Barco Data 800 geeft geen beeld en geen foutmeldingen

Started by tums, November 14, 2009, 01:56:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tums

Voorheen: Barco Data 800 in een HT ruimte (met problemen HELP)

Beste mede forum gebruikers,

met interesse volg ik sinds kort de topic van mimic met zijn Barco. Het was mijn bedoeling om hier een topic te maken over de bouw van mijn HT ruimte met een Barco 800. Dit alles is nu even stopgezet aangezien ik sinds 1 week geen beeld meer uit mijn beamer krijg. Ik zou mijn topic daarom willen beginnen met een vraag over mijn Barco Data 800.
Zaterdag 7 november wou ik film gaan kijken. Ik gebruik hiervoor een HTPC die ik via RGBHV heb aangesloten. Ik dacht tijdens het opstarten nog iets groens rechtsonder op het doek te hebben gezien, maar dat moet ik gokken. Zolang de HTPC nog niet opgestart is, heb ik geen beeld en dan staat meestal de melding over het aansluiten van een juiste bron rechtsonder in beeld. Daar er echter helemaal geen beeld kwam, moest ik gelijk denken aan 2 dagen ervoor. Ik hoorde toen een tik (overspringen van spanning) uit mijn beamer komen, waarna het beeld leek in te klappen en weer terug op te komen. Aangezien hij het die dag en de volgende dag goed bleef doen, hier geen aandacht aan geschonken.
Afgelopen week druk aan het zoeken geweest naar een oplossing, maar nog niets gevonden. Ik heb de 3 linkse printen verwijderd en gecontroleerd, de H shift board, de H output board en de V board. Alle componenten optisch gecontroleerd en alle solderingen nagekeken. Hier is niets aan te ontdekken. Dacht eerst dat de fout op het V board zat, maar de rode led brand ook als er geen bron aangesloten is. Daarna aan de andere kant het focus board, de EHT board, de AC input board en de main power supply board verwijderd en gecontroleerd, waarbij ik bij de laatste 3 de grote soldeerpunten opnieuw heb doorgesoldeerd. Na terugplaatsing nog steeds niet. Ik had gelezen dat als Brightness en Contrast dicht staan er ook geen beeld komt. Ik zie op de controller CPU board dat hij wel een signaal ontvangt van de afstandsbediening, maar er komt geen beeld tijdens het opsroeven van de helderheid en contrast. Hier even wat er wel gebeurd.

Als ik de beamer aanzet, gaan de ventilatoren draaien en hoor ik een hoog frequent toon. Deze toon veranderd als ik een andere ingang kies. Bij ingang 5 (HTPC up and running) gaat de rode led op het V board uit. Ik zie het eind van de buizen gloeien, maar hoor niet het knisperen van de buizen, wat ik voorheen wel hoorde. Ik zie ook geen afwijkende (rode) led branden.

Wie weet wat dit kan zijn en/of kan mij op de goede weg helpen?

Alvast bedankt.

Voor het opbouwen van mijn HT ruimte maak ik binnenkort een andere topic aan.
Ik heb ook een overzicht van mijn zelfgemaakte doek, verslag hiervan volgt ook nog.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

mimic

Ik kan je totaal niet helpen, zoals je weet ben ik nog aan het ontdekken. Maar ik wil je wel heel veel succes wensen met het opsporen van je probleem. Met de gigantische hoeveelheid kennis van een aantal leden kom je vast heel ver!

Succes!
KEF LS50W - Velodyne DD12

tums

#2
Update.

Na nog een en ander gelezen te hebben over het geen beeld krijgen, zojuist mijn DVD speler via S-Video aangesloten. Ook hier geen beeld uit de buizen. De rode led op het V-board gaat uit als ik ingang 2 (S-Video) DVD speler of 5 (RGBHV) HTPC kies.

Wie heeft nog ideeën.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

BarcoCRT

Quote from: tums on November 14, 2009, 13:34:40
Wie heeft nog ideeën.
Wat geven de status led's aan de zijkant bij het G2 + Focus control paneel aan?
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

tums

Alle 7 gele/oranje leds zijn aan en de rode (scan fail) is uit.
Heb ook nog even 2 andere VGA - RGBHV kabels geprobeerd, zonder resultaat.
Ik zie op de H-Output board heel licht Led D23 branden. Volgens de service manual zou deze aangaan als het beeld te breed is.
Heb al met resoluties gespeeld via VNC op de HTPC, maar geen resultaat geboekt. Resolutie terug op 1280x720 bij 60kHz gezet.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

BarcoCRT

Nog een rood ledje op het EHT board? Die zit dwars achterin.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

tums

Dag BarcoCRT,

allereerst bedankt voor het meedenken.
Heb nog even voor jou gekeken, maar vind geen brandende led op het EHT board.
Zoals al gezegd gloeien de buizen aan het eind wel, maar de voorkant van de buis is donker.
Ik zie binnenin geen enkele rode led branden die normaal gesproken uit is.
Verder viel me op dat tijdens het omschakelen van bron (DVD op 2 en HTPC op 5) soms heel even de rode scan fail led knippert, maar misschien is dat normaal.
Update: zojuist het convergence board er even uit gehad, maar geen bijzonderheden kunnen vaststellen.
Na het inschakelen hoorde ik het hoogfrequent signaal trillen. De rode led van het V board was niet aan en dat terwijl er geen signaal aangeboden werd. De DVD speler aangezet en ingang 2 gekozen. Het trillend geluid was weg en je hoorde nu 1 hoogfrequent toon. Vanaf nu ging de rode led weer aan als ik een ingang koos zonder bron en uit als ik ingang 2 (DVD speler) weer koos. Misschien dat deze info nog iets zegt over het probleem.

Update: zojuist ook maar de laatste printen eruit gehaald, die voor het input signaal. Wederom geen (op het oog) defecte onderdelen of slechte solderingen. Voor alle zekerheid ook maar de EHT print nogmaals eruitgeschroefd. mede om te kijken waar de foutled zit. De led doorgemeten en deze is goed. Het zal mij gebeuren dat de led defect is. Nu ik op alle printen geen afwijkingen heb gezien, ben ik erg benieuwd wat het dan wel kan zijn.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

Ronald-de-boer

Hoi Tums
Misschien kun je eens uit kijken naar een tweede barco 800, dan kun je misschien wat onderdelen over zetten om te kijken welke defect zijn.
Ik heb laatst nog een Barco 800 zien staan op MP, misschien is het wat.

Verder heb ik er ook geen verstand van..... ???

Gr Ronald

tums

Dank je Ronald voor je tip, zal eens kijken.
Verder kreeg ik nog de tip niet steeds mijn berichtjes te updaten, maar normaal te antwoorden.
Ik ben dan wel heel druk met deze topic, maar voor de meesten valt het niet eens op.
Om iedereen het lezen van alles hierboven te besparen een samenvatting van alles.

Barco via HTPC op ingang 5 RGBHV altijd aangestuurd. Nu als test een DVD op ingang 2 S-Video aangesloten, maar weet niet of dit werkt.
Alle printen er al uit gehad en alles gecontroleerd op defecte onderdelen of slechte solderingen. Bij twijfel de contacten hergesoldeerd, maar eigenlijk niets gevonden. Heb ook nog even 2 andere VGA - RGBHV kabels geprobeerd, zonder resultaat.

Na terugplaatsen printen de PJ ingeschakeld. De ventilatoren draaien en hoor ik een hoog frequent toon. Ik hoorde de hoogfrequent toon trillen. Deze toon veranderd als ik een andere ingang kies. De rode led van het V board was niet aan en dat terwijl er geen signaal aangeboden werd. Als je een ingang kiest waarop beeld staat veranderd het trillend geluid in 1 hoogfrequente toon. Vanaf nu ging de rode led weer aan als ik een ingang koos zonder bron en uit als ik ingang 2 (DVD speler) of ingang 5 (HTPC) koos.

Ik zie het eind van de buizen gloeien, maar hoor niet het knisperen van de buizen, wat ik voorheen wel hoorde. Ik zie ook geen afwijkende (rode) led branden.

Voor BarcoCRT de statusleds gecontroleerd. Alle 7 gele/oranje leds zijn aan en de rode (scan fail) is uit. Voor alle zekerheid ook maar de EHT print er nogmaals uitgeschroefd, mede om te kijken waar de foutled zit. De led doorgemeten en deze is goed. Het zal mij gebeuren dat de led defect is. De led is niet aan als de PJ aanstaat.

Ik zie op de H-Output board heel licht Led D23 branden. Volgens de service manual zou deze aangaan als het beeld te breed is.
Heb al met resoluties gespeeld via VNC op de HTPC, maar geen resultaat geboekt. Resolutie terug op 1280x720 bij 60kHz gezet.

Ik had gelezen dat als Brightness en Contrast dicht staan er ook geen beeld komt. Ik zie op de controller CPU board dat hij wel een signaal ontvangt van de afstandsbediening, maar er komt geen beeld tijdens het opschroeven van de helderheid en contrast.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

tums

Helaas, ik was de 2e in de rij. Mijn voorganger heeft de PJ net voor mijn neus weggekaapt.
De verkoper wist me over mijn probleem nog te vertellen dat de input board erg gevoelig is voor statische elektriciteit. Ik moet bekennen dat tijdens de aansluitperiode in nogal wat heen en weer gestekkerd heb tussen PJ en monitor om de juiste instellingen te krijgen, zodanig dat ik ook beeld uit de PJ kreeg. Hij heeft het daarna toch nog zeker 2 weken gedaan, maar statische elketriciteit is altijd lastig.
Mocht het zo zijn dat mij input board stuk is, is deze nog te repareren? Zo ja, waar zou ik het ongeveer moeten zoeken (welke onderdelen gaan het meeste stuk). Ik heb via Curt Palme al de service manual gedownload, dus de schema's heb ik.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

Yellobeard

#10
Hoi Tums,

Naast de PM die ik stuurde met mogelijke oplossing, kan ik ook melden dat ik vaak op Ebay kijk.
En heb vaak input-boards voor de BD800 voorbij zien komen voor spotprijsjes..(wel internationaal kijken..)

Edit: Ik dacht er dus eentje gevonden te hebben.. Maar dat was dus een power-input en geen source-input..

Maar uitgaande van jouw opmerking over het ontbreken van de herkenbare HV-opstart geluiden (knisperen),
en de aanwezigheid van het 'trillende' hoogfrequent toontje, denk ik dat het probleem in de HV-lijn gezocht zou moeten worden.

Overigens: Als de 800 geen signaal ziet, projecteerd hij gedurende ongeveer twee seconden inderdaad een no-source melding,
met groene text, rechtsonder in het beeld.. Hij doet dit maar kort om inbranden te voorkomen.
Ik weet het niet zeker, maar als alleen het input-board kapot is, dan zou hij toch die 'no-source' melding moeten geven..
Dat is simpel te constateren door bij de Barco in ingeschakelde toestand van bron te veranderen, en een paar sek te wachten..

Ik hoop dat dit ietsjes helpt...

Groetjes,

YB.

tums

Dank je Yellowbeard,

een PM-etje terug. De groene no-source melding krijg ik niet. Ook reageert hij niet op de adjust knop van de AB. Dat wil zeggen, ik zie op de controller board wel dat hij iets ziet, maar hij lijkt er voor de rest niets mee te doen. Kreeg op het AVSForum te horen dat het misschien nog wel eens de klassieke Quadrupler fout kon zijn. Weet nog niet wat dit precies inhoud, maar daar komen we ook wel weer achter. (tips zijn welkom)

We zoeken (nu nog) vrolijk verder.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

BarcoCRT

Toch raar dat er geen rode LED op het EHT board brandt, want grote kans dat er een hoogspanningsprobleem is. Is de zekering op het EHT-board wel goed?
bij EHT-problemen is de eerste verdachte de EHT-quadrupler, die naast het EHT-board zit, en als goede tweede verdachte is de splitter. Hoewel die laatste vrijwel nooit defect raakt.

Zorg voor spare parts, dan kan je boards wisselen, dat is de snelste methode om de storing op te sporen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

tums

Dag BarcoCRT,

je bent me net voor. Zojuist nogmaals het EHT board eruit gehaald en de zekering bekenen. Ja, ik weet het, stom. Heb alles gecontroleerd, behalve de zekeringen. Er zat een F2A in en gelukig had ik nog zoeentje liggen. En wat blijkt? De rod led staalt nu als een zonnetje. Terug met mijn hoofd in de maual om te kijken wat dit ledje laat banden. Kun je me vertellen of de EHT-quadrupler nog te repareren is, of moet die gewoon vervangen worden?
niet gehinderd door enige vorm van kennis

BarcoCRT

Quote from: tums on November 17, 2009, 21:58:23
Dag BarcoCRT,

je bent me net voor. Zojuist nogmaals het EHT board eruit gehaald en de zekering bekenen. Ja, ik weet het, stom. Heb alles gecontroleerd, behalve de zekeringen. Er zat een F2A in en gelukig had ik nog zoeentje liggen. En wat blijkt? De rod led staalt nu als een zonnetje. Terug met mijn hoofd in de maual om te kijken wat dit ledje laat banden. Kun je me vertellen of de EHT-quadrupler nog te repareren is, of moet die gewoon vervangen worden?
Quad en splitter zijn niet te repareren, die moet je vervangen. PM verzonden.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

tums

Hallo allemaal,

vandaag moest ik tot laat werken, morgen (donderdag) ook weer. Toch kon ik het niet laten om nog even iets te testen.
Je kunt een buis met kortsluiting vinden door de rode hoogspanningsdraad van de splitter te halen, hebben ze mij verteld. Ik heb 1 voor 1 de draden losgetrokken (steeds opgestart met slechts 1 draad los). Tot slot nog de draad tussen de quad en de splitter verwijderd.
Wat ik ook doe, steeds blijft de led op het EHT bord branden. Mijn conclusie is dan: quad kapot.
Ondertussen een aanbod gekregen om een andere 800 over te nemen. Vrijdag ga ik hier naar toe en dan heb ik hopelijk komend weekend weer een werkende PJ in huis. Dan komt er eindelijk weer rust in huis en kan ik op zoek gaan naar onderdelen voor mijn defecte 800.

Bedankt tot zover en bij wijzigingen zal ik deze post weer updaten.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

BarcoCRT

#16
Quote from: tums on November 19, 2009, 02:51:15
Tot slot nog de draad tussen de quad en de splitter verwijderd.
Wil je dit in de toekomst NOOIT, maar dan ook NOOIT MEER DOEN! Dit kan echt heel gevaarlijk zijn en ook nog eens verkeerd uitpakken met ernstige schade voor je eigen gezondheid!

Laat me even uitleggen waarom:
Het EHT-board genereert een puls van 9.000 volt die in de quadrupler (Wat eigenlijk een cascade is) wordt opgeslingerd naar 36.000 volt. Die spanning wordt naar de splitter geleid, waar vanaf weer een sense kabeltje retour naar het EHT-board loopt. Het sense kabeltje voert de EHT met een faktor 1:1000 (oid) terug naar het EHT board waarmee de terugkoppeling kompleet is. Dit singaal is vereist om de EHT goed en veilig volgens de geldende richtlijnen te laten werken binnen vooraf vastgestelde marges van +/- 1000 volt. Wanneer de terugkoppeling niet aanwezig is zal de EHT een veel te hoge puls genereren met als gevolg een veel te hoge EHT. Er kan met gemakt 60.000 volt of wel hoger op komen staan. Gecombineert met het feit dat de EHT kabel los ligt kunnen er zo maar vonken van 6 cm overspringen. Treft die vonk jou dan kan dat zondermeer dodelijk zijn, aangezien de EHT een behoorlijk vermogen kan leveren. Treft de vonk niet jou maar vloeit hij weg in je projector, dan weet je zeker dat je je projector vrijwel kan weggooien. Hoogspanningsoverslag in de H of V eindtrappen zijn altijd desastreus, er raakt dan zeer veel defect.

Jongens, jongens, hobby-en is leuk, maar lees eerst even een servicemanual door met alle waarschuwingspagina's voordat je dit soort dingen gaat doen. Ik weet dat CRT's nu erg goedkoop zijn en dat ze daarmee het imago van hobby-spul hebben gekregen, maar de veiligheid dien je nog steeds zeer serieus te nemen. Ken je de risico's niet, begin er dan niet aan. Ook heb ik de TS verteld dat je dit niet anders kan troubleshooten dan door het vervangen van componenten, jammer om te lezen dat hij zich daar niet aan heeft gehouden.

Wees voorzichtig met hoogspanning in projectoren, als je het zelf niet weet, laat het dan door een ander repareren. Vind je dat te duur, koop dan een digitale projector.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

arbey

QuoteJongens, jongens, hobby-en is leuk, maar lees eerst even een servicemanual door met alle waarschuwingspagina's voordat je dit soort dingen gaat doen. Ik weet dat CRT's nu erg goedkoop zijn en dat ze daarmee het imago van hobby-spul hebben gekregen, maar de veiligheid dien je nog steeds zeer serieus te nemen. Ken je de risico's niet, begin er dan niet aan.
Zo is dat.

Tums, je hebt daar serieus wat geluk gehad.
Nu snel braaf even het manual erop nalezen, ok?

succes

jantje112

Ik heb even gekeken maar ik heb van de laatste quad die ik hier heb liggen een deel van de kabel afgeknipt.. want ik was het dopje nodig. Misschien is het mogelijk er een nieuw uiteinde op te zetten.

tums

Slik.
Vonken van 6 cm had ik niet verwacht. Ik heb nog even op een rijtje gezet wat ik precies gedaan heb. Ik heb de draden van de focus module een voor een los gehaald. Las namelijk dat wanneer je de rode draden naar de buizen loshaald, je kunt uitsluiten of er een kortsluiting is in de buizen. Dit zou de hoogspanning ook kunnen doen inklappen. Hierbij steeds wel 5 minuten ontlaadtijd inacht genomen en zonder aangesloten netstekker gewerkt. De focusmodule bestaat uit 2 grijze blokken. Eentje op de achterkant van de print (hier zit de quadrupler op aangesloten, dacht ik) en eentje met 6 potmeters aan de voorkant. Van de module aan de voorkant heb ik de draden verwijderd. De verbindingsdraad tussen de modules kan 10kV bedragen. Dacht dat dit de draad tussen de quad en splitter was. Begin nu sterk te twijfelen of ik wel de juiste draden heb gehad (niet dat ik dat nu nog ga uitproberen, ik begrijp de boodschap).
Toegegeven, ik wou met grote stappen snel thuis zijn. Ik zal me voortaan wat beter verdiepen in de documentatie voordat ik in het wilde weg even snel wat ga doen.
niet gehinderd door enige vorm van kennis

Ronald-de-boer

#20
QuoteIk zal me voortaan wat beter verdiepen in de documentatie voordat ik in het wilde weg even snel wat ga doen.

Tja, dat zeg ik ook altijd tegen jou dat je dat moet doen , maar maar mij luister je niet....  ::)

Gr Ronald