Goede goedkope sub tot 20 hz gezocht ...

Started by cine(d)rama, November 13, 2009, 10:15:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cine(d)rama

Hallo .

Ik ben op zoek naar een zelfbouw SUB inkl versterker die echt tot 20hz gaat voor mijn thuisbioscoopje .
Ik heb nog geen budget vastgesteld maar sta open voor verschillende voorstellen .
De kamer is 5,20 mtr bij 3 mtr .
Ik heb een 7.1 opstelling .
Momenteel heb ik voor twee maal een 20 cm actieve sub staan .
En achter ook twee maal een 20 cm actieve sub en er staat achter ook een 25 cm actieve sub .
De 4 x 20cm subjes gaan ook maar tot 45 hz en de 25 cm sub gaat maar tot 35 hz of zo .
Ik heb nog een axx1212 van raveland liggen om deze een keer af te maken maar deze zal ook maar tot max 32 hz gaan .

Ik hoor het graag .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Ghosty J

dat is juist het probleem die 20 hz haal je allleen maar met een sterke versterker wil je het laag ook strak houden.
aangezien dat goedkoop relatief is voor sommige :D hier een mooie sub die ook echt laag gaat.

SPL-1000 Ultra
2400 watts Dynamic
1200 watts RMS Power
10" forward firing
(8" piston diameter)
346 oz. (21.6 lbs)

13 – 240 Hz
23 – 120 Hz

3" Dual Layer
Inside/outside wound
<5% (typical)
80 Hz (6 dB/octave)
40 Hz – 120 Hz
(12 dB octave initial,
24 dB octave ultimate)
Line-Level, 80 Hz up
Line and Speaker Level
0º, 90º, 180º, 270º
Sealed enclosure
Hand-rubbed black gloss lacquer or cherry veneer
Yes
Mic, mic stand and remote control
13.5" x 13" x 16"
34.3 cm x 33 cm x 40.6 cm
43 lbs. (20 kg)

Three years (electronics)
Five years (drivers)
http://www.velodyne.com/products/brochures/SPL-Ultra%20datsheet_web.pdf
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

cine(d)rama

Hey bedankt voor je snelle reactie .

Ja goedkoop is natuurlijk ook relatief .
Maar ik hoop uit de verschillende voorstellen een voor mij betaalbare eruit te halen .
Dus wacht ik hier geduldig af op wat er komen gaat .

GR Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Interficior

Mag het een beetje groot worden?

http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/lijst/35-exodus-audio/63-shiva-x

Dit apparaatje, dat niet eens zo duur is gaat met een beetje kast echt vlak _ONDER_ de 20 Hz. Let dan wel op kamerresonanties. Niet veel subs (ook niet die zeggen dat ze het wel kunnen) gaan echt tot 20 Hz!
Take it or lease it

cine(d)rama

#4
Hallo .

Das mooi en nog belaalbaar ook .
Ik kan een behoorlijk grote sub kwijt , dat is geen probleem .
Welke versterker zou je aanraden ?

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Koen K



Koen K

Met een rendement van 84 dB kom je met 400 W inderdaad al een eind...

Miracle.

#8
Zoek hier een mooie subwooferversterker uit, en neem een car-audio 12" subwoofer binnen je budget.
Die dingen kunnen vaak in een relatief kleine kast al heel veel presteren, ook in een grotere ruimte.

Ik heb ooit een Isobaric, 5de orde bandpass gemaakt met 2 Magnat car-audio woofers van ieder €100,- en een hypex DS4.0. Dat ging smerig veel dieper dan 20Hz, en absoluut niet leuk voor de buren zo luid. :D
Zo'n gedefinieerde en strakke bass ben ik nooit meer tegen gekomen.

Mvg. Miracle.

MdB

Goedkoop, eenvoudig, weinig moeite en lekker bezig zijn: El Pipe-O 8)
Beter duur dan niet te koop.

addy

Quote from: Miracle. on November 15, 2009, 00:56:49
Zoek hier een mooie subwooferversterker uit, en neem een car-audio 12" subwoofer binnen je budget.
Die dingen kunnen vaak in een relatief kleine kast al heel veel presteren, ook in een grotere ruimte.

Ik heb ooit een Isobaric, 5de orde bandpass gemaakt met 2 Magnat car-audio woofers van ieder €100,- en een hypex DS4.0. Dat ging smerig veel dieper dan 20Hz, en absoluut niet leuk voor de buren zo luid. :D
Zo'n gedefinieerde en strakke bass ben ik nooit meer tegen gekomen.

Mvg. Miracle.



Ken je die voor mij ook bouwen ?

Miracle.

Quote from: addy on November 15, 2009, 08:54:51

Ken je die voor mij ook bouwen ?
Het ontbreekt mij helaas de laatste jaren aan tijd om zukle dingen te bouwen.
Er staat hier al bijna een half jaar een project met 15" (mid)woofers en 1" hoorndrivers + Fostex H320 hoorns te wachten om af gemaakt te worden. Daar hoop ik in December van dit jaar weer wat tijd voor vrij te kunnen maken, en af te maken. Daarna zal het ook niet veel beter worden met de vrije tijd. :(

S@m

Heb geen advies vwb subwoofer keuze, maar wel een algemene...'Goedkoop is duurkoop'...

cine(d)rama

Quote from: S@m on November 15, 2009, 14:16:38
Heb geen advies vwb subwoofer keuze, maar wel een algemene...'Goedkoop is duurkoop'...

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt ! ?
Ik zie het als een GOEDE KOOP en dat hoeft niet altijd perse verkeerd te zijn .

Je kunt ook een hypex DS 8.0 kopen voor euro 200 .
Dan is dat goedkoop voor zo,n versterker maar zeker niet verkeerd toch  ;)

Gr Andre  ;D
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

S@m

Quote from: cine(d)rama on November 15, 2009, 17:45:18
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt ! ?
Ik zie het als een GOEDE KOOP en dat hoeft niet altijd perse verkeerd te zijn .


Jij bent toch op zoek naar een goede én goedkope sub...?

Naar mijn ervaring is iets wat goedkoop is vrijwel nooit goed, daarentegen is niet alles wat duur is wel goed... ;)

PaulSQ

Caraudiosub is een goed idee, ik heb net een subje in elkaar gezet met een emphaser xtreme t3 woofer. Omdat de sub downfiring is zie je het afzichtelijke logo niet :)

Gewoon zoeken naar voldoende belastbaarheid, en redelijke spl in lage frequenties in gesloten behuizing, behringer EQ toevoegen en daarmee op basis meting(en) één en ander afregelen..

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

slobberbone

Ik heb ooit een Isobaric, 5de orde bandpass gemaakt met 2 Magnat car-audio woofers van ieder €100,- en een hypex DS4.0. Dat ging smerig veel dieper dan 20Hz, en absoluut niet leuk voor de buren zo luid. :D
Zo'n gedefinieerde en strakke bass ben ik nooit meer tegen gekomen.

Mvg. Miracle.
[/quote]

Moet je ook net verstand hebben van juiste kastinhoud berekeningen ook zijn vaak de serieuze carwoofers laagohmig en ik heb nog nooit een goede carwoofer gehoord die in huis op voldoende SPL ook beneden 20 Hz speeld en dan wordt het zo duur dat je beter een hifi woofer kunt aanschaffen.

Ook hebben carwoofers een vaak  hoge Fs en lage X-Max en dat maakt niet bijzonder geschikt voor een home subwoofer

Hypex DS8.0 te koop voor 200 euro  :o Waar ???

Miracle.

#17
Quote from: slobberbone on November 16, 2009, 18:14:15
Moet je ook net verstand hebben van juiste kastinhoud berekeningen ook zijn vaak de serieuze carwoofers laagohmig en ik heb nog nooit een goede carwoofer gehoord die in huis op voldoende SPL ook beneden 20 Hz speeld en dan wordt het zo duur dat je beter een hifi woofer kunt aanschaffen.
Een 5de orde bandpass isobaric is idd niet even zo makkelijk te maken. Zijn helaas ook geen computerproggies voor.
Wel is ook heel goed mogelijk om met een car-audiowoofer een goede gewone bandpass woofer te maken voor in huis. Is gewoon te berekenen met WinISD of BassBox 6 Pro. Die laatste kan zelfs 4de orde berekenen.
Wel héééééél precies werken, en geen liter meer of minder, en de poorten geen mm kleiner of groter dan de berekening maken, en daarna nog zelf natunen. Een bandpass is niet heel makkelijk te maken.
Eén klein foutje en het klinkt niet.
Quote
Ook hebben carwoofers een vaak  hoge Fs en lage X-Max en dat maakt niet bijzonder geschikt voor een home subwoofer
Car-audio woofers een lage X-max :o :-[ Dan heb ik zeker altijd de verkeerde woofers gehad?
Ik heb hier zelfs een Rockford Fosgate RFR3115 (15") met 19mm X-max.......als jij dat laag vind...... ::)

En een hoge Fs......de meeste car-audio woofers die ik ken hebben een Fs van rond de 20Hz, of vaak zelfs lager, maar ik zal dan vast de verkeerde woofers uitzoeken.

Mvg. Miracle.

slobberbone

Quote from: Miracle. on November 16, 2009, 23:53:50
Een 5de orde bandpass isobaric is idd niet even zo makkelijk te maken. Zijn helaas ook geen computerproggies voor.
Wel is ook heel goed mogelijk om met een car-audiowoofer een goede gewone bandpass woofer te maken voor in huis. Is gewoon te berekenen met WinISD of BassBox 6 Pro. Die laatste kan zelfs 4de orde berekenen.
Wel héééééél precies werken, en geen liter meer of minder, en de poorten geen mm kleiner of groter dan de berekening maken, en daarna nog zelf natunen. Een bandpass is niet heel makkelijk te maken.
Eén klein foutje en het klinkt niet.Car-audio woofers een lage X-max :o :-[ Dan heb ik zeker altijd de verkeerde woofers gehad?
Ik heb hier zelfs een Rockford Fosgate RFR3115 (15") met 19mm X-max.......als jij dat laag vind...... ::)

En een hoge Fs......de meeste car-audio woofers die ik ken hebben een Fs van rond de 20Hz, of vaak zelfs lager, maar ik zal dan vast de verkeerde woofers uitzoeken.

Mvg. Miracle.

19 mm is tegenwoordig ook al niet zo bijzonder, ik heb hier een woofertje liggen en die heeft er een van 30 mm one way :) Wat kost zo,n rockford fosgate woofer ? Wat ik heb gezien is dat echte diepe laag een carwoofer heel veel aan db moet inleveren tegenover een echte subwoofer. Ook zijn niet alle fabrikanten erg scheutig met de T&S parameters waardoor het echt moelijk wordt om de carwoofer optimaal te benutten.

Miracle.

Quote from: slobberbone on November 17, 2009, 17:07:30
19 mm is tegenwoordig ook al niet zo bijzonder, ik heb hier een woofertje liggen en die heeft er een van 30 mm one way :) Wat kost zo,n rockford fosgate woofer ? Wat ik heb gezien is dat echte diepe laag een carwoofer heel veel aan db moet inleveren tegenover een echte subwoofer. Ook zijn niet alle fabrikanten erg scheutig met de T&S parameters waardoor het echt moelijk wordt om de carwoofer optimaal te benutten.
Die Rockford Fosgate was toentertijd niet te betalen. Was de top van wat er te krijgen was, voor zowel Car-hifi als High-SPL (DB-Drag) wedstrijden.
Deze heeft bij mij aan 2 versterkers van ieder 4000 (Ja, vier duizend)Watts gehangen, waarmee ik 158,5Db in een Opel Corsa heb gemeten met een geijkte meter. :crazy:
Leuke demo was altijd om iemand met lang haar op de bestuurdersstoel plaats te laten nemen (uiteraard met de zwaarste gehoorsbescherming die te koop is op) met de deur open, en dan een 15Hz toon uit die woofer persen. :headbanging: Dat haar kwam strak naar buiten. :happy:
Neem van mij maar aan dat een car-audio woofer héél veel doet onder de 20Hz. Véél meer dan welke gewone subwoofer die je kunt vinden zelfs.

Car-audio woofers zonder specs???? Waar koop jij die? Uit dat busje wat toevallig voorbij reed?

Alle car-audio woofers die ik tot nu toe ingebouwd heb (en dat zijn er heel veel geweest, ik heb in een inbouwcentrum gewerkt) kwamen met de volledige T&S parameters. Vaak zelfs nog meer gegevens dan die ik zie bij home- en pro-audio woofers.
Tenzij je die merkloze dingen, liefst met gele, rode, rose of weet ik veel watvoor fancy kleur rand bedoelt. Ja, daar zitten weinig tot geen T&S parameters bij, en wanneer ze er wel bij zitten kloppen ze vaak voor geen kante.

Daarbij moet je, als je het écht goed wilt doen, die T&S parameters altijd meten.

Zelfs de speakerunits van Thiel&Partners of Audio Technology zijn nooit 100% wat er opgegeven word. Wat er opgegeven word zijn gemiddelde waarden, maar zelfs de Re, Fs, Q(m,e,t)s en Vas waarden wijken vaak meer af dan je zou verwachten.
Dat kan bij een gematcht set zelfs nog zoveel schelen dat wanneer je ze in 100% gelijke kasten steekt je een 0,5Db verschil hebt.

PaulSQ

Quote from: slobberbone on November 17, 2009, 17:07:30
19 mm is tegenwoordig ook al niet zo bijzonder, ik heb hier een woofertje liggen en die heeft er een van 30 mm one way :) Wat kost zo,n rockford fosgate woofer ? Wat ik heb gezien is dat echte diepe laag een carwoofer heel veel aan db moet inleveren tegenover een echte subwoofer. Ook zijn niet alle fabrikanten erg scheutig met de T&S parameters waardoor het echt moelijk wordt om de carwoofer optimaal te benutten.

Wat denk je nodig te hebben aan Xmax om 20 hz in room met +/- 100 db weer te geven?

Daarnaast, de akoustiek in je kamer heeft zoveel impact op het resultaat dat een meetsetje en een digitale equalizer véél meer impact op het resultaat hebben dan een hele dure driver en perfect kloppende parameters :)

Dat caraudiowoofers vaak veel toegeven in het hele diepe laag komt door de vaak veel te kleine behuizingen waar ze in gepropt worden.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Miracle.

Quote from: PaulSQ on November 18, 2009, 23:07:37
Dat caraudiowoofers vaak veel toegeven in het hele diepe laag komt door de vaak veel te kleine behuizingen waar ze in gepropt worden.
Idd, ga de T&S parameters van de gemiddelde car-audio woofer maar eens invoeren in een WinISD of Bassbox Pro. Je zult dan zien dat de ideale kist die die proggies opgeven al véééle malen groter is dan wat de fabrikant opgeeft, en zelfs die berekeningen zijn vaak nog aan de kleine kant voor een subwoofer.

Die veel te kleine kastjes zijn ook nog eens niet bepaald goed voor de levensduur van een woofer.

slobberbone

Quote from: PaulSQ on November 18, 2009, 23:07:37
Wat denk je nodig te hebben aan Xmax om 20 hz in room met +/- 100 db weer te geven?

Daarnaast, de akoustiek in je kamer heeft zoveel impact op het resultaat dat een meetsetje en een digitale equalizer véél meer impact op het resultaat hebben dan een hele dure driver en perfect kloppende parameters :)

Dat caraudiowoofers vaak veel toegeven in het hele diepe laag komt door de vaak veel te kleine behuizingen waar ze in gepropt worden.

Nou veel meer heeft menig subwoofer niks meer in huis bij 100 Db bij 20 Hz dus X-Max zal dan vast meer bedragen dan 19 mm ;)

Er worden ook veel dingen door elkaar gehaald 158 Db en dan bij 20 Hz geloof ik niks van zeker niet bij free Air of In Room metingen. De carwoofer zal opnieuw gemeten worden In Room en dan zal je zien dat menig carwoofer door de mand valt als subwoofer.

Ik zeg ook niet dat je altijd dure drivers moet gebruiken maar zo,n Rockford Fosgate wat toch ook prijzig daar kun je beter voor in huis een echte woofer in huis halen die geschikt is voor een subwoofer.