Invoerrechten en BTW

Started by filmkelder, November 16, 2009, 12:40:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pjotr27

Quote from: vik on April 25, 2016, 16:01:32
Kan je het apparaat hier niet kwijt denk je? Scheelt een hoop gedoe.

Ja vast wel....maar ja als iemand hem graag wil...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Staaled

Verzenden met een lage verzekerde waarde op risico van de koper.
Én én kan deze niet van je eisen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

martien

Is een privé verkoop niet gewoon vrij van btw?

Staaled

Quote from: martien on April 25, 2016, 17:38:05
Is een privé verkoop niet gewoon vrij van btw?
Dat zou wel leuk zijn. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

brtram

Quote from: Pjotr27 on April 25, 2016, 15:48:58
Wie kan mij helpen: ik kan een audioapparaat verkopen aan iemand in Australië. Hoe gaat het dan vooral over de invoerrechten als ik het apparaat opstuur naar hem. Het gaat om een privé transactie. Waarde 3850 euro....als ik verzekerd opstuur ziet de douane de waarde. En moet de koper invoerrechten betalen. De koper vraagt of ik zonder btw kan leveren maar ja dat gaat privé niet..

Hoe kan ik het beste dit aanpakken."

Laat de koper zelf een verzekering regelen i.p.v. verzekerd opsturen.

Ga jij BTW afdragen?

jaco

 :sarcasm: ik heb een Meridian MC200 opgestuurd en de koper vroeg me 800€ op de formulieren in te vullen om invoer rechten te ontlopen. Duidelijk per email vastgelegd dat als het mocht kwijtraken/beschaidgen en de transportverzekering maar 800€ zou uitkeren er maar 800€ naar hem terug zou kunnen i.p.v. de verkoop prijs.
Daar ging hij mee accoord. Prima aangekomen en nooit meer wat daarna van gehoord.

sauron

Quote from: jaco on April 26, 2016, 19:13:31
:sarcasm: ik heb een Meridian MC200 opgestuurd en de koper vroeg me 800€ op de formulieren in te vullen om invoer rechten te ontlopen. Duidelijk per email vastgelegd dat als het mocht kwijtraken/beschaidgen en de transportverzekering maar 800€ zou uitkeren er maar 800€ naar hem terug zou kunnen i.p.v. de verkoop prijs.
Daar ging hij mee accoord. Prima aangekomen en nooit meer wat daarna van gehoord.

zou dit omgedraaid ook kunnen? stel een kabel van 1100dollar op laten sturen voor bv 600dollar. betaal ik hier dan ook geen kosten of moet je echt als gift iets op laten sturen met waarde van <45euro? Kijkt de douanels kabels na op waarde?. Heb ooit eens een nordost kabeltje via audiogon gekocht en nooit iets van invoer of iets dergelijks voor moeten betalen.... vraag me na het lezen van dit topic of dat met een LS kabel anders is? Iemand suggestie of info hierover?
alvast heel bedankt

Groet Sauron
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

Kjelt

In principe gaan ze uit van de prijs die op het formulier staat. Echter uit ervaring weet ik dat ze steekproeven nemen en dan echt kijken naar wat er in het pakket zit en tegenwoordig met google is de prijs dan ook snel achterhaald.
Dus je kunt geluk of pech hebben.

erik s.

Quote from: Kjelt on July 13, 2016, 23:20:22
In principe gaan ze uit van de prijs die op het formulier staat. Echter uit ervaring weet ik dat ze steekproeven nemen en dan echt kijken naar wat er in het pakket zit en tegenwoordig met google is de prijs dan ook snel achterhaald.
Dus je kunt geluk of pech hebben.
Mijn invoer wordt bijna altijd gecontroleerd, ook als het privé is.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Raphie

#59
Jongens wat doen jullie allemaal moeilijk, je spreekt met de koper een prijs af, het bedrag wat jij wilt zien op je rekening, de rest is voor hem. een verkoper heeft NIKS met invoerrechten van doen. Altijd de verantwoordelijkheid v/d koper. Daar creatief mee om proberen te gaan ook.
JBL PRX Power!

Kjelt

Ik kan het recente topic hierover niet meer terug gevonden krijgen dan maar hier.

Er is door PostNL vandaag meer duidelijkheid gegeven wat de situatie wordt vanaf 1 juli 2021.
Voor deze datum worden pakketten die < 22 euro waarde hebben doorgelaten en zijn er geen kosten aan verbonden.

Wordt het pakket bezorgd op of na 1 juli 2021 dan worden de volgende kosten in rekening gebracht (zie plaatje)

Dus zelfs een USB kabeltje van $1,80 zeg 1,50 euro wordt dan met 21% BTW en 4.-  extra kosten belast oftewel 5,82   :o
Ik denk dat Ali dit wel gaat merken in de omzet van de goedkopere items.


PascalP

Dat je BTW betaald is geen probleem en snap ik, en ook €4 is zeer schappelijk, heb toch al regelmatig in de huidige situatie €13 kosten moeten betalen voor pakketjes die net €25 ofzo waard waren...

Maar hoe zit het nu precies met de bepaling van de waarde, wordt dan enkel het product zoals opgegeven op de exportpapieren aangehouden of ook de verzendkosten?
Dit had ik namelijk afgelopen week nog met DHL dat hun ook 100% van de verzendkosten meenemen in de waardebepaling, zo wordt het ook op de site van DHL aangegeven.
Doet best pijn als de verzendkosten $200 zijn op een driver van $170... en je dan dik €100 extra mag aftikken.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

bmateijsen

Incl. verzendkosten

Quote from: PascalP on June 10, 2021, 15:37:43
Dat je BTW betaald is geen probleem en snap ik, en ook €4 is zeer schappelijk, heb toch al regelmatig in de huidige situatie €13 kosten moeten betalen voor pakketjes die net €25 ofzo waard waren...

Maar hoe zit het nu precies met de bepaling van de waarde, wordt dan enkel het product zoals opgegeven op de exportpapieren aangehouden of ook de verzendkosten?
Dit had ik namelijk afgelopen week nog met DHL dat hun ook 100% van de verzendkosten meenemen in de waardebepaling, zo wordt het ook op de site van DHL aangegeven.
Doet best pijn als de verzendkosten $200 zijn op een driver van $170... en je dan dik €100 extra mag aftikken.

Kjelt

En DHL is maffia want die rekenen zelf wel hun verzendkosten voor de omgekeerde route even uit en pakken die. Kun je hoog en laag springen, ik gebruik die oplichters niet meer.

sandervg

Even een hele andere vraag: als je iemand een 2e hands item gratis aan je wil geven, hoe bepaal je dan de waarde? Ik bedoel: elk bedrag dat je opgeeft kun je ook direct ter discussie stellen: er is geen objectieve maatstaf. Ik ga een oude laptop, tablet en 2 telefoons opsturen naar een gezin in Albanië die het dus niet breed hebben en wil eigenlijk voorkomen dat ze invoerrechten moeten betalen (dat kunnen ze namelijk niet, dat is de hele reden dat ik onze oude spullen aan ze geef). Nu kan ik als waarde 45 euro opgeven, dan valt het buiten de invoerrechten, maar ja, mogelijk is de douane het daar niet mee eens. Maar elk ander bedrag kun je even goed ter discussie stellen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kjelt

Geen idee hoe het in Albanie werkt, best kans dat het geopend wordt of helemaal nooit aan komt. Dat gebeurt zelfs in Italie vandaar dat bv op Ebay zelfs grote verkopers een flink aantal landen uit sluit.

sandervg

Ja, ik denk dat ik het maar gewoon probeer. Ik zal het verdelen in meerdere pakketjes zodat ik het risico kan spreiden en geef alles op voor 40 euro. Ik kan wellicht bij de omschrijving aangeven dat het product deels defect is of zo om discussie te voorkomen.

Voelt eigenlijk best oneerlijk dat je invoerrechten moet betalen over een cadeau. Ik snap best dat anders ineens alle webshops 'kadootjes' gaan verzenden, dus zal niet anders kunnen maar toch jammer.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

eduard

Volgens mij rekenen de meeste vervoerders ook nog 17 of meer euro aan behandelings koste. Ik kan het mis hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Kjelt

Quote from: sandervg on June 10, 2021, 18:26:05
Voelt eigenlijk best oneerlijk dat je invoerrechten moet betalen over een cadeau.
Wat dacht je van twee keer betalen voor een aankoop omdat het desbetreffende product bij aankomst defect was en geretourneerd moest worden. Er stond duidelijk op de douanepapieren value $0 replacement of defective product maar gewoon aanslaan voor de verzekerde waarde. Weg €200+  :(

pameijer

Quote from: Kjelt on June 10, 2021, 15:26:02
Ik kan het recente topic hierover niet meer terug gevonden krijgen dan maar hier.

Er is door PostNL vandaag meer duidelijkheid gegeven wat de situatie wordt vanaf 1 juli 2021.
Voor deze datum worden pakketten die < 22 euro waarde hebben doorgelaten en zijn er geen kosten aan verbonden.

Wordt het pakket bezorgd op of na 1 juli 2021 dan worden de volgende kosten in rekening gebracht (zie plaatje)

Dus zelfs een USB kabeltje van $1,80 zeg 1,50 euro wordt dan met 21% BTW en 4.-  extra kosten belast oftewel 5,82   :o
Ik denk dat Ali dit wel gaat merken in de omzet van de goedkopere items.

Gaat er dan iets veranderen per 1 juli? Heb er niets van meegekregen maar heb het nieuws ook niet echt gevolgd. Bestel al jaren internationaal en zo goed als nooit iets hoeven betalen, zeker niet vanuit China.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

eduard

Quote from: pameijer on June 10, 2021, 19:37:56
Gaat er dan iets veranderen per 1 juli? Heb er niets van meegekregen maar heb het nieuws ook niet echt gevolgd. Bestel al jaren internationaal en zo goed als nooit iets hoeven betalen, zeker niet vanuit China.
Ik hoop dat je niet teveel alie bestelling hebt lopen. Voor mij zijn er nog 5 onderweg. En zoude allemaal nog in juni moeten binnen komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Kjelt

Ja zoals het plaatje zegt. Minstens €4 per zending + 21% BTW komt bovenop ieder pakje dat 1 juli of later bezorgd wordt.

Misschien komt er een oplossing maar dat is voir nu nog onzeker:

https://chinafans.nl/btw-invoerrechten-gids/

pameijer

Nou ja zeg! Is dat EU wetgeving of de pakketdiensten die gaan lopen meuten? Of wordt China niet meer gezien als 3e wereldland zodat de importheffingen worden verhoogd.... (laatste zou wel terecht zijn, maar wel balen want ik bestel best vaak klein grut bij ome Ali; net nog 2 paar "Airpods" binnen gekregen)
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Kjelt

EU wet om oneerlijke concurentie met EU webshops te vereffenen.

Nahpets

Het is natuurlijk ook knap idioot dat ik spullen bij Aliexpress kan bestellen, waar ik voor het product + verzendkosten vanuit China minder betaal dan voor 1 postzegel voor een ansichtkaart die ik naar mijn buurman in NL wil versturen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.