Het grote SVS topic

Started by mel, November 28, 2009, 16:38:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

genesis

Een SVS PB12 plus II moet te pakken zijn te krijgen voor € 550 ;)

Genesis
Carpe Diem

mikeske

Als er iemand een mooie svs weet staan dan heb ik grote interesse  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Mario D

#102
Quote from: mikeske on January  1, 2010, 23:50:06
Als er iemand een mooie svs weet staan dan heb ik grote interesse  ;)

Blijkbaar hebben we zelfs terug een verdeler van SVS in ons belgenlandje.  :blink:
Of Lsound hier weet van heeft is iets anders natuurlijk.  :omg:

LINK VERWIJDERD BY ADMIN, GEEN SPONSOR!

genesis

Apart eigenlijk dat de PB13 minder units en  minder vermogen heeft dan de PB12 plus II? :eh:

Genesis
Carpe Diem

jvanhambelgium

Quote from: genesis on January  2, 2010, 10:23:06
Apart eigenlijk dat de PB13 minder units en  minder vermogen heeft dan de PB12 plus II? :eh:

Genesis

Tja, PB13 is slechts 1 driver vs 2 twin drivers voor de PB12/Plus2
Die 900W van de BASH amp moeten over 2 units tov 750W voor 1 ultra-13 driver.

De Ultra-13 gaat dan nog eens harder ook  :pompom:

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

genesis

Quote from: jvanhambelgium on January  3, 2010, 08:30:23
Tja, PB13 is slechts 1 driver vs 2 twin drivers voor de PB12/Plus2
Die 900W van de BASH amp moeten over 2 units tov 750W voor 1 ultra-13 driver.

De Ultra-13 gaat dan nog eens harder ook  :pompom:



Hmm, volgens mij is de totale oppervlakte van 2 x 12 inch drivers toch echt meer dan 1 x 13 inch :tongue2:

Genesis
Carpe Diem

jvanhambelgium

Quote from: genesis on January  3, 2010, 11:58:05
Hmm, volgens mij is de totale oppervlakte van 2 x 12 inch drivers toch echt meer dan 1 x 13 inch :tongue2:

Genesis

Wat bedoel je dan juist ? Ja, puur fysisch is de oppervlakte meer maar toch gaat 1 enkele Ultra 13 harder,dieper,zuiverder met een beetje minder electrisch opgenomen vermogen als elke telg uit de 12 reeks.
Doch zelfs al zet je 2 drivers bij elkaar heb je niet 2x zoveel output als 1 dezelfde driver ... dB's hé ...
Als dan een "nieuwe generatie" driver (Ultra-13) sowieso in zijn ontwerp een stuk meer output geeft mag je 2 of 3 van die 12" bij elkaar zetten dan red je het nog niet tov die ene beter driver in z'n kast.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Ejorne

Quote from: jvanhambelgium on January  3, 2010, 12:33:12
Doch zelfs al zet je 2 drivers bij elkaar heb je niet 2x zoveel output als 1 dezelfde driver ... dB's hé ...

Huh?

Met 2 woofers heb je toch een verdubbeling van het geluid = +3dB?

Ons gehoor registreert dit misschien niet zo, dan heb je er zo ongeveer 3 extra drivers nodig = +9dB wat bijna overeen komt met een verdubbeling van ons menselijke registratie van het geluid = +10dB.

Of heb ik dit niet goed begrepen?

Interficior

Nee, met twee woofers - mits ze in fase staan - krijg je 6 dB erbij ten opzichte van één woofer.
Take it or lease it

jvanhambelgium

Quote from: Ejorne on January  3, 2010, 12:49:36
Huh?

Met 2 woofers heb je toch een verdubbeling van het geluid = +3dB?

Ons gehoor registreert dit misschien niet zo, dan heb je er zo ongeveer 3 extra drivers nodig = +9dB wat bijna overeen komt met een verdubbeling van ons menselijke registratie van het geluid = +10dB.

Of heb ik dit niet goed begrepen?

Dat klopt wel hoor.
2 zo'n 12" drivers bij elkaar is inderdaad 3dB erbij en dan heb je een verdubbeling van het electrisch vermogen nodig om dat te leveren (6dB erbij is electrisch vermogen x4 !)
Om gevoelsmatig een effectieve verdubbeling te ervaren van de geluidsdruk binnen die freq-range (10-100Hz) zal je inderdaad ergens tegen 10dB moeten bijduwen wat je een pak vermogen gaat kosten.

Er is ook nog zoiets als gevoeligheid van de driver en ik ken er geen cijfers van (Ultra13 driver vs 12.x drivers) maar die zijn ook van belang.


Maar dus de kern van de zaak : 2 x 12" met meer electrisch totaal opgenomen vermogen (900W, stel 450W per driver) geeft een pak minder output als 1 x 13,4" met 750W tot z'n beschikking in de producten van SVS door allerlei redenen (ontwerp,gevoeligheid driver,...)





HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Quote from: Interficior on January  3, 2010, 13:07:34
Nee, met twee woofers - mits ze in fase staan - krijg je 6 dB erbij ten opzichte van één woofer.

Hmm, ik dacht :

2 identieke geluidsbronnen bij elkaar = 3dB meer audio-output dacht ik toch ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Ejorne

Quote from: Interficior on January  3, 2010, 13:07:34
Nee, met twee woofers - mits ze in fase staan - krijg je 6 dB erbij ten opzichte van één woofer.

Heeft dat wat met de behuizing en samenspel van de woofers daarin te maken?
Want wanneer je 1 complete speaker tegen 2 complete speakers zet, dan krijg je toch een verdubbeling van 3dB?


ksi

het is wel degelijk 6 db,
via google kostte het me nog een tijdje een verklaring te vinden maar het is geloof ik deze:

Convert the dB value to Pascals, and then add the two values together, and then convert back to dB. If you do this for two SPL sources which are identical in level and in phase, the result will be 6 dB's higher

jvanhambelgium

Quote from: ksi on January  3, 2010, 16:29:14
het is wel degelijk 6 db,
via google kostte het me nog een tijdje een verklaring te vinden maar het is geloof ik deze:

Convert the dB value to Pascals, and then add the two values together, and then convert back to dB. If you do this for two SPL sources which are identical in level and in phase, the result will be 6 dB's higher


Deze website met tal van verschillende berekeningen geeft toch een ander beeld. Hier 3dB voor het combineren van 2 gelijke bronnen.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-spl.htm
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Interficior

Quote from: jvanhambelgium on January  3, 2010, 22:45:52

Deze website met tal van verschillende berekeningen geeft toch een ander beeld. Hier 3dB voor het combineren van 2 gelijke bronnen.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-spl.htm
Hier zakt mijn broek toch van af . . . :nopompom:

Ik citeer de site:

QuoteTotal level  adding - summing up to ten incoherent noise sources
QuoteFor beginners: incoherent means the signals of the overdubbed channels are irrelative like a violin and a trumpet,
that means having no correlative relationship. Sometimes we say uncorrelated when we mean incoherent.
QuoteThe decibel calculator can be used to combine the levels of up to ten incoherent
electric or acoustic sources when the level of each source is known in decibels (dB).
QuoteFill in as many sound level boxes as necessary (max 10) and then click the calculate bar,
to get the calculated sum. Provided that each sound source has its own random phasing.

Twee woofers in een kastje, mits in fase aangesloten zijn coherente bronnen. En dus +6 dB
Take it or lease it

millon


mikeske

Quote from: bert888 on January  4, 2010, 05:58:00
Staat een SVS op MP>

Waar ergens ?
Ik vind hem precies niet.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

HTip

Quote from: mikeske on January  4, 2010, 07:17:45
Waar ergens ?
Ik vind hem precies niet.

http://link.marktplaats.nl/309182043

Het is wel in Gelderland, dus best een eindje rijden...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jvanhambelgium

#118
Quote from: kalimero on January  2, 2010, 09:04:50
Blijkbaar hebben we zelfs terug een verdeler van SVS in ons belgenlandje.  :blink:
Of Lsound hier weet van heeft is iets anders natuurlijk.  :omg:

LINK VERWIJDERD BY ADMIN, GEEN SPONSOR!


Hmm, SVS is precies niet erg opgezet met dit webshopje en het zal niet lang duren voor deze pagina's verdwijnen ... prijzen zijn trouwens duurder als L-SOUND...hoe kan het ook anders ;-)

Elke pruller kan in 30min een blitz ogende webshop opzetten...da's het probleem ... ;-)

L-SOUND is & blijft  "the one and only" verdeler voor het grootste deel van Europa ...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mikeske

Quote from: daxie on December 25, 2009, 17:30:25
neen, zal voor film geen toevoeging zijn. je huidige sub gaat dieper en luider. De sb12 is goed voor kleine ruimtes of als muzikale sub.

Zou de PB12-Plus van op MP een verbetering zijn tov mijn huidige ton ?
kost nu nog 1300€ nieuw, dus 900 is niet echt duur volgens mij ?
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

daxie

Ja zou een verbetering zijn, maar jou kennende zou je jezelf toch afvragen of een ultra niet nog beter zou zijn. En het antwoord is ja. Maw nog even geduld en dan gewoon voor een ultra gaan mike.

jvanhambelgium

Quote from: daxie on January  4, 2010, 20:57:43
Ja zou een verbetering zijn, maar jou kennende zou je jezelf toch afvragen of een ultra niet nog beter zou zijn. En het antwoord is ja. Maw nog even geduld en dan gewoon voor een ultra gaan mike.


Zo'n ton heeft natuurlijk een kleine "footprint" hé . Als ik op de foto's zie hoe deze nu is opgesteld ga je het boeltje toch wat naar voor moeten brengen voor een Ultra (PB) te plaatsen ... die is bijna 70cm diep!

En het is natuurlijk sneu zo'n prachtige sub als een Ultra te moeten wegmoffelen in een hoekje ... hij mag gezien worden hoor ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

daxie

Jan, bij Mike zou hij dan op een andere plaats komen, achter zijn bank in de buurt van de rears... Waar vroeger zijn sub stond...

mikeske

Quote from: daxie on January  4, 2010, 23:00:53
Jan, bij Mike zou hij dan op een andere plaats komen, achter zijn bank in de buurt van de rears... Waar vroeger zijn sub stond...

Ja of naast een van de fronts zou wel een mooie plaatsje vinden voor hem  ;D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost