Luidsprekerset tussen de 2000-3000 euro

Started by Poldo, November 18, 2009, 19:13:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Poldo

Hallo ik zal mij even voorstellen, ik ben rob en heb best wel veel interesse  op het gebied van hifi gekregen de afgelopen 1-2 jaar.

Mijn eerste setje was een B & W 684 av-set op een Onkyo 606, na enige tijd merkte ik dat ik toch wel veel miste op stereo gebied. Dit lag niet zozeer aan de speakers maar meer aan de versterker. Ik heb toen de B & W's tegenover een aantal andere speakers uit die prijsklasse vergeleken op een stereo versterker. Toch miste ik nog steeds iets, de B & W's klonken erg wollig, alsof er een deken overheen hing. Focal 716w vond ik een stuk beter klinken alleen ik vond ze wat te onrustig met rock muziek. De Monitor Audio RS8 vond ik het best klinken alleen net wat te rommelig in het laag.

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik naar een andere prijsklasse moet kijken om tevreden gesteld te worden. Ik kwam uit op de Audio Physic Sitara en Monitor Audio Gold en dat kwam een stuk beter in de buurt.

Ik wil nu een budget home cinema set aanschaffen, de Monitor Audio Radius HD of B & W mt 30 en dan een apart stereo-set.

Als stereo set wil ik kijken naar een prijsklasse van 2,000-3,000 euro per paar.

Hebben jullie enig advies voor mij wat ik kan gaan beluisteren, omdat de keuzes legio zijn en ik wil graag doelgericht luisterafspraken maken bij een hifi-zaak. Ik denk zelf aan Dali Mentor serie, Audio Physic Tempo, B & W CM en Dynaudio Excite series.

Misschien iemand advies welke speakers in nog meer kan beluisteren? Ik luister voornamelijk naar metal, rock, pop (metallic, opeth, the cure, muse, the killers etc.)

alsvast dank

groetjes

Rob 

Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

BenWfan

Quote from: Poldo on November 18, 2009, 19:13:23
Hallo ik zal mij even voorstellen, ik ben rob en heb best wel veel interesse  op het gebied van hifi gekregen de afgelopen 1-2 jaar.

Mijn eerste setje was een B & W 684 av-set op een Onkyo 606, na enige tijd merkte ik dat ik toch wel veel miste op stereo gebied. Dit lag niet zozeer aan de speakers maar meer aan de versterker. Ik heb toen de B & W's tegenover een aantal andere speakers uit die prijsklasse vergeleken op een stereo versterker. Toch miste ik nog steeds iets, de B & W's klonken erg wollig, alsof er een deken overheen hing. Focal 716w vond ik een stuk beter klinken alleen ik vond ze wat te onrustig met rock muziek. De Monitor Audio RS8 vond ik het best klinken alleen net wat te rommelig in het laag.

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik naar een andere prijsklasse moet kijken om tevreden gesteld te worden. Ik kwam uit op de Audio Physic Sitara en Monitor Audio Gold en dat kwam een stuk beter in de buurt.

Ik wil nu een budget home cinema set aanschaffen, de Monitor Audio Radius HD of B & W mt 30 en dan een apart stereo-set.

Als stereo set wil ik kijken naar een prijsklasse van 2,000-3,000 euro per paar.

Hebben jullie enig advies voor mij wat ik kan gaan beluisteren, omdat de keuzes legio zijn en ik wil graag doelgericht luisterafspraken maken bij een hifi-zaak. Ik denk zelf aan Dali Mentor serie, Audio Physic Tempo, B & W CM en Dynaudio Excite series.

Misschien iemand advies welke speakers in nog meer kan beluisteren? Ik luister voornamelijk naar metal, rock, pop (metallic, opeth, the cure, muse, the killers etc.)

alsvast dank

groetjes

Rob 



Koop een gebruikte of demo set B&W 804s! Absoluut het beste wat je voor dat budget kunt krijgen.

groet,
Classé CAP 2100

frank2

Ga eerst eens verschillende speakers beluisteren, kies er dan een uit en ga dan de rest van de keten samenstellen. Ivm. de match tussen de speakers en de rest.
B&W is oke, maar in verhouding tot wat ze leveren vind ik ze erg duur.
Ga ook eens luisteren naar WLM, Usher, Tannoy TD serie. of iets anders als Thiel.
(wlm bij audiolife, usher o.a. bij wenw audio, tannoy weet ik geen dealer van.)


Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

tiptop

Hier spreekt een fan van Usher en Monitor audio. Beide anders maar toch ook een hoop hetzelfde.
Voor rock is misschien monitoraudio mooier. Die hebben wat meer slam. Wat meer kracht en kunnen wat harder uitgestuurd worden.
Bij Usher komt het geluidsbeeld sneller los van de luidsprekers, maar hebben tegelijkertijd sneller hun opbreekpunt.Usher vind ik fijner met akoestische muziek, maar monitoraudio met wat hardere soorten. In de prijsklasse waarin jij zoekt is de GS20 een hele mooie optie.

Natuurlijk altijd vergelijken met andere opties op de versterker die jij hebt/wilt en nooit over een nacht ijs gaan. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Poldo

Quote from: tiptop on November 18, 2009, 19:32:56
Hier spreekt een fan van Usher en Monitor audio. Beide anders maar toch ook een hoop hetzelfde.
Voor rock is misschien monitoraudio mooier. Die hebben wat meer slam. Wat meer kracht en kunnen wat harder uitgestuurd worden.
Bij Usher komt het geluidsbeeld sneller los van de luidsprekers, maar hebben tegelijkertijd sneller hun opbreekpunt.Usher vind ik fijner met akoestische muziek, maar monitoraudio met wat hardere soorten. In de prijsklasse waarin jij zoekt is de GS20 een hele mooie optie.

Natuurlijk altijd vergelijken met andere opties op de versterker die jij hebt/wilt en nooit over een nacht ijs gaan. ;)

De gs-20 heb ik reeds op 2 versterkers beluisterd, op de Denon PMA 1500AE vond ik hem heel aardig klinken, bij een andere zaak heb ik hem direct vergeleken met een AudioPhysic Sitara op een NaimNait XS versterker, de Audio Physic klonk lekker maar de GS20 klonk echt veel te fel in het hoog, ik kreeg er bijna hoofdpijn van
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Miesepies

Ja, het hoog van de GS20's is behoorlijk fel. Dat viel mij ook al op. Na een half uurtje begint het te wennen, maar begon daardoor wel te twijfelen of het wat voor mij was. Heb nu (bijna 99% zeker) voor het grotere broertje gekozen, de PL200 van de Platinum serie. Mooi gedetailleerd hoog maar zonder die felheid. Echter hangt hier wel een flink prijskaartje aan - buiten jou budget - anders had ik je zeker willlen aanraden om ze te gaan beluisteren.

Poldo

#6
Quote from: Miesepies on November 18, 2009, 20:17:21
Ja, het hoog van de GS20's is behoorlijk fel. Dat viel mij ook al op. Na een half uurtje begint het te wennen, maar begon daardoor wel te twijfelen of het wat voor mij was. Heb nu (bijna 99% zeker) voor het grotere broertje gekozen, de PL200 van de Platinum serie. Mooi gedetailleerd hoog maar zonder die felheid. Echter hangt hier wel een flink prijskaartje aan - buiten jou budget - anders had ik je zeker willlen aanraden om ze te gaan beluisteren.

;) ja ik moet ergens een grens trekken ik ben pas 1 jaar serieus met hifi bezig dus misschien kom ik daar over een paar jaar nog wel terecht maar voor nu is 3,000 euro de max er komt ook nog een kleine aan en we hebben net een nieuw huis gekocht dus dat kost wel wat.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Dirc

De dali speakers vallen ook binnen het budget en ik vond ze persoonlijk beter klinken dan menig ander, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Poldo

Quote from: Dirc on November 18, 2009, 20:42:52
De dali speakers vallen ook binnen het budget en ik vond ze persoonlijk beter klinken dan menig ander, maar dat is persoonlijke voorkeur.

de dali mentor heb ik helaas nog niet mogen beluisteren wil ik graag eerst een keertje doen, wat voor versterker zou daar goed op klinken? Hobo heeft de mentor serie staan en ze bieden denon,marantz,arcam en primare als versterkers aan
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Dirc

Ik heb mijn Dali speakers eerst op een Denon 2307 gehad, nu ben ik overgegaan op marantz. Deze klinkt iets beter in het laag, omdat denon wat rommeliger is.

Poldo

Quote from: Dirc on November 18, 2009, 20:50:50
Ik heb mijn Dali speakers eerst op een Denon 2307 gehad, nu ben ik overgegaan op marantz. Deze klinkt iets beter in het laag, omdat denon wat rommeliger is.

de marantz is een AV receiver of een stereo versterker? Ik vind namelijk stereo beluisteren op een AV receiver erg matig. De arcam600 is volgens mij de enige die aardig klinkt maar Onkyo, Marantz en Denon receivers vond ik er tegenvallen.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Dirc


Poldo

Quote from: Dirc on November 18, 2009, 20:59:51
av ja.

Mooie setup heb je Dirc, welke sub, surround en center speaker gebruik je?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Miesepies

Quote from: Poldo on November 18, 2009, 20:41:34
;) ja ik moet ergens een grens trekken ik ben pas 1 jaar serieus met hifi bezig dus misschien kom ik daar over een paar jaar nog wel terecht maar voor nu is 3,000 euro de max er komt ook nog een kleine aan en we hebben net een nieuw huis gekocht dus dat kost wel wat.

Lijkt me toch een aardig budget voor 2 speakers, volgens mij moet je daar best wel wat leuks weten te scoren. Wat ik niet helemaal begreep, moet dit stereo paar straks in de Ht worden geintregeerd of blijft de stereo set apart ? En, wil je voor vloerstaanders gaan, of misschien wat kleiner, monitors ?

Je zou eens een demo kunnen vragen aan de mannen van BB&G (garmtz en bmateijsen op dit forum), van de Wilson Benesch Square Two speakers. Volgens zijn dit geen slechte speakers (heb ze zelf gehoord in een HT setting en de reviews liegen er ook niet om) en passen geloof ik precies in je budget.

FS1964

ben zelf in het bezit van GS20 en dat tot mijn volle tevredenheid, heb ze sinds een week aangesloten op een Denon PMA1500AE (was ook de versterker in de luisteropstelling bij Hobo). ze komen nu nog beter tot hun recht. veel dynamiek, goede detaillering en veel controle, precies wat ik zocht. blijft natuurlijk persoonlijk
Denon AVR2809,PMA1500AE,Denon DCD700AE met VdH The Bay C5,DBP2010, MA GS20 met Vandenhul CS122, MA Radius 180 (center), MA Radius 90 (Surr.) Audioquest, Philips 37PFL8404, Monster 1000HDex en 750HD HDMI

Poldo

Quote from: Miesepies on November 18, 2009, 22:55:59
Lijkt me toch een aardig budget voor 2 speakers, volgens mij moet je daar best wel wat leuks weten te scoren. Wat ik niet helemaal begreep, moet dit stereo paar straks in de Ht worden geintregeerd of blijft de stereo set apart ? En, wil je voor vloerstaanders gaan, of misschien wat kleiner, monitors ?

Je zou eens een demo kunnen vragen aan de mannen van BB&G (garmtz en bmateijsen op dit forum), van de Wilson Benesch Square Two speakers. Volgens zijn dit geen slechte speakers (heb ze zelf gehoord in een HT setting en de reviews liegen er ook niet om) en passen geloof ik precies in je budget.

Wanneer ik voor een Denon PMA 1500 versterker ga dan link ik mijn fronts met power direct door naar een AV-receiver. Zo niet dan schaf ik de gehele Monitor Audio HD serie aan voor surround omdat ik die voor surround heel goed vond klinken.

Hoe zit het met het laag in de Wilson Benesch speakers? Is er een sub nodig of kunnen ze ook zonder voor een lekker diep laag zorgen?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

TheoProton

#16
Gefeliciteerd met de kleine Poldo :)  :pompom:

Een beetje kort door de bocht je moet ook niet ''schel'' met ''schel'' combineren  ;).

Dirc

Quote from: Poldo on November 18, 2009, 22:13:27
Mooie setup heb je Dirc, welke sub, surround en center speaker gebruik je?

Dali suite 2.8 frond
Dali c0.8 center
Dali r.08 rears

Rel Stadium III sub vanaf komende zaterdag!!

tiptop

Als de gs20 scherp klonk in het hoog, waren ze waarschijnlijk niet ingespeeld. Daarnaast kan het ook heel goed de combi zijn geweest met de aangesloten apparatuur/kabels.
Ik heb de gs20 nog nooit fel gehoord. Terwijl ik er juist heel gevoelig voor ben als een combi hard of scherp klinkt.

De platinumseries laat namelijk veel beter horen wat er in het hoog gebeurd en is daarom lastiger te matchen, omdat het met transistoren al snel te scherp klinkt. Maar met een goede match juist weer erg mooi.

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Midcall

Een set Aurum Cantus V6F of Volla's. Erg fraai voor dat geld.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

johnhifi

Moest ik momenteel 2000 tot 3000 euro te besteden hebben dan ging ik voor een van de sets Thiel 2.x of 3.x speakers die her en der in Nederland 2e hands aangeboden worden. Daarbij zou ik eerst eens gaan kijken bij WenW audio, die hebben al een zeer mooie set staan. :)
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

reMC

Als je vooral rock luistert en dat karakter ook een beetje in je luidspreker zoekt: WLM zoals frank ook al adviseerde. Is muzikaal maar heeft daarnaast ook de nodige pit. De Diva Monitor past dan mooi binnen budget. Grote bak voor een monitor trouwens, met laag dat meer bij een gemiddelde vloerstaander past ;) Als je een wat kleinere kamer hebt, zijn de nieuwe WLM Stella's ook een goede optie (en stukken goedkoper). Heb daar onlangs een stukje over geschreven voor een indruk.

Poldo

Quote from: reMC on November 19, 2009, 18:28:43
Als je vooral rock luistert en dat karakter ook een beetje in je luidspreker zoekt: WLM zoals frank ook al adviseerde. Is muzikaal maar heeft daarnaast ook de nodige pit. De Diva Monitor past dan mooi binnen budget. Grote bak voor een monitor trouwens, met laag dat meer bij een gemiddelde vloerstaander past ;) Als je een wat kleinere kamer hebt, zijn de nieuwe WLM Stella's ook een goede optie (en stukken goedkoper). Heb daar onlangs een stukje over geschreven voor een indruk.

De kamer is 5,15 * 5 m , zouden de Stella's hier goed in matchen?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

aMUSEd

Ik heb het misschien ergens gemist maar wat zijn de plannen mbt versterking?

Wat betreft luidsprekers zou je ook Von Schweikert op je lijstje kunnen zetten.
Voor versterking zou ik Krell, Primare (i30) en een klasseD versterker (bv goed gemodificeerde UcD) meenemen in de selectie.

Poldo

Quote from: aMUSEd on November 19, 2009, 20:15:02
Ik heb het misschien ergens gemist maar wat zijn de plannen mbt versterking?

Wat betreft luidsprekers zou je ook Von Schweikert op je lijstje kunnen zetten.
Voor versterking zou ik Krell, Primare (i30) en een klasseD versterker (bv goed gemodificeerde UcD) meenemen in de selectie.

ik ga eerst een keuze maken voor speakers en dan een passende versterker erbij kiezen.

Audio Physic Sitara (hoogglans wit :worship:, Monitor Audio GS20 en Dali Mentor 6 staan erg hoog op mijn verlanglijstje op dit moment, maar ik wil graag meer alternatieven.

Ik denk er zelf aan om Dynaudio Focus, Excite en B&W CM9 te gaan beluisteren.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.