Versterker klinkt niet helemaal lekker met de speakers

Started by NWitkamp, November 19, 2009, 19:04:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NWitkamp

Best lezer,

Ben nog vrij nieuw hier op het forum, maar heb sinds een week of 2 ook maar eens wat aangeschaft:

-Een Arcam a 90 versterker
Soort:                                   Geintegreerde versterker 
Aantal kanalen:                       2
Uitgangsvermogen (per kanaal):   90 Watt.
Impedantie op uitgangsvermogen:   8 Ohm
Signaal / ruisverhouding:            105dB

-2 Canton chrono 507 dc speakers
Prinzip:                                   2½-Wege Bassreflexsystem
Nenn-/Musikbelastbarkeit:         110 / 170 Watt
Wirkungsgrad (1 Watt/1m):        87,5 db (1 W, 1 m)
Übertragungsbereich:               25...40.000 Hz
Übergangsfrequenz:                 300 / 3.000 Hz
Tieftonchassis:                        1 x 180 mm, Aluminium (Wave-Sicke)
Mitteltonchassis:                     1 x 180 mm, Aluminium (Wave-Sicke)
Hochtonchassis:                      1 x 25 mm, Alu-Mangan
Impedanz:                              4...8 Ohm

Maar nu heb ik het idee dat ik iets niet goed gedaan heb, aangezien het soms niet helemaal lekker klinkt. Ik luister dan wel momenteel nog via de computer met een jack naar tulp kabel zegmaar, maar klopt er iets niet het geluid is dan allemaal veelte laag.

Heb de kabels van de speaker allemaal in de rij van sp2 zitten. (dus de bovenste 4 op de foto)
De kabels die ik gebruik zijn monster speaker kabels met bij de speaker 2 banaanstekkers aan het uiteinde.



Kan de versterker de speakers niet aan?
Moet je gewoon nooit muziek met een jack kabeltje luisteren naar je versterker toe?

Ik weet het niet meer...


Kan iemand mij vertellen wat ik misschien fout doe? En dan ook gelijk hoe het wel moet :)

Alvast bedankt!


Stefan S.

Bij gebruik van één set luidsprekers adviseert Arcam deze aan te sluiten op SP1.

silver89

Nils,

Heb je geen dvd of cd speler om te testen of je het dan ook heb?
Groeten silver

botsen

Slechte mp3's?
Slechte geluidskaart in de compu?

Ik zou er eerst eens een cd-speler aanhangen (hoeft geen dure te zijn), en denk dat dan veel van het ongenoegen over is.

NWitkamp

Kan een squeezebox ook? had namelijk zo iets ingedachte of een dune 3.0/ popcornhour in plaats van een cd speler of dvdspeler.

Graag tips..


Miracle.

Quote from: AV123.nl | Roderick on November 19, 2009, 20:17:10
Ja, dat kan ook.
Je KAN er idd ook een squeezebox aan hangen, maar wanneer je daarmee de zelfde MP3's gaat beluisteren als welke je nu uit de PC met jack-cinch kabeltje beluisterd zal het er zeker niet beter op gaan klinken, hooguit nog slechter.

Ga eerst eens een gewone CD in je PC steken en draai die af.
Als dat nog niet goed klinkt is dat de oorzaak dus niet.

Hoe staan de speakers opgesteld? Die Canton chrono 507 dc's hebben een poort aan de achterzijde. Wanneer die te dicht op de muur erachter geplaatst worden kan dat behoorlijk teveel laag geven.
Zet deze speakers MINIMAAL (liefst meer) 30Cm van de achtermuur, en de zelfde afstand van de zijmuren vandaan.

De Arcam a 90 moet deze speakers makkelijk aan kunnen sturen.

Mvg. Miracle.

NWitkamp

Quote from: Stefan S. on November 19, 2009, 19:58:49
Bij gebruik van één set luidsprekers adviseert Arcam deze aan te sluiten op SP1.

Zal hem morgen aan de sp1 aansluiten dan, maar volgens mij maakt dit niet veel verschil.

NWitkamp

Quote from: Miracle. on November 19, 2009, 21:13:35
Je KAN er idd ook een squeezebox aan hangen, maar wanneer je daarmee de zelfde MP3's gaat beluisteren als welke je nu uit de PC met jack-cinch kabeltje beluisterd zal het er zeker niet beter op gaan klinken, hooguit nog slechter.

Ga eerst eens een gewone CD in je PC steken en draai die af.
Als dat nog niet goed klinkt is dat de oorzaak dus niet.

Hoe staan de speakers opgesteld? Die Canton chrono 507 dc's hebben een poort aan de achterzijde. Wanneer die te dicht op de muur erachter geplaatst worden kan dat behoorlijk teveel laag geven.
Zet deze speakers MINIMAAL (liefst meer) 30Cm van de achtermuur, en de zelfde afstand van de zijmuren vandaan.

De Arcam a 90 moet deze speakers makkelijk aan kunnen sturen.

Mvg. Miracle.

Zojuist even mijn 360 erop aangesloten met een cd erin en dit klinkt inderdaad wel veel beter.
En 30 cm minimaal wordt lastig, aangezien ik een student ben met een dus lekkere kleine kamer en hou al zo weinig ruimte over  :hmmm:

Denk dat ik ook inderdaad maar is opzoek moet gaan naar betere muziek downloads, want de kwaliteit is vrij slecht allemaal.

Morgen bij de Raf in Amsterdam langs, want ze hadden nog 1 squeezebox op voorraad en houden ze dus appart. Ga ook nog even verder kijken of dat ze nog andere muziek stream apparaten hebben staan voor de zelfde prijs.

Robbert54

#9
Quote from: Stefan S. on November 19, 2009, 19:58:49
Bij gebruik van één set luidsprekers adviseert Arcam deze aan te sluiten op SP1.
volgens mij ligt daar het probleem ook

staat hier verder ook wel hoe aan te sluiten:

http://www.arcam.co.uk/_ugc/file/a90p90_manual.pdf
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

LOTS

Poort van de speaker opvullen met foam of oude sokken gaat zeker helpen.
LOTS: Lord Of The Strings

S@m

Quote from: LOTS on November 20, 2009, 08:05:06
Poort van de speaker opvullen met foam of oude sokken gaat zeker helpen.

Quote from: NWitkampZojuist even mijn 360 erop aangesloten met een cd erin en dit klinkt inderdaad wel veel beter

Het probleem lijkt mij duidelijk, opvullen van de basreflexpoorten zal imo de oplossing dan ook niet zijn...

LOTS

^^^^

Nee, maar tis te proberen. Alle beetjes kunnen helpen. Speaker staat dicht tegen de muur.
Simpel uit te proberen...
LOTS: Lord Of The Strings

S@m


NWitkamp

Quote from: LOTS on November 20, 2009, 11:07:04
^^^^

Nee, maar tis te proberen. Alle beetjes kunnen helpen. Speaker staat dicht tegen de muur.
Simpel uit te proberen...

Nouwja dicht tegen de muur? Ik denk een centimeter of 20 en ze staan iets schuin.

hifiman

Quote from: NWitkamp on November 20, 2009, 12:12:42
Nouwja dicht tegen de muur? Ik denk een centimeter of 20 en ze staan iets schuin.
Kortom, dicht bij de muur  ^-^  ;)

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Mario D

Wirkungsgrad (1 Watt/1m):        87,5 db (1 W, 1 m)

Toch een speaker die wat vermogen lust lijkt me.

bmateijsen

Maak eens een foto van je luisterruimte, dat zal veel meer inzichten geven...

- Luidsprekerplaatsing
- zitplek
- etc.

Groet,

Bjorn

S@m

Quote from: kalimero on November 20, 2009, 16:11:26
Wirkungsgrad (1 Watt/1m):        87,5 db (1 W, 1 m)

Toch een speaker die wat vermogen lust lijkt me.

Impedantie...?

NWitkamp

Quote from: The Vampire on November 20, 2009, 14:39:32
sp1 al geprobeerd?

Nog niet ben momenteel nog op het werk, dus wordt rond een uur of 9.

NWitkamp

Quote from: bmateijsen on November 20, 2009, 16:18:42
Maak eens een foto van je luisterruimte, dat zal veel meer inzichten geven...

- Luidsprekerplaatsing
- zitplek
- etc.

Groet,

Bjorn

Dan wordt ik uitgelachen :) denk dat er anderhalve meter tussen speaker en bed zit, maar ik maak morgen wel een foto.

Robbert54

Quote from: NWitkamp on November 20, 2009, 18:21:39
Dan wordt ik uitgelachen :) denk dat er anderhalve meter tussen speaker en bed zit, maar ik maak morgen wel een foto.
mijn topic nog niet gezien :turn: ik heb ongeveer een meter speling :eh:

dus wees niet bang. je bed kan wel meespelen in het laag gedeelte btw.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

bmateijsen

Quote from: NWitkamp on November 20, 2009, 18:21:39
Dan wordt ik uitgelachen :) denk dat er anderhalve meter tussen speaker en bed zit, maar ik maak morgen wel een foto.

Geeft niet, maar akoestiek is een serieus onderdeel van de luisterervaring.
Daarmee bedoel ik dat de ruimte, de plaatsing van de luidspreker en de plek waar je zit zeer belangrijk zijn voor een goede weergave. (dus niet teveel laag, maar juist in balans).

Groet,

Bjorn

NWitkamp

#24
Quote from: The Vampire on November 20, 2009, 18:37:55
mijn topic nog niet gezien :turn: ik heb ongeveer een meter speling :eh:

dus wees niet bang. je bed kan wel meespelen in het laag gedeelte btw.

Hier een foto van hele tijd geleden...



Maar de speakers staan nu heel anders een stuk verder van de muur en de kleine speakertjes zijn inmiddels al weg  :smile:
Ook staat hier nog de oude dvd speler in het kastje, maar hier staat nu de Arcam a90.

Ik ga morgen als ik tijd heb wel eens een goede foto maken waar je beter op kunt zien hoe groot/klein het is.