Advies gevraagd: Nikon D5000 of Sony A550

Started by Wuppy32, November 12, 2009, 16:49:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wuppy32

Volgend jaar ga ik op vakantie naar Costa Rica en Panama....uiteraard wil ik super mooie foto's maken en ben dus aan het orrienteren voor een dSLR.

Nu lijken mij de volgende 2 types reuze interessant:

Nikon D5000 + Nikon 18-200mm VR II
Sony Alpha A550 + Sigma 18-200 / Sony 18-200

Qua prijs range zitten ze beide dicht bij elkaar.

Nikon: Body goedkoper, maar lensen weer duurder
Sony: Body duurder, maar lensen weer goedkoper

Wie kan mij adviseren. Wat ik zo gezien heb vandaag was de Sony qua body wat lichter en had een groter display + dubbele cmos sensor voor live view. Nikon voelde wat steviger aan en menu structuur zag er wat overzichtelijker uit.

HermanW.

De 18-200 van Nikon is zo'n beetje de enige superzoom die een beetje goed presteert. Als er dan zo'n lens bij moet komen zou ik voor de Nikon gaan.
Een lichtere body is niet altijd en voordeel. Het gaat om het geheel dat goed in de hand moet liggen.
Overigens, er zijn ook tal van lenzen te koop van bijvoorbeeld Sigma en Tamron en Tokina voor Nikon. Die zijn dan goedkoper dan van Nikon zelf en lang niet altijd minder goed. Van die merken kun je niet altijd lenzen met een Sony (minolta) bajonet kopen. Kan ook een punt van overweging zijn.
Ik zou dus voor de Nikon gaan (maar dan misschien liever de D90).

J.A.F._Doorhof

Zou zelf Canon of Nikon kiezen.
De hogere ISO's van Sony zijn wat minder.
Lenzen van de Sony zijn wel erg goed, maar ook Nikon en Canon maken enorm mooi glas (helemaal nu zeiss ook voor Canon en Nikon maakt).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirc

Ik heb de Nikon D5000 + 18-105 lens aangeschaft.
Ideaal voor op vakantie vond ik en binnen mijn destijds beperkte budget.

Rob Eric Blank

Quote from: Dirc on November 12, 2009, 22:51:47
Ik heb de Nikon D5000 + 18-105 lens aangeschaft.
Ideaal voor op vakantie vond ik en binnen mijn destijds beperkte budget.
enjoy!

Wuppy32

Het is de Nikon D5000 + Nikon 18-200mm VR II geworden :)

Madhouse

Verstandige keuze! Een vriend van mij staat ook voor zo'n soort dilemma maar dan in de modellen daar boven. Ik heb hem toch een D90 aangeraden met als grootste reden die Frank aanhaalt!

Veel plezier er mee! ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

richardnl

hallo

Is dit met de a550 nog wel aan de orde want op de site van sony staat juist dat deze camera bij weinig licht nog goede foto;s maakt ? .... ja ik weet het marketing.
Ook ik twijfel tussen de A550 en de D90 of D500 van nikon.

Wie heeft ervaring met deze toestellen?

Bedankt
Groet
Richard


Madhouse

D90 zat ervaring mee, gewoon een lekker toestel en kan goed met hoge ISO's overweg.. De D5000 vind ik persoonlijk wat minder omdat deze geen scherpstelmotor in de body heeft (50mm f1.8 ed. moet je dan handmatig bedienen) en hij heeft geen scherm bovenop waardoor je niet ff snel instellingen kunt wijzigen.

De Sony heeft een probleem met hoge ISO's, dan is er erg veel ruis zichtbaar. Dit probleem schijnt bij alle Sony's voor te komen.

En zeg nou eerlijk, er zijn maar 2 merken die echt top camera's maken, dat zijn Nikon en Canon. Met deze merken werken ook de meeste pro's  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HermanW.

Toch maken ook Olympus en Pentax fantastische camera's die - helaas -vnogal onzichtbaar blijven in het marketinggeweld van Canon en (in iets mindere mate) Nikon.

Madhouse

Quote from: HermanW. on December 30, 2009, 21:51:18
Toch maken ook Olympus en Pentax fantastische camera's die - helaas -vnogal onzichtbaar blijven in het marketinggeweld van Canon en (in iets mindere mate) Nikon.

Klopt, die merken maken zeker goede camera's. Sony daarintegen juist niet  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

efsix

In deze klasse is de Pentax kx op dit moment de Top camera.
Geeft de beste prestaties (hoge iso) in low light.
Verder heeft Pentax een uitstekende sortering glas. (je kan trouwens ook met veel oud glas via marktplaats uitstekend uit de voeten)
Ten opzichte van Canon en Nikon heeft Pentax tevens de betere kitlenzen.
De prijs-kwaliteit verhouding van de body ligt erg gunstig wat tevens alleen maar beter wordt indien je meer lenzen koopt met langere brandpuntafstanden vanwege de stabilisatie in de body. (net als Sony)

Alleen als je op dit moment een body van Nikon of Canon koopt in het prof. segment, meer dan ca. 1500 euro, zou ik hier de voorkeur aan hebben.

Zie voor goede reviews dpreview.com

Mvg Marc

Wuppy32

Toch een vraagje over de Nikon 18-200mm VR II lens. Deze zou een SWM moeten hebben. Nu als ik mijn kamer zit te testen met auto focus hoor je de focus ring heen en weer gaan. Klopt dit wel dat je licht geluid hoort of moet het echt STIL zijn

Madhouse

Quote from: Wuppy32 on December 31, 2009, 17:55:27
Toch een vraagje over de Nikon 18-200mm VR II lens. Deze zou een SWM moeten hebben. Nu als ik mijn kamer zit te testen met auto focus hoor je de focus ring heen en weer gaan. Klopt dit wel dat je licht geluid hoort of moet het echt STIL zijn

Geluid hoor je altijd, dat heb ik ook met andere objectieven. Ook de VR maakt geluid...
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

richardnl

ik voor de nikon d90 gekozen.
Mede door het advies hier en bij cameraland.
Daarnaast had ik nog wat objectieven die ik kan gebruiken op de D90

Bedankt voor het advies

Groet
Richard

Madhouse

Quote from: richardnl on January  1, 2010, 19:26:35
ik voor de nikon d90 gekozen.
Mede door het advies hier en bij cameraland.
Daarnaast had ik nog wat objectieven die ik kan gebruiken op de D90

Bedankt voor het advies

Groet
Richard

Veel plezier met je prachtige aanwinst!  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub