Advies andere camera of betere lens

Started by rednax1, November 25, 2009, 10:41:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rednax1

Geachte lezers,

Wij fotograferen momenteel met een Konica/Minolta 5D en hebben daar een Sigma DC 18-125mm 1:3.5-5.6D objectief bij.

Op 1 of andere manier vinden wij niet alle foto's mooi die gemaakt worden. Soms zitten er prachtige plaatjes bij, andere foto's zijn of onscherp of donker of.......gewoon niet mooi. Nu snap ik best dat niet alle plaatjes die je schiet zullen lukken, maar we hebben het idee dat de camera of de lens niet kan/doet wat wij er van verwachten of wat er maximaal uit gehaald kan worden.

Vrienden van ons hebben een Canon 450D (met de kitlens) en de foto's die zij daar mee maken vinden we mooier dan de foto's van ons eigen toestel.

Onlangs heb ik ook nog mogen spelen met een Canon 40D van een collega van me, dat toestel is razendsnel met focussen in vergelijking met onze camera.

Wat raden de meer door de wol geverfde fotografen hier op het forum aan: zou een ander objectief beter kunnen zijn dan het huidige of is een andere body (van Sony) of een ander merk met dan natuurlijk een ander objectief een betere keus ?
Classé Audio CAP-101 | Classé Audio CDP-10 | Classé Audio CT-10 | Cambridge Audio CXU | B&W CDM7-NT | Panasonic TX-48LZW984

W&M BC-01 | W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 | Xindak PC-03

Tube-freak

Ik heb er zelf ook last van dat mijn Canon G9 niet altijd de fotos maakt die ik zou willen dat hij maakt.  Voornamelijk om een of andere reden dat ze soms onscherp zijn of iets.

En dat terwijl ik op voorbeeld fotos om review sites en op flickr de een na de andere foto tevoorschijn zie komen van andere gebruikers.
Soms denk ik dan dat het waarschijnlijk wel aan mij zal liggen.  Ik volg dit topic met intresse wat andere hier van vinden.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

svmnb

#2
Elke camera, hoe duur ook, blijft een dom ding. Lichtmetingen moet je daarom altijd interpreteren. Een zwarte kat tegen een zwarte muur zal door elke camera worden overbelicht, net als een witte bruidsjurk tegen een witte muur wordt onderbelicht. Kortom, licht meten moet je leren.

Onscherpe foto's hebben doorgaans twee mogelijke oorzaken: bewegingsonscherpte door te lange sluitertijd of foutieve scherpstelling. Heb je een dSLR, gooi dan gerust de iso wat omhoog om kortere sluitertijden te kunnen gebruiken, of gebruik lichtsterkere objectieven.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

s0000884

Quote from: svmnb on November 25, 2009, 12:22:06
Een zwarte kat tegen een zwarte muur zal door elke camera worden overbelicht, net als een witte bruidsjurk tegen een witte muur wordt onderbelicht.
Met vuistregels voor exposure-compensation kom je een heel eind. Overigens is dit al lang niet meer zo'n probleem als met film; je camera legt alles binnen zijn eigen dynamisch bereik en dan kun je later altijd nog wel aanpassen met software. Voorkom overbelichting (aangezien dit bij digitaal harde clipping oplevert), leg verder alles een beetje bovenin z'n bereik en dan is 't wel prima.