large of small

Started by jaco, August 13, 2003, 18:05:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

#1250
Quote from: govi73 on March  5, 2019, 21:37:58
Ik heb een vraag:
Als je alle speakers op Small hebt staan, wat is dan de toegevoegde waarde van staande fronts?
Ik heb nu sub, 2 grote frontspeakers, 2 kleine achter speakers en een center.
Wil graag nieuwe set luidsprekers en dacht ook op de fronts te kunne bezuinigen door kleintjes te nemen.


Small betekent niet "klein" in de zin van "klein van stuk". Betekent meer "niet full range", je gebruikt een crossover naar je sub, die kun je gewoon op 40hz zetten als je dat wilt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

#1251
En stel jezelf vooral de vraag waarom je nieuwe luidsprekers wilt, wat mis je nu?

EDIT
Welkom op dit mooie forum.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

govi73

Quote from: RalphH on March  5, 2019, 21:46:56
En stel jezelf vooral de vraag waarom je nieuwe luidsprekers wilt, wat mis je nu?

EDIT
Welkom op dit mooie forum.

Ik wil graag wat meer laag. Als ik de sub harder zet (via receiver) dan dreunt het zo door.
Is ook wel afhankelijk van wat ik draai, bijv. Peter Gabriel -  Back To Front Blu Ray, dreun ik weg.
En bij andere concerten hoor ik het diepe laag niet.


RalphH

Plaatsing (ook van de sub) en akoestiek zijn zeeer belangrijk, andere speakers zijn geen garantie voor succes.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

govi73

#1254
oke maar dan even theoretisch, wat is de meerwaarde van grotere fronts t.o.v. kleinere fronts?
Als je alles op small hebt staan, gaat toch alle bass naar de sub. Volgens mij heeft dan een grotere front ook geen meerwaarde t.o.v. de kleinere front.

Tabcam

In mijn optiek heb je minder kans op integratieproblemen als je grote vloerstaanders neemt. Voor stereo is, naast natuurlijk klinkend, vooral het geluidsbeeld erg bepalend. Met een sub moet je zelf zoeken naar én een geschikte plaats én een goede cross over. Met een grote vloerstaander heb je een goede integratie en mijns inziens een beter geluidsbeeld.

Als film het belangrijkst is, geeft een sub meer impact. Ook is het geluid al veel bewerkter dus qua geluidsbeeld heel anders dan stereo.

Als je nu wegdreunt heeft de akoestiek waarschijnlijk heel veel invloed. Gebruik je een ruimtecorrectiesysteem zoals Dirac Live of ARC dan heb je strakke bas die alleen dreunt als het moet.

Ik heb zelf Ushers Mini Dancer II en vind ze voor stereo krachtig genoeg in het laag. In mijn ruimte heb ik ook room boom, maar die is met Dirac weg te regelen. Zelfs toen ik nog buren had was het geen probleem om muziek met zware bas af te spelen. We op normaal volume natuurlijk.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Quote from: govi73 on March  5, 2019, 22:26:33
oke maar dan even theoretisch, wat is de meerwaarde van grotere fronts t.o.v. kleinere fronts?
Als je alles op small hebt staan, gaat toch alle bass naar de sub. Volgens mij heeft dan een grotere front ook geen meerwaarde t.o.v. de kleinere front.
Meer conus oppervlakte betekend ook meer slambas boven 80 hz.
Dus dat maakt zeker wel uit imo.

RalphH

Quote from: govi73 on March  5, 2019, 22:26:33

Als je alles op small hebt staan, gaat toch alle bass naar de sub. Volgens mij heeft dan een grotere front ook geen meerwaarde t.o.v. de kleinere front.

Niet om vervelend te zijn, maar heb je je al een beetje ingelezen? Het woord crossover is nl al een aantal keer gevallen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer