Apple's vermogen op recordhoogte......... 34 miljard dollar!

Started by Audiofiel, November 12, 2009, 19:36:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Wat betreft de waarde van het bedrijf Apple, is dit misschien een leuke vergelijking. Die enorme kasreserve van 34 miljard is natuurlijk een hoop, maar als je het aantal aandelen afzet tegen de waarde van het aandeel krijg je de volgende vergelijking met Microsoft:

AAPL: 181,9 Miljard dollar
MSFT: 260,7 Miljard dollar

Dat was tien jaar geleden wel een heel ander verhaal. :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

EdoE

Quote from: Audiofiel on November 13, 2009, 09:37:02
Het concept van de AppStore van Apple is simpel: als ontwikkelaar lever je de software aan en Apple verkoopt het voor jou. Geen marketingkosten, geen distributiekosten, dat betaalt Apple voor jou. Van de verkochte opbrengst van de programma's gaat uiteindelijk 70% naar de ontwikkelaar. Dat is overigens een véél groter percentage dan een ontwikkelaar normaal overhoudt als hij de marketing en distributie en retailkanaal voor zijn kiezen krijgt.

Hoe zit dat dan bij gratis applicaties? Neemt Apple daarbij de distributiekosten voor lief? Ik neem aan dat een ontwikkelaar van een gratis app geen fee aan Apple betaalt als compensatie voor het ontbreken van de kostendekking van 30%.

EdoE

Quote from: Audiofiel on November 13, 2009, 09:39:39
Wat betreft de waarde van het bedrijf Apple, is dit misschien een leuke vergelijking. Die enorme kasreserve van 34 miljard is natuurlijk een hoop, maar als je het aantal aandelen afzet tegen de waarde van het aandeel krijg je de volgende vergelijking met Microsoft:

AAPL: 181,9 Miljard dollar
MSFT: 260,7 Miljard dollar

Dat was tien jaar geleden wel een heel ander verhaal. :o

En gelet op de marktaandelen is dit verschil natuurlijk ook heel apart. Of zijn de aandelen van de hh. insiders niet meegenomen in de marktkapitalisaties?

Audiofiel

@EdoE: ik weet niet hoe het zit met de gratis Apps, maar ik meen dat ook daar Apple betaalt, niet de ontwikkelaar.

Wat betreft de marktaandelen: die hoeven natuurlijk niet in verhouding te staan tot de waarde, dat lijkt mij duidelijk.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Starred

Quote from: Audiofiel on November 13, 2009, 09:24:00
Juist wel, zeker omdat Apple geen dividend uitkeert, is een groot eigen vermogen een garantie voor een hoge koers van het aandeel. ;)

Nou nee, een berg geld is leuk, maar het rendement op eigen vermogen is natuurlijk niet zo hoog.
Daarom eisen aandeelhouders meestal dat het geld geinvesteerd wordt

Bart_M


EdoE

Quote from: Starred on November 13, 2009, 10:17:31
Nou nee, een berg geld is leuk, maar het rendement op eigen vermogen is natuurlijk niet zo hoog.
Daarom eisen aandeelhouders meestal dat het geld geinvesteerd wordt

Die houding is zoooo 2007...

Icarus314

Al Goore zou zeggen dat er een duidelijk verband bestaat tussen de koers van Apple en het co2 gehalte in de atmosfeer  :devil:  :D

Audiofiel

Quote from: Icarus314 on November 13, 2009, 14:02:20
Al Goore zou zeggen dat er een duidelijk verband bestaat tussen de koers van Apple en het co2 gehalte in de atmosfeer  :devil:  :D

Dat zal wel meevallen. De Apple MacBook Air is momenteel de groenste laptop en de Mac Mini de groenste PC. ;)


Apple verantwoord op zijn website tegenwoordig zelfs de totale keten, van ontwerp, productie, gebruik (!), distributie tot en met recycling in cijfers.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Starred


EdoE

Quote from: Starred on November 13, 2009, 14:42:11
Nee hoor, dat is gewoon 'ondernemen'  ;)

Met het mes van de accountant op je strot.

Solvabel zijn, da's pas 2009...

Starred

Quote from: EdoE on November 13, 2009, 15:29:00
Met het mes van de accountant op je strot.

Solvabel zijn, da's pas 2009...

Met 34 miljard dollar ben je oversolvabel

esre

Was Porsche ook een jaar geleden. ;)
Apple doet het goed en is een van weinigen die het moet hebben van innovatie, telkens weet Apple iets te introduceren waarvan velen zeggen veels te duur uiteindelijk wordt het massaal gekocht.
Het eigen vermogen van die club is niet misselijk Microsft wordt over enkele jaren ingehaald is mijn prognose.

Robbert54

Quote from: esre on November 13, 2009, 20:43:39
Was Porsche ook een jaar geleden. ;)
Apple doet het goed en is een van weinigen die het moet hebben van innovatie, telkens weet Apple iets te introduceren waarvan velen zeggen veels te duur uiteindelijk wordt het massaal gekocht.
Het eigen vermogen van die club is niet misselijk Microsft wordt over enkele jaren ingehaald is mijn prognose.
apple heeft ook gewoon een geweldige design afdeling, die tenminste weten wat de mensen tegenwoordig mooi vinden, ik ken genoeg mensen die apple veel te duur vinden, maar ken er niemand die apple niet mooi vind.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo