.

Ik heb wel geleerd dat het luisteren belangrijkst is in dit soort processen en dat soms bepaalde sound over een tijd pas gaat bevallen. LFE+main is toch wel wat overdreven, gewoon fronts op small klinkt uiteindelijk toch wat strakker & neutraler.

GPO



thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Quote from: snicky on November 18, 2014, 23:04:50
Tron Legacy dat die via een laser in een andere wereld komt

Welke tijdstip in de film is dit? Ben wel benieuwd hoe dat klinkt.

Ik speel meestal die demo-scene van de HT Super Demo disc af met die motoren. Ook erg vet, maar misschien gaat jouw genoemde scene nog harder en lager....  :headbanging:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Quote from: GPO on November 19, 2014, 09:29:16
LFE+main is toch wel wat overdreven, gewoon fronts op small klinkt uiteindelijk toch wat strakker & neutraler.

Daar moet ik links en rechts ook wat temmen inderdaad.

Ivm het fase dingetje, kan het zijn een geactiveerde EQ intern al wat fase corrigeert en dat die bij lfe+main omzeilt wordt?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

snicky

#1954
Quote from: GPO on November 19, 2014, 09:33:03
Welke tijdstip in de film is dit? Ben wel benieuwd hoe dat klinkt.

Ik speel meestal die demo-scene van de HT Super Demo disc af met die motoren. Ook erg vet, maar misschien gaat jouw genoemde scene nog harder en lager....  :headbanging:

Inderdaad een vet stukje maar dat is meer voor surround dan LFE [emoji16]

23e minuut laserstraal + groot vliegend object dat ook erg low level is.

En volgens mij ergens tussen minuut 35 en 40 wordt we vuurwerk afgespeeld, dat gaat ook erg laag.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

RalphH

Sub over de goor helpen?  ;D --> Enders Game, als ie dat spelletje aan het spelen en naar een instortend kasteel loopt.
Weet niet of het aan de rip lag, maar mijn svs'je deed "prrrt prrrt" toen de volumeknop op oorlogssterkte stond.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

snicky

#1956
Quote from: RalphH on November 19, 2014, 09:41:13
Sub over de goor helpen?  ;D --> Enders Game, als ie dat spelletje aan het spelen en naar een instortend kasteel loopt.
Weet niet of het aan de rip lag, maar mijn svs'je deed "prrrt prrrt" toen de volumeknop op oorlogssterkte stond.

Ja dat prrr prrr had ik dus last van. Zou het helpen om de gain wat terug te schroeven op de sub? Die staat nu op 12uur.

Misschien op 11/10uur zetten en eventueel op de receiver het LFE kanaal wat hoger zetten mocht dit nodig zijn na een nieuwe kalibratie?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

GPO

Quote from: RalphH on November 19, 2014, 09:34:23
Daar moet ik links en rechts ook wat temmen inderdaad.

Ivm het fase dingetje, kan het zijn een geactiveerde EQ intern al wat fase corrigeert en dat die bij lfe+main omzeilt wordt?

Mijn EQ is de Behringer, die is extern en zit tussen de receiver en de subs in. Ik heb kwa fase gedrag hetzelfde of ik de Behringer nou wel of niet activeer of er zelfs tussenuit haal.

Fase-gedrag is gewoon lastig, daarom moet je veel meten en luisteren welke setting het beste is.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Quote from: RalphH on November 19, 2014, 09:41:13
Sub over de goor helpen?  ;D --> Enders Game, als ie dat spelletje aan het spelen en naar een instortend kasteel loopt.
Weet niet of het aan de rip lag, maar mijn svs'je deed "prrrt prrrt" toen de volumeknop op oorlogssterkte stond.

Of intro van Edge Of Tommorrow; daar zijn al heel veel subs op gesneuveld. Op dat moment heeft de LFE track bijna maximaal output (115 db als je op referentie niveau draait).
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Quote from: GPO on November 19, 2014, 10:26:28
Fase-gedrag is gewoon lastig, daarom moet je veel meten en luisteren welke setting het beste is.

Hmja ;D

Quote from: GPO on November 19, 2014, 10:33:04
Of intro van Edge Of Tommorrow; daar zijn al heel veel subs op gesneuveld. Op dat moment heeft de LFE track bijna maximaal output (115 db als je op referentie niveau draait).

Cool, daar ging ie bij mij niet over de zeik, maar zal t nog eens proberen.

Kreeg wel bij Godzilla te horen dat de vloer 2 huizen verder trilde :S
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

snicky

Ik ben benieuwd wat interstellar gaat brengen in onze HT

In de bios ging het zo vreselijk tekeer!
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

yorkie13

Als je de subwoofer over zijn limiet laat gaan, ben je toch niet echt goed bezig lijkt me  8)

Het laag is op dat moment te VEEL en zeker niet meer gecontroleerd laag.

Veel subwoofers kunnen echt geen 115 db aan.

snicky

Weet Ieder geval waar de grens ligt[emoji41]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

emo72

Heb me Tron Legacy net gekeken. Vet hoor en dan nog niet eens op oorlog sterk te. Verder als -30 db ga ik al niet want dan begint langzaam mijn vrouw te stuiteren :nopompom: Dus het komt zelden voor dat ik alles echt op de limit knal. Vind belangrijk dat het zuiver en vol klinkt.  :headbanging:
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

emo72

Quote from: GPO on November 19, 2014, 09:29:16
klopt.

Ja, dat is best raar eigenlijk, maar goed.

kan ook zijn dat ik wat niet goed heb gedaan. Jouw situatie lijkt mij inderdaad ook logisch

Gisteren nog weer wezen meten en luisteren. Ik heb zoveel parameters waar ik aan kan sleutelen, dat ik af en toe nogal moe wordt van al mijn eigen metingen en instellingen proberen...  :clapping:

Hoe dan ook, ik heb gemerkt dat ik een mooie uniforme bass-response op de MLP (1e luisterpositie) en SLP (2e luisterpositie) krijg als ik de volgende instelling kies:
- fronts       : small
- crossover : 80 Hz
- SVS bij fronts op 180 graden fase
- SVS achterin op 0 graden fase

Je zou denken dan wordt alle bas opgeheven, maar het tegendeel is waar -->



Dus dat is in het gebied van 22 - 90 Hz toch mooi binnen +/- 5 dB nauwkeurig, dit is overigens met een lichte EQ op 29, 35 en 57 Hz (meeste pieken zijn ongeveer 5 dB gedempt).

Waterval van deze meting ziet er ook mooi rustig uit -->



Andere settings moest ik veel meer EQ'en en was het verschil in geluid tussen MLP en SLP nog steeds vrij groot. Dus deze setting houden we maar even een tijdje aan kijken hoe het bevalt.

Ik heb wel geleerd dat het luisteren belangrijkst is in dit soort processen en dat soms bepaalde sound over een tijd pas gaat bevallen. LFE+main is toch wel wat overdreven, gewoon fronts op small klinkt uiteindelijk toch wat strakker & neutraler.

GPO
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

snicky

Net ook nog even gechekt! Heb nu van die svs sound paths onder me sub zitten  en dat klinkt toch wel anders dan een Auralex SubDude 2.

Naar mijn idee mis ik nu meer laag of eigelijk ik voel minder laag/luchtdruk dan voorheen maar dat zou misschien kunnen komen dat de omgeving minder trilt?

Daar gaat het uiteindelijk ook wel om. Maar mis het wel[emoji13]

Misschien nog even schuiven met de sub
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

emo72

He weer wat soms gedaan met de citaat ???
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

emo72

Hoe hard is referentie leven? Ik ga zelden harder dan -20 db op mijn pioneer. Als ik op die luidsterkte een film kijk heb ik mijn oren aan het schwamen. Is Limburg dialect.
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

snicky

Elke versterker is natuurlijk weer anders ingesteld. Op me pioneer zet ik hem ook rond de -20db maar als je in de instellingen het aantal db per luidspreker ook nog heb opgeschroefd zodat een decibelmeter 75db aangeeft zet je je versterker misschien wel zachter.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

Staaled

Quote from: emo72 on November 19, 2014, 23:10:04
Hoe hard is referentie leven? Ik ga zelden harder dan -20 db op mijn pioneer. Als ik op die luidsterkte een film kijk heb ik mijn oren aan het schwamen. Is Limburg dialect.
Als je ruimte vrij hard is kan het zijn dat je ver onder referentieniveau blijft.
Het geluid komt dan al snel als "te druk" over.
En hoewel titels op referentie afgemixed zijn ,zit er kwaliteitsverschil in opnames en is de één wat beter te pruimen dan de ander. 
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

GPO

Quote from: emo72 on November 19, 2014, 23:10:04
Hoe hard is referentie leven? Ik ga zelden harder dan -20 db op mijn pioneer. Als ik op die luidsterkte een film kijk heb ik mijn oren aan het schwamen. Is Limburg dialect.

"schwamen" .... hahaha leuk.

referentie niveau is een beetje afhankelijk van de gevoeligheid van je speakers (hoe gevoeliger hoe eerder je referentie-level bereikt), maar in het algemeen is 0 dB op je versterker referentie-niveau. Voor films betekent dit dat stemmen rond de 85 dB hard zijn (dat is hard, net of ze staan te schreeuwen in je kamer). Alle kanalen kunnen dan pieken krijgen van +20 dB (105 dB), het LFE-kanaal heeft echter 10 dB meer 'headroom', dus deze kan pieken bevatten van 115 dB. Dat is dus heel extreem. Ik vraag me zelfs af of ze bv in IMAX bioscopen op dat soort volumes draaien.....

Laatst zat ik een stukje 'Cloverfield' te kijken rond de -20 dB, stemmen waren toen rond de 70 dB op mijn meter, maar baspieken gingen richting de 95-100 dB.... en dat staat dus alles te shaken in huis. Als je dus je versterker nog verder open zet, dan denk ik dat de glazen bij de buren eruit trillen.... niet echt de bedoeling.

http://www.thx.com/consumer/thx-technology/thx-reference-level/

meer achtergrond over LFE

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_2/feature-article-misunderstood-lfe-channel-april-2000.html

GPO

 
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Quote from: snicky on November 19, 2014, 23:14:05
Elke versterker is natuurlijk weer anders ingesteld. Op me pioneer zet ik hem ook rond de -20db maar als je in de instellingen het aantal db per luidspreker ook nog heb opgeschroefd zodat een decibelmeter 75db aangeeft zet je je versterker misschien wel zachter.

oh ja, da's ook nog leuk; die test-ruis generator in de meeste receivers zijn op 75 dB afgemixed en niet op 85 dB omdat dat veel te hard is om thuis even te kijken of alle kanalen goed ingesteld zijn.

O0

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

snicky

#1972
Quote from: GPO on November 20, 2014, 09:37:38
oh ja, da's ook nog leuk; die test-ruis generator in de meeste receivers zijn op 75 dB afgemixed en niet op 85 dB omdat dat veel te hard is om thuis even te kijken of alle kanalen goed ingesteld zijn.

O0

GPO

Dus eigelijk moet ik na kalibratie het handmatig met een db meter 85 db aanhouden als ik het op tegen niveau wol?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

Staaled

#1973
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

snicky

Experience Studio Clarity: THX Certified Receivers reproduce studio Reference Level, 85dB SPL with 20dB of headroom.


Ik wat dus laatst bij me vader ze pioneer afstellen en ik vond het al vreemd dat de pink noise extreem luid was. Komt dit omdat de pioneer die hij heeft thx gecertificeerd is?


Ik heb ook een pioneer zonder thx en daar is de pink noise een stuk zachter.

Ik dacht dat het aan me speakers lagen die niet zijn ge bi-ampt?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM