Kreupele subwoofer?

Started by Arcenon, November 27, 2009, 09:37:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arcenon

Hoi,

Ik heb hier een DIY subwoofer staan, de woofer is een 10'' uit een infinity subwoofer gehaald en de vorige eigenaar heeft er een grotere kast omheen gebouwd, de originele infinity subwoofer versterker wordt gebruikt. Ik heb deze sub een tijd geleden voor een paar tientjes kunnen kopen. De man die hem om heeft gebouwd zei dat hij er een grotere kast om heen had gedaan zodat de subwoofer dieper kon gaan. Nou heb ik ten eerste geen idee welke subwoofer het origineel nou eigenlijk is, ik heb een kijk en vergelijk gedaan op infinity maar ik kwam er niet uit. Volgens mij dacht ik dat hij zei dat hij uit een BETA sub kwam. Maarja dat terzijde nou naar het probleem:

Ik hoor een irritant gerammel binnen in de subwoofer zodra deze frequenties binnen krijgt die denk ik onder de 60 of 80HZ vallen, het maakt niet uit of ik hem hard of zacht heb staan je blijft het horen (natuurlijk als de subwoofer harder staat wordt het geratel ook harder). Zit er binnen in iets niet goed vast? Is dit het limiet van de woofer of van de versterker, is dit te verbeteren? Etc :P Ik zie graag jullie reacties     In ieder geval boven de 120 de hertz doet de subwoofer het gewoon goed en is er geen geratel te horen



Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

dre73

als je de woofer met de hand induwd loopt ie dan aan?(wel recht induwen!)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Arcenon

#2
Quote from: dre73 on November 27, 2009, 11:19:47
als je de woofer met de hand induwd loopt ie dan aan?(wel recht induwen!)

Ik kan de woofer gewoon een eindje terugduwen, ik hoor zeg maar alleen zo een geluid van wat je bijvoorbeeld krijgt van als je ergens inknijpt waar lucht in zit. Ik denk dat het 1cm is?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

dre73

hoor je geen licht schuren?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Arcenon

Quote from: dre73 on November 27, 2009, 11:25:34
hoor je geen licht schuren?

Als ik iets meer kracht zet en hem wat verder induw loopt ie ergens tegen aan.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

dre73

lastig......
misschien moet je `m er eens uithalen en dezelfde procedure herhalen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Arcenon

Quote from: dre73 on November 27, 2009, 11:44:03
lastig......
misschien moet je `m er eens uithalen en dezelfde procedure herhalen.

Hij loopt trouwens alleen ergens aan de bovenkant van de woofer aan, als je daar iets mee kan :P?   Hmm eruit halen, ik ben niet zo een klussert maar ik zie dat er achter op de versterker schroeven zitten, kan ik dus gewoon de versterker eruit schroeven en dan bij de woofer?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

ruud2

#7
hoi,

kun je de unit eruit schroeven en dan nog eens luisteren, je kunt zo vaststellen of het de unit of de kast( met versterker) is.
heb ook wel eens een draad gehad die achter op de conus raakte.

ruud.

haha, jullie zijn me net voor.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Arcenon

Quote from: ruud2 on November 27, 2009, 11:45:36
hoi,

kun je de unit eruit schroeven en dan nog eens luisteren, je kunt zo vaststellen of het de unit of de kast( met versterker) is.
heb ook wel eens een draad gehad die achter op de conus raakte.

ruud.

haha, jullie zijn me net voor.

Ah ik zie dat de sub ook aan de voorkant schroeven heeft, dat is dan denk ik de constructie waar de woofer inhangt. Als ik deze schroeven los maak kan ik dan de woofer eruit halen?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

dre73

yep!
woofer eruit,met de magneet op de tafel en dan eens herhalen.
uiteraard de draden in de gaten houden ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Interficior

Als je de woofer met de magneet op tafel doet, wel even iets isolerends er tussen (schuimrubber matje ofzo, een zacht boek, een trui), anders hoor je de magneet tegen je tafel aan kloppen.
Take it or lease it

Arcenon

Hmm, ik zal er aankomende dinsdag middag eens tijd aan besteden om dit beestje te ontleden :P
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Arcenon

#12
Hmm mysterie, ik heb de woofer nu los eruit liggen met de draadjes er nog aan. Zojuist ff een paar test liedjes erop los gelaten, ik zette de crossover op 80hz en de hele woofer tripte hem redelijk alleen hoorde ik niet het geratel wat ik normaal wel hoorde. Volgens mij is het gewoon het limiet van de woofer, zal wel eigenlijk bedoeld zijn om van die sattelietjes te ondersteunen waar de crossover op 200hz staat.

Voor mij was het trouwens ook nog een verassing wat er achter de wooferzat het leek een beetje op zo een vulling van een kattenbak :P en dan waar het de magneet van de woofer zit ligt er een stuk losse witte wol oid.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

ruud2

nou die kattenbakvulling???? kan al de oorzaak zijn, 1 korreltje tegen de achterzijde van de conus en je schrikt je rot..
de wol zit er voor de demping.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

dre73

plaatje zou ik zeer waarderen! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Arcenon

Foto komt er zodadelijk in deze post. (Was een paar daagjes naar Cambridge vandaar de late reactie)
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Arcenon

Quote from: Arcenon on December  5, 2009, 11:36:30
Foto komt er zodadelijk in deze post. (Was een paar daagjes naar Cambridge vandaar de late reactie)

Alvast sorry voor de dubbelpost  :angel:




Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

erik s.

ik zie geen kattegrind, maar haal de demping er even uit en kijk of er iets los in de kast ligt....
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

dre73

misschien dat er een draad tegen de driver heeft gelegen....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Arcenon

Hehe nee geen kattegrind, maar hoort de demping er zo uit te zien? Helpt het misschien om alles plat te drukken/nieten aan de binnenkant van de kast? En ook de kabel misschien vast te plakken zodat ie iig niet tegen de driver aan kan komen?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

erik s.

de demping hoort er zo in te zitten, niet plat maken etc.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Arcenon

#21
Quote from: erik s. on December  5, 2009, 18:42:56
de demping hoort er zo in te zitten, niet plat maken etc.

Hmm, ik heb nou als volgt gedaan: Ik heb de demping allemaal netjes erin gelegt en de demping iets verder naar achter geduwd (richting versterker), de kabel die zit aangesloten op de woofer heb ik nu achter een stuk demping lopen voorheen hing deze gewoon los. Ik heb de subwoofer zojuist weer in elkaar geschroeft en zowaar: het gerammel is weg :D

Dus waarschijnlijk idd een kabel oid geweest wat tegen de woofer aankwam. Bedankt voor de reacties, hier mag een slotje op.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6