large of small

Started by jaco, August 13, 2003, 18:05:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tadream

Patrick,

het is 1 van de grootste redenen waarom ik voor 4 fullrange
speakers gekozen heb.
Toen ik nog 'gewoon' een stereo setup had hoorde ik toch echt
wel dat de laagste bassen (die m'n toenmalige speakers konden
weergeven) of uit links of uit rechts kwamen.
M'n fronts hebben een ingebouwde sub en die gaan vanaf 22Hz
(+/-3dB) en achter gaan ze geloof ik vanaf 30 of 40 Hz (achter
iets lichtere fullrange genomen).
Bij vele films hoor ik toch echt dat er iets van achter komt wat dan naar
voren gaat, neem bv. Star Wars II...in het begin waar het ruimteschip van achter naar voren vliegt. Ik hoor het toch echt van achter naar
voren gaan. Moet je wel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe laag die
tonen op dat moment zijn.

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

MarcoV

#26
He Patrick, dank je wel  ;)

QuoteQuote:
Je hebt natuurlijk een probleem als je een gelijke crossover frequentie voor alle speakers hebt, en redelijke fronts en kleine center en surrounds.

Alweer een mooie reden om toch te kiezen voor een identieke set-up

Of voor een goede processor denk ik - of uiteindelijk beide  ;) Ik denk ook dat harmonischen en kamer akoestiek een grote invloed hebben op de richtinggevoeligheid, ik heb zoals gezegd geen identieke setup, en bij komt in SW2 dat ruimteschip ook van achter naar voor...terwijl bij mijn vorige subs het laag wel lokaliseerbaar was (die gingen ook minder diep trouwens)

Jaco, de Rel heeft een intern crossover, waardoor pas vanaf de daar ingestelde frequentie de bas informatie wordt doorgegeven. Natuurlijk loopt er wel een stuk parallel, omdat de overlap op het gehoor moet worden ingesteld (heb nog geen andere methode gevonden, en Rel raadt dit ook zelf aan). In mijn geval sluit je dan high en low level tegelijk aan, LFE en gerouteerde bas zijn dan intern gescheiden..

Het is dus zeker niet DE oplossing, maar misschien wel een uitkomst als je beperkt bent in je basmanagement mogelijkheden, en toevallig een zo'n soort sub hebt.

Marco

Raf1

"Richtingsgevoeligheid van lage frequenties"

Als er alleen een enkele frequentie, of met een bandbreedte van maar 1 octaaf onder de 100hz te horen is, zal dit veel lastiger te plaatsten zijn, dan wanneer er ook een veel hogere of een grotere bandbreedte(3 octaaf) gebruikt wordt.

Vallende rotsblokken, krijgen meer realiteitszin wanneer ook het geluid van gruis, kleine stukjes steen met een "tak"achtige klank, en andere geluiden met een frequentie hoger dan 100hz hoorbaar zijn.
Dat deze frequenties zeer plaatsbaar zijn, is 1, dat het ook wensbaar is voor emotie/betrokkenheid om dit zo te ervaren 2.

Ook wil ik opmerken dat ook zeer wijze heren in het audio/akoustiek veld hebben gewezen op het nogmaals, of opnieuw nagaan van vele bevindingen  uit verschillende disciplines.
Omdat soms de vlieger niet, of niet meer opgaat met het willen toepassen van surround weergave.
Zowel Dunlavy, als Holman, en een paar anderen vinden dat geluid in principe vanuit een mono bron komt, en dat daarna reflecties in allerlij vormen en verschijningen zaken als akoustiek en ruimtelijkheid bepalen.
Plaatsbaarheid is mogelijk met direct geluid van de bron naar de oren.
Wat in feite 2 (mono) microfoons zijn, die op basis van looptijden verschillen en intensiteisverschilen alsmede frequentie afwijken tussen de 2 in de hersenen de informatie leveren voor plaats bepaling.
Ook de visuele waarneming speelt een belangrijke rol.

Kijken we naar plaatbaarheid in een HT contekst,
moeten we ook rekening houden met in hoeverre de kijker/luisteraar zichzelf aan de werkelijkheid om zich heen kan ontrekken.
Is alleen het beeld van de film zichtbaar, en geen enkel ander geluid dan wat door de speakers weergegeven wordt, zou het weergeven van de enkelvoudige lage frequenties of met maar 1 octaaf bandbreedte absoluut  niet plaatsbaar mogen zijn.
De keuze tussen alleen weergave via een sub, of andere manieren(deze topic gat over small/large) zou nader bekeken, of zelf uitgevoerd moeten worden.
De mogelijkheid bestaat dat 3 kanaalsweergave van een 50Hz frequentie tot plaatsbaarheid leid ::)
Alhoewel ik op dit moment geen enkele reden heb om dat aan te nemen.

Groetjes,

Raf.

 


Robbo

#28
Quote from: Martin_M on August 13, 2003, 22:29:27
Eén ding is hier volgens mij niet besproken: plaatsbaarheid.

Vanavond toevallig the Lord of the Rings nog eens gekeken en daar viel het me op dat de lage tonen (brokstukken die naar beneden komen vallen e.d.) van alle kanten komen (wij hebben geen sub, het LFE-kanaal wordt door de 4 speakers (full) weergegeven).

Dit vind ik een zeer goede opmerking.   Natuurlijk kun je je focussen op het weergeven van het volledige audiospectrum (en terecht), maar denk ook eens aan de verandering van de laagweergave door maar alles onder de xx Hz naar de sub te sturen.  

Zoals altijd blijf je eigenwijs totdat je het tegendeel te horen krijgt.  Bij een recentelijk bezoek aan Thommy, moest ik mijn wenkbrauwen ook even fronzen dat hij ondanks dat hij 2 enorme subs heeft, zijn setup toch volledig op large draait (center ?).    Bij Lord of The Rings was dit verschil zeer goed te merken.   Het laag komt nu niet enkel van de frontstage vandaan (waar de sub staat) maar ook van links en/of rechts achter!  

Dit is toch weer stof om over na te denken. Misschien maar eens een extra sub achteraan zetten /  een aparte sub voor de rears ?

Rob

Bart_M

Kijk ook maar eens naar de openingsscene van Gladiator. Daar zitten in de surrounds ook een paar zware knallen die me pas opvielen toen ik mijn kleine achterspeaker verving door grote exemplaren en die vervolgens full range aanstuurde.

Grtn,
Bart

thommy

Quote from: Robbo on August 14, 2003, 10:12:27

Dit is toch weer stof om over na te denken. Misschien maar eens een extra sub achteraan zetten / een aparte sub voor de rears ?

Rob


Of gaan voor een N 803 en N 802 ;)
Zie ik je toch op termijn naar evolueren beste Rob (en Marc) 8)

Inderdaad, nu is het zalig om alles in Full te aanhoren.
Bassen uit de N 803 en in zeker uit de N 802 zijn een lust voor je oren.
Nooit heb je het gevoel dat het een beetje 'trop' wordt zoals voordien met de Matrixen die niet op Large aan te sturen waren.

Mijn subs gebruik ik enkel voor het LFE en dit enkel voor alles onder de 80 Hz.
Heb dan ook de optie van 'Reinforced Bass' uitgeschakeld, dit wil zeggen dat de lage frequenties onder het crossover punt van de L-C-R-RS-LS niet simultaan duplicated worden naar de subs.
Waarom 80 Hz?, omdat dit gewoon het beste resultaat geeft ondanks ik meerdere cross-over settings in de pre/pro heb.

Met stereo gebruik ik zelfs nooit de subwoofers, de N 802 is meer dan goed genoeg in het laag en evenaart zelfs bijna de Focal subs.

Mvgr
Yves.



Robbo

Thommy,

Je draait alles op large en stuurt de LFE naar de Focals. Hoe spoort dit met je crossover instelling ?


Rob

patrick_vdb

Hoi Yves,

Wanneer ik je verhaal nalees dan lees ik dat je een LFE-begrenzing hebt op 80Hz ipv de gebruikelijke 120Hz tot waar het LFE informatie kan bevatten. Begrijp ik dat goed?

Mvrgr

Patrick

thommy

#33
Hi guys,

Verwarrend hé ;)

Help het raadsel mee ontsluieren,
hieronder het 'Bass Management' uit m'n manual:


Crossover Frequency Adjustment

You can adjust the crossover frequency of the AVC-2500 to accommodate the frequency response of virtually any home theater speaker system. This feature enables you to use the crossover built in to your subwoofer if it is not defeatable. You can also adjust the crossover frequency to extend the low frequency response of your main speakers and let the subwoofer reproduce only the very lowest frequencies. There are four available crossover settings: The number on the left represents the low-pass frequency (the highest frequency the sub reproduces before starting to roll-off); The number on the right represents the high-pass frequency (the lowest frequency the sub reproduces before starting to roll-ofj)

80 Hz180 Hz

At this setting, high frequencies are rolled 0ff at 24 dB per octave above 80 Hz for the subwoofer: low frequencies are rolled off at 12 dB per octave below 80 Hz for all other speakers set to SMALL/THX. This is the default setting and is recommended for all THX-certified speaker systems.

1 KHz180 Hz

Use this setting if you want to use the crossover in your powered subwoofer. With this setting, high frequencies are rolled off at 24 dB per octave above 1 kHz for the subwoofer; low frequencies are rolled off at 12 dB per octave below 80 Hz for all other speakers set to SMALL/THX. Advancing the low pass filter frequency up to 1 kHz eliminates "double filtering" caused by engaging two low-pass crossovers operating in the same range

40 Hz140 Hz

At this setting, high frequencies are rolled off at 24 dB per octave above 1 kHz for the subwoofer; low frequencies are rolled off at 12 dB per octave below 40 Hz for all other speakers set to SMALL/THX. Use this setting if you want to use the crossover in your powered subwoofer and only if you are certain that your other speakers can reach 40 Hz without distortion or damage.

1 kHzI4O Hz

At this setting, high frequencies are rolled off at 24 dB per octave above 1 kHz for the subwoofer; low frequencies are rolled off at 12 dB per octave below 40 Hz for all other speakers set to SMALL/THX. Use this setting if you want to use the crossover in your powered subwoofer and only if you are certain that your other speakers can reach 40 Hz without distortion or damage.




Reinforced Bass:

With the Reinforced Bass feature set to the default 0FF position, low frequencies below the crossover point from the L, C, R, LS, RS channels are routed to the subwoofer only if they are set to SMALL/THX. With the Reinforced Bass feature set to the ON position, low frequencies below the crossover point of the L, C, R, LS, RS channels are duplicated and simultaneously routed to the subwoofer even if the other speakers are set to LARGE.

garmtz

Kijk, alles hangt natuurlijk af van het gebruikte systeem. Alles op large zetten KAN werken, mits het technisch wordt ondersteund door de speakers (zoals bij Yves en Martin, maar dat zijn echt uitzonderingen, weinigen hebben dusdanig grote speakers rondom). Bij mij raakt het kant nog wal: ik verlies ERG veel bas zonder crossovers. Mijn subs werken in stereo aan de linker- en rechterkant van de kamer en ongeveer op de lijn met de luisteraar. Hierdoor heb ik toch een redelijke plaatsbaarheid van baseffecten voor/achter en links/rechts. Het is een compromis, maar geen slechte.

thommy

Quote from: patrick_vdb on August 14, 2003, 12:58:12
Hoi Yves,

Wanneer ik je verhaal nalees dan lees ik dat je een LFE-begrenzing hebt op 80Hz ipv de gebruikelijke 120Hz tot waar het LFE informatie kan bevatten.  Begrijp ik dat goed?

Mvrgr

Patrick

Das nu net wat me niet geheel duidelijk is.
Lees daarom de posting hierboven(manual)

Volgens mij met alle speakers op 'large' en de reinforced Bass' op 'Off' krijgen elke speakers gewoon de volle laag en ook het LFE.

Men spreekt in de manual vaak over die typische 'Small' THX setting wat resulteert in dubbelzinnigheid wanneer je de speakers op 'Large' zet.

Wie kan hier de juiste omschrijving uit afleiden(zie manual hierboven)?

Feit is dat wanneer alles op 'Large' staat en de 'reinforced Bass' op 'Off' het het beste resultaat geeft.

I Hate Fuck..g   manuals  ;D

Mvgr
Yves.

jaco

Thommy,
Ik hoop dat er ook een off positie is, en dat je daarin draait. Anders heb je default stand op 80 Hz.
Bass management met reinforced bass zou bij jou wel de slechtste keuze zijn, want dan heb je veel te veel laag gezien je dikke speakers.

Als jij bass management wilt gebruiken zou ik de 40/40 setting gebruiken, mits dan het LFE kanaal wel tot 120 Hz weergegevne wordt.

Bass managment is meestal niet van toepassing op het LFE kanaal (het .1 in het DD 5.1 signaal) maar alleen op de 5 andere speakers.
Als er dus staat low pass 80 Hz, dan geeft de woofer niet meer van de 5 hoofdkanalen weer dan alles onder de 80 Hz.
De highpass van 80 betekent dan dat voor de 5 hoofdkanalen geen signaal onder de 80 Hz weer geeft.
(dan niets is overdreven, het valt af met 24 of 12 dB per oktaaf)


Wel zijn er foute implementaties van bass managment.
Dit zou te testen moeten zijn met een DVD welke op alle kanalen een frequentiesweep kan doen.
Dan zou je met bass management aan een sweep op het LFE kanaal tot 120 H moeten horen.
Een sweep op een hoofdkanaal moet dan als de crossover op 80 Hz staat tot 80 Hz op de speaker lopen en daaronder op de woofer verder gaan.
Zonder woofer geconfigureerd moet het signaal onder de crossover frequtie van de small speakers naar de large speaker(s) overgaan.

Jaco

VlisChris

Quote from: jaco on August 13, 2003, 20:00:57
Quote from: Martin_M on August 13, 2003, 19:32:18
Trouwens, als je hier meteen voor kiest zal je keuze aan fronts (en wellicht rears) wel eens heel anders uit kunnen vallen. De kwaliteit van het laag doet er dan immers niet meer toe.

Martin

Kijk daar ben ik het nu helemaal mee eens. Dat is mijn inziens ook het verschil van er met een HT blik naar kijken en met een Stereo blik naar kijken.

Jaco

Het is inderdaad een mooi duidelijk verhaal.
Maar over de voorgaande opmerking/vraag en het antwoord daarop een vraag van mijn kant: als we nu bijvoorbeeld de Nautilus 802 met een Nautilus 800 vergelijken, kan ik dan juist opmerken dat je dan net zo makkelijk voor de 802 kan gaan, juist omdat je blijbaar de 802 toch niet als large zal instellen? (er wel even van uitgaande dat je een sub hebt die op het zelfde niveau zit).
Klopt mijn idee dat je dus net zo makkelijk voor de 802 kan kiezen die vele malen goedkoper is? Of is dit weer een ander verhaal omdat de 800 juist weer wel volledig fullrange is?
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jaco

Christiaan,
De speakers die je hier noemt zijn misschien allebeide slechtere voorbeelden.

Mijn standpunt is dat je op small moet draaien als je speaker niet full range zijn. Dat is een stelling die je zwart/wit kan zien, of een beetje minder zwart/wit.

Speakers die een -3db punt van 30 Hz hebben zou je voor muziek al zo'n beetje als full range kunnen zien. Dit omdat er niet echt veel instrumenten veel dieper gaan (de speaker geeft onder de 30 Hz ook nog wel redelijke response)

Als je nu een crossover wilt gaan gebruiken zou je het met Garmt zijn vuistregel op 45 Hz gaan crossen.
Theoretisch zou het dan niet meer uitmaken hoe ver je speaker door loopt onder die 30 Hz, of dat dan -3dB op 25 of 30 is, want dat wordt niet meer gebruikt.
Helaas ( of gelukkig) zit er natuurlijk nog meer verschil in de door jou genoemde speakers dan alleen de laag weergave.

Maar op jouw vraag doorgaande: als je al weet dat je bass management gaat gebruiken, en een 800 zou verder gelijk zijn aan een 802, behalve de echte lage frequenties dan heeft het echt weinig zin 800 speakers te kopen.

Maar zoals al gezegd, dit is denk ik een slecht voorbeeld.


Ik denk dan dat het volgende voorbeeld wat ik in een andere thread al aangehaald heb meer zin heeft.

Ik ben geintresseerd in Kef speakers. Die hebben een reference serie. De 201 , 203, 205 en 207.
De mid/hoog en super hoog units van alle speakers zijn gelijk (de behuizing van de 207 wijkt voor mid/hoog iets af)
Enkel de bass verschilt: 201 = 1 x 16,5 cm bas, 203 = 2 x 16,5 cm bas, 205 = 2 x 20 cm bas, 207 = 3 x 25 cm bas
De bass loopt bij alle speakers door tot 400 Hz, waarna de mid driver het overneemt. De LF corner (-6 dB) van de speakers: 201: 46 Hz, 203: 40 Hz, 205: 35 Hz, 207: 28 Hz. De 201 kost 1900 Euro, de 203 kost 2600, de 205 kost 3750 en de 207 kost iets van 7000 (alles per stuk)

Als je nu alleen naar bas kijkt (de speakers hebben voor het mid ook een heel klein klankverschil) dan moet je dus kiezen voor 46, 40 of 35 Hz (de 207 is mij veel te duur)

Stel je gebruikt alles op small, dan kom je bijvoorbeeld uit op crossovers van 70, 60 of 50 Hz (afgerond)
Ik waag nu te betwijfelen of het erg veel verschil zal maken tussen
die 50 en 60 Hz. (de 201 + stand kost niet echt veel minder dan de 203 dus viel af)
Dan ga je het dus hebben over de richtingsgevoeligheid van de frequenties onder de 45 en 55 Hz (crossover valt ook af, dus je hoor eronder ook nog iets uit de speaker komen.

Bij mij gaven de financieen de doorslag: 1150 Euro verschil per speaker. Dat is in mijn 7.1 opstelling bijna 7000 Euro.

Ongetwijfeld speelt voor de B&W serie ook ongeveer hetzelfde. De mid en hoog unit zien er grotendeels hetzelfde uit, alleen het concept van de bass verschilt.

Het grootte probleem is natuurlijk dat je niet makkelijk zulke opstellingen naast elkaar kunt horen, en dit kunt gaan testen.

Jaco

VlisChris

Das weer een duidelijke uitleg. Bedankt hiervoor (tis overigens niet zo dat ik ze wil kopen ofzo hoor).
Maar toch bedankt voor de uitleg.
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

hmm, ik heb het topic met redelijke aandacht gelezen.

Ik kan alleen zeggen dat ik alle luidsprekers (behalve mijn zielige center  ::) ) op Large heb staan en bovendien ook geen sub heb. LFE wordt naar de fronts gerout.

Nou heb ik ook geen kleine jongens thuis staan en deze hebben de - 2 dB punten op 30 Hz en op 42 Khz. Is bovendien een speciaal soort woofer in een gesloten kast met dubbele spreekspoelen om extra druk te generenen (Watkins woofer voor de kenners).
Bovendien heeft de kast intern een constructie (Pat  ;) ) waarbij alle componenten in hun eigen "kamer" zitten en de kast enorm efficient gebruikt wordt. Het is overigens een 4 weg systeem.

Deze luidsprekers staan bovendien ook als rears.   Ik heb Sir-Round hier op bezoek gehad, en die had wat test-CD's bij zich. Bepaalde CD's kon hij niet echt lekker mee overweg (had ook nog geen goede interconnects), maar bij een stukje The Haunting merkte hij direct op dat hij ook laag wil wat je van alle kanten besluipt.

Maar goed, wat niet is kan nog komen. Ik ben trouwens een voorstander van "grote luidsprekers" in tegenstelling tot Raf. Als ik een CD beluister dan wil ik op de sweetspot staan in een concertzaal....nou ja zo dicht mogelijk die druk benaderen...maar dan mooier en ok een stuk zachter.. anders had ik wel  Meyersound in mijn huiskamer staan ;)

jaco

Ik zou ook best wel lekker tussen allemaal full range systemen in willen zitten met daarnaast een aparte LFE woofer voor het betere knalwerk.
Helaas laten mijn beurs en mijn woning dat niet toe. Dit zal wel voor veel mensen zo zijn, en dan is het goed gebruik van bass management heel belangrijk.

Jaco

thommy

Quote from: jaco on August 14, 2003, 15:31:59
Thommy,
Ik hoop dat er ook een off positie is, en dat je daarin draait. Anders heb je default stand op 80 Hz.
Bass management met reinforced bass zou bij jou wel de slechtste keuze zijn, want dan heb je veel te veel laag gezien je dikke speakers.
Jaco

Hi Jaco,

Goed opgemerkt 8)
Die Reinforced Bass is misschien aanbevolen als je met satteliet speakers gaat spelen, worden deze kleine speakers aangevuld door de sub.
Inderdaad, er zit een optie 'Off' in ;D
Maar goed ook want dit klinkt voor geen meter met grote boxen, geluid is veel te zwaar!
Maar daar was ik van in het begin reeds achter gekomen, ten tijde van de Matrixen ;)

Nog even een opmerking.
Wanneer je in het menu kiest voor 'Large' setting, dan schakel je toch de crossover van de vijf andere speakers uit ???
Dus heeft volgens mij die 80Hz/80Hz geen enkel effect omdat de speakers op Full aangstuurt worden?
Volgens mij krijgt dan zowel het LFE als de andere speakers de volle frequentie.

Correct me if I am wrong ;)

Mvgr
Yves.

patrick_vdb

Hoi Yves,

Normaliter wel maar uit de handleiding online en het stuk welke je een paar posts eerder hebt geplaats wordt mij niet geheel duidelijk wat de Para doet bij een Large setting en toch de cross-overs kunnen gebruiken.

Misschien eens een leuk idee om uit te testen wanneer ik eens langs kom :D

Mvrgr

Patrick

thommy

Quote from: patrick_vdb on August 15, 2003, 00:49:43
Hoi Yves,

Normaliter wel maar uit de handleiding online en het stuk welke je een paar posts eerder hebt geplaats wordt mij niet geheel duidelijk wat de Para doet bij een Large setting en toch de cross-overs kunnen gebruiken.

Misschien eens een leuk idee om uit te testen wanneer ik eens langs kom :D

Mvrgr

Patrick

Inderdaad, verwarrend hé ;)

Nu moet ik je wel zeggen dat je de Crossovers in een ander menu moet instellen.
Het menu waar je 'Large' of 'Small' kan kiezen heeft niet te maken met het menu hierboven beschreven.
Dus volgens mij hef je de functie 'Crossover' op door in een ander menu voor 'Large' setting te kiezen.
Kan niet anders want het verschil tussen 'Small' en 'large' is zeer goed hoorbaar ondanks de Crossover op 80Hz blijft staan.

Leuk dat je weeral eens van N-Limburg naar B-limburg komt afzakken 8)

Mvgr
Yves.



Raf1

In aansluiting op Thommys voetnoot ::)

Speaker omvang, versus grote van ruimte:
Naarmate een ruimte groter is zal ook ik grotere speakers toepassen.
Het is het formaat van de ruimte, en dus de afstanden om tot een goed beeld en geluidsweergave binnen die ruimte die bepaalt hoe groot speakers kunnen worden.
(Laat ik hierbij wel opmerken, dat er speakers zijn die zeker richting full-range gaan zonder de omvang van een vloerstaander te hebben, actieve studio monitor's bv.)
Ik zelf gebruik in de woonkamer 2 Quadral's(type Odin), vloerstaanders die het best werken op minimaal 80cm uit de muur.
Om 5/6/7 van deze jongens in cirkel te kunnen plaatsen en op 80cm uit de muur te houden, waarbij er op 3 meter afstand van deze speaker er pas sprake is van volledig ontwikkeld geluid, krijg je dus:
0,80+3,00+3,00+0,80=7,6 meter.
Uigaande van 4:3 kamerverhouding zou je dus een ruimte van minimaal 8m X 6M moeten hebben, terwijl 8m X 10,6M al een stuk beter zal werking.
Zeker als je nog apparatuur en een projector + scherm kwijt moet.
Niks uitruisen/RTA/volume capaciteit, gewoon kun je ze kwijt en op de meest ideale postie volgens de theorie-en die voor HT gelden.
Als je al zo'n ruimte bezit, is de kans groot dat hij als woonkamer in gebruik is.
Dus bank(en) stoel(en) tafel(s) kast(en) en alle gewenste atributen zullen dan ook een plek in deze ruimte hebben, waarbij door de regels van goede interieurdesign een aantal van de meest geschikte postities voor de HT toepassing al bezet zijn door het meubiliar. ;D
Als ik in deze situatie nog steeds wil vast houden aan 5/6/7/ Odin's, zou tot minder makkelijke plaatsing leiden, wat de prestatie beinvloed
en waar ik met kunstgrepen alle zeilen moet bijzetten.
Kleinere speakers dan de Odin's toepassen, van een boekenkast type, zal het veel makelijker maken om in een ruimte van dat oppervlak met de aanwezige spullen tot een recht toe recht aan plaatsing te komen.
En ik heb het hier over een theoretische ruimte van 6M X 8M ::) ::) ::)
Iedereen maakt zijn eigen keuze, en om zijn eigen redenen.
En ik zal de laatste zijn om niet te erkenen dat in kleinere ruimtes heel erg goede resultaten met grote speakers gehaald word.
Maar op basis van mijn reken methode zou je nieuwe speakers kunnen bepalen.
Je zou ervoor kunnen kiezen alleen voor speakers die vanuit deze visie passen te gaan.
Teveel mensen redeneren vanuit spul wat ze nu al hebben, of wat ze willen hebben om fouten/tekortkomingen te compenseren of extra's/meer te verkrijgen.
Zonder daarbij naar de mogelijkheden van de te gebruiken ruimte te kijken.
4 meter schermen, kunnen!
Projectoren kunnen dit leveren, het is alleen de kijk/zitafstand die dit meestal niet mogelijk maakt.
Small/Large setting, grote speakers/kleine speakers, cirkel opstelling 6/7 set-up, allemaal onderhevig aan de grote van een ruimte, en/of hoeveel ruimte er echt is voor het neerzetten en op de juiste plek.
Als het mij gegund is, zal ik(ooit) mijn HT volledig zelf bouwen.
De grote zal exact voldoen aan mijn wensen, die gebasseerd zullen zijn om de noodzakelijke maten/afstanden om alles optimaal te laten werken.
Als ik dan Dunlavy speakers heb(zoals ik graag wil) is zelfs de ruimte van Widescreen mij iets te klein ;D

Groetjes,

Raf.



garmtz

Zeer goede punten Raf!

jaco

Ja raf, goede punten. Helaas is Dunlavy er niet meer, dus begin maar uit te kijken naar 2e handsjes   ;)

Met wat geluk kun je speakers aanpassen in het filter voor dichter bij de muur staan. Maar dan geldt jouw argument nog steeds. Een grootte speaker is er vaak op gebouwd om ook op een iets grotere afstand zijn optimale stereobeeld neer te kunnen zetten. Dit lijdt dan automatisch tot een bredere en langere kamer.

jaco

Spacebass

Heb je deels gelijk in Raf, alleen zit ik met het volgende.
Ik met een kamer van 4,85X5,25  + open keuken van 3,75 X 2,75 (!) zou dus nooit mijn luidsprekers kunnen huisvesten met die theorie. (Zoals een "Bij" theoretisch niet zou kunnen vliegen ;) )

Het verhaal wil dat ik geen problemen met WAF heb en dus als ik zou willen de hele woonkamer zou kunnen ombouwen tot een Deticated HT...ik ben idd aardig op weg  :)

Net als jij zou ik ook het liefst een perfecte HT ruimte hebben met daarin alle luidsprekers conform ITU geplaatst, waarvan ik weet dat het nu absoluut niet zo geplaatst is.
Alleen denk ik dan, wanneer eindigd theorie en wanneer zijn we tevreden. Dit is zoals je zegt persoonlijk. Ik heb geen enkele "kleine" luidspreker gehoord die theoretisch wel bij mijn kamer past en ook nog de impact geeft die ik wil horen, en ben daardoor verdoemd tot het gebruik van grote luidsprekers. Tuurlijk, ik zou ze het liefst niet willen zien, alleen horen.

Perfect klinkt het bij mij zeker niet, verre van dat zelf (de overige componenten zijn ook nog niet geheel naar mijn smaak) maar ja dat zou het gevoelsmatig bij kleine luidsprekers ook niet zijn.

Ik vraag mij dan ook af of het met de huidige technieken ook wel mogelijk is om met kleine luidsprekers die impact te krijgen.

Nou ja, zo hebben we allemaal wel wat denk ik.

jaco

Spacebass,
dat is nu juist de strekking van de thread. Met kleinere speakers en een sub dezelfde impact krijgen.
dat betekent niet dat kleine speakers per se bookshelfs moeten zijn.
Om het in de B&W analogie te houden:
804 is prima, 803 of 802 is niet nodig als je een goede sub en bass management hebt welke goed ingesteld is.

Jaco