Center plaatsing

Started by Kingpin, August 15, 2003, 10:22:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Op het moment heb ik m'n center op de sub staan (gescheiden door piramide voetjes), de center zit op luister hoogte.
Dit heb ik zo opgesteld omdat m'n center te groot is om bovenop de tv te plaatsen (geen ruimte dus). Het geluid ervaar ik niet dat het van de zijkant van de tv komt. Waarom wordt er dan zo veel over geschreven dat het per definitie boven of onder een tv/scherm moet worden geplaatst.

Nu heb ik in vergelijking met de meeste HT pro's die hier posten geen pro set, maar ook geen amateur installatie. Het geluid klinkt zondermeer fantasties.

set: Ceratec Penta (5.1 versterker), Pioneer DV-757Ai, Magnat Vector Needles + sub 30, Grundig Lenaro, alle kabels van Oehlbach.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.A.F._Doorhof

Hi,

Op zich is het zo dat de center in het midden behoort te staan.
Of JIJ het hoort is een heel ander verhaal, ik vrees dat als je mij laat luisteren dat ik het er wel uithaal.

Probeer het gewoon eens bij de TV en kijk of je een verschil hoort.

Sowieso is het feit zo dat de kant waar je de center hebt staan harder zal zijn in volume dan de kant waar de center niet staat waardoor je gehele geluidsbeeld dus zal hangen naar één kant.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

MarcoV

#3
Quote from: kingpin on August 15, 2003, 10:22:02
Waarom wordt er dan zo veel over geschreven dat het per definitie boven of onder een tv/scherm moet worden geplaatst.


Omdat je de positie van de center in het algemeen echt kunt horen. Toevallig was ik laatst bij vrienden, die de center schuin naast de tv op een kast hadden staan (wel ter hoogte van de tv), en als je dan eens goed op de dialogen let, dan hoor je dat die uit een hele rare hoek komen. Bij plaatsing boven/onder je beeld heb je dat effect niet. Maar..als jij thuis dat effect niet hoort, dan is het toch goed?

Marco

EDIT: Frank was me voor  :D

Kingpin

Ik zit eigenlijk recht voor de center/tv dus mijn zitpositie is niet rechts van de tv, zodat ik de center die dus links van de tv zit niet goed hoor.

Ik heb eigenlijk geen alternatief, alleen de center op de sub (op foto nog zonder spikes) zint me eigenlijk niet, hier moet ik nog iets aan doen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

MarcoV

Beweegt je center niet als de sub aan staat? Ik kan me zo voor stellen dat die spikes dan niet zo'n leuk effect op je sub hebben...

Marco

Kingpin

Dat is het gekke nu, ook al heb ik het volume redelijk hard staan, zelfs de bovenkant van de sub resoneert niet (handmatig gevoelt natuurlijk).
Ik hoor hierdoor ook geen nadelige resonanties in het center (bijgeluiden).
De sub staat ook op spikes. Tussen de vloer en spikes is een soort dopje (metaal) zodat de spike niet in het hout(vloer) drukt.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Zo groot ziet de center er niet uit. Past hij echt niet op de TV? En een plankje maken boven de TV? Of is dat allemaal slecht voor de WAF?

Kingpin

Zoals je ziet loopt er een kromming bovenop de tv waardoor de center er niet op past.
Als ik hierboven nog een plankje ga maken, a) staat het niet en b) dan ligt de center zo hoog dat ik betwijfel of dat juist is.

Tja en bij mij is het wel een leefruimte, als ik nu een aparte kamer had ...

Maar zonder gekheid, het geluid is (voor mij altans) goed genoeg, ik heb diverse sets gehoort maar halen het bij lange na niet. Wat jullie hebben zal ongetwijfeld nog weer beter zijn ... kost natuurlijk ook een paar knaken meer he:-)
Maar voor mijn budget vond ik dit genoeg.

Ik zal binnenkort toch even proberen om te luisteren of het inderdaad anders klinkt als ik de center op een of andere manier bovenop mijn toestel krijg.
Maar eerst ga ik het spul afregelen met de DVD+db meter die ik vandaag heb besteld bij Frank.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Quote from: kingpin on August 15, 2003, 20:54:18
Maar eerst ga ik het spul afregelen met de DVD+db meter die ik vandaag heb besteld bij Frank.

Dat lijkt me al een zeer goed begin! :)

offtopic: blijf je versterker fascinerend vinden... ;)

Kingpin

 :) bedankt voor je compliment.

De versterker kende ik al uit duitsland, aangezien ze daar wel eens adverteerden als set : Ceratec Penta + Pioneer 747 .. zeker niet mis.
Ziet in z'n geheel ook zeer robuust uit, mooi geborsteld alu, de rest alleen maar koelrib, achterpaneel bevat mooi dikke vergulde aansluitingen (niet van die kleine aansluitingen), m'n 8mm2 kabel (oehlbach) past daar mooi in.

Zoals je ziet past het geheel mooi in m'n tv meubel ... dat had met een receiver anders niet gepast. En daarbij .. radio luister ik toch niet (ja op een goedkoop transistor radiootje) dus waarom een receiver kopen die ik toch niet gebruik, dan liever deze Penta.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#11
aansluitingen:

De fan zit er ook .. daar ben ik niet te spreken over, deze maakt te veel lawaai ... dit wordt nog opgelost.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Point7

Quote from: kingpin on August 15, 2003, 23:28:54
:)  bedankt voor je compliment.

De versterker kende ik al uit duitsland, aangezien ze daar wel eens adverteerden als set : Ceratec Penta + Pioneer 747 .. zeker niet mis.
Ziet in z'n geheel ook zeer robuust uit, mooi geborsteld alu, de rest alleen maar koelrib, achterpaneel bevat mooi dikke vergulde aansluitingen (niet van die kleine aansluitingen), m'n 8mm2 kabel (oehlbach) past daar mooi in.

Zoals je ziet past het geheel mooi in m'n tv meubel ... dat had met een receiver anders niet gepast. En daarbij .. radio luister ik toch niet (ja op een goedkoop transistor radiootje) dus waarom een receiver kopen die ik toch niet gebruik, dan liever deze Penta.

De combinatie met uw TV-meubel ziet er prachtig uit ! Zeer mooie set !  ;)
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

patrick_vdb

Hi,

Zier er idd stijlvol uit, en alles in 1x kunnen aanschaffen zag ik in de "wat is jouwn laatste aanwinst" topic 8)

Kun je de hogere rand van de tv juist niet gebruiken als steunrand en de center, bij het lagere vlak, voorzien van rubber voetjes oid? Volgens mij moet dat wel lukken om de center op dergelijke manier te plaatsen.

Mvrgr

Patrick

Kingpin

Hmm dat is misschien ook een goed idee. Ik zal dit binnenkort even uitproberen.

Goed gezien trouwens dat ik alles in 1 keer heb aangeschaft ... hehe   :)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Zoals ik al hierboven heb geplaatst maakt de fan nogal lawaai.
Geen schuur geluid of zo, maar hij begint gewoon te vroeg en veel te hard.
Dus ik denk dat ik deze komende week maar eerst even terugbreng en na laat kijken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack