JBL MX-1000 Zuilen

Started by BarcoU2man, August 16, 2003, 11:24:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BarcoU2man

Heyz,

Heeft er iemand ervaring met de JBL MX-1000 speakerzuilen ( 3 weg systeem) kilnken ze een beetje leuk voor een instap setje, en dan als fronts???

Sander
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

Roland

Ik ken ze wel.

Ze zijn leuk als instapset dankzij de prijs, maar de geluidsweergave is zeer matig imo: het klinkt leeg/hol zonder body en enigszins schel.

Maar ga gewoon eens luisteren wat je er zelf van vind en vergelijk dan met speakers uit een iets hogere klasse om te kijken of het niet beter is om voor iets betere speakers door te sparen.

Marcel W

Ik heb zelf 4 stuks (sinds 2000), zowel voor front als voor surround.
Ze waren indertijd tijdens een Staffhorst/Raf uitverkoop enorm afgeprijsd (van fl.599 voor fl.199 per stuk), en toen ik ze beluisterde en vergeleek met soortgelijke zuilmodellen uit dezelfde prijsklasse (tot circa fl.800) vond ik ze het lekkerst klinken.

Ze klinken inderdaad een beetje schel en hebben relatief weinig bas (45 Hz /-6db)  
Dat schelle wordt bij mij trouwens ook weer gecompenseerd door de Denon receiver, die van nature juist gedempt klinkt.
Ondanks dat deze speaker dus verre van full range is, heb ik ze toch alle 4 als large ingesteld. Ondertussen laat ik de sub meedoen, die ik via de receiver-instellingen in stereo modus wel een paar db zachter heb gezet.
Het totaalbeeld is daardoor mooi compleet, waardoor het lijkt alsof de speakers gewoon zonder hoorbaar verval doorlopen tot een mooie diepe 20 Hz.

Persoonlijk ben ik er dus zeer tevreden mee. Voor mij was/is het ook een instapset, maar tot op heden voldoen ze ruimschoots aan mijn wensen en ik heb dan ook totaal geen behoefte aan andere, duurdere exemplaren.

Maar... ondersteuning van een (goede) subwoofer maakt wel een behoorlijk verschil. En zoals iedereen altijd zegt: smaken verschillen, dus luisteren in de winkel! Bij voorkeur op zo'n luisterplek waar je zelf kunt switchen tussen diverse speakers, en liefst ook nog met je eigen merk versterker, zodat je de verschillen beter kunt horen.

BarcoU2man

Hoi,

Bedankt voor de reacties. Ik kan een setje kopen met 2 keer MX-1000 zuiltjes, bijbehorende center en surround Speakers voor 150 EUR. Ik ben bezig met een zelfbouw subwoofer van een KHF Celestion speaker van 200 Watt, ( 19 inch) Valt het schelle niet iets te dempen door bijvoorbeeld wat schuimrubber in de klankkast te doen??

Looking for a real computer, buy a Mac :-)

Marcel W

Voor dat geld kun je je er volgens mij geen buil aan vallen!

Over dat dempen: geen idee, heb ik geen ervaring mee.

BarcoU2man

Heyz,

Heb de JBL zuilen toch maar gehaald, en ik moet zeggen, ik vind ze lekker klinken. Heb nog op 'schel' geluid gelet, maar ik vind er niks schel aan, lekker heldere klanken. Bass valt me ook mee, hij bouwt wel weinig druk op moet ik zeggen, niet te min een gaaf setje.
Bedankt voor de adviezen.

Sander
Looking for a real computer, buy a Mac :-)