versterker werkt niet goed bij heel laag volume

Started by huut, November 15, 2009, 14:35:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

huut

Ik heb laatst een (tweedehands) arcam alpha 9 geïntegreerde versterker gekocht.
Nu merk ik dat als de volumeknop onder een bepaald volume komt (behoorlijk zacht trouwens) hij niet goed functioneert.
Het geluid valt ineens weg of 1 van de speakers gaat uit. Staat de volumeknop geheel uit is het weer niet geheel
stil. Dan hoor je nog een zacht geluid. Bij de volumes waar ik normaal luister is het gelukkig niet aan de orde, maar ik wil graag weten wat dit is. Straks doet hij het bij alle volumes en dan laat ik het liever nu oplossen.

Huut

Koen K

Dat komt door de potmeter. Die loopt helemaal in het begin niet goed gelijk en daardoor kun je dergelijke verschijnselen krijgen. Een oplossing hiervoor is het laten plaatsen van een andere potmeter, of je zou input attenuators (Rothwell bijvoorbeeld) kunnen gebruiken zodat de volumeknop niet zo ver naar beneden hoeft.

huut

Is het vervangen van zo'n potmeter een dure aangelegenheid en is het belangrijk dat je weer dezelfde/soortgelijke terugplaatst. Is de kwaliteit van het geluid (mede) afhankelijk van de potmeter.

Wat voor componenten zijn dan nog meer aan te raden om te vervangen?
Het is toch een wat oudere versterker.
Zijn er ook door de (in de loop der jaren) verbeterde technieken nog onderdelen te vervangen waardoor een algehele kwaliteitswinst valt te behalen.

Ben nooit zo van het modificeren omdat de leverancier bewust bepaalde componenten toepast.
Hier zijn vaak maandenlange luistersessies mee gemoeid. Om dan zomaar even een componentje te vervangen
omdat het beter is betekent natuurlijk niet altijd ook een winst in een bepaald ontwerp.

Oftewel zijn er 'moderne' onderdelen die altijd een winst zijn in elk ontwerp.

Huut


S@m

Quote from: huut on November 15, 2009, 16:48:18
Is het vervangen van zo'n potmeter een dure aangelegenheid en is het belangrijk dat je weer dezelfde/soortgelijke terugplaatst. Is de kwaliteit van het geluid (mede) afhankelijk van de potmeter.


Met een soldeerbout kom je een eind...

http://shop.conrad.nl/elektronica-meetapparatuur/componenten/passieve-componenten/stereo-potmeter/

Koen K

Ik zou als ik jou was contact opnemen met een ervaren reparateur en die het lekker laten doen. Maar voor het concrete probleem dat jij hebt zou ik eerder van die attenuators gebruiken dan een andere potmeter laten plaatsen. Dat is namelijk veel gemakkelijker terug te draaien ;)

huut

#5
Sorry hoor maar wat is een attenuator en wat doet hij anders dan een potmeter.
Wat voor invloed heeft het op de geluidskwaliteit?

Huut

Rowdy

Een attenuator is een verzwakker. Hier een voorbeeld. Het is een spanningsdeler wat je kunt maken m.b.v. 2 weerstanden per kanaal.

johnhifi

Bekend probleem, ik had dat ook ooit met een van de vele versterkers die hier in huis gelogeerd hebben. Daar kwam het rechter kanaal later op dan het linker zodat er bij lage volumes een duidelijke onbalans was. Daarbij kwam dat die versterker snel te hard stond voor mijn smaak. Ik heb toen Rothwell Attenuators tussen de cd speler en de versterker gezet, die zorgen voor een afname van 10dB, en dat heeft het gedeeltelijk opgelost. Ik was er nooit helemaal tevreden mee en heb de versterker dan ook niet meer.

Ik zou voor een structurele oplossing kiezen; gewoon ff laten repareren. :)
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).