SUB!!woofer bouwen

Started by B., November 11, 2009, 02:07:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.

Voor mijn huidige HT en stereo setup wil ik een flinke sub bouwen op basis van:
- CSS SDX15
- PA amp met powerrrr (weet nog niet welke)

Aan liters en afstemming heb ik nog helemaal niet gedacht. Dat is momenteel niet mijn eerste zorg.
Ik wil de resonantiefrequentie van de kast zo laag mogelijk hebben. Lager dan de weergave van de sub.

Zelf zat ik aan het volgende te denken: Ik bouw van 22mm MDF een binnenkast, met daaromheen een 44mm buitenkast, van 2x22mm MDF.
Er komt een matrix bracing, waarbij het kruispunt tevens als magneetklem wordt gebruikt. Deze braces bestaan uit 22mm MDF, bekleed met bitumen.
Tussen de binnen- en buitenkast vul ik op met vogelzand om resonantiedoorgave naar buiten te minimaliseren en om het gewicht te verhogen.

De binnen- en buitenkast zijn alleen met elkaar verbonden aan de baffle, die dus een totale dikte heeft van 66mm, waarvan de bovenste laag (22mm) gebruikt wordt om de driver te verzinken.

Hoe kom ik er achter of deze constructie geschikt is voor de driver? Is er een manier om de totale constructie op resonantiefrequentie te meten alvorens ik de kast heb gebouwd? :)
Laten we zeggen dat de sub heel laag zal gaan O0

WMC

Quote from: B. on November 11, 2009, 02:07:53
Ik wil de resonantiefrequentie van de kast zo laag mogelijk hebben. Lager dan de weergave van de sub.

Dat gaat je niet lukken. Enerzijds moet de kast dan een hele lage stijfheid hebben,of juist een hele hoge massa. Je bent er dan niet met 100 kg. Wat bedoel je overigens met resonantie frequentie van de kast (van heel de kast op zijn ophanging, de resonantie van de wanden van de kast) en waarom zou je deze zo laag mogelijk willen hebben? Is het iets met een klok en een klepel?

Ik zou zeggen doe eerst een wat onderzoek naar wat resonantie daadwerkelijk is en hoe deze bepaald wordt...
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

daxie

Quote from: B. on November 11, 2009, 02:07:53
Aan liters en afstemming heb ik nog helemaal niet gedacht. Dat is momenteel niet mijn eerste zorg.
Ik wil de resonantiefrequentie van de kast zo laag mogelijk hebben. Lager dan de weergave van de sub.

Dat zou nou net je zorg moeten zijn. Daar begin je mee, dan kan je zien wat de eisen zijn voor je kast.
Wat bedoel je met heel laag?

Het enige dat ik dan kan bedenken is een LLT, als hij heel laag moet gaan. Dat betekent een groot volume, met bijgevolg een aantal eisen voor de behuizing.

Verder ook wat WMC zegt :)

B.

O.k. Dan ga ik eerst eens wat leren over resonanties.
Wat ik dus wil voorkomen met de sub is dat de kast nadelig meespeelt met de sub.

Is het in die zin altijd zinvol om de behuizing zo extreem mogelijk uit te voeren, of ontstaat dan de kans dat de wanden precies mee resoneren op (bijvoorbeeld) 30 Hz (of op een andere freq. in het bruikgebied van de sub).

Hier ga ik dus over lezen! :)


WMC

http://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie Aardig om mee te beginnen. Voor meer dimensionale objecten (zoals een kast) wordt het al snel heel erg ingewikkeld, maar dit zal je toch al enig inzicht geven.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

davidkamphuis

Als versterker zou je de Behringer A-500 versterker kunnen nemen!
In bridge mode levert ie zo'n 500 watt rms aan 8ohm! O0

slobberbone

Quote from: davidkamphuis on November 12, 2009, 21:43:54
Als versterker zou je de Behringer A-500 versterker kunnen nemen!
In bridge mode levert ie zo'n 500 watt rms aan 8ohm! O0

Te weinig vermogen, Behringer Pe2500 is beter  ;)

B.

Nee, een Behringer komt er niet.
Eerder een Crest, UcD of misschien wel Parasound.

slobberbone

Quote from: B. on November 16, 2009, 18:44:18
Nee, een Behringer komt er niet.
Eerder een Crest, UcD of misschien wel Parasound.

;D Bij mij ook niet, ik dacht aan Hypex DS 8.0.

Al verder met kast ontwerp ?

B.

Quote from: slobberbone on November 16, 2009, 19:00:27
;D Bij mij ook niet, ik dacht aan Hypex DS 8.0.

Al verder met kast ontwerp ?

Nee, nog niet verder gegaaan met de sub vanwege andere prioriteiten.
Wel ben ik de volgende sub op het net tegengekomen, die ik qua vormgeving zou willen nabouwen.





De Onix MFW-15. Mooi ding. Is helaas niet in NL of via AV23.com te krijgen.


slobberbone

Quote from: B. on November 22, 2009, 19:56:44
Nee, nog niet verder gegaaan met de sub vanwege andere prioriteiten.
Wel ben ik de volgende sub op het net tegengekomen, die ik qua vormgeving zou willen nabouwen.





De Onix MFW-15. Mooi ding. Is helaas niet in NL of via AV23.com te krijgen.



Grappig, stond toen ook mijn lijstje zou aug. 2008 naar Nederland komen data verschoven en komt niet meer geloof ik want AV123 kan de amerikaanse markt net voorzien ( zijn als duals immens populair)

Dus dan toch maar zelf bouwen ;)



Henkjan_O

Quote from: B. on November 11, 2009, 14:45:27Wat ik dus wil voorkomen met de sub is dat de kast nadelig meespeelt met de sub.
dan kan je beter de kast zo stijf mogelijk maken (bracing, bracing en bracing), de wanden niet verzwaren, zodat de kast eigenfrequentie omhoog gaat, buiten het gebied dat je sub weer moet geven.  dit is voor een pure sub een van de meest effectieve methodes om kasttrillingen tegen te gaan.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

B.

Zou de SDX15 in een vergelijk met de Dayton RSS390 veel meer power hebben?
De subwoofer wordt ook (zelfs voornamelijk) met muziek gebruikt, om mijn Epos speakers aan te vullen op het laag. Is het dan niet zo dat de CSS een ''SVS'' is en de Dayton een '''Velodyne'', als je op muziek gaat oordelen?

Voordeel van de Dayton is ook dat het rendament redelijk normaal is, in tegenstelling tot de CSS.

RSS390HF-4 90 dB @ 1 meter @ 1 Watt.

Dus:

dB    Watt
90      1
93      2
96      4
99      8
102     16
105     32
108     64
111    128
114    256

256 Watt voor 114 dB... Of je dan op de xmax zit moet ik nakijken, maar ik denk het niet.
Dan zou een Hypex DS4.0 meer dan voldoende vermogen leveren met zijn 400 Watt aan de 4 ohm Dayton.
Ik wil ook nog verder kijken naar BASCH en Thomessen plate-amps als het de Dayton zou worden in plaats van de CSS SDX15.

Ik zoek: een monsterlijke sub voor film, die subtiel en muzikaal kan weergeven waar nodig.

Miracle.

Wanneer je 114Db echt onvervormd en muzikaal weer wil geven uit een sub zou ik voor de versterker er zeker rekening mee houden dat deze niet verder hoeft te gaan dan 45% van zijn max.
Zelfs in de gebruiksaanwijzing van verschillende high-ens amps word beschreven dat deze ideaal werkt tussen de 40 en 60% van zijn kunnen.
Een sub belast een versterker over het algemeen zwaarder dan gewone speakers, vooral wanneer de spreekspoel stevig heen en weer staat te dansen, en dus voor een (groot)deel uit het magnetisch veld gaat.
Bij 114Db zal de spreekspoel van iedere woofer stevig buiten het magnetisch veld komen, en een versterker dan dus ook heel zwaar belasten.
Zorg dus ook voor een versterker met een stevige voeding, die dat soort belasingen aan kan.

Ik las ook dat je bracings als "magneetklem" wilt gaan gebruiken in de wooferkast. Daar heb ik heel slechte ervaringen mee.
In het begin werkt dit redelijk, totdat het hout/mdf in begint te deuken door die trillingen.
Op hoog volume hebben die trillingen op de magneet nogal wat kracht, die er echt voor zorgen dat er miniscule ruimte tussen de magneet en klem komt. Dit veroorzaakt dan weer veel meer trillingen, die echt niet fijn zijn om te horen.
(Heb ik het wel over ervaringen in car-audio, bij zo'n 150Db en meer, enkel met MDF en HDF.)

Mijn ervaring is dat een subwooferkist het best gemaakt kan worden met een behoorlijk dikke baffle (40-50MM) en de achter- en zijkanten voldoende hebben aan 22-30MM, met zo min mogelijk bracing. Hiermee heb ik verschillende DB-Drag winnende kasten gemaakt, die het thuis ook bijzonder goed deden (vele malen beter dan wat er tekoop was).

Braces verstoren de luchtstroom meestal meer dan dat ze goed doen.

Mvg. Miracle.

g6reke

Ik volg bovenstaande mening,gewoon goede kast met dikke baffle en geschroefd en gelijmd .

Al veel subwoofer kastjes gebouwd in men leven (wel caraudio) .

slobberbone

Ik denk dat bracing (matrix) zeer nuttig is de eerdere ervaringen hierboven is bij carhifi maar als men een kast maakt van 100 liter of meer is het niet te doen zonder bracing om hem voldoende stijf te krijgen en wat betreft de magneetbracing zoals CSS hem uitvoerd lijkt mij fraai oplossing om ongewenst kantelen tegen tegaan en uitlubberen zal vast wel niet gebeuren.

TornadoGo

Bij de nederlandse importeur van CSS is de SDX15 tot eind van het jaar in de aanbieding voor €300. Ik weet niet of Henkjan sponsor is dus ik zal geen link naar de webshop geven. Die link is wel te vinden op het zelfbouwaudio forum.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Miracle.

Quote from: slobberbone on December 28, 2009, 22:42:09
Ik denk dat bracing (matrix) zeer nuttig is de eerdere ervaringen hierboven is bij carhifi maar als men een kast maakt van 100 liter of meer is het niet te doen zonder bracing om hem voldoende stijf te krijgen en wat betreft de magneetbracing zoals CSS hem uitvoerd lijkt mij fraai oplossing om ongewenst kantelen tegen tegaan en uitlubberen zal vast wel niet gebeuren.
100 Liter is nog een klein kistje.
De laatste kist die ik bouwde voor Db-Drag, en ook goed klonk in de woonkamer, was een 15" woofer met een 14" poort, en had een literinhoud van 280. (=158,5Db ongewogen in een Mini).
Ook hier was geen enkele bracing in gebruikt.
Front: 66MM, zij-en achterkant: 36MM.
Zelfs met die 158,5Db eruit was er aan de achterkant van de kist geen trilling te voelen.
Alles verlijmd met epoxy.

Benedictus

Misschien dat je hier wat aan hebt:

http://www.ajdesigner.com/speaker/ajbandpass.php

Heb hiermee een subwoofer gebouwd mijn auto met twee boxen van 100watt RMS totaal. Zaten eerst in een standaard rotkistje. Sinds dat ik een andere kist ervoor heb gebouwd komt er een veel dieper geluid uit.

Je kan specificaties van datasheets van je woofer in het programma knallen. Afijn... kijk even wat je eraan hebt :)

B.

Thanks voor je reactie, maar ik ben meer opzoek naar een muzikale subwoofer die OOK laag gaat.

Uiteindelijk zit ik nog met 1 vraag: Gaat de CSS SDX15 echt zoveel harder in het 20 tot 60 Hz gebied dan de Dayton RSS390HF-4?

Zou iemand eens met mij kunnen mee-simuleren met beide woofers? Ik krijg hier met Win7 continu foutmeldingen als ik WinISD PRO opstart.
Het mag eventueel BR worden, als ik maar niet teveel last krijg van poortruis en een traag laag. Ik wil dus eigenlijk strak tot de 25 Hz. Dus geen -3dB op 25 Hz, maar echt strak! Daarna mag 'ie afvallen..

Als versterker neem ik een Reckhorn A1000, genoeg power! :D


morca

Quote from: B. on January  5, 2010, 00:55:09
Thanks voor je reactie, maar ik ben meer opzoek naar een muzikale subwoofer die OOK laag gaat.

Uiteindelijk zit ik nog met 1 vraag: Gaat de CSS SDX15 echt zoveel harder in het 20 tot 60 Hz gebied dan de Dayton RSS390HF-4?

Zou iemand eens met mij kunnen mee-simuleren met beide woofers? Ik krijg hier met Win7 continu foutmeldingen als ik WinISD PRO opstart.
Het mag eventueel BR worden, als ik maar niet teveel last krijg van poortruis en een traag laag. Ik wil dus eigenlijk strak tot de 25 Hz. Dus geen -3dB op 25 Hz, maar echt strak! Daarna mag 'ie afvallen..

Als versterker neem ik een Reckhorn A1000, genoeg power! :D



de sdx is echt wel muziekaal of hij veel harder gaat als de Dayton RSS390HF-4 weet ik niet maar speelt wel heel erg strak en ik ben heel wat gewend van zelfgebouwde JL woofers
ben erg onder de indruk vd sdx15 heb hem horen spelen met een hypex

B.

Na enige uurtjes/dagen speurwerk ben ik toch tot de conclusie gekomen dat de Dayton 15'' RS390 woofer beter geschikt is voor muziek.
Ik bouw eerst een XLS10 + slave voor mijn rear-kanalen en daarna ga ik de Dayton bouwen :)

PaulSQ

- het idee over de bouw van de kast is niet echt de optimale manier om een sub in elkaar te zetten => de losse binnen en buitenwand doe je direct weer teniet door ze te koppelen via de baffle

- zonder kennis over de afmetingen of de response van beide woofers één van de twee selecteren terwijl je streeft naar een -3db punt van approx 20 hz werkt eigenlijk ook niet echt, kortom echt zorgen dat je winisd aan de praat krijgt anders is het allemaal wel erg speculatief

- een muziekaal klinkende sub krijg je vooral door een nette afstemming; niet te hard, en een beetje equalizing om de invloed van de kamer te beperken. Uiteraard moeten alle componenten aan een zeker niveau voldoen, maar das bij beide drivers geen enkel probleem


Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS